Lang signalkabel eller lang høytalerkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lang signalkabel eller lang høytalerkabel?

Hei.
    Kjellerstuen min er ca 5m lang.
    Har den dag i dag tv og anlegg plassert i front.
    Men skal kvitte meg med tv'n til fordel for en projektor.
    Da lurte jeg på om det vil gi bedre resultat om jeg flytter utstyret bak i rommet slik at jeg får kort vei til projectoren og lan vei til fronthøytalerne eller om det vil være best med lang vei til projektor og kort vei til høytalerne?
    Med lang og kort vei mener jeg da selvfølgelig kabellengde for signaler.
    Så er signal kabel eller høyt. kabel best å strekke over lengre avstander?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt heller lang høyttaler ledninger...!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller et kompromiss som jeg selv bruker. jeg har anlegget på den ene siden. da får jeg moderate lengder både på høytalerkablene og signalkablene til pj.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter Ak her. Lange kabler er mer følsomme for støy enn korte kabler. Lange høyttalerkabler er generelt bedre enn lange signalkabler. Det kommer av at både strøm- og spenningsnivå i høyttalerkabelen gjerne er høyere enn i en signalkabel. Støy utenfra vil da bli vesentlig lavere i forhold til nivået på signalet i en høyttalerkabel enn i en signalkabel.

Man kan også se på det på den måten at det som kommer inn i en signalkabel forsterkes opp, inkludert støyen. I høyttalerkabelen skal ikke signalet forsterkes mer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    eller et kompromiss som jeg selv bruker. jeg har anlegget på den ene siden. da får jeg moderate lengder både på høytalerkablene og signalkablene til pj.
    Dette er definitivt en avveining for dem som har projektor. Men det er vel strengt tatt ikke noen forbedring i forhold til høyttalerkabler, siden man i et surroundsystem har høyttalere i alle verdenshjørner.

Jeg vil også hevde at i et standard projektsjonssystem med analog kabling overalt UNNTATT lyden fra signalkilde til forsterker, så kan det være en fordel å ha DVD/HTPC nær projektor, mens forsterkere er nær frontene for å spare inn noen kroner på dyre høyttalerkabler til frontene. Da får man et langt strekk med digitalkabel, men dette er mye mindre følsomt for støy enn tilsvarende analoge signalkabler. Kompromisser blir det uansett. (Dette får meg til å tenke på at en av fordelene med bakprojeksjon er at man sparer inn på lengdene på alle signalkabler, samt de dyre høyttalerkablene som gjerne går til frontene)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Ak. Bruker selv 3 meter bildekabel, men 9.5 meter på den lengste høyttalerkabelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg støtter Ak her. Lange kabler er mer følsomme for støy enn korte kabler. Lange høyttalerkabler er generelt bedre enn lange signalkabler. Det kommer av at både strøm- og spenningsnivå i høyttalerkabelen gjerne er høyere enn i en signalkabel. Støy utenfra vil da bli vesentlig lavere i forhold til nivået på signalet i en høyttalerkabel enn i en signalkabel.

Man kan også se på det på den måten at det som kommer inn i en signalkabel forsterkes opp, inkludert støyen. I høyttalerkabelen skal ikke signalet forsterkes mer.
    Nå er vel de fleste signalkabler skjermede håper jeg. En signalkabel med god skjerming koster ikke mye og da skal det mye til før du blir plaget med støy. Begrensningene i henhold til lengde har nok mer med kabelen i seg selv å gjøre.

I utgangspunktet så kan man ha ganske lange høyttalerkabler, bare man velger en med stort nok areal. Men det er ganske upraktisk med digre kabler å snuble i. Et par signalkabler er enklere å skjule.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Nå er vel de fleste signalkabler skjermede håper jeg.
    Eller ikke:

(Nordost Solar Wind Interconnect)
    Alvorlig talt: Disse kablene overfører sikkert signalene bra, men du skal være vanvittig nøye med plasseringen. Med slike signalkabler blir det sikkert viktig med skjermede nettstrømskabler også.

Når det gjelder høyttalerkabler så er det riktig at de trenger tverrsnitt, men skjerming tar også plass. Jeg ville vel uansett gått for skjuling av lange kabler i vegger/spesiallister eller ihvertfall fastmontering med klips slik at de ikke skjemmer eller fungerer som snublefeller.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lange høyttalerkabler? :lol:
    lange signalkabler og korte høyttalerkabler låter mye bedre, det er mye mindre tap i en signalkabel pga store spenningsvariasjoner i høyttalerkabler.
    hva feiler d folk her!??
    støy er omtrent ikke en faktor i gode signalkabler!

:lol: :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Støy er etter min mening en viktig faktor i alle kabler, og spesielt i signalkabler, siden den leder et signal som skal forsterkes opp. Det er gode grunner til at signalkabler helst ikke skal ligge parallelt med andre kabler (med mer strøm). Spesielt nettstrømskabler er støykilder i forhold til signalkabler. Tap i høyttalerkabler unngås greit med nok tverrsnitt (minimal motstand i kabelen).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev de fleste roffe. Jeg vet godt at det finnes uskjermede signalkabler, men de er ikke noe særlig til hjemmekino. Passer nok bedre til renslige stereoanlegg for de "troende".

Når det gjelder lydsiden så satser jeg mye heller på lange analoge signalkabler enn høyttalerkabler. Derimot så anbefaler jeg å holde digitale signalkabler og komponent kabler under 5 meter, helst under 3 meter. Dermed så må man ofte inngå et kompromiss.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy er etter min mening en viktig faktor i alle kabler, og spesielt i signalkabler, siden den leder et signal som skal forsterkes opp.
    Jaha. Har du testet mye? Hvis du har tilgang til gode hodetelefoner og hodetelefonforsterker så kan du jo eksprimentere litt. Bytte mellom ulike signalkabler, ulike lengder legge strømførende kabler inntil, hoppe på kablene, eller hva du nå måtte ønske. Svært vanskelig å få noe hørbart støy innpå en godt skjermet kabel.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva feiler d folk her!??
    Ikke godt å si.. Du må uansett huske på at det ikke alltid er du som har riktig svar, og ikke alltid alle er enige med deg. :!:

lange signalkabler og korte høyttalerkabler låter mye bedre, det er mye mindre tap i en signalkabel pga store spenningsvariasjoner i høyttalerkabler.
    Jeg er helt uenig. Jeg tror ikke du klarer å høre forskjell på f.eks. 2 og 6 m høyttalerkabel av god kvalitet, men det er fullt mulig å se forskjell dersom man tester kort mot lang Component video kabel..
    "Prove me wrong"

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy er etter min mening en viktig faktor i alle kabler, og spesielt i signalkabler, siden den leder et signal som skal forsterkes opp. Det er gode grunner til at signalkabler helst ikke skal ligge parallelt med andre kabler (med mer strøm). Spesielt nettstrømskabler er støykilder i forhold til signalkabler. Tap i høyttalerkabler unngås greit med nok tverrsnitt (minimal motstand i kabelen).
    jeg skal legge strøm og signalkablene i en kveil i min blindtest, og du vil ikke høre forskjell.
    teorien har du kanskje, tror du ...men praksisen.
    har testet. og høyttalerkabler bør gjøres så korte som mulig mener jeg.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyttalerkabler bør gjøres så korte som mulig mener jeg.
    sikkert riktig det, og i det gode gamle dager med to høytalere og en forsterker så var det mulig å få det til.. i dagens hjemmekino med 7.1 så må det bli lengde på kablene uansett hvordan man snur og vender på det. grunnen til at man gjerne setter anlegget foran er vel mye gammel vane, samt at man da får korte strekk til frontene. logisk sett så har man flere høytalere bak i et 7.1 oppsett og av den grunn så kunne man hatt anlegget bak. jeg har vært litt utradisjonell og satt det på ene siden, slik at det ble moderate lengder rund baug. man må heller ikke glemme romløsningen. dette vil variere fra rom til rom. uansett, har man en bra diameter på høytalerkablene, og bruker en signalkabel av god kvalitet til prosjektoren, så tror jeg de fleste her blir fornøyd 8)
    tenker jeg helt feil eller er kabelen til subben en av de viktigste kablene? hvis den tar til seg støy, da høres det :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker man inngangen med aktivt filter så vil man kun høre støy under delefrekvensen og hvor mye av støyen er det?.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg tror ikke du klarer å høre forskjell på f.eks. 2 og 6 m høyttalerkabel av god kvalitet, men det er fullt mulig å se forskjell dersom man tester kort mot lang Component video kabel..
    "Prove me wrong"
    Å sammenligne kabler til video med kabler til audio blir temmelig spesielt. Det er en helt annen båndbredde som kreves for video enn for audio.
    Jaha. Har du testet mye?
    Ikke for å teste, men jeg har vært med på å rette opp egne og andres problemer og vet av den erfaringen at innstrålt støy i signalkabler for analog audio er en faktor å regne med. Den blir ikke mindre med lengre strekk.
    teorien har du kanskje, tror du ...men praksisen.
    ... vet du ingenting om. Jeg har faktisk opplevd mer brumproblemer på grunn av signalkabler enn av høyttalerkabler. (Ikke så rart. Det hender faktisk at teori og praksis stemmer overens). Det er klart at slike problemer blir mindre med god skjerming, men å si at støy aldri er en faktor i gode signalkabler er alt for bastant.

Poenget mitt er som alltid at dette varierer en del med utstyr og oppsett hos den enkelte. Blir litt feil hvis alle påberoper seg den eneste sannhet ut fra sin egen erfaring, når det finnes så mange oppsett der ute man aldri har hørt.

Til syvende og sist er vel ingen av delene spesielt kritiske:
    Både signalkabler og høyttalerkabler for analog audio skal overføre signaler med samme båndbredde og vil gi gode resultater over relativt lange strekk uansett. Det jeg vet er at jeg har opplevd støyproblemer med alle slags kabler, og at min erfaring sier at signalkabler er mer følsomme for støy enn høyttalerkabler fordi støyen forsterkes opp. Jeg respekterer at andre har andre erfaringer. Jeg får heller si som jeg pleier: Test det selv. Hvis det ene fungerer bedre for deg enn det andre, så er det bra!

Det er ikke alle som har luksusen å kunne velge lengde på de ulike kablene, så for dem som er bundet av en bestemt plassering av de ulike komponentene som anlegget består av, så vil jeg ihvertfall berolige med å si at det sikkert blir bra så lenge det benyttes kabler av god kvalitet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenligne kabler til video med kabler til audio blir temmelig spesielt. Det er en helt annen båndbredde som kreves for video enn for audio.
    Sant nok, men det var bare ment som en pekepinn på at det er viktigere med korte signalkabler enn høyttalerkabler. Dessuten handlet jo denne posten også om bildekabler, dermed er det relevant.

Hele poenget her er jo nettop at signalkabler er mer følsomme for lange lengder enn høyttalerkabler nettop pga. av bånbredden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker man inngangen med aktivt filter så vil man kun høre støy under delefrekvensen og hvor mye av støyen er det?.
    Ganske mye hvis man får problemer med innstrålt støy fra strømnettet (50Hz). Men nettopp derfor er vel typiske subwooferkabler godt skjermet.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye snakk om støy, men ingen har nevnt noe om:
    Spenning
    Strøm
    Impedanstilpasning
    Effekt tap

Det blir jo høyere resistans jo lenger kabelen er, og dette har absolutt noe å si for overnevnte!??

Lengdens påvirkning har vel litt forskjellig virkning på resultatet på en en kabel som skal overføre signalet og ha minst mulig støy, kontra en kabel som skal overfør mest mulig effekt uten å farge lyden?

Velger å ikke si noe mer, da jeg ikke er noen ekspert og vil dra noen gale konklusjoner..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •