Butikker som selger strømkabler under 1000 kr - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 111
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Veit virkemåten, men å forklare det er tydeligvis ikke så enkelt som jeg hadde håpet..mange ander som skjønner hva jeg mener...men er nok noen her inne, som ikke vil innse at en strømkabel faktisk har en positiv og lydbedrende funksjon. Og samtidig ikke vil innse at de har feil når de sier at det ikke er noe og ivestere i.
    For det er det faktisk...
    Men skal jobbe litt intensivt de neste dagene, for og få tak i et diagram eller hva det måtte være, for og bevise på papiret at det faktisk stemmer det jeg sier.
    Jeg tror gjerne på at du tror det er forskjell på strømkabler, men la nå være å prøve deg på vitenskaplige forklaringer når du så åpenbart ikke har peiling. Vil du prøve deg på vitenskap så hiv deg på blindtesting først. Liten vits å forklare fenomener som ennå ikke er påvist.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir helt matt her...

Har ikke akkurat dr. grad i strøm..skal ærlig innrømme dette..sikkert ikke i norsk heller..

Prøver bare på en enkel måte å forklare virkemåten en strømkabel har...For det har en positiv virkning.

Drit i om det likner på en sinus kurve, ac, dc, wc(veit det er et toalett..humor) og alt det der.. se det som en enkel tengning, som forklare at kabelen "pusser" opp signalet i kantene, og gjør det enklere for komponentene og nyttigjøre seg av strømmen....Og om dere ikke trur på det , så får dere komme og høre....
    Hvilket signal
    Vet du overhodet hva du snakker om?

Likeretteren i en forsterker skal ikke ha noe som helst problem med å rette ut en (innen for normalen) varierende vekselspenning, som uansett en kabelstuss ikke vil gjøre noe som helst med.
    Enten tuller du godt med dette innlegget ditt bare for å liksom provosere, teste ut om det er noen som er for dum til å bite på. Eller så snakker du rett og slett om noe du ikke har peiling på.

Tror du virkelig at et PVC rør-i-rør øker prestasjonen til WCen din, sammenlignet med et kobberrør i samme dimensjon?

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd Van den Hul-kabler på både effekttrinn og receiver.

Merka overhodet ingen forskjell på hverken fra cd-spiller, dvd-spiller eller pc :S

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Da har jeg prøvd Van den Hul-kabler på både effekttrinn og receiver.

Merka overhodet ingen forskjell på hverken fra cd-spiller, dvd-spiller eller pc :S
    Jeg er ikke forbauset...

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hvilket signal
    Vet du overhodet hva du snakker om?

Likeretteren i en forsterker skal ikke ha noe som helst problem med å rette ut en (innen for normalen) varierende vekselspenning, som uansett en kabelstuss ikke vil gjøre noe som helst med.
    Enten tuller du godt med dette innlegget ditt bare for å liksom provosere, teste ut om det er noen som er for dum til å bite på. Eller så snakker du rett og slett om noe du ikke har peiling på.

Tror du virkelig at et PVC rør-i-rør øker prestasjonen til WCen din, sammenlignet med et kobberrør i samme dimensjon?
    Nå er jeg faktisk rørlegger.
    Så akkurat der ser jeg at du ikke er noe ekspert.

Men for og være seriøs..prøver verken og provosere noen, eller tulle med tråden..
    Veit hva jeg snakker om når det kommer til egen erfaring med strømkabler..
    Hadde ikke kjøpt det om jeg ikke hadde synes at det hjalp.
    Skjønner jo at du prøver og drite meg ut med dine fansy sammenlikninger og utalelser som gjør det virker som jeg er skikkelig dum. Men det virker nå ihverttfall. Som sagt..demonstrerer det gjerne..

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg faktisk rørlegger.
    Så akkurat der ser jeg at du ikke er noe ekspert.

Men for og være seriøs..prøver verken og provosere noen, eller tulle med tråden..
    Veit hva jeg snakker om når det kommer til egen erfaring med strømkabler..
    Hadde ikke kjøpt det om jeg ikke hadde synes at det hjalp.
    Skjønner jo at du prøver og drite meg ut med dine fansy sammenlikninger og utalelser som gjør det virker som jeg er skikkelig dum. Men det virker nå ihverttfall. Som sagt..demonstrerer det gjerne..
    Det stemmer! Jeg er ikke rørlegger og prøver heller ikke å gi uttrykk for at jeg vet noe om det faget. Jeg ville gjerne prøve å gi en sammeligning så du skjønte hvor jeg ville med hen. PS! Kan du svare på det spørsmålet, forresten?

Jeg følte meg bare litt provosert da du kom med de totalt misledende sammenligningene i form av illustrasjoner som ikke har rot i virkeligheten. Det er ikke meningen å drite deg ut, men jeg føler at jeg må få gi beskjed når noen kommer med slike uttalelser som du kom med.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som i alle kabeldebatter så er det på sin plass å nevne placebo her også

Tror man en strømkabel er bedre så kan det også hende at man opplever bedre lyd. Men! Dette ville blitt bekreftet eller avkreftet ved en blindt test.

kftosberg: Du er rimelig sikker på at du klarer en blindtest?

Ang rør så er det i tilfelle overflaten som har forskjellig friksjon mtp pvc elle kobber, mulig det også det også er noen svake elektriske egenskaper da vann er ett dipol.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner masse på Ebay, og med den lave kursen nå til dags blir det jo billig. F.eks denne, blir vel rundt 300 med frakt:

1.5M AC Mains Power OFC Cable Cord IEC Plug US CPC37 - eBay (item 260285161677 end time Sep-14-08 19:30:00 PDT)

US pluggen bytter du enkelt ut, ellers kan flere selgere der levere med europeisk kontakt også har jeg sett. Søk og let... utrolig mye å velge i av fete kabler på Ebay, og så slipper du å betale flere hundre prosent avanse for fancy og kjente navn til hifipusherne her hjemme

Her en skjermet type med "norsk" kontakt: 1.5M AC Power câble OFC Cordon d'alimentation EU CPC54 on eBay, also, Connectique, Accessoires Image, Son, Image, TV, Son (end time 13-Sep-08 21:30:00 BST)

Legger bare til at å tro at strømkabler gjør noe for lyden er det samme som å tro på julenissen. Det er dog mulig at skjermede kabler kan redusere støy i visse oppsett. Det finnes ingen logisk grunn til at en stump den siste biten, etter at strømmen har gått metervis i vanlige kabler, skal gjøre noe med lyden.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJA..Just the talk...not the walk

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg blir heilt sjokkert av lesingen, forstår godt at du er rørlegger og ikkje elektriker.
    Vist du har opplevd eit løft i lyden så er nå det bra..
    Men å prøve å forklare det på ein vitenskapleg måte, uten å ha noen som helst peiling er litt sjokkerende.
    Hadde ikkje angrepet innlegget ditt vist du hadde hatt litt feil, men alt du skriver går i mot elektro læren..

Hva meiner du med å "pusse opp" i kantene? Sinuskurven som går i kabelen er som ein "S" lagt på siden. Når den går inn i likeretteren så snur den dalene opp (for å forklare det på ein fin måte), så brukes det glatte kondensatorer som gjør at du får ein flat og konstant potensial (ser bort i fra rippelspenningen).

Det som kan gjøre lyden er den støyen som blir indusert i kabelen, og at det blir tap i den (som det blir uansett, men å forminske den er positivt).
    Ved lengre kabel er du meir utsatt for støy, og det blir meir motstand i kabelen som gjør at du får eit større spenningsfall over den.

Har målt med oscillokop (glemmer alltid stavemåten), og sålenge frekvensen er stabil vil du få ein "smooth" sinuskurve.

Har ikkje prøvd å få deg til å fremstå som dum, men ta imot råd fra folk som kan litt om det.
    Er selv ingen ekspert, men det du skriver går imot alt eg har lært på skulen og i jobben.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Eg blir heilt sjokkert av lesingen, forstår godt at du er rørlegger og ikkje elektriker.
    Vist du har opplevd eit løft i lyden så er nå det bra..
    Men å prøve å forklare det på ein vitenskapleg måte, uten å ha noen som helst peiling er litt sjokkerende.
    Hadde ikkje angrepet innlegget ditt vist du hadde hatt litt feil, men alt du skriver går i mot elektro læren..

Hva meiner du med å "pusse opp" i kantene? Sinuskurven som går i kabelen er som ein "S" lagt på siden. Når den går inn i likeretteren så snur den dalene opp (for å forklare det på ein fin måte), så brukes det glatte kondensatorer som gjør at du får ein flat og konstant potensial (ser bort i fra rippelspenningen).

Det som kan gjøre lyden er den støyen som blir indusert i kabelen, og at det blir tap i den (som det blir uansett, men å forminske den er positivt).
    Ved lengre kabel er du meir utsatt for støy, og det blir meir motstand i kabelen som gjør at du får eit større spenningsfall over den.

Har målt med oscillokop (glemmer alltid stavemåten), og sålenge frekvensen er stabil vil du få ein "smooth" sinuskurve.

Har ikkje prøvd å få deg til å fremstå som dum, men ta imot råd fra folk som kan litt om det.
    Er selv ingen ekspert, men det du skriver går imot alt eg har lært på skulen og i jobben.
    Takk for en hyggelig tone.
    Kanskje jeg bare trur jeg vet hva jeg snakker om da..Godt mulig det går i mot alt i elektro lære...men som sagt, så skal jeg prøve og finne ut av hva som skjer med den kabelen fra stikk kontakt til komponet..

så da kanskje om ikke så lange, så kommer der noe mere seriøst fra min side.hehe.
    Og da noe ikke jeg sal prøve og gjenfortelle..

Noe om rør dere lurer på så bare spør...hehe

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med å finne dokumentasjonen du er ute etter. Tegningene ville jeg glemt så fort som mulig

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en hyggelig tone.
    Kanskje jeg bare trur jeg vet hva jeg snakker om da..Godt mulig det går i mot alt i elektro lære...men som sagt, så skal jeg prøve og finne ut av hva som skjer med den kabelen fra stikk kontakt til komponet..

så da kanskje om ikke så lange, så kommer der noe mere seriøst fra min side.hehe.
    Og da noe ikke jeg sal prøve og gjenfortelle..

Noe om rør dere lurer på så bare spør...hehe
    Hehe, fekk litt dårleg samvittighet da eg gjekk tilbake til jobb. Tenkte eg måtte komme med noe meir konstruktivt:P

Er det noe du lurer på så er det berre å pm meg, men det er folk her inne som har mye meir kunnskap en meg om emnet.

Røyr kan eg lite om, veit dem er hule eineste :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se bildet under, hentet fra et kompendium om EMC. Det forklarer ganske greit hvordan støy og lignende kan påvirke strømmen i stikkontakten. Strømkabelen som går de siste meterene fra stikkontakten til anlegget, får gjort svært lite med dette. Det eneste den kan beskytte mot, er ytterligere forringelse av signalet. Men med mindre man har høytalerkablene kveilet rundt strømledningen, er ikke det noe problem. Det skal mye til for å påvirke et 230 volt signal.

At støy på elnettet vil påvirke lyden som kommer ut av høytalerene, skal man ikke se bort ifra. Men de fleste kvalitetsstrømforsyninger inneholder filtre, nettopp for å fjerne slikt. Hvis man ikke stoler på at strømforsyningen i anlegget takler jobben, får man kjøpt apparater som ordner dette på en god måte. Men en dyr kabel er overhodet ikke veien å gå.

At det ser pent ut, er dog en annen ting.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Eg velgte å ha skjerm på mine DIY kabler, nettopp for at dem ikkje skulle indusere støy i signalkablene.
    Dette høres veldig godt, selv om dem ikkje ligger kveilet rundt dem.
    Strømforsyningen vil aldri bli kvitt alt støyen, samma hvilken prisklasse. Norske strømnettet er veldig "skittent", derfor er det hifi guruer som lytter til musikken om natten. Skilletrafo blir og hyppigt brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha!

Du har et poeng der, som jeg ikke tenkte på. Hvis nettkabelen ligger tett ved andre kabler, kan dette påvirke signalet i de andre kablene. Da kan en kabel med skjerming være greit å innvestere i. Da jeg skrev det ovenfor, tenkte jeg kun på kvaliteten på spenningen inn til strømforsyningen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josteinr
    Takk skal du ha!

Du har et poeng der, som jeg ikke tenkte på. Hvis nettkabelen ligger tett ved andre kabler, kan dette påvirke signalet i de andre kablene. Da kan en kabel med skjerming være greit å innvestere i. Da jeg skrev det ovenfor, tenkte jeg kun på kvaliteten på spenningen inn til strømforsyningen.
    Ja, forstod det. Derfor eg poengterte det.
    Ein kable kan aldri forbedre lyden, den kan berre forminske ting som f.eks støy og spenningsfall osv..
    Uansett er det lite vits i å bruke tusenvis av kroner på den lille 1m kabelen. Da bør du heller legge opp eigen kurs fra sikringsskapet og skjerme den..
    Men du vil uansett ikkje kunne gjøre noe med kabelen inn til huset. Og selv om du ikkje har så masse ting som lager støy, så kan naboen sin dimmer forstyrre f.eks.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    US pluggen bytter du enkelt ut, ellers kan flere selgere der levere med europeisk kontakt også har jeg sett.
    Og da er vi vel tilbake til nullpunktet - i det øyeblikk man klipper av pluggen og skrur på en norsk plugg - så er vel dette det "svakeste leddet" og man kunne like godt brukt en standard strømkabel....................

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som vet hvor jeg kan få kjøpt en slik kabel med norsk kontakt i den andre enden? Er dette en spesialplugg som kun passer i Earthquake sine forsterkere? Se min tråd for detaljer.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvorfor bruke 1000 spenn på en strøm kabel?

Den stakkarslige meteren med "god" kabel klarer ikke å veie opp for de 30 meterne med "dårlig" kabel i veggen vel?

Nå ble det vel raskt en diskusjon ut av dette, som sikkert har blitt diskutert i utallige ganger før. Så jeg får si sorry for OT, men jeg synes bare det høres litt latterlig ut å bruke 1000 spenn på en strøm kabel. -.-

Edit: straffer seg å bare lese side 1 skjønner jeg.. her var det jo allerede god stemning.

Vil legge til at jeg synes det er bedre å legge cash i et godt strømfilter enn tullete kabler.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •