150 kr/meteren? (høyttalerkabel) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei
    Er det Audio Magic Wonder du snakker om nå Einis?
    Har akkurat koblet disse opp,og la det være sagt.
    Denne banker Suprakablene så langt ned i støvleskaftene at..........
    Kabelen er på 6kv. og er sinnsykt stiv.
    Kabelen har den enormt gode bassen kjent fra EKKJ (biltemakabelen)
    men har en luftighet og diskant som er enormt god (Som fra gode OFC kabler,og som biltemakabelen ikke har) Mellomtonen er også meget god og luftig.
    Dog på mine DIY høyttalere så synes jeg det er en liten "betoning" i øvre bass/nedre mellomtone. Men dette kan skyldes mine høyttalere (noe jeg tror)
    Disse kablene er kommet for å bli i mitt anlegg.
    Og jeg synes kablene er direkte billig. (skal også ha disse til mine XLS woofere.
    Se også på HAS sine sider:

http://www.haudios.net/

Der er vi 3 stk som bruker denne kabelen.
    Mvh Jan I

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får man vel låne et øre eller to til disse

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dog på mine DIY høyttalere så synes jeg det er en liten "betoning" i øvre bass/nedre mellomtone. Men dette kan skyldes mine høyttalere (noe jeg tror)
    Jeg vurderer å teste disse kablene og siden det er 3 pers i HAS som bruker denne, er det noen av de to andre som har denne betoningen i deres systemer?

- Freddy 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har kun hørt på Roy sine "panelhøyttalere" og der er denne betoningen fullstendig fraværende.
    Har ikke fått hørt på anleggene til Rudi og Stein Erik.(bor en Øy et stykke fra Hammerfest,så det er kun på lyttekvelder og når jeg er i nærheten at jeg får en lytt på disse anleggene.)
    Men jeg vet at Rudi skal kjøpe disse kablene.
    Dog skal Stein Erik prøve Van Den Hul kabler.
    Har eksperimentert en del med mine høyttalere,og det er helt sikkert disse som er årsaken til problemetmed "betoningen"
    Høyttalerkablene er jo så rimelige at det er værd en lytt.(høium har jo tilbud om å prøve)
    Mvh Jan I

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Ja, de er jeg litt interessert i... Hvordan påvirker denne fletteteknikken lyden?
    Fletteteknikken er der hovedsaklig for å hindre støy fra omsluttende elektromagnetiske felter, og er en slag videreføring av tvinning. Altså en mer avansert teknikk enn tvinningen i Supra Rondo-kablene (som jeg og andre tidligere har anbefalt). Jeg har funnet et foredrag av Ray Kimber (grunnlegger av Kimber Cable) i RAM-format, hvor han forteller i detalj om historikken bak fletteteknikken og hva den gjør. Anbefalt lytting hvis man er interessert i hvorfor Kimber-kablene bruker denne teknikken. Jeg har tro på at det fungerer, men tror også at Supra Rondo har en del av de samme egenskapene til en rimeligere penge.

Her er en lenke til foredraget: Ray Kimbers foredrag om fletteteknikken.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice, Roffe. Takker og bukker.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe, du skrev at du ikke ville bi-wire.
    Er det ikke slik at hvis du bi-wirer har du "2 høyttaler terminaler" på hver høyttaler, der den ene "terminalen" går til bassen og den andre til mellomtone og diskant (?)
    Hvordan kan du ellers bruke slike type ledninger?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Er det ikke slik at hvis du bi-wirer har du "2 høyttaler terminaler" på hver høyttaler, der den ene "terminalen" går til bassen og den andre til mellomtone og diskant (?)
    Hvis du snakker om Supra Rondo 4x2,5 eller 4x4,0, så anbefaler Supra selv at for å få ultimat HiFi-lyd, så kobler du slik:

Altså kobler du sammen de to lederne merket med minus til minus-terminalen på hhv. forsterker og høyttaler, og tilsvarende de to lederne merket med pluss til pluss-terminalen på hhv. forsterker og høyttaler. Man kjører altså IKKE bi-wiring, men lar de to biwiringsterminalene være sammenkoblet.

Det er fullt mulig å gjøre bi-wiring med en slik kabel også, men Supra anbefaler altså den ovennevnte metoden for minimering av induktans i kabelen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Hei
    Har kun hørt på Roy sine "panelhøyttalere" og der er denne betoningen fullstendig fraværende.
    Har ikke fått hørt på anleggene til Rudi og Stein Erik.(bor en Øy et stykke fra Hammerfest,så det er kun på lyttekvelder og når jeg er i nærheten at jeg får en lytt på disse anleggene.)
    Men jeg vet at Rudi skal kjøpe disse kablene.
    Dog skal Stein Erik prøve Van Den Hul kabler.
    Har eksperimentert en del med mine høyttalere,og det er helt sikkert disse som er årsaken til problemetmed "betoningen"
    Høyttalerkablene er jo så rimelige at det er værd en lytt.(høium har jo tilbud om å prøve)
    Mvh Jan I
    Takk for utfyllende svar.
    Jeg tror jeg må prøve disse.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvis du snakker om Supra Rondo 4x2,5 eller 4x4,0, så anbefaler Supra selv at for å få ultimat HiFi-lyd, så kobler du slik:

Altså kobler du sammen de to lederne merket med minus til minus-terminalen på hhv. forsterker og høyttaler, og tilsvarende de to lederne merket med pluss til pluss-terminalen på hhv. forsterker og høyttaler. Man kjører altså IKKE bi-wiring, men lar de to biwiringsterminalene være sammenkoblet.

Det er fullt mulig å gjøre bi-wiring med en slik kabel også, men Supra anbefaler altså den ovennevnte metoden for minimering av induktans i kabelen.
    Da skjønner jeg, takk Roffe, kjøper nok slike når jeg går for "storinnkjøp" på nettet....
    Men det må nok til noen banaplugger (4x4...), men det går fint.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg, takk Roffe, kjøper nok slike når jeg går for "storinnkjøp" på nettet....
    Du trenger ikke flere bananplugger enn vanlig (to plugger i hver ende av kabelen.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han skal biwire så.
    Og man kan jo fremdeles biwire selv om man kobler kablene slik du illustrerte.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hvis han skal biwire så.
    Og man kan jo fremdeles biwire selv om man kobler kablene slik du illustrerte.
    Joda, men etter hva jeg skjønner mister man litt av induktans-fordelene da (uten at jeg behersker teorien rundt dette godt nok). Jeg er skeptisk til bi-wiring så lenge man bruker samme kabelmodell til både bass og mellomtone/diskant. Jeg kan kanskje ha tro på det hvis man bruker kabler med ulike egenskaper tilpasset de ulike frekvensområdene, for dem som er så heldige at de hører forskjell på slikt. :roll:

Men det som er kult med denne kabelen er at man med et håndgrep kan konvertere til bi-amping, noe som blir en helt annen historie! (Selv om man da bør kjøpe en kabel til... )

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du trenger ikke flere bananplugger enn vanlig (to plugger i hver ende av kabelen.)
    Nei jeg trenger ikke ekstra bananplugger, når jeg skrev (4x4) mente jeg tykkelsen på kabelen....og det er ingen sjans for meg å få det inn i terminalene mine...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, okay - noen her sa at AudioMagic (?) kabelen banka Supra kabeln?

Jeg misliker sterkt slike unøyaktig postinger... hvilken supra kabel (de lager jo mange...) og hvilken AudioMagic kabel!?

Jeg skal kjøpe kabler snart... og vil gjerne ha det beste jeg kan få for pengene mine

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Det var nok meg som kom med så bastante meninger.
    Bruker vanligvis ikke å anbefale kabler (mener at disse MÅ passe til anlegget) MEN jeg har ALDRI fått en så markant forbedring i hele toneområdet før. Vanligvis har kablene jeg har brukt før maskert enkelte frekvensområder.
    Kabelen fra Audio Magic heter Wonder,og jeg har testet disse mot:
    SUPRA :Supra ply 2,5 og 3,4- classic 2,5 og 6.0 og Linc 4.0(har ikke prøvd rondo)
    Van den Hul : MC CS122
    DLS: sc 2x1,5
    Biltema: EKKJ 4x2,5kv
    Hitachi (husker ikke betegnelsen)
    Flatline og Tara labs kabler har også vært innom.(husker ikke betegnelsen her heller,men prisen har ikke vært over 3000,- for 2x2,5m)
    Og en del andre DIY kabler bl.a. Cat 5
    Må bare si at jeg også kommer til å bestille wonder kablene til mine påbegynte 12" XLS basser.
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderator-edit:
    Tråden er delt. Prisforespørsel om Audio Magic Wonder er flyttet til Produkt og prisjakt audio og kan finnes her: Hvor får du kjøpt Audio Magic Wonder høyttalerkabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, så da spørs det om ikke AMW er bedre enn også Rondo da fordi;
    "Supra Rondo 4x4.0 Antracit, metervare
    4 x 4.0mm2 Høyfleksibel høyttalerkabel for Biwiring. Samme ledere og isolasjonsmateriale som i Classic 4.0. Antracit (grå) farge. Pris pr. meter."

Rondo er jo bare en "ferdig bi-wire" kabel basert på enten Classic 2.5 eller Classic 4.0... Nå sier jo Roffe her at Supra sier at den er bedre å bruke uten bi-wiring - men blir den da bedre enn AMW som tross alt er bedre en Classic'n? :?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Rondo er jo bare en "ferdig bi-wire" kabel basert på enten Classic 2.5 eller Classic 4.0... Nå sier jo Roffe her at Supra sier at den er bedre å bruke uten bi-wiring - men blir den da bedre enn AMW som tross alt er bedre en Classic'n? :?
    Det er en viktig forskjell mellom Rondo-kablene og Classic-kablene fra Supra, og det er tvinningen (uansett om du bruker den til bi wire eller ei). Tvinning fungerer som støybeskyttelse. (Parallellen til Ethernet-kabler er slående. Ethernet bruker jo som kjent tvisted pair for å unngå krysstale mellom parene).
    Det er riktig at Rondo 4x2.5 og 4x4.0 har nok ledere til å bruke som bi-wiring. Dette er en kabel som er laget for å tåle lange strekk og for å være robust nok til PA-bruk i tillegg til god lydkvalitet. Sjekk denne siden for Supras Rondo-kabler: Round/Twisted Loudspeaker Cables, der ligger det blant annet lenke til en test av dem. Jeg velger også å sitere det de sier om koblingen av fire ledere for hifi-bruk:
    Sitat Opprinnelig postet av Supra
    How to connect Supra Rondo for lowest inductance. Connecting Rondo as shown in the figure below will make a lower inductance of 0.25 and 0.35 µH/m, respectively, which in turn makes them top class high-end loudspeaker cables.
    Jeg kjenner ikke AMW-kabelen, og den er sikkert bra, men i oppsett som krever lange kabellengder, spesielt i parallell med strømførende nettkabler og annet som støyer, så er det liten tvil om tvinningens fortrinn som mer upåvirkelig for elektromagnetiske støyfelter.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan gi råd om terminering av Magic Wonder kabelen?

Jeg har startet en tråd om dette her .

- Freddy 8)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •