Høytaller kabler med strekk på 15 meter+lodding

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
  1. #1
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Lightbulb Høytaller kabler med strekk på 15 meter+lodding

    Jeg skal legge høytaller kablene for mine bak kanaler skjult på loftet, og montere høytallerene ved tak.

    I dag så bruker jeg Monster sine enkle som kom på 30 meters rull til 600,-. Disse funker bra syntes jeg.

    Men hva er å anbefale. Jeg kommer nok til å handle kablene fra Hifi Klubben: Kabler - Høyttalerkabel | Hi-Fi Klubben

    Grunnen er at bakhøytallerene jeg skal ha også skal handles derifra.

    Hvilke er å anbefale?

    Bruker i dag QED sine XT400 til mine fronter, og er strålende fornøyd med de. Men XT serien blir litt vel dyr når jeg skal ha rundt 60 meter.

    Det er disse høytallerene jeg mest sannsynlig skal bruke dem på: Høyttaler - Flat høyttaler | Hi-Fi Klubben: PARADIGM Cinema 330 Høyttalere


    Så til en annen ting.

    Burte jeg lodde endene på kablene når jeg bruker de direkte i terminalene på høytallerene. Jeg får nok ikke plass til plugger slik jeg skal montere dem.

    Og burte jeg gjøre det samme når jeg bruker de til forsterkeren, ved å lodde dem til pluggene (Argon stifter).

    Og hvor burte jeg kjøpe lodde tinn som er å anbefale. Har i dag kun noe enkle greier jeg fant på jobben som jeg bruker hvis jeg må lodde noe der.

  2. #2
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil sterkt fraråde lodding / fortinning!
    Kontaktpunktene vil over tid bli svekket, ettersom det fortinnede kobberet "setter seg" lettere i en forskruning / kobling enn hva en ufortinnet kabel gjør. Uansett bør man jo med jevne mellomrom ettertrekke slike koblinger. I tillegg er også tinn en dårligere leder enn kobber, oksiderer fortere, og (elektro)teknisk sett bør man derfor unngå en slik løsning.

  3. #3
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Vil sterkt fraråde lodding / fortinning!
    Kontaktpunktene vil over tid bli svekket, ettersom det fortinnede kobberet "setter seg" lettere i en forskruning / kobling enn hva en ufortinnet kabel gjør. Uansett bør man jo med jevne mellomrom ettertrekke slike koblinger. I tillegg er også tinn en dårligere leder enn kobber, oksiderer fortere, og (elektro)teknisk sett bør man derfor unngå en slik løsning.
    Ikke for å kverulere men årsaken til at man fortinner kobber er nettopp for at det ikke skal oksidere så fort.

    Når det gjelder ledningsevnet til tinn, så kan det være greit å vite at etter utgangstransistorene i forsterkeren så er signalet innom et antall loddepunkter på kretskort før det når baksiden med høytalerterminalene ;-) For å ikke snakke om alle loddepunktene før transistorene.......

    Men som nevnt er kanskje ikke optimalt å skru fortinnede ledningsender. Like greit å skru de rett i "klemma". Men å lodde til plugger er suverent!

    Det finnes jo forskjell på loddetinn - men jeg tror at kontaktflaten blir uansett så stor at det ikke betyr noe hvilken kvalitet du velger. Men det hadde ikke forundret meg om det var noen som hørte forskjeller der også

    Kabel til bakhøytalere kjøper du på Biltema eller Clas Ohlsson - gjerne 2.5mm hvis du skal ha større lengder.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

  4. #4
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mr. Spock:
    Ok, du har vel rett i det mtp fortinning og oksidasjon. Av og til løper vel fingrene litt for fort over tastaturet her, og tankene litt for sent. ops:
    Samtidig er jeg vel vitende om at det finnes "tusenvis" av loddepunkter i "løypa" fra signalkilde til høyttaler.
    Som et (godt nok?) "substitutt" for et manglende alternativ.
    "Wire-wrapping" var i en periode ansett som en bedre forbindelse enn lodding i ganske mange sammenheng, men ble antakelig av kostnadsmessige årsaker forkastet? (Men som man gjerne kan observere i eldre Harmann-Kardon forsterkere, som et eksempel).
    En loddet forbindelse på et kretskort representerer dog en litt annen form for elektrisk forbindelse, enn en fortinnet leder i en klemme.
    Her snakker vi vel nesten om "to forskjellige verdener", når det gjelder bruk av loddetinn?
    Førstnevnte løsning vil (så godt som) aldri utsettes for oksidasjon, iom at den elektriske forbindelsen befinner seg under overflaten av loddingen!
    Av den grunn fremstår den som et (fullgodt) kompromiss, selv om ledningsevnen likefullt er dårligere! For du er helt sikkert klar over at ledningsevnen i en tinnlegering uansett er dårligere enn hva som er tilfellet for kobber? La det samtidig være nevnt, at loddete forbindelser i elektronikksammenheng, ikke sjelden er årsak til feil på utstyret....
    -
    Ellers opplever jeg begrepet "lodding til plugger" med litt blandete følelser. I det øyeblikket man benytter en slik løsning, bør man så absolutt, og i alle fall, ta høyde for eventuell mekanisk belastning av loddepunktet!
    Overgangen mellom loddet punkt og bevegelig kabel vil være svært sårbart for mekanisk påvirkning, som i sin tur ganske fort vil kunne gå ut over ledningsevnen. Alt avhengig av antall kordeler i kabelen. Er de få, så desto verre!
    -
    I 70- og 80-årene (tror jeg det var?), ble ledningene i svært mange elektriske apparater fortinnet, før de ble skrudd fast i sine repektive koblinger. Og som faktisk relativt ofte, endte opp i lysbuebranner i kontaktpunktet, nettopp fordi kontaktpunktet hadde "satt seg", som følge av det (rigide) resultatet som fortinningen representerer. I "klemme-sammenheng".
    -
    I senere tid, og ganske nylig, har jeg faktisk diskutert "fenomenet" med profesjonelle installatører, i yrkessammenheng.
    Det entydige svaret er i alle fall at "jeg bare kan kaste loddebolten", og heller støtte meg til "crimping" / skruing, uten innblanding av loddetinn!

    Men nå er det kanskje jeg som kverulerer? Uten egentlig å mene det. For min del låner jeg gjerne øre til den som vet bedre, uansett....

  5. #5
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    takk for informative svar.

    Ved å ikke fortinne kabelene inn i høytaller terminalene, så vil vel mangeledede kabler lage ett større kontaktpunkt når de vil bli klemt utover, og ikke bare på det ene punktet som en hel leder eller fortinnet leder vil få.



    Hva anbefales av kabler da?

  6. #6
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    takk for informative svar.

    Ved å ikke fortinne kabelene inn i høytaller terminalene, så vil vel mangeledede kabler lage ett større kontaktpunkt når de vil bli klemt utover, og ikke bare på det ene punktet som en hel leder eller fortinnet leder vil få.



    Hva anbefales av kabler da?
    Det er jo riktig tenkt, men er nok litt avhengig av løsningen på selve klemma.

    Spørsmålet ditt er nærmest "livsfarlig" å svare på!
    Men bruk i alle fall en kabel med et tilstrekkelig tverrsnitt, avhengig av lengden på denne.

  7. #7
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er jo riktig tenkt, men er nok litt avhengig av løsningen på selve klemma.

    Spørsmålet ditt er nærmest "livsfarlig" å svare på!
    Men bruk i alle fall en kabel med et tilstrekkelig tverrsnitt, avhengig av lengden på denne.
    Så valg av enten 5 eller 7 mm fra utvalget til Hifi Klubben burte være godt nok?

  8. #8
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Mr. Spock:
    Ok, du har vel rett i det mtp fortinning og oksidasjon. Av og til løper vel fingrene litt for fort over tastaturet her, og tankene litt for sent. ops:
    Samtidig er jeg vel vitende om at det finnes "tusenvis" av loddepunkter i "løypa" fra signalkilde til høyttaler.
    Som et (godt nok?) "substitutt" for et manglende alternativ.
    "Wire-wrapping" var i en periode ansett som en bedre forbindelse enn lodding i ganske mange sammenheng, men ble antakelig av kostnadsmessige årsaker forkastet? (Men som man gjerne kan observere i eldre Harmann-Kardon forsterkere, som et eksempel).
    En loddet forbindelse på et kretskort representerer dog en litt annen form for elektrisk forbindelse, enn en fortinnet leder i en klemme.
    Her snakker vi vel nesten om "to forskjellige verdener", når det gjelder bruk av loddetinn?
    Jepp, jeg ville bare gjøre et poeng av ledningsevnen til loddetinn.

    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Førstnevnte løsning vil (så godt som) aldri utsettes for oksidasjon, iom at den elektriske forbindelsen befinner seg under overflaten av loddingen!
    Av den grunn fremstår den som et (fullgodt) kompromiss, selv om ledningsevnen likefullt er dårligere! For du er helt sikkert klar over at ledningsevnen i en tinnlegering uansett er dårligere enn hva som er tilfellet for kobber? La det samtidig være nevnt, at loddete forbindelser i elektronikksammenheng, ikke sjelden er årsak til feil på utstyret....
    -
    Ellers opplever jeg begrepet "lodding til plugger" med litt blandete følelser. I det øyeblikket man benytter en slik løsning, bør man så absolutt, og i alle fall, ta høyde for eventuell mekanisk belastning av loddepunktet!
    Overgangen mellom loddet punkt og bevegelig kabel vil være svært sårbart for mekanisk påvirkning, som i sin tur ganske fort vil kunne gå ut over ledningsevnen. Alt avhengig av antall kordeler i kabelen. Er de få, så desto verre!
    -
    I 70- og 80-årene (tror jeg det var?), ble ledningene i svært mange elektriske apparater fortinnet, før de ble skrudd fast i sine repektive koblinger. Og som faktisk relativt ofte, endte opp i lysbuebranner i kontaktpunktet, nettopp fordi kontaktpunktet hadde "satt seg", som følge av det (rigide) resultatet som fortinningen representerer. I "klemme-sammenheng".
    -
    I senere tid, og ganske nylig, har jeg faktisk diskutert "fenomenet" med profesjonelle installatører, i yrkessammenheng.
    Det entydige svaret er i alle fall at "jeg bare kan kaste loddebolten", og heller støtte meg til "crimping" / skruing, uten innblanding av loddetinn!

    Men nå er det kanskje jeg som kverulerer? Uten egentlig å mene det. For min del låner jeg gjerne øre til den som vet bedre, uansett....
    Selv har jeg som elektrikker mange ganger vært borti elektriske anlegg fra krigens dager - slike tekstil isolerte mangeledere som ofte ble lagt på isolatorer lands veggene :-D der var det loddede ender skrudd fast i brytere, fungerte perfekt etter 50 år.

    Men jeg er enig i den teoretiske argumentasjonen at det ikke er mekanisk å foretrekke.

    Har sett på nettet om eksklusive kabelprodusenter som benytter seg av en kombinasjon av klemhylser og lodding for den optimale forbindelse.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •