Ønsker råd ang kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker råd ang kabler

Er ny her på forumet og ønsker råd ang hvilke kabler som kan passe til anlegget. Er villig til å strekke meg mot kr 10.000 , men må da overbevises.

Anlegget består av
    Forsterker Marantz PM11S1
    Cd spiller Marantz SA11S1
    Høytalere: Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand

Bruker i dag Tara Labs som jeg kjøpte for Hifiklubben for ca 12 år siden. Tror de kostet kr 50 pr meter den gang, så jeg antar det er mye å hente ved å legge penger i nye kabler.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velkommen til AVforum Wyndom Earle!

Først og fremst vil jeg si at du har meget gode høyttalere, Vienna Acoustics er blant mine absolutt best hørte høyttalere, liker de meget godt.

Så over til kabler.. et tema som er forhatt av mange på forumene, noen vil påstå at en ikke hører noe forskjell fra "skolisser" til ekstremt dyre, mens andre hører stor forskjell bare en legger dem oppå korker (nesten da)
    Om du vil høre forskjell er det du og bare du som kan svare på - mener jeg. Tara Labs er slett ikke noen dårlig kabel, men prøv å få lånt av noen du kjenner (det er det flotte med forumene) hvis du hører forskjell, så må du finne ut, er det vært prisen. Nok et spørsmål bare du sitter med fasiten på.

Lykke til!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo lese gjennom den tråden her.

http://avforum.no/forum/kabler/65197...er-kabler.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du gode kabler til 5000,- ny pris 10,000,-

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=26745&cat=46

Og hvis man ikke er kabelskeptiker, da blir man kanskje overbevist av dette:

Nordost har flere unike kvaliteter andre produsenter bare kan drømme om. Med bakgrunn fra kabelproduksjon innen medisin og amerikansk romfartsindustri, har de med stort hell tatt med sin erfaring til lyd- og bildeverdenen. Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.

Baldur er en høyttalerkabel som gir en svært god ytelse for pengene.
    Kabelen består av 26 OFC ledere belagt med sølv og de er laget ved hjelp av Nordost sin Class 1 FEP ekstraksjonsprosess. Ved hjelp av god isolering av lederne får de musikalske egenskapene et godt løft og det merkes særlig godt i detaljene og oppløsningen på musikken.

Baldur er den ideelle kabelen for de som ønsker seg en svært god ytelse uten å ville betale for mye for det. Nordost Baldur | Høyttalerkabler | Kabler | Hi-Fi Center Kjeden

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler det å prøve å få testet noe gratis først jeg, før du bruker 5k på kabler..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 5K er mye å bruke på kabler..
    Bruk mest penger på signalkablene og noe mindre på ht'ene..
    Tror kanskje noen som har litt tynn klang kan være tingen?
    Muligens Kimber og Nordost?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk mest på signal kabler ja. Høytalerkablene er ikke sååå viktig, hvis du kjenner noen som jobber innenfor elektro/automasjon som kan skaffe deg tykke kabler, så gå for det. Kjempe bra å ha skjerma kabler, men å betale mye fordi det er noe fra romteknologi er da å dra det litt langt. Skal da ikke dra kablene gjennom en fabrikk heller da.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja, 5K er mye å bruke på kabler..
    Bruk mest penger på signalkablene og noe mindre på ht'ene..
    Tror kanskje noen som har litt tynn klang kan være tingen?
    Muligens Kimber og Nordost?
    merk: Baldur er den ideelle kabelen for de som ønsker seg en svært god ytelse uten å ville betale for mye for det.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftig konstruksjon med fornuftig tverrsnitt er det eneste du trenger å tenke på. Audiosignaler fra 20Hz til 20kHz krever ikke egenskaper for høy båndbredde. En 8-ohms krets er ikke påvirket av støy. Du kommer langt med et par tusen for et komplett sett med kabler til en hel hjemmekino. Pengene du sparer kan du legge i bedre akustikk, forsterker, kilde eller høyttalere, som har mye mer å si for lyden.

1000,- i akustiske tiltak har 100 ganger mer å si for lyden enn om du legger en million i kabler

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har bra tokanals anlegg som spiller rundt det meste av hjemmekino anlegg. Det tyder på at du kan ha godt utbytte av å juster lyden etter din smak med kabler. Det er mange som selger kabler med full returrett og de betaler til og meg returfrakt som PM Audio. Disse skal være bra. Pm Audio - spesielt denne: Pm Audio

Da kan også godt lage dine egne kabler som denne: http://www.lts.a.se/artiklar/diy_ekk_v6.pdf eller forsåvidt også denne: The TNT Star: easy DIY speakers cable project

Selv laget jeg 4 x1.5 kryss-koblet: ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa Legg på plaststrøper og tvinn endene og du har en super kabel - Beste høytalerkabel jeg har hatt.

Noen mener du ikke hører forsjell - det gjør jeg. Om du selv gjør det får du selv finne ut. Det som passer supert hos andre kan være bare sorgen hos deg så kjøp men retur-rett eller lag den selv for en billig penge.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå en mistanke om at noen litt lyse kabler kan være til nytte her...
    Vienna Acoustics er relativt nøytrale-mørke og Marantz likeså...
    Muligens det trengs noen med litt "skinn" i?
    Tror kanskje Kimber Hero og 4TC, eller noen nordost som er kjent for å være slanke i klangen?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var kabelskeptiker før jeg byttet signalkabler,det er den største oppgraderingen jeg har gjort og forskjellen var stooooor.merket ikke så mye på bytte av høytalerkabler

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Versa
    Her har du gode kabler til 5000,- ny pris 10,000,-

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=26745&cat=46

. Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.
    Dette var nytt for meg. Transporterer bedre kabler lyden raskere? Altså får signalet en annen hastighet i kobberkabler som er dyrere enn billige? Den eneste forskjellen i hastighet jeg visste om, var hastigheten penger forsvant ut av lommeboken med.

Espen - kabelskeptiker
    "en idiot og hans penger skiller fort lag"

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenleknes
    Dette var nytt for meg. Transporterer bedre kabler lyden raskere? Altså får signalet en annen hastighet i kobberkabler som er dyrere enn billige?
    Det er jo selvsagt.
    Har spart mye tid på dette, gjør unna en 80-minutters cd plate på litt over timen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Det er jo selvsagt.
    Har spart mye tid på dette, gjør unna en 80-minutters cd plate på litt over timen.
    Det var dette jeg håpet, men aldri hadde våget å tro. Kan jeg foreksempel da bytte skjerm, mus og tastaturkabel, siden da får jeg jobbet fortere? Kan jeg komme meg gjennom arbeidsdagen fortere?

Jeg foreslår å lage en lett humoristisk tråd der man tar for seg det verste og morsomste kvakksalveriet innen høyttalerkabler.

Espen - kabelskeptiker
    "burde kabelselgere vært dømt for kvakksalveri?"

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenleknes
    Det var dette jeg håpet, men aldri hadde våget å tro. Kan jeg foreksempel da bytte skjerm, mus og tastaturkabel, siden da får jeg jobbet fortere? Kan jeg komme meg gjennom arbeidsdagen fortere?

Jeg foreslår å lage en lett humoristisk tråd der man tar for seg det verste og morsomste kvakksalveriet innen høyttalerkabler.

Espen - kabelskeptiker
    "burde kabelselgere vært dømt for kvakksalveri?"
    Enda en som hører så dårlig at han burde satset på en annen hobby - f.esk. hundekjøring - kunne det være noe :-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet så mye med høytalerkabler men det ble ihvertfall sinnsykt mye bedre lyd i mine høytalere ved bytte av signalkabler mellom receiver og effektforsterker,altså som tidligere sagt helt utrolig forskjell

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg litt nysgjerrig på slutten på denne visa...
    Eller ender dette også i en klassisk "kabeldebatt"?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så hadde et kabelbytte så mye og si at de høytalerne jeg skulle selge på billigsalg nå plutselig gjør seg prisen verdig og isteden for og diskutere det så kan de heller komme og høre selv de som mener at det ikke kan ha stor betydning

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger litt i lufta hver gang noen spør om ett enkelt spørsmål innenfor dette temaet, ender bestandig med heftig debattering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •