Valg: Er det forskjeller? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 131
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg anser meg selv som en ekte entusiast. Jeg legger pengene der det betyr noe, og det er IKKE i kabler. Jeg testet et komplett sett kabler til horna mine. Prislappen nærmet seg 130.000,- - altså like mye som høyttalerne koster.

Forskjellen mellom disse og mine billigkabler (ca 5000,- for ALT jeg har) var: Nada! Null og nixs! Ingenting! Hva kan det komme av tro? De var til og med innbrent på dertil egnet maskin. Kanskje var ikke molekylstrukturen riktig? Jeg har hørt at kabler trenger i snitt minst 500 timer innbrenning (eller til åpent-kjøp-fristen har gått ut).

Jeg har holdt demo her hjemme med to forskjellige signalkabler tilkoblet hver sin utgang på CD-spilleren. Den ene kablen var en 24 meter lang coax med stålkjerne og biltemaplugg, den andre et kjent merke som kostet 12.000,- pr. meter. Ingen hørte forskjell, selv om det ganske sikkert er umulig siden det dreier seg om forskjeller mellom høyre og venstre kanal. Dog - hvis forskjellen på kabler var så enorm skulle man tro man burde hørt at noe ikke stemte?

Er det bedre å legge 10.000,- i bedre forsterker eller bedre kabler?

Jeg bryr meg kun om et par ting: Tversnitt, gode plugger, og kortest mulig signalvei.

bra noen har forstått det dyre kabler er og vil alltid være kun for utseende spør du meg.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av valo79
    bra noen har forstått det dyre kabler er og vil alltid være kun for utseende spør du meg.
    Du skal ikke undervurdere placebo effekten.
    Så et program på tv igår om placebo og medisin, fasinerende saker.
    Fire placebo piller fungerer bedre enn to, røde piller fungerer bedre enn blå osv
    Så klart det har relevens også til hva vi driver med og da spesielt slikt som kabler og annet tilbehør, hvis noe koster mye $$$$ og ser imponerende ut, ja da må det jo lyde bra.
    Så lenge man da ikke tester kablene sine i en blindtest med rimelige kabler så bør man altså høre forskjell fordi man ønsker det, ikke så galt det egentlig og ikke minst vanskelig å sette en pris på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de fleste er alså ikke enige med dere. 88% på ja-siden nå..... (overraskende høyt synes jeg). Prosentandelen er veldig lik målingen på HS.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Så lenge man da ikke tester kablene sine i en blindtest med rimelige kabler så bør man altså høre forskjell fordi man ønsker det, ikke så galt det egentlig og ikke minst vanskelig å sette en pris på.
    Helt enig. På mange måter kan en vel kanskje si at en kjøper opplevelsen.

Slikt skjer nok daglig for de aller fleste, i større eller mindre grad. Kabler har av en eller annen grunn fått ekstra mye oppmerksomhet, sannsynligvis fordi vi snakker om potensielt mye penger....

Kan ikke si jeg hører forskjell selv mellom ulike kabler. Men allikevel er jeg litt fasinert av kabler som ser flotte ut, og har en bra byggekvalitet. Det er noe med følelsen og helhetsinntrykket. Litt ekstra krydder for hobbyen......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Men de fleste er alså ikke enige med dere. 88% på ja-siden nå..... (overraskende høyt synes jeg). Prosentandelen er veldig lik målingen på HS.
    Jeg skal ikke starte en kabeldebatt i denne tråden, men jeg vil kommentere hvordan du analyserer resultatet.

Merk at du teller meg blant de 88% du nevner. Ut fra måten jeg har kommentert min stemmegiving så mener jeg ikke at du kan ta min stemme til inntekt for at "de fleste ikke er enig med dere" (akto/valo79/wotg?)

Jeg svarte "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de." det samme gjorde 90 andre personer, og jeg er helt enig med de nevnte postene fra akto/valo79/wotg. Med mindre du har spurt de 90 andre hva de mener så kan du ikke vite hvor mange som er i samme båt som meg.

Du bruker et resultat fra en avstemning til inntekt for et syn som du ikke har støtte for i tall-materialet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg skal ikke starte en kabeldebatt i denne tråden, men jeg vil kommentere hvordan du analyserer resultatet.

Merk at du teller meg blant de 88% du nevner. Ut fra måten jeg har kommentert min stemmegiving så mener jeg ikke at du kan ta min stemme til inntekt for at "de fleste ikke er enig med dere" (akto/valo79/wotg?)

Jeg svarte "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de." det samme gjorde 90 andre personer, og jeg er helt enig med de nevnte postene fra akto/valo79/wotg. Med mindre du har spurt de 90 andre hva de mener så kan du ikke vite hvor mange som er i samme båt som meg.

Du bruker et resultat fra en avstemning til inntekt for et syn som du ikke har støtte for i tall-materialet.

-k
    Vi kan ikke ta høyde for at noen eventuelt stemte feil. Jeg har aldri oppfattet deg til å ha en slik mening (hører forskjeller, men så små at du ser bort i fra dem). Hvis vi regner deg over på andre siden blir andelen minimalt forandret uansett.

Har absolutt oppfattet deg til: " hvis forskjeller oppleves så er det pga andre påvirkninger".

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarte også "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de". Grunnen er enkel; det er da forskjell på kabler!

En Coax er ikke lik en optisk er ikke lik en PR er ikke lik en RK er ikke lik en PFSP er ikke lik en Cat5 osv. Poenget er at to stykker 2,5 mm2 RK kobber (eksempelvis) spiller likt, selv om de har forskjellig kappe, er tvinnet forskjellig, er terminert forskjellig, og koster forskjellig. Det er fortsatt en enkel 2,5 mm2 som skal frakte et lavspenningssignal med svært liten båndbredde over en kort distanse.

Hvor er produsentene med sine produktdatablader, som de kan slå i bordet for å få slutt på diskusjoner. Hvorfor tør ingen å stille opp til blindtest, selv om premien er 1 mill. USD?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarte også "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de". Grunnen er enkel; det er da forskjell på kabler!

En Coax er ikke lik en optisk er ikke lik en PR er ikke lik en RK er ikke lik en PFSP er ikke lik en Cat5 osv. Poenget er at to stykker 2,5 mm2 RK kobber (eksempelvis) spiller likt, selv om de har forskjellig kappe, er tvinnet forskjellig, er terminert forskjellig, og koster forskjellig. Det er fortsatt en enkel 2,5 mm2 som skal frakte et lavspenningssignal med svært liten båndbredde over en kort distanse.

Hvor er produsentene med sine produktdatablader, som de kan slå i bordet for å få slutt på diskusjoner. Hvorfor tør ingen å stille opp til blindtest, selv om premien er 1 mill. USD?
    Du svarte at det er lydforskjeller men skriver etterpå at det ikke er det? Hva mener du egentlig?

Hadde gjerne stilt opp jeg. Han svarte ikke på konkrete spørsmål fra meg.

Jeg regnet med at alle skjønte det gjalt signal- og høyttalerkabler. Alså i signalveien.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan ikke ta høyde for at noen eventuelt stemte feil.
    Merk: Dette er ikke, og skal ikke bli en kabeldebatt. Jeg diskuterer din spørreundersøkelse og måten du tolker tallene på, og trekker min egen besvarelse inn fordi den er den eneste jeg vet betydningen av med sikkerhet.

Dersom du stiller et sett spørsmål, og så tolker besvarelsene så er det faktisk ditt ansvar at:
    1) Folk forstår hva du egentlig mente med spørsmålet
    2) Du bruker besvarelsene på en måte som samsvarer med datagrunnlaget

Jeg kan ikke med god samvittighet svare at jeg mener det ikke er hørbare forskjeller mellom kabler. Jeg mener dog at prisen og innsatsen som skal til for å få "transparens" er nesten neglisjerbar. Derfor besvarte jeg "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de." fordi det var det nærmeste alternativet.

Når du så bruker bl.a. min besvarelse til å gi "korreks" til wotg/valo79/akto for at de har et syn som nærmest er perifert på dette forumet (noe som gjerne kan være rett i seg selv), så er det ikke samsvar mellom det du spør om og måten du bruker tallene.

Hverken jeg eller du vet om jeg er alene om å ha tolket og svart på den måten jeg gjorde, men det eneste jeg kan bidra med er at:
    1) Svaret mitt, "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de." er fremdeles det beste jeg kan gi, gitt spørsmålsformuleringen som jeg ikke er helt komfortabel med
    2) Jeg er likevel helt enig med wotg som sier "Du skal ikke undervurdere placebo effekten.", valo79 som sier "dyre kabler er og vil alltid være kun for utseende spør du meg" og akto i sin skepsis.

Hvis vi regner deg over på andre siden blir andelen minimalt forandret uansett.
    Da ser du tilsynelatende bort ifra at min (og akto viser det seg) sine besvarelser er et mønster, og ikke "støy". Kan det være at et ukjent antall besvarelser tolket spørsmålene på et annet vis enn det du gjør nå?

Greier du å lage en avstemning som mer direkte avgjør antall forummedlemmer som er uenige med wotg/valo79/akto (henvis gjerne til akkurat de utsagnene du tenker på).

Hvis jeg får lov til å fortolke deg litt så antar jeg at det du vil fram til er antall forummedlemmer som mener at kabler har så stor betydning for lyden at har brukt A)(f.eks) 5% eller mer av utstyrets total kostnad på kabler eller B)10 timer eller mer på å lese seg opp og lodde kabler selv.

Kanskje sier faktiske handlinger mer enn tro, håp og overbevisning? Et forummedlem som mener at kabler har "stor betydning for lyden" men som selv bruker kablene som fulgte med CD-spilleren og aldri har testet eksotiske kabler er vel ikke en interessant stemme å ha med på "ja"-siden? En forummedlem som har utstyr til 100.000,- og bruker kablene som fulgte med CD-spilleren burde være viktig å få med på "nei"-listen?

En multippel besvarelse av type:
    • Har gjennomført blindtest av kabler ja/nei
    • Har gjennomført kritisk "seende" sammenlignende test av kabler ja/nei
    • Har brukt "mye" penger/tid på kabler ja/nei
    • Mener at valg av kabler er viktig og vanskelig ja/nei

Ville ha sagt veldig mye for meg. Og det er meget mulig at du har rett i din tilsynelatende antagelse om at et stort antall medlemmer mener at valg av kabel er kritisk.

-k

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For the record så valgte jeg svar alternativ: "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de."
    Dette er vel ikke nødvendigvis det beste svaret utifra mine synspunkt om kabler og placebo osv.
    Men det var det svaralternativet som var nærmest.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke med god samvittighet svare at jeg mener det ikke er hørbare forskjeller mellom kabler. Jeg mener dog at prisen og innsatsen som skal til for å få "transparens" er nesten neglisjerbar. Derfor besvarte jeg "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de." fordi det var det nærmeste alternativet.
    Jeg kunne godt ha spurt om dere hører forskjeller men regnet med at alle skjønte det ut i fra spørsmålet (og det regner jeg med at nesten eller så godt som alle gjorde). Det er jo det som er meningen med å bytte kabler.

Knut Inge, har du hørt forskjeller men mener at de er så små at du ikke bryr deg om dem?

Hvis det er den ytterste fakta er målet er jeg enig i at det er svakheter ja. Men feilmarginen vil være liten etter min mening. Jeg syntes antall svar skulle være passe selv om man selvfølgelig lagt til 50 nyanser. Da må man velge det nærmeste.

Har man hørt forskjeller så er det forskjeller. Har man hørt enkelte kabler låte forskjeller så er det forskjeller på kabler. Som sagt; om veldig mange låter likt eller forskjellene er så små at de ikke er verd å bry seg er en høyst reel vurdering. Men jeg spurte bare om det er lydforskjeller. Og det mener de aller fleste.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For the record så valgte jeg svar alternativ: "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de."
    Dette er vel ikke nødvendigvis det beste svaret utifra mine synspunkt om kabler og placebo osv.
    Men det var det svaralternativet som var nærmest.
    Da har du alså hørt forskjeller mellom dem da.... .

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du alså hørt forskjeller mellom dem da.... .
    Kanskje?
    Som jeg så i et annet innlegg så tror jeg at jeg hører forskjeller, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde kunnet hørt de samme lydforskjellene i en blindtest.
    Men det er godt å vite at alle kablene i annlegget er av god kvalitet og at høyttalerkabler ikke ligger å slenger pga. "målsøm"
    På HDMI kabler har jeg dog opplevd beviselige forskjeller, men det tror jeg har mer med dårlig konstruksjon å gjøre.
    Hvis man ser på to HDMI kabler som begge er lagd etter spec og har gode kontakter og termineringer, så klarer jeg ikke å se noen billedmessig forskjell.
    Det er kun ved lange strekk at det kan bli problemer med interferens, sync og HDCP i noen kabelmodeller jeg har testet.
    Konklusjonen må derfor bli et Tja?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje?
    Som jeg så i et annet innlegg så tror jeg at jeg hører forskjeller, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde kunnet hørt de samme lydforskjellene i en blindtest.
    Da er det vel i granseland ja.... men det kan gå motsatt vei for en annen som har stemt. Således er målingen en meningsmåling og ikke hard fakta.

Men hvorfor ikke teste det ut i en blindtest? Med posistiv innstilling. Jeg var også litt i tvil men det var jo en lett sak å teste blindt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut Inge, har du hørt forskjeller men mener at de er så små at du ikke bryr deg om dem?
    Valg: Er det forskjeller?
    Er det lydforskjeller på kabler?

Min besvarelse, gitt det sanseapparatet og utstyret jeg har tilgjengelig:

Gitt at man ønsker "transparens", altså at man ikke har et ønske om å aktivt bruke utgangs-impedans, kabel og inngangsimpedans sammen som en dårlig equaliser(dvs man unngår kabler med aktive filter-komponenter, og veldig spesielle konstruksjon som bryter med "best practice")

Ja, men man når et punkt hvor det ikke lengre er mulig å skille mellom kablene. Med mine enkle ører, erfaring og utstyr så kan denne grensen ligge på 5,- eller 20,- meteren alt ettersom. I alle tilfeller mener jeg helt ærlig at alle kabler som selges i hifi-bransjen klassifiserer til "keiserens nye klær".

Andre kan ha (og har i følge denne undersøkelsen) andre erfaringer.

Jeg svarte som sagt:
    Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de.
    Hvis det er den ytterste fakta er målet er jeg enig i at det er svakheter ja. Men feilmarginen vil være liten etter min mening.
    Jeg hverken krever at dette skal være forskning på høyt nivå. Men jeg mener at du trekker ugyldige konklusjoner.

En spørreundersøkelse som spør om folk stemmer Høyre eller AP kan ikke benyttes til å avgjøre om Range Rover blir den meste solgte bilen i 2008. Det har ingenting med "ytterste fakta" å gjøre, men samsvar mellom spørsmålsstilling og konklusjoner.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valg: Er det forskjeller?
    Er det lydforskjeller på kabler?

Min besvarelse, gitt det sanseapparatet og utstyret jeg har tilgjengelig:

Gitt at man ønsker "transparens", altså at man ikke har et ønske om å aktivt bruke utgangs-impedans, kabel og inngangsimpedans sammen som en dårlig equaliser(dvs man unngår kabler med aktive filter-komponenter, og veldig spesielle konstruksjon som bryter med "best practice")

Ja, men man når et punkt hvor det ikke lengre er mulig å skille mellom kablene. Med mine enkle ører, erfaring og utstyr så kan denne grensen ligge på 5,- eller 20,- meteren alt ettersom. I alle tilfeller mener jeg helt ærlig at alle kabler som selges i hifi-bransjen klassifiserer til "keiserens nye klær".

-k
    For å si det enkelt så har ikke du hørt forskjeller mellom normale kabler (under 5 m) men har hørt forskjeller mellom kabler over 5m?

Men jeg mener at du trekker ugyldige konklusjoner.
    Det kan jeg ikke skjønne hvis vi har litt nødvendig feilmargin. Medlemmene har stemt slik og jeg konkluderer fra resultatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det burde ha vært et "er usikker" valg også.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det burde ha vært et "er usikker" valg også.
    AntonX, jeg ser at jeg den siste tiden har fått litt indirekte støtte på den uheldige formuleringen i ett av svaralternativet.

Jeg spør deg da:
    hvis svaralternativet hadde vært:
    Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de - men jeg er usikker.

Hadde du også da regnet disse svarene som et "ja" siden setningen starter med dette ordet?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet var vel om det var lydmessige forskjeller på kabler. Ved å svare "ja, men de er så små at jeg ser bort fra de", i denne sammenheng, annerkjenner du at det ER lydmessige forskjeller, men de er for små til at du gidder å bruke tid/penger på de. Det betyr ikke derimot at ikke andre syntes de forskjellene kan være verdt å jobbe for. Under skriver du nemmelig igjen at du mener det spiller likt, og det blir IMO litt selvmotsigende.

Knutinh: Basert på det du har skrevet i tidligere diskusjoner, så ville jeg antatt at "Nei, hvis det er forskjeller så er det andre påvirkninger." hadde vært mer passende for deg. Slik jeg forstår disse spørsmålene, så er de rettet til hva DU tror basert på dine erfaringer, mao en subjektiv mening fra deg. Ved å svare det du gjorde, så annerkjenner du at det ER lydmessige forskjeller. I denne sammenheng så ligger det vel i kortene at det menes hørbare, spesielt om en skal tolke de andre alternativene rett.

Når det er sagt så er jeg enig i at en slik undersøkelse ikke kan brukes som inntekt for at det ER lydmessige forskjeller. Den viser bare hva folk oppfatter, og hva de tror kan være årsaken.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Knutinh: Basert på det du har skrevet i tidligere diskusjoner, så ville jeg antatt at "Nei, hvis det er forskjeller så er det andre påvirkninger." hadde vært mer passende for deg. Slik jeg forstår disse spørsmålene, så er de rettet til hva DU tror basert på dine erfaringer, mao en subjektiv mening fra deg. Ved å svare det du gjorde, så annerkjenner du at det ER lydmessige forskjeller. I denne sammenheng så ligger det vel i kortene at det menes hørbare, spesielt om en skal tolke de andre alternativene rett.
    Jeg finner det vanskelig å besvare dette uten å reelt sett starte en kabeldiskusjon. Siden trådstarter har vært veldig tydelig på akkurat det så prøver jeg å unngå det.

Dersom du vil diskutere det temaet og mitt syn videre så finnes det et rikt utvalg av tråder som er bedre egnet, f.eks:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html
    http://avforum.no/forum/kabler/65197...er-kabler.html

Når det er sagt så er jeg enig i at en slik undersøkelse ikke kan brukes som inntekt for at det ER lydmessige forskjeller. Den viser bare hva folk oppfatter, og hva de tror kan være årsaken.
    Selvsagt. Like fullt kan folks oppfatning av virkeligheten være et interessant tema. Filosofisk sett så vil jeg si at vi skjelden eller aldri får fatt i "virkeligheten", vi får f.eks presentert vitenskapens mer eller mindre velfunderte oppfatning av virkeligheten, kirkens oppfatning av virkeligheten , eller mannen i gatas oppfatning av virkeligheten.

Det hadde vært veldig interessant å fått vite hva den "tause majoriteten" på (26606 - 485) = 26121 medlemmer mener om dette spørsmålet. Det hadde også vært interessan å fått vite hva et ufarget utsnitt av landets befolkning mente.

-k

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •