Valg: Er det forskjeller? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 131
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg svarte "Enkelte kabler kan låte forskjellig". Tenkte da at det er mulig å være helt på tur og konsturere en lang sytråd som skal ta seg av en vanskelig last, kontra en normalt dimensjonert sak. Mao samme begrunnelse som knutinh, det kan tenkes tilfeller der en klarer å fremprovosere en forskjell.

Jeg er definitivt ikke i gruppen som hører eller mener å høre forskjell!!! Måten undersøkelsen din er utformet på, samt din tolkning, gjør at jeg havner i denne båsen. Det blir kort sagt feil.

Da har du altså potensielle 72 stemmer til som skal i den andre leiren.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sterkeste konklusjonen du kan trekke er at å lage en presis spørreundersøkelse der du får korrekte svar på det du vil, er svært vanskelig

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    AntonX, jeg ser at jeg den siste tiden har fått litt indirekte støtte på den uheldige formuleringen i ett av svaralternativet.

Jeg spør deg da:
    hvis svaralternativet hadde vært:
    Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de - men jeg er usikker.

Hadde du også da regnet disse svarene som et "ja" siden setningen starter med dette ordet?
    Det du la til passer ikke med orginalen da det er klar tale pga "ja ...
    Da blir det også vanskelig å svare når alterantivet ditt er selvmotsigende.

Nei jeg har ikke sett noen indirekte støtte til deg. Håkon N har imponerende nok forstått det helt riktig. Han er et geni :-D. Nei, kan selvfølgelig ikke ta undersøkelsen til inntekt for at det er forskjeller. Dette er bare en meningsmåling.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Jeg svarte "Enkelte kabler kan låte forskjellig". Tenkte da at det er mulig å være helt på tur og konsturere en lang sytråd som skal ta seg av en vanskelig last, kontra en normalt dimensjonert sak. Mao samme begrunnelse som knutinh, det kan tenkes tilfeller der en klarer å fremprovosere en forskjell.

Jeg er definitivt ikke i gruppen som hører eller mener å høre forskjell!!! Måten undersøkelsen din er utformet på, samt din tolkning, gjør at jeg havner i denne båsen. Det blir kort sagt feil.

Da har du altså potensielle 72 stemmer til som skal i den andre leiren.
    Sytråder er vel ikke signalkabler? Brukes ikke i HiFi så vidt jeg har sett. Hvorfor i all verden stemte du på altarnativet da hvis du mener det ikke er forskjeller? Vanlige signal- og høyttalerkabler som er konstruerte til formålet er selvfølgelig grunnlaget.

Hvor har du 72 stemmer fra?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg finner det vanskelig å besvare dette uten å reelt sett starte en kabeldiskusjon. Siden trådstarter har vært veldig tydelig på akkurat det så prøver jeg å unngå det.
    Du har jo sagt hva du stemte på så da er det vel ikke så vanskelig å si grunnlaget heller?

Spørsmålet går på om du har hørt lydforskjeller på normale kabler til formålet. Vi trenger ikke å starte noen debatt om noen forteller om egne erfaringer. Det har de fleste alt gjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Sytråder er vel ikke signalkabler? Brukes ikke i HiFi så vidt jeg har sett. Hvorfor i all verden stemte du på altarnativet da hvis du mener det ikke er forskjeller? Vanlige signal- og høyttalerkabler som er konstruerte til formålet er selvfølgelig grunnlaget.

Hvor har du 72 stemmer fra?
    Med sytråder mener jeg tynne kabler.

Har allerede forklart hvorfor jeg stemte som jeg gjorde, men får vel gi det et forsøk til. Som allerede nevnt, det kan tenkes tilfeller der en kombinerer en lang og tynn kabel, med vanskelig last. Sammenligner en denne kabelen med en normal kabel med godt nok tverrsnitt, ser jeg ikke bort i fra at forskjeller kan detekteres. Hva du har tenkt som en selfølgelig del av grunnlaget for undersøkelsen er ikke så greit for noen å vite når du ikke skriver det... Det finnes mange "normale" kabler i salg, ikke alle er fornuftige, så eksemplet mitt er ikke søkt. Hadde du skrever "Hører du forskjell mellom fornuftig konstruerte kabler", hadde jeg svart NEI.

Da jeg skrev innlegget var det 73 stemmer i samme kategori som meg, minus min stemme sto du da igjen med 72 som du potensielt har feilkategorisert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med sytråder mener jeg tynne kabler.

Har allerede forklart hvorfor jeg stemte som jeg gjorde, men får vel gi det et forsøk til. Som allerede nevnt, det kan tenkes tilfeller der en kombinerer en lang og tynn kabel, med vanskelig last. Sammenligner en denne kabelen med en normal kabel med godt nok tverrsnitt, ser jeg ikke bort i fra at forskjeller kan detekteres. Hva du har tenkt som en selfølgelig del av grunnlaget for undersøkelsen er ikke så greit for noen å vite når du ikke skriver det... Det finnes mange "normale" kabler i salg, ikke alle er fornuftige, så eksemplet mitt er ikke søkt. Hadde du skrever "Hører du forskjell mellom fornuftig konstruerte kabler", hadde jeg svart NEI.

Da jeg skrev innlegget var det 73 stemmer i samme kategori som meg, minus min stemme sto du da igjen med 72 som du potensielt har feilkategorisert.
    Om de andre som ikke har hatt innlegg i denne tråden og stemte på det alternativet har tenkt som deg blir bare spekulasjoner.

Kabler som er konstruerte til formålet som skrevet for lenge siden. Hvordan de er konstrueres er opp til produsentene. Jeg bruker selv Audience som etter hva jeg kjenner til er en av de tynneste i tillegg til Crystal. Har aldri hørt noe om at de ikke er egnet til tung last men her ikke testet dette selv.

Du skriver "ser ikke bort fra"...... Har du testet? Hvis ikke finnes det "tror" alternativer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir selvsagt spekulasjoner om andre har tenkt som meg, det er derfor jeg skrev "potensielt feilkategorisert".

Det står ikke i det opprinnelige spørsmålet til undersøkelsen hva du betegnet som kabel. Hva som har kommet fram i ettertid hjelpe lite da jeg allerede hadde stemt.

Har ikke testet dårlig konstruerte kabler, hører derimot ikke forskjell på fornuftig konstruerte kabler. Rent teoretisk kan det være forskjell på dårlig konstruerte kabler, men dette er heller ikke bevist, eller forsøkt bevist etter min kjennskap.

Om du liker det eller ikke får du upresise svar med upresise spørsmål. Mine og andres innlegg her burde vise dette. En skal arbeide hardt med spørsmålsstillingen for å få svar som i minst mulig grad blir farget av måten spørsmålet stilles på. At du ikke har klart det er helt i orden så lenge ikke en overtolker svarene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen et eksempel på en dårlig konstruert høyttalerkabel? Altså ikke DIY.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo sagt hva du stemte på så da er det vel ikke så vanskelig å si grunnlaget heller?

Spørsmålet går på om du har hørt lydforskjeller på normale kabler til formålet. Vi trenger ikke å starte noen debatt om noen forteller om egne erfaringer. Det har de fleste alt gjort.
    Jeg har ikke hørt lydforskjeller på normale kabler brukt til hifi.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har noen et eksempel på en dårlig konstruert høyttalerkabel? Altså ikke DIY.
    Har ikke et direkte eksempel. Men, har lest at det brukes tykke flettede solid core mellom Oberon og Gaia høyttalerene. Her vil vel da et "dårlig" valg være en tynn ikke flettet kabel. Den tekniske begrunnelse for dette valget, og den hørbare forskjellen (?), kan ikke jeg gi.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke et direkte eksempel. Men, har lest at det brukes tykke flettede solid core mellom Oberon og Gaia høyttalerene. Her vil vel da et "dårlig" valg være en tynn ikke flettet kabel. Den tekniske begrunnelse for dette valget, og den hørbare forskjellen (?), kan ikke jeg gi.
    Du vet ikke begrunnelsen for dette valget, men trekker allikevel konklusjonen at en tynn ikke-flettet kabel ikke vil være optimal? Betyr det at en tynnere ikke-flettet kabel er dårlig konstruert, eller at det handler om matching her?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig konstruert for oppgaven, eller dårlig match går vel ut på det samme?

Eksemplet som jeg gav inneholder flere spesielle omstendigheter, giga høyttalere, flere svært store elementer, og Oberon. Nå skrev jeg også et spørsmålstegn på om det er hørbar forskjell, dette er så vidt jeg vet ikke blindtestet.

Normalt er ikke match et tema, når en bruker fornuftig konstruerte kabler. Det er poenget.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står ikke i det opprinnelige spørsmålet til undersøkelsen hva du betegnet som kabel. Hva som har kommet fram i ettertid hjelpe lite da jeg allerede hadde stemt.

Har ikke testet dårlig konstruerte kabler, hører derimot ikke forskjell på fornuftig konstruerte kabler. Rent teoretisk kan det være forskjell på dårlig konstruerte kabler, men dette er heller ikke bevist, eller forsøkt bevist etter min kjennskap.
    Jeg beklager at jeg ikke skrev dette, men jeg trodde det var unødvendig.

Når jeg skriver lydforskjeller på kabler så trodde jeg ikke at noen ville tenke på spesielle kabler som ikke er i handelen eller selvkonstruerte løsninger. Eller lydforskjeller på kabler som ikke brukes i signalkjeden på hifi anlegg.

Litt pussig at du legger til grunn "feilkonstruerte" kabler når du ikke kommer på hvilke.

Knut;
    Jeg har ikke hørt lydforskjeller på normale kabler brukt til hifi.
    Takk. Dessverre stemte du da feil etter hva jeg opplever som det logisk med spørsmålsstillingen. Jeg kunne lage avstemningen på ny med "teskje" men jeg tror ærlig talt ikke svarene hadde blitt mye anderledes. Siden noen tydeligvis har missforstått noe så kan jeg legge godvilje til og la tvilen komme i deres favør. Men selv om vi legger inn en god slump avvik denne veien så vil andelen posistive svar være klart størst. Det bør dere bare erkjenne, imo.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager at jeg ikke skrev dette, men jeg trodde det var unødvendig.

Når jeg skriver lydforskjeller på kabler så trodde jeg ikke at noen ville tenke på spesielle kabler som ikke er i handelen eller selvkonstruerte løsninger. Eller lydforskjeller på kabler som ikke brukes i signalkjeden på hifi anlegg.

Litt pussig at du legger til grunn "feilkonstruerte" kabler når du ikke kommer på hvilke.
    Jeg har ikke skrevet at kablene ikke er i handelen, eller selvkonstruert, eller ikke brukes i signalkjeden på hifi anlegg. Alt jeg har skrevet er at under spesielle omstendigheter, med vanskelige laster, så kan det tenkes at en kan få forskjeller. Tredje gang jeg skriver dette nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Dessverre stemte du da feil etter hva jeg opplever som det logisk med spørsmålsstillingen.
    Som du kanskje nå forstår så kan et utsagn oppfattes forskjellig av forskjellige mennesker, og når du lager et spørreskjema kan du ikke forvente at folk er tankelesere og intuitivt forstår hva du har tenkt, de kommer til å lese utsagnet og gjøre seg opp en mening ut fra det.

Det hører med til historien at jeg hadde kommet til å svart det samme nå, siden det er det svaret som best stemmer med det jeg tenker om spørsmålet.
    Jeg kunne lage avstemningen på ny med "teskje" men jeg tror ærlig talt ikke svarene hadde blitt mye anderledes.
    Det vet vi ikke, men jeg regner uansett med at mange som svarer har dyre kabler og mener at de har gode grunner for å ha det.
    Siden noen tydeligvis har missforstått noe så kan jeg legge godvilje til og la tvilen komme i deres favør.
    Jeg er usikker på hva som er hvem sin favør her. Du som stiller et spørsmål og jeg som diskuterer et spørsmål bør begge være opptatt av at spørsmålet som stilles og konklusjonen man kommer til er "rett", altså at vi kommer fram til hva den som stemte egentlig mente. Det er i alles favør.

Så kan man gjerne være enig eller uenig i flertallets mening, det er jeg ofte i politiske spørsmål, det forhindrer ikke at jeg vil ha frie og demokratiske valg.
    Men selv om vi legger inn en god slump avvik denne veien så vil andelen posistive svar være klart størst. Det bør dere bare erkjenne, imo.
    Av de som deltar på avforum og som klikket på denne avstemningen så svarte
    "Ja, uten tvil. 141 28,78% "
    "Nei, helt klart ikke. 18 3,67% "

Det er det ingen tvil om.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke vi kommer noe videre i diskusjonen om spørsmålet kunne bli missforstått.

Kunne jo alltids ha lagd ev avstemning på hvor mange som har missforstått i forhold til min intensjon men jeg tror resultatet hadde blitt enda mer overlegent.

Hadde nesten vært morsomt å lage den til ære for kverulantene her :-D. Men er usikker på om alle hadde svart. Hva tror dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å diskutere om et spørsmål kan missforståes, når det allerede av flere er missforstått, er vel strengt ikke noe å diskutere he he. Ansikt til ansikt ville nok dette vært ryddet unna på 1 minutt!

Jeg stemmer gjerne igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å diskutere om et spørsmål kan missforståes, når det allerede av flere er missforstått, er vel strengt ikke noe å diskutere he he. Ansikt til ansikt ville nok dette vært ryddet unna på 1 minutt!

Jeg stemmer gjerne igjen
    Bare 3-4 stykker har sagt at de har missforstått og det var jo full anledning til å spørre hvis man lurte på noe. Det var én som gjorde det og jeg svarte.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg misforstod. Det eneste ryddige er å ta rådene som er kommet og lage avstemingen på nytt. (hvis du tørr)

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •