Valg: Er det forskjeller? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 131
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg er uenig.
    -k
    Jeg tror at vi med tildligere erfaringer bare skal bli enige om å være uenige, hehe.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje at uenigheten mellom asvaberg og AntonX kan forklares med uenighet i premissene for hvordan spørsmålet ble stilt.

AntonX spurte strengt tatt om det "noensinne overhodet er noensomhelst forskjell eller ikke". Ved et slikt spørsmål så vil man finne at mange føler at et svar som "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de" er mest dekkende. Det gjorde i alle fall jeg.

Det Asvaberg kanskje kunne ha ønsket (?) at spørsmålet ble stilt som var kanskje: "opplever du i praksis at valg av kabler har noen hørbar betydning å bry seg om, stilt ovenfor de kablene som du ville vurdere å kjøpe"

Mitt svar på et slikt spørsmål er et helt klart nei.

-k
    Spørsmål i starten av tråden er:
    Er det lydforskjeller på kabler?

Når man da svarer:
    Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de.

så tolker jeg det dithen at man ikke bryr seg. Ordet "ja" i starten er svært misvisende. Man svarer på at forskjellen er så liten at det ikke er verdt én krone ekstra eller tusen kroner ekstra. Jeg kan gå med på å legge den på "vet ikke" istedetfor "nei", men jeg kan ikke etter beste evne klare å plassere den under en "ja" kategori i en konsolidering. Beklager, men det er nå mitt syn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje at uenigheten mellom asvaberg og AntonX kan forklares med uenighet i premissene for hvordan spørsmålet ble stilt.

AntonX spurte strengt tatt om det "noensinne overhodet er noensomhelst forskjell eller ikke". Ved et slikt spørsmål så vil man finne at mange føler at et svar som "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de" er mest dekkende. Det gjorde i alle fall jeg.

Det Asvaberg kanskje kunne ha ønsket (?) at spørsmålet ble stilt som var kanskje: "opplever du i praksis at valg av kabler har noen hørbar betydning å bry seg om, stilt ovenfor de kablene som du ville vurdere å kjøpe"

Mitt svar på et slikt spørsmål er et helt klart nei.

-k
    "Noensinne overhodet"? Nå ja vel, ikke akkurat. Jeg mener selvsagt vanlige kabler til formålet som er i handelen i dag (slik jeg har skrevet).

Jeg spurte bare om det er hørbare forskjeller i ulik grad. Hvorvidt noen synes det er tullete å bruke mye penger på kabler, "for små til å bry seg", "blir lurt av selgere" ol. er en ANNEN debatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Spørsmål i starten av tråden er:

Når man da svarer:

så tolker jeg det dithen at man ikke bryr seg. Ordet "ja" i starten er svært misvisende. Man svarer på at forskjellen er så liten at det ikke er verdt én krone ekstra eller tusen kroner ekstra. Jeg kan gå med på å legge den på "vet ikke" istedetfor "nei", men jeg kan ikke etter beste evne klare å plassere den under en "ja" kategori i en konsolidering. Beklager, men det er nå mitt syn.
    Hvordan i all verden kan "ja" være missvisende?

Ja det er forskjeller, men for små til at jeg bryr meg. Da svarer du på at det er hørbare forskjeller men veldig små. For små til at du vil bruke mye penger på kabler.

Jeg skjønner ikke problemet ditt. Undskyld meg men blir ganske irritert nå.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvordan i all verden kan "ja" være missvisende?

Undskyld meg på at jeg blir ganske irritert nå.

Ja det er forskjeller, men for små til at jeg bryr meg. Da svarer du på at det er hørbare forskjeller men veldig små. For små til at du vil bruke mye penger på kabler.

Jeg skjønner ikke problemet ditt.
    Jeg prøver igjen:
    du spør:

(jeg finner ingenting om hørbare forskjeller i spørsmålsstillingen din)

Svaralternativet:

Hvis Antonx ser bort fra en ting, være seg edderkopper eller kabler, er du da egentlig interessert - bryr du deg egentlig?

Folk som leser vår debatt herinne kan tenke sånn:
    "Er det forskjell i oppfattelsen av svarene som er gitt?"
    "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de."

Tror du disse folkene egentlig bryr seg om du og jeg er uenige? Neppe
    Ergo: NEI eller Vet Ikke

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står: Er det lydforskjeller på kabler? Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de.

Det betyr ja.

Vær så snill.....

Det blir for tåpelig i svare mere på noe så dumt......

uff....

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det så viktig at det er forskjell på kabler?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står: Er det lydforskjeller på kabler? Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de.

Det betyr ja.
    Vær så snill.....
    Det blir for tåpelig i svare mere på noe så dumt......

uff....
    Vær så snill?? - dumt?? - var det ikke du som laget denne avstemmingen?
    Er du overhode ikke åpen for konstruktiv kritikk - at du kunne ha brukt en annen spørsmålsstilling?

Det viser seg at svaralternativet er det nest største og at det faktisk er p.t. 76 brukere herinne som har svart på dette spørsmålet.
    Hvis du da velger å ta til deg alle de 76 som en "JA" på at det er forskjeller og overhode ikke bryr deg om at de kanskje kan ha ment Vet Ikke (eller NEI) siden de lest HELE setningen - da er du rimelig arrogant.

"Undersøkelser viser at 63 % av brukerne på AVForum mener at det ER lydforskjeller på kabler........."

"Undersøkelser viser at 46% av brukerne på AVForum ikke vet om det er lydforskjeller på kabler........"

Tenk hvilken av setningene HFK og HFC ville sugd til seg og brukt i reklamekampanjer....

Jeg gir meg nå, men oppfordrer deg til å tenke igjennom spørsmålsstillingen og ordbruket på neste avstemning du vil legge ut (som, for all del, er svært positivt).

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjeller er det sikkert, men det lille jeg har testet, så hører ihvertfall ikke mine ører noen forskjell.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor blir så mange så voldsomt hissige når spørsmål om forskjeller på kabler blir diskutert? Få ting betyr mindre i et lydanlegg. Ting som betyr mye mer fører sjelden til samme opphisselse.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er litt som smykker, tar de seg bra ut og koster en god slump penger så gjør nok det noe med våre forventninger.
    Jeg har selv brukt nærmere 50.000,- på kabler (totalt for hele anlegget) og må med hånden på hjertet si at utifra lydkvalitet så har ikke dette vært en god investering. Jeg mener å kunne høre subtile forskjeller i mellomtone og bass, men de er så små at jeg aldri hadde kunnet bevist det i en blindtest.
    Før trodde jeg også at forskjellen på kabler kom tydligere frem når det ble spillt på godt (og dyrt...) high-end utstyr, men nå er jeg usikker etter å ha lest testen til Mike Lavigne på avsforum.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Kabler er litt som smykker, tar de seg bra ut og koster en god slump penger så gjør nok det noe med våre forventninger.
    Jeg har selv brukt nærmere 50.000,- på kabler (totalt for hele anlegget) og må med hånden på hjertet si at utifra lydkvalitet så har ikke dette vært en god investering. Jeg mener å kunne høre subtile forskjeller i mellomtone og bass, men de er så små at jeg aldri hadde kunnet bevist det i en blindtest.
    Før trodde jeg også at forskjellen på kabler kom tydligere frem når det ble spillt på godt (og dyrt...) high-end utstyr, men nå er jeg usikker etter å ha lest testen til Mike Lavigne på avsforum.
    Litt av en innrømmelse, det wotg! Står respekt av den!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Hvorfor blir så mange så voldsomt hissige når spørsmål om forskjeller på kabler blir diskutert? Få ting betyr mindre i et lydanlegg. Ting som betyr mye mer fører sjelden til samme opphisselse.
    Dette har ingenting med generell kabeldiskusjon å gjøre. Jeg blir kraftig irritert fordi asvaberg konluderer meningsmålingen svært feilaktig, kødder til tråden og ikke forstår det selv. Unødvendig. Forskjeller er forskjeller og ikke ingen forskjell, selv om mange mener de er veldig små.

Andelen av dem som mener det er lydforskjeller mellom kabler ligger nå på 87,7 %. Sånn er det bare selv om kanskje noen skeptikere er skuffet.

Hvorvidt forskjellene er ubetydelige er betydeligere er en annen diskusjon som ikke taes i denne tråden takk.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andelen av dem som mener det er lydforskjeller mellom kabler ligger nå på 87,7 %. Sånn er det bare selv om kanskje noen skeptikere er skuffet.
    La meg gi et fiktivt eksempel.

Hvis man spør 100 mennesker på gata "hører du lydforskjeller på kabler?"

40 svarer ja, 30 svarer nei, og 30 svarer at de vet ikke. Hvor mange prosent svarte ja?

Etter mine beregninger 40%. Overskriften sier at folk flest hører ikke forskjell.

Etter Antonx sin regning 57% Overskriften sier folk flest hører forskjell.

Dette blir en lite troverdig undersøkelse i mine øyne.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har ingenting med generell kabeldiskusjon å gjøre. Jeg blir kraftig irritert fordi asvaberg konluderer meningsmålingen svært feilaktig, kødder til tråden og ikke forstår det selv. Unødvendig. Forskjeller er forskjeller og ikke ingen forskjell, selv om mange mener de er veldig små.

Hvorvidt forskjellene er ubetydelige er betydeligere er en annen diskusjon som ikke taes i denne tråden takk.
    Det er ikke meningen å ødelegge tråden din, ei heller avstemmingen. Jeg vet ikke selv om det er hørbare forskjeller på kabler. I så fall hva slags kabler; strøm, høyttalere eller signalkabler?

Jeg setter søkelyset på selve spørsmålsstillingen da jeg mener den kan tolkes feil. Et ja kan virke enkelt, men er det det?

For ordens skyld så vil jeg ta et eksempel:

Haier kan forekomme i norske farvann. I teorien kan noen bli angrepet av hai på en norsk badestrand hvis forholdene ellers ligger til rette for det (vanntemperatur bl.a.).
    Så ønsker noen å kartlegge folks frykt for haiangrep og stiller da noen spørsmål. Ett av spørsmålene kan være dette:
    Er du redd for muligheten av å bli angrepet av hai på norske strender?
    Ett av svaralternativene er da:

Siden svaralternativet fokuserer på "små" og "se bort fra" da dette er hovedleddet i setningen, er det altså vektlagt at sjansen er veldig liten og i realiteten ikke tilstede. Derfor er hele alternativet egentlig en umulighet. Enten skulle det ha stått:
    Nei, sjansen er så liten at jeg ser bort fra det
    eller
    Vet ikke, sjansen er jo så liten at jeg kan se bort fra det, eller?
    eller
    Ja, selv om sjansen er liten og jeg sannsynligvis ikke blir angrepet så ser jeg ikke bort fra at man kan bli angrepet.

Det er dette jeg ønsker at du skal ta til etterretning.

De som nå sitter med inntrykk av at jeg er en kranglefant og en vriompeis - til dere må jeg si at jeg beklager hvis dette er inntrykket.
    Jeg er veldig omgjengelig og tolerant, men jeg jobber endel med kundeundersøkelser i jobben og jeg har sett noen grelle eksempler på at spørsmålsstillingen og svaralternativene er av en slik art at man lures til å svare noe man ikke mener. NEI, jeg mener ikke at Antonx hadde baktanker med sin avstemming - jeg mener han rett og slett har vært uheldig i valg av ord.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analogien til haier blir bare søkt. Generelt har jeg lite sans for analogier fordi det ofte ikke kan sammenlignes direkte. Du skriver at "sjansen er der". Kabelforskjeller dukker bare ikke opp tilfeldig som haier gjør de vel?

Alternativet var for dem som mener at det er forskjeller men så små at de ikke bryr seg og ser bort i fra dem. Alså et ja svar. Ikke noe "sjanse" her da kabler er konstante. Jeg klarer bare ikke å forstå at dette kan misstolkes. Det er andre alternativer til andre meninger. Som ja "enkelte" eller rett og slett "nei". Du kan fortsette å argumentere eller beklage deg. Hva velger du? Å innrømme feil sitter jo lang inne hos endel.

Edit; Jeg synes aldri det er noe som helst givende å krangle men denne kunne jeg ikke la passere og når du ikke gir deg blir jeg irritert og skuffet fordi det er så unødvendig å lage ny krangletråd av noe så opplagt. Da hadde vært flott om moderatorer kunne slette disse innleggene synes jeg. At du har andre meninger får så være men det er ikke moro at tråden utvikler seg slik. Det får du ta ansvar for.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    La meg gi et fiktivt eksempel.

Hvis man spør 100 mennesker på gata "hører du lydforskjeller på kabler?"

40 svarer ja, 30 svarer nei, og 30 svarer at de vet ikke. Hvor mange prosent svarte ja?

Etter mine beregninger 40%. Overskriften sier at folk flest hører ikke forskjell.

Etter Antonx sin regning 57% Overskriften sier folk flest hører forskjell.

Dette blir en lite troverdig undersøkelse i mine øyne.

Slik kan man jo skrive resultatet, helt klart. Men så kan vi jo også gi en prosentandel av dem som har testet. Hvor mange av dem mener at det er lydforskjeller på kabler? Er ikke det egentlig mer interessant? Når jeg skriver prosentandel på ja-siden så er det kontra nei-siden.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk om å krangle seg bort...
    Iallefall så ser jeg "pollen" i en positiv, nøytral eller negativ sammenheng.
    Så sånn ser jeg på resultatet:

positiv:
    Ja, uten tvil. 28,11%
    Tror det, men har ikke testet nok. 14,52% (tydeligvis prøvd og hørt forskjeller, men litt usikker pga. litt liten erfaring med tester)
    Enkelte kabler kan låte forskjellig. 14,29% (bekrefter at de finnes, men litt varierende erfaring)
    Ja, og har hørt det samme i blindtest. 2,07%
    Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de. 19,35% (bekrefter forskjellene, men regner de som lite viktige for sin egen del)

nøytral:
    Tror ikke det, men har ikke testet nok. 4,84% (Man skulle tro denne er negativ, men det er den ikke siden vedkommende tviler og ikke gjøre opp en mening før senere etter mere prøving)
    Vet ikke 4,38% (kan ikke gjøre opp en mening pga. manglende erfaring)
    Bryr meg ikke 3,92% (vil ikke gjøre opp en mening)

negativ:
    Nei, helt klart ikke. 3,92%
    Nei, hvis det er forskjeller så er det andre påvirkninger. 4,61%

Som jeg ser det så er det (kun) 8,5% som stiller seg negativ til forskjellene i en kabel.

Resten stiller seg enten nøytal i den forstand at de ikke vet eller gir f..!
    Eller i større og mindre grad har positive erfaringer.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har ingenting med generell kabeldiskusjon å gjøre. Jeg blir kraftig irritert fordi asvaberg konluderer meningsmålingen svært feilaktig, kødder til tråden og ikke forstår det selv.
    Nåvel. Faktum er like fullt at er topic et eller annet med kabler, så er det alltid noen som blir til overmål ivrige. Det er påfallende mye følelser knyttet til disse ledningstumpene.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så kan vi jo også gi en prosentandel av dem som har testet. Hvor mange av dem mener at det er lydforskjeller på kabler? Er ikke det egentlig mer interessant?
    Jo det er faktisk det som er mest interessant. Men så var det dette med testing og blindtesting da... Og det er jo bare 2 % som sier de har utført og hørt forskjell i en blindtest.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •