Valg: Er det forskjeller? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 131
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Nåvel. Faktum er like fullt at er topic et eller annet med kabler, så er det alltid noen som blir til overmål ivrige. Det er påfallende mye følelser knyttet til disse ledningstumpene.
    Kabler er ofte følelser - det viser en rekke tråder herinne.

Men poenget mitt er ikke om kabler men om bruk av norsk språk og en avstemming. Noen ønsker tydeligvis et "ja" flertall og benytter enhver anledning til å få underbygget sin egen ufeilbarlighet i synet på kabler. Når noen da prøver å komme med konstruktiv kritikk på selve utformingen av avstemmingen, så kommer ord og vendinger som:

- kødder med...
    - .. flott om moderatorer kunne slette disse innleggene ....
    - ..Å innrømme feil sitter jo lang inne hos endel..

Jeg gir opp dette nå da trådstarter til de grader ikke vil forstå at noe av språkbruken var uheldig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kabler er ofte følelser - det viser en rekke tråder herinne.

Men poenget mitt er ikke om kabler men om bruk av norsk språk og en avstemming. Noen ønsker tydeligvis et "ja" flertall og benytter enhver anledning til å få underbygget sin egen ufeilbarlighet i synet på kabler. Når noen da prøver å komme med konstruktiv kritikk på selve utformingen av avstemmingen, så kommer ord og vendinger som:

- kødder med...
    - .. flott om moderatorer kunne slette disse innleggene ....
    - ..Å innrømme feil sitter jo lang inne hos endel..

Jeg gir opp dette nå da trådstarter til de grader ikke vil forstå at noe av språkbruken var uheldig.
    Det er du som til de grader ikke vil forstå et enkelt spørsmål og svar korrekt (ingen som har støttet deg her og ingen reagerte på HFS heller naturlig nok).

Og du klarer til og med å mene det er for å få til høyest ja-flertall. Det er du som på en svært klønete måte prøvde det motsatte. Hvis noen kludrer til en annens måling om høyttalere er det like dumt og teit. Jeg tok målingen for å finne ut av hva de aktive medlemmene mente, ikke fordi jeg ønsker meg høyest tall. Det hadde vært altfor dumt om ikke det er grunnen.

Det ble ytterst tåpelig dessverre...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det ble ytterst tåpelig dessverre...
    Ja, Antonx, det ble ytterst tåpelig.

Motivet mitt var ikke å trekke ned "ja" resultatet - for meg er resultatene likegyldige. Jeg ønsket å konsolidere tallene for å gjøre det mere oversiktlig.

Jeg bryr meg midt i ryggen om ingen støtter meg eller om ingen reagerte på HFS (??) - eller kanskje jeg heller skulle si:
    Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de.

edit: Antonx, jeg beklager min overivrighet i et forsøk på å rette. Saken er avsluttet for min del nå.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er ubetydelige forskjeller på kabler - i forhold til gevinsten med korrekt plassering av høyttalere

Det er jeg enig, kabler er krydder man kan kose seg med prøving av etterpå

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte kabler kan låte forskjellig.

Men da må en kombinere en jækli lang sytråd med vanskelige laster...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Enig med deg på det punktet - som man roper i skogen får man svar - og det er lite egnet som statistisk materiale.

Neste gang bør kanskje undersøkelsen ha tittelen:

HØRER du forskjell på
    a)signalkabler
    b)høyttalerkabler
    c)strømkabler

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kabler er en del av hovedfundamentet i anlegget.
    nytter ikke og ha rå flott hifi om man ikke har skapt et ordentlig fundament.

flere av dem som har kommentert her har nok aldri hørt en kabel til en litt dyrer penge av kvalitet en gang. <-- var nok litt krass der og bemerk at jeg tar ikke alle under en kam jeg sa flere ikke alle

strømkabelen, signalkabelen, høytalerkabelen ja alle kablene har noe å si. det hele handler om detaljer å plukker du en detalj her og en detalj der så utgjør det en noe større detalj og det er det som ofte er det lille ekstra som skal til for å få den lyden man er på jakt etter!
    og er man ekte entusiast på lyd så er man altid på jakt etter det lille ekstra
    dette er selvsagt også individuelt for vi har alle forskjellige oppfatninger på hva som er fin lyd osv... men det er da gode dyrer kabler i forskjellige katogorier også det gjelder bare å finne den som passer dine ører

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anser meg selv som en ekte entusiast. Jeg legger pengene der det betyr noe, og det er IKKE i kabler. Jeg testet et komplett sett kabler til horna mine. Prislappen nærmet seg 130.000,- - altså like mye som høyttalerne koster.

Forskjellen mellom disse og mine billigkabler (ca 5000,- for ALT jeg har) var: Nada! Null og nixs! Ingenting! Hva kan det komme av tro? De var til og med innbrent på dertil egnet maskin. Kanskje var ikke molekylstrukturen riktig? Jeg har hørt at kabler trenger i snitt minst 500 timer innbrenning (eller til åpent-kjøp-fristen har gått ut).

Jeg har holdt demo her hjemme med to forskjellige signalkabler tilkoblet hver sin utgang på CD-spilleren. Den ene kablen var en 24 meter lang coax med stålkjerne og biltemaplugg, den andre et kjent merke som kostet 12.000,- pr. meter. Ingen hørte forskjell, selv om det ganske sikkert er umulig siden det dreier seg om forskjeller mellom høyre og venstre kanal. Dog - hvis forskjellen på kabler var så enorm skulle man tro man burde hørt at noe ikke stemte?

Er det bedre å legge 10.000,- i bedre forsterker eller bedre kabler?

Jeg bryr meg kun om et par ting: Tversnitt, gode plugger, og kortest mulig signalvei.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil veldig gjerne at noen som har skikkelige kabler kan komme hjem til meg, prøve de i mitt anlegg, og fortelle meg hva de hører av forskjeller. Jeg er nemlig ikke kar om det, enda jeg bruker anlegget ca 20 timer i uka og kjenner det rimelig godt.

Overbevis meg!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke ute etter noen kabeldebatt (lite matnyttig). Helst bare kommentarer til resultatet takk. Snek seg inn en kommafeil men får ikke rettet dessverre.

Noen som har glemt å lese hva denne tråden skal omfatte??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Tror det, har ikke testet nok", og når det er sagt har jeg sluttet med all denne prøvingen fordi den stjeler verdifull tid til å høre på musikken.

Jeg byttet en gang fra feite Biltemakabler til Kimber 8PR (som jeg har enda).
    Forsøkte da å skifte en av gangen mens jeg spilte en av Petruccis eminente soloer og mente da bestemt at gitaren "flyttet seg" ørlite sidelengs.
    Men om helheten totalt ble bedre? Tja..

Synes eiergleden og utseende er et greit argument, samtidig som man vet at det ikke er noe "drit".

Forsøkte også Kimber sine billige signalkabler (Tonik?) og de måtte jeg returnere pga. støy. Var ikke måte på som det bråket. Både en Monster jeg hadde, og "lakrissnører" fungerte bedre. Byttet disse i Supra, som ihvertfall var dønn stille..

Siste jeg kjøpte var Better Cables XLR. Ser ut som skikkelig kvalitet, men har ikke sammenliknet dem med noen andre. Kjøpte dem for å utnytte XLR-inngangene jeg har på Hegelen. Den har ikke så mange RCA.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Noen som har glemt å lese hva denne tråden skal omfatte??
    Ja, det kan du si

Beklager.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ja, det kan du si

Beklager.
    Tja den ble jo litt "ødelagt" av krangling uansett (prøvde å få mod til å slette dem) så bare dekk de over med den sedvanlige kabelkranglingen :twisted: ....

Rått anlegg du har Akto :-D ... du trenger dyre stilige kabler som ser råe ut ;-).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anser meg selv som en ekte entusiast. Jeg legger pengene der det betyr noe, og det er IKKE i kabler. Jeg testet et komplett sett kabler til horna mine. Prislappen nærmet seg 130.000,- - altså like mye som høyttalerne koster.

Forskjellen mellom disse og mine billigkabler (ca 5000,- for ALT jeg har) var: Nada! Null og nixs! Ingenting! Hva kan det komme av tro? De var til og med innbrent på dertil egnet maskin. Kanskje var ikke molekylstrukturen riktig? Jeg har hørt at kabler trenger i snitt minst 500 timer innbrenning (eller til åpent-kjøp-fristen har gått ut).

Jeg har holdt demo her hjemme med to forskjellige signalkabler tilkoblet hver sin utgang på CD-spilleren. Den ene kablen var en 24 meter lang coax med stålkjerne og biltemaplugg, den andre et kjent merke som kostet 12.000,- pr. meter. Ingen hørte forskjell, selv om det ganske sikkert er umulig siden det dreier seg om forskjeller mellom høyre og venstre kanal. Dog - hvis forskjellen på kabler var så enorm skulle man tro man burde hørt at noe ikke stemte?

Jeg bryr meg kun om et par ting: Tversnitt, gode plugger, og kortest mulig signalvei.
    hehe men da har du jo bomma allerede for det er jo isolasjonen som er viktigst og det er vell det eneste jeg har hørt at alle hifi"nerder" til nå har vært enig i men du nevner det ikke en gang

av ALLE de testene jeg har vært med på så kunne oldermora mi hørt forskjell så ja jeg ville gjerne testet et sett la oss si feks nordost kabler hjemme hos deg

men nå skulle vi ikke diskutere i denne tråden noe jeg ikke fikk med meg desverre.

når det gjelder kabler er det så uffatelig mange delte meninger så det vill aldri bli noe enighet uanz blandt noen

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom disse og mine billigkabler (ca 5000,- for ALT jeg har) var: Nada! Null og nixs! Ingenting! Hva kan det komme av tro?
    Haha, Akto hører ikke forskjell.....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GrEmLiNgS
    hehe men da har du jo bomma allerede for det er jo isolasjonen som er viktigst og det er vell det eneste jeg har hørt at alle hifi"nerder" til nå har vært enig i men du nevner det ikke en gang

av ALLE de testene jeg har vært med på så kunne oldermora mi hørt forskjell så ja jeg ville gjerne testet et sett la oss si feks nordost kabler hjemme hos deg

men nå skulle vi ikke diskutere i denne tråden noe jeg ikke fikk med meg desverre.
    når det gjelder kabler er det så uffatelig mange delte meninger så det vill aldri bli noe enighet uanz blandt noen

Er ikke ute etter noen kabeldebatt (lite matnyttig). Helst bare kommentarer til resultatet takk. Snek seg inn en kommafeil men får ikke rettet dessverre.
    Mulig du forstår kabler GrEmLiNgS.. Men forstår du ikke trådens hensikt Du legger jo voldsomt opp til diskusjon her da.. selv om du prøver å unnskylde deg
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Mulig du forstår kabler GrEmLiNgS.. Men forstår du ikke trådens hensikt Du legger jo voldsomt opp til diskusjon her da.. selv om du prøver å unnskylde deg
    jeg sa bare mitt og min erfaring slik vi skulle i denne tråden
    jeg fikk et svar jeg følte jeg måtte svare på, men la også pent til at enighet vil det ikke bli ang kabler fordi det er så delte meninger!

jeg har en HAUG på hjertet mitt som uteblir i denne tråden nettopp fordi det visst nok ikke skulle diskuteres

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe men da har du jo bomma allerede..
    Er dette din erfaring?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du er velkommen hit, men glem Nordost. Jeg vil ikke ha et filter i kjeden min. Jeg skal være enig i at det kan være forskjell på kabler, men i så fall er det fordi de er konstruert for å gjøre noe, slik som "filtrene" til Nordost.

Isolasjon trenger du hvis du ikke klarer å separere kablene. Spørsmål: Trenger man isolasjon rundt høyttalerkablene, altså i en 8 ohms krets? Send meg gjerne svaret på PM, for jeg skal etter dette respektere trådstarters ønske.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe, ikke rart du ikke hørte forskjell, du brukte jo ikke slike:

Derfor fikk du jo statisk elektisitet opp i kablene dine

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •