Valg: Er det forskjeller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 131
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke alfa og omega da...
    Du kan ikke smekke Nordost Valhalla mellom en Mark cd-spiller Nikko receiver og radionette høyttalere og regne med "high-end" lyd (Hadde uansett vært morsomt å prøvd)

Men, dette har med tuning av anlegget for å få den ekstra lille magien!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er ubetydelige forskjeller på kabler - i forhold til gevinsten med korrekt plassering av høyttalere
    Jeg svarte "Ja, uten tvil". Og det står, etter min mening, på ingen måte i motsetning til at jeg mener nøyaktig det samme som Flageborg hva angår betydningen av kabler i forhold til betydningen av høyttalerplassering!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg antar at du med lydforskjell mener forskjeller som et menneske kan høre.

2. Jeg antar at du mener med tilsluttede normale hifi-komponenter av den typen man kan kjøpe på hifi-sjappa.

3. Jeg antar at du legger til grunn et noenlunde gjennomsnittlig bruksmønster, dvs ikke 100 meter lange kabelstrekk, eller en VHF radiosender i samme rack.

Jeg savner da ett alternativ:
    "Ja, men bare for dårlig konstruerte kabler eller dårlige tilsluttede komponenter". Min mening er altså at dersom vi ser bort ifra kabler til under 10,- meteren, og (dyre eller billige) opplagte feilkonstruksjoner (såsom spdif kabler med helt feil Z0) og komponenter som bryter med alle konvensjoner mhp inn/utgangsimpedans så synes det ikke å være hørbar forskjell der ute.

Et annet alternativ som jeg kunne ha gått for er:
    "ja, men i de trivielle hjørnetilfellene hvor hørbar forskjell mellom analoge hifi-kabler er tenkelig, så kan samme effekt oppnås billigere med et analogt eller digitalt filter".

Jeg svarte:
    "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de."

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    1. Jeg antar at du med lydforskjell mener forskjeller som et menneske kan høre.

2. Jeg antar at du mener med tilsluttede normale hifi-komponenter av den typen man kan kjøpe på hifi-sjappa.

3. Jeg antar at du legger til grunn et noenlunde gjennomsnittlig bruksmønster, dvs ikke 100 meter lange kabelstrekk, eller en VHF radiosender i samme rack.

Jeg savner da ett alternativ:
    "Ja, men bare for dårlig konstruerte kabler eller dårlige tilsluttede komponenter". Min mening er altså at dersom vi ser bort ifra kabler til under 10,- meteren, og (dyre eller billige) opplagte feilkonstruksjoner (såsom spdif kabler med helt feil Z0) og komponenter som bryter med alle konvensjoner mhp inn/utgangsimpedans så synes det ikke å være hørbar forskjell der ute.

Et annet alternativ som jeg kunne ha gått for er:
    "ja, men i de trivielle hjørnetilfellene hvor hørbar forskjell mellom analoge hifi-kabler er tenkelig, så kan samme effekt oppnås billigere med et analogt eller digitalt filter".

Jeg svarte:
    "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de."

-k
    1) Ja, selvsagt.
    2) Komponenter som av-brukerne har.
    3) Ja, selvsagt.

Jeg regner med at folk tilkobler normalt. Jeg mener helt normale kabler som er konstruert til formålet og som kjøpes i normale butikker så derfor ser jeg ikke behovet ditt. Hvorvidt om noen måtte være feilkonstruerte og hva nå enn det måtte innbære får du eventuelt ta opp i en annen tråd. Jeg legger ikke det til grunn.

Ditt svar passer nok best i "Nei, helt klart ikke".

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjerde alternativ fra meg. Er åpen for muligheten for at det er forskjeller, men så lenge

- det ikke finnes nevneverdig litteratur som støtter teorien
    - fagfolk generelt ler av tanken
    - de som lager/selger kabler er motstandere av vitenskapelig testmetodikk

er jeg tilbøyelig til å tro at forskjellene ikke er der. Det faktum at det i det hele tatt hersker tvil tilsier uansett at forskjellene er så minimale at jeg ikke er interessert i å legge noe særlig penger i kabler.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tweaking

Min mening er:

Kabel i anlegget er tweaking og det er noe man kan eksperimentere med når man har fått komponentene i hus. Jeg har testet kabler i mange prisklasser da jeg jobber i bransjen, og er så heldig å kan låne utstyr med meg hjem for testing. Jo dyrere kablene er jo vanskeligere er det å høre forskjell mellom type og merke, og til tider umulig, i allefall med mitt utstyr og mine ører.

Jeg helt enig med så mange andre at det hele bør selvfølgelig ha kvalitetsmessig sammenheng med resten av utstyret. Har man dyrt og lekkert utstyr vil man jo gjerne også at kablene har et bra design og finish.

Jeg er av den personen som har lettest for å høre forskjeller på analoge signalkabler. Oppgradering fra skolissekabelen som følger med utstyret, til en skikkelig kabel til et par -tre hundrelapper, gir signifikant bedre lyd og er for meg et must.

Som tidligere nevnt; plassering av høyttalere er viktigere for meg enn å bruke mange tusen på signalkabler. Men man bør sette av noen småpenger til en god signalkabel. For å gå over på dyrere kabler (500+) mener jeg man bør høre et problem med anlegget. Som f.eks at det er for mye diskant / lite bass og visa versa, og at man ønsker å justere dette inn uten bruk av tonekontrollere / audyssey.

For øvrig kan det jo nevnes at prislappen som står på kabelen har fint lite å si på lydforandringene den gjør med anlegget. Det kan være man finner en kabel til 300.- som passer, eller en til 2500.- som passer bedre. Alt dette er det kun sitt eget øre som bestemmer, som med resten av utstyret man har. Alle mennesker har forskjellige måter hjernen bearbeider sansene på. Noen liker kjøtt, noen er vegetarianere. Noen liker blått, andre rødt. Tekno / rock, osv osv..

Dette inlegget inneholder kun mine meninger. :twisted: Jeg kommer ikke til å svare på noen som mener noe annet, (i denne tråden) :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 375 stemmer ligger ja-siden 87%.

:-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overraskende mange som svarer ja, med tanke på hvor lite snakk det er om ulike kabler her på forumet. Når jeg tenker meg om, så er det kanskje en grunn til at folk holder seg borte......

Når de elektriske egenskapene forandrer seg betraktelig, så er det selvsagt muligheter for at en kan høre forskjell. Spørsmålet er selvsagt da hvordan en ønsker å definere "betraktelig". Selv svarte jeg "vet ikke".

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx

Kommer ann på hvordan du regner. Blir feil å se bort ifra de som ikke veit og de som ikke bryr seg, når du først har tatt med de alternativene i undersøkelsen.

JA= 62,76%

NEI= 8,34%

VET IKKE= 24,48%

BRYR SEG IKKE= 4,42%

etter 384 stemmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

• Klart bekreftende (29,79%)
      Ja, uten tvil. 108 27,98%
      Ja, og har hørt det samme i blindtest. 7 1,81%

Bare 27,98% mener at det "uten tvil" er forskjell, mens 1,81% hevder å ha hørt forskjellen i en blindtest. Disse 29,79% må sies å være utsagn som innebærer at man føler seg sikker på at forskjellene eksisterer.

Resten fordeler seg på :
    • Klart negativ: (8,29%)
      "Nei, helt klart ikke", 13 3,37%
      "Nei, hvis det er forskjeller så er det andre påvirkninger.", 19 4,92%
    • Åpner for forskjeller, men i begrenset grad eller i enkelte tilfeller(32,9%)
      "Enkelte kabler kan låte forskjellig", 56 14,51%
      "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de.", 71 18,39%
    • Usikker/Tvilende/Uinteressert (29%)
      "Tror det, men har ikke testet nok", 59 15,28%
      "Tror ikke de,t men har ikke testet nok.", 19 4,92%
      "Vet ikke", 17 4,40%
      "Bryr meg ikke" 17 4,40%

Dette er med 384 besvarelser ut fra en medlemsmasse på 26510, altså ca 1.5% av medlemmene. Selv om vi antar at halvpartene av medlemmene på avforum er "sovende" medlemmer som kanskje aldri er innom, så er det likevel 3% av medlemmene. Gitt overskriften så er det opplagt at besvarelsene ikke er et ufarget utsnitt av medlemmene.

Hvis jeg skulle tippe, så gjetter jeg at dersom vi hadde spurt 100 tilfeldige medlemmer så ville andelen "Usikker/Tvilende/Uinteressert" ha økt voldsomt. Altså antar jeg at en overskrift som denne er polariserende og tiltrekker seg en overvekt av de med sterke meninger - begge veier.

Interessante trekk:
    1. Blant de som er sikre/overbeviste så er det langt flere som hevder det er forskjeller enn de som hevder det ikke er det.

2. Ca 60% er enten tvilende, uinteressert, eller mener at kabelforskjeller eksisterer men bare i enkelte tilfeller. Jeg ville forvente at dette tallet var mindre for en avstemning som dette.

3. Det hadde vært interessant å matchet besvarelsen for den enkelte opp mot hvor mye penger man har brukt på kabler. Min hypotese er at selv blant de som svarer at de har testet for lite til å vite om det er noen forskjell, finnes det mange som har brukt relativt mye penger på kabel.

4. På tross av at jeg personlig har deltatt i mange diskusjoner om kabler og blir oppfattet som selve "hovedfienden" av enkelte kabel-entusiaster her inne, så har jeg besvart på en måte som du tolker som "Ja" med dine 87%.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Overraskende mange som svarer ja, med tanke på hvor lite snakk det er om ulike kabler her på forumet. Når jeg tenker meg om, så er det kanskje en grunn til at folk holder seg borte......
    Muligens en av de få gangene man har mulighet til å gjøre det anonymt?

Godt mulig at folk blir skremt, for kabeldebattene her er jo til tider like opphetede som på feks. HFS?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • Klart bekreftende (29,79%)
      Ja, uten tvil. 108 27,98%
      Ja, og har hørt det samme i blindtest. 7 1,81%

Bare 27,98% mener at det "uten tvil" er forskjell, mens 1,81% hevder å ha hørt forskjellen i en blindtest. Disse 29,79% må sies å være utsagn som innebærer at man føler seg sikker på at forskjellene eksisterer.
    Bare 27,9?? Pollen er jo skuffende mtp.
    Resten fordeler seg på :
    [list][*]Klart negativ: (8,29%)
    "Nei, helt klart ikke", 13 3,37%
    "Nei, hvis det er forskjeller så er det andre påvirkninger.", 19 4,92%
    kun 16,5% er skeptikere.. Utifra enkeltes påstander skulle vel kun 1/10del svart ja, mens nærmere 60-70% ha svart nei?
    [*]Åpner for forskjeller, men i begrenset grad eller i enkelte tilfeller(32,9%)
    "Enkelte kabler kan låte forskjellig", 56 14,51%
    "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de.", 71 18,39%
    Her er det jo snakk om folk som fortsatt er positive, så denne går nok mere under "Ja" bolken enn under "Nei" bolken, Jan

3. Det hadde vært interessant å matchet besvarelsen for den enkelte opp mot hvor mye penger man har brukt på kabler. Min hypotese er at selv blant de som svarer at de har testet for lite til å vite om det er noen forskjell, finnes det mange som har brukt relativt mye penger på kabel.
    Prøver du å bortforklare resultatene?

Klart Placebo (eller "nå har jeg brukt så mye penger på disse kablene at nå MÅ det låte så mye bedre") effekten sikkert har spilt inn her.

Kan jeg da påstå at de som har svart nei enten har:
    -Budsjettanlegg?
    -dårlig matchet eller satt opp anlegget feil?
    -Hverken har erfaring eller hørsel til å detektere forskjeller? (Her har jeg testet litt med min kjære far som (har noe nedsatt hørsel) mente at deres JVC anlegg låt ca like godt som mitt, noe som min mor var rask å avfeie. Må presisere at ingen av dem har noe forhold til anlegg, men begge er glad i musikk. Min mor spiller mye piano)
    -Eller bare er så inngrodd i sine holdninger (eller muligens lest så mye at vedkommende ikke kan gjøre opp sine egen mening) at "bedre lyd i anlegget" blir konkludert med å være en placebo?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Prøver du å bortforklare resultatene?
    Nei, jeg prøver å forklare resultatene.
    -Eller bare er så inngrodd i sine holdninger (eller muligens lest så mye at vedkommende ikke kan gjøre opp sine egen mening) at "bedre lyd i anlegget" blir konkludert med å være en placebo?
    Det er sikkert mange som er for inngrodd i sine overbevisninger til å lære noe nytt, men slik jeg forstår trådstarter har det ingen hensikt å ta den diskusjonen opp i akkurat denne tråden.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matematikk og avstemninger:

i denne har man kun ett valg så én stemme er én stemme

totalt 398 stemmer pr kl 1404 21/2/2008

Om man prøver å konsolidere tallene i
    - JA
    - NEI
    - VET IKKE

ser det slik ut:
    JA - 178 stemmer - 44,7%
    NEI - 107 stemmer - 26,9%
    VET IKKE - 113 stemmer - 28,4%

Jeg har da konsolidert det slik:
    Ja, uten tvil.............................................. ..............JA
    Nei, helt klart ikke.............................................. ......NEI
    Tror det, men har ikke testet nok................................VET IKKE
    Tror ikke de,t men har ikke testet nok..........................VET IKKE
    Enkelte kabler kan låte forskjellig.................................JA
    Nei, hvis det er forskjeller så er det andre påvirkninger....NEI
    Ja, og har hørt det samme i blindtest...........................JA
    Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de...................NEI
    Vet ikke.............................................. ....................VET IKKE
    Bryr meg ikke.............................................. .............VET IKKE

De som da har stemt Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de har jeg valgt å kategorisere som nei siden de egentlig ikke er relevante som et ja svar men mere å betrakte som et nei svar.

Så, knutinh, vi har nok tapt kampen her - det er et stort flertall som mener de hører forskjell - at det ER forskjell. Det må vi akseptere

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil, asvaberg! "Ja, men ser bort i fra det" er selvsagt ja svar (det står jo).

Ja er ja kort og godt da jeg spurte om det er forskjeller. Små som store forskjeller. Det er forøvrig et svar jeg selv har full forståelse av selv om jeg svarte "ja, og i blindtest".

Ja stemmene ligger nå på 86,62 %. (etter 402 stemmer)

Knut;

Selv om ikke alle medlemmer svarer så pleier slike målinger å gi en god pekepinn tror jeg. De ligger på førstesiden og kan sees av alle og de fleste synes det er bare morsomt å stemme. Det er det samme med valgmålinger og TV-ratinger. Det er veldig få som har måleapperater i sine hus (om ikke systemet er endret) men alikevel mener de fleste at det gir et ganske bra bildet. Men selvfølgelig ikke helt nøyaktig. Jeg tror neppe prosentandelen vil endre seg mye fremover. Et typisk fenomen er at det faktisk ikke skal så mange stemmer til før stemmeandelene er ganske så lik den endelige prosentandelen. Det skjedde her også, ikke mange stemmene før det vi så klare tendenser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om ikke alle medlemmer svarer så pleier slike målinger å gi en god pekepinn tror jeg. De ligger på førstesiden og kan sees av alle og de fleste synes det er bare morsomt å stemme. Det er det samme med valgmålinger og TV-ratinger. Det er veldig få som har måleapperater i sine hus (om ikke systemet er endret) men alikevel mener de fleste at det gir et ganske bra bildet. Men selvfølgelig ikke helt nøyaktig. Jeg tror neppe prosentandelen vil endre seg mye fremover. Et typisk fenomen er at det faktisk ikke skal så mange stemmer til før stemmeandelene er ganske så lik den endelige prosentandelen. Det skjedde her også, ikke mange stemmene før det vi så klare tendenser.
    Jeg er uenig. At de første 10 stemmene ligner på de siste 10 stemmene er ikke en indikator på at alle stemmene er representative for forumet under ett. Sammenligningen med måleapparater for tv-bruk er ikke rett. Det er (forhåpentlig) et tilfeldig utvalg av befolkningen som får tilsendt en slik boks, og de får sannsynligvis en eller annen premie for å faktisk bruke den. Dermed er de i større eller mindre grad ufargede representative for befolkningen, og man kan bruke vanlig statistikk for å beregne usikkerheten i besvarelsene deres som peilepinne på folket under ett.

Hvis du skal sammenligne avstemningen med noe, så blir det sms-avstemninger på tv. Der kan man (akkurat som her) involvere seg om man er interessert, eller gi beng om man vil. I begge tilfeller er det potensielt et farget utsnitt av alle de som ha tven skrudd på.

Tenk med deg selv: deltar du på alle avstemninger her inne? Hvis ikke, er det mest sannsynlig at du trykker på stemmeknappen innenfor et emne som interesserer deg, eller noe du gir beng i?

Hvis du deltar i alle avstemninger her inne så er du uansett utypisk siden 98,5% av medlemmene så langt ikke har stemt ;-)

Uansett så legger jeg ingen "stolthet" i at et farget eller ufarget utsnitt av forumets medlemmer skal være enige i min vurdering av hvordan ting henger sammen. Det som er "rett" og det som er "galt" er ikke et resultat av majoritetens mening, som vist i eventyret keiserens nye klær, eller Ibsens "En folkefiende". Det kan selvsagt tolkes både for og imot mitt syn. Dette er først og fremst en morsom titt på hva folk tenker og mener. Eller hva?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil, asvaberg! "Ja, men ser bort i fra det" er selvsagt ja svar (det står jo).

.
    Ikke enig, Antonx.

Er du redd for edderkopper?
    Ja, men de er så små og ufarlige her i Norge at jeg ser bort fra det....

Er det et JA svar egentlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ikke enig, Antonx.

Er du redd for edderkopper?
    Ja, men de er så små og ufarlige her i Norge at jeg ser bort fra det....

Er det et JA svar egentlig?
    Ja det er er klart ja-svar!!

Ikke vær så vanskelig da mann.... det sto ja, men....... det ER ja til hørbare forskjeller bare et de er veldig små.

:evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje at uenigheten mellom asvaberg og AntonX kan forklares med uenighet i premissene for hvordan spørsmålet ble stilt.

AntonX spurte strengt tatt om det "noensinne overhodet er noensomhelst forskjell eller ikke". Ved et slikt spørsmål så vil man finne at mange føler at et svar som "Ja, men de er så små at jeg ser bort fra de" er mest dekkende. Det gjorde i alle fall jeg.

Det Asvaberg kanskje kunne ha ønsket (?) at spørsmålet ble stilt som var kanskje: "opplever du i praksis at valg av kabler har noen hørbar betydning å bry seg om, stilt ovenfor de kablene som du ville vurdere å kjøpe"

Mitt svar på et slikt spørsmål er et helt klart nei.

Å prøve å flikke på og gruppere besvarelsene ETTER at avstemningen er gjort er forøvrig problematisk. Dersom de som svarer de forskjellige alternativene visste mer om hvordan de ville bli tolket så ville de kanskje ha svart annerledes? En anbefaling er å gjøre alternativene enklere, tilby f.eks 3:
    1. Jeg opplever valg av kabel som kritisk
    2. Jeg opplever ikke valg av kabel som kritisk
    3. Vet ikke

Eller:
    1. Dersom jeg skulle kjøpe et anlegg fra bunnen av ville jeg har brukt mer tid/penger på kabel
    2. Dersom jeg skulle kjøpe et anlegg fra bunnen av ville jeg har brukt mindre tid/penger på kabel
    3. Ingen av delene/Vet ikke.

Eller:
    1. Jeg bruker de røde/hvite kablene som følger med produktene, og ellers kabler som følger spesifikasjonen til det jeg skal bruke dem til.
    2. Jeg bruker aldri de røde/hvite kablene som følger med produktene, men spesielle hifi-kabler
    3. Røde/hvite kabler, hva er det?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er er klart ja-svar!!

Ikke vær så vanskelig da mann.... det sto ja, men....... det ER ja til hørbare forskjeller bare et de er veldig små.

:evil:
    Du vil ikke forstå hva jeg mener så dette gir jeg opp.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •