Lang signalkabel eller lang høytalerkabel? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jeg
    Begrensningene i henhold til lengde har nok mer med kabelen i seg selv å gjøre.
    Det var et forsøk på å vri debatten over på de ting du nevner, men det ble ingen suksess. Vår kjære moderator har nok fått støy-sjokk en gang. Det kan jo være problematisk, men selv ved PA-installasjoner med lange lengder har jeg ikke merket noe særlig til støy.
    Jeg klarer lett å få støy til å bli et problem hvis jeg vil. Men det vil jeg jo ikke. :wink:

Holder man alle kablene middels lange så får man lite problemer.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Vår kjære moderator har nok fått støy-sjokk en gang.
    Joda, jeg har hatt støyproblemer i både egne og andres anlegg. Jeg vil bare presisere at jeg når det gjelder selve diskusjonen bare er en debattant. At jeg er moderator gjør ikke at jeg kan påberope meg mer teknisk kompetanse enn andre her. Men det er jo fryktelig lett å bli bastant i egne uttalelser når andre er bastante tilbake. Det blir gjerne en divergerende spiral enn en konvergerende. Derfor prøver jeg av og til å oppsummere litt av diskusjonen for å nærme meg konvergens igjen. Det er dermed ikke sagt at diskusjonen er over.

Jeg har vel sagt det jeg hadde å si om støy, så jeg skal ikke bringe det inn i debatten igjen hvis noen vil diskutere andre aspekter ved varierende kabellengder. OK?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt fra brosjyren til en PA-forsterker:
    This unique circuit compensates for the cable and connector resistance, which can be enormous when longloudspeaker cables are used (lengths sometimes exceed 50 meters).
    www.stageaccompany.com

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en spøk roffe. :wink:

Jeg har strekt mye kabler og har opplevd stående bølger i digitalkabler og bildekabler som det største problemet. På lange strekk altså.

På høyttalerkabler anser jeg økningen i resistansen og induktansen som en faktor som bør tas med i beregning. I et seriøst stereoanlegg bør man i det minste anstrenge seg litt for å begrense det. Spesielt hvis man synes diskanten er litt tilbaketrukket. Til hjemmekino og spesielt til bakhøyttalere er det ikke så veldig nøye, men er man perfeksjonist...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Jeg har strekt mye kabler og har opplevd stående bølger i digitalkabler og bildekabler som det største problemet. På lange strekk altså.
    Analoge bildesignaler har også jeg hatt mye problemer med, spesielt i forhold til refleksjoner (som gjerne manifesterer seg som såkalte "skygger" i bildet). Når det gjelder digitalkabler har jeg ikke opplevd noen problemer i sluttleddet. Jeg er fortsatt litt skeptisk til dette så lenge man har god impedansetilpasning. Når jeg tenker på båndbredden og lengdene på Ethernet-kablene vi bruker i profesjonell dataoverføringssammenheng, for ikke å snakke om digitale tv-signaler over satellitt/parabol, så synes jeg ti meter digitalkabel for audio-formål høres ut som greie saker for overføring uten tap (bitfeil). Det er klart: Snakker vi jitter, så blir det en annen historie... Den diskusjonen har vi vel tatt flere ganger i andre tråder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med god impedansetilpassning så blir også refleksjoner i lange bildekabler mindre.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •