Måle motstand (ohm) med multimeter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer EvenSteven sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måle motstand (ohm) med multimeter

Gjorde egentlig dette for nysgjerrighetens skyld, men uansett...

En coax-kabel skal typisk ha 75 Ohms motstand (Impendance) ?
    Derfor tenkte jeg å måle dette med et multimeter..
    Stilte det inn på Ohm, svart i den ene enden, rød i andre.
    Men resultatet var ingenting .. Null.

Er jeg helt ute her ? Kan man måle det på den måten ?

Poenget her er at jeg skal prøve å bruke noen kabler som ikke er dedikerte sub-kabler til sub. Og etter hva jeg har lest har "alle" signalkabler denne motstand ?
    3.28 ft. Component Video Cable - REF3CHAN-1-RR - Component
    3.28 ft. Subwoofer Cable - 1001RR - Sub
    3.28 ft. Silver Serpent Digital Coax - 6001RR - digital coax

Derfor målte jeg en kabel som jeg, i hvertfall trodde, var en digital coax-kabel for å sammenligne. Og den viste også ingen motstand. Har brukt denne mellom Parabol tuner og receiver.
    Og jeg har også målt disse kablene jeg skal bruke til sub, med samme resultat.
    Disse kablene er forøvrig: Monster M series 1000V . Antakeligvis vidoekabler, men de funket som digital lyd mellom tuner og receiver.

Kan nevne at multimeteret ikke er fullstendig ødelagt i hvertfall. Har også målt spenning i strømnettet (stikk-kontakt), samt jord. Og da viste den riktig.

Det det bunner ned til her, er om man kan bruke helt vanlige A/V signalkabler til sub. OG om det egentlig er noe forskjell?
    Ser at mange som skal lage DIY-subkabler rådes til å bruke coax som kabel.

Dette ble mye rart på en gang, men håper noen forstår og kan hjelpe på min nysgjerrighet.

Takk

Even

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det siste først, så fungerer vanlige signalkabler helt perfekt til sub.

Når det gjelder det første er det forskjell på impedans og resistans. Begge deler måles i ohm men er ikke helt det samme. Multimeteret måler resistans. Derfor får du ikke noen korrekt måling.

Impedans gjelder ifb med vekselstrøm, mens resistans gjelder ifb med likestrøm.

Søk gjerne på f.eks. Wikipedia for mer informasjon.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kommer over på kabler, må du bruke de samme teoriene som man bruker for transmisjonslinjer.

Kort sagt består kabelen av spoler og kondensatorer (kan faktisk måle det) og det bestemmer det som kalles den karakteristiske impedansen. Den karakteristiske impedansen sier noe om forholdet mellom spenning og strøm på linja.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •