Audioquest 6+, 8 ledere, hvordan koble ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audioquest 6+, 8 ledere, hvordan koble ?

Hei

Jeg har fått tak i et par Audioquest Type 6+ kabler, som jeg tenkte jeg skulle koble til mine Kef Q7 bakhøyttalere.

Disse kablene har 8 ledere, 4 svarte + 2 hvite + 1 rød + 1 blå. Skal jeg bare tvinne sammen de svarte, samt tvinne sammen de andre slik at jeg får 2 par ?

Se bilder.

Mvh,
    mrmattis

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [EDIT: Denne postingen var basert på en misforståelse om at farge indikerer tykkelse på kabelen. Det er tull. Se etterfølgende postinger for korrekt info. Har derfor slettet alt unntatt sitatet jeg fant på web.]

Her er det jeg har funnet på web:
    AudioQuest Type6+ uses two solid 21 awg LGC conductors, two 19 awg, and four 17 awg. The eight conductors are spiraled together in a Hyperlitz configuration. Used full range, Type 6 is a 12 awg cable, big enough to also make an ideal single bi-wire, divided 4+4 or 6+2 depending on the speaker's crossover frequency. The eight-conductor geometry allows each conductor to be more evenly balanced between its neighbors, providing superior performance over a four-conductor cable. Dark green satin jacket.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk for tilbakemeldingen. Er det noen som kan støtte opp under denne konklusjonen ?
    Setter pris på erfaringer fra andre brukere av lignende kabler.

mrmattis

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette med 2 svarte og 2 svarte høres litt rart ut, da det er umulig å se hvilke svarte som kommer ut på andre siden, da måtte dette testes på et slags vis (mange muligheter). Men det er rart at de ikke da er bare alle i forskjellige farger...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audioquest sine hyperlitz kabler er fargekodet på denne måten fordi de skal kunne benyttes som singlewire eller biwire. De sorte kablene har to forskjellige tykkelser, de samme har de med andre farger, mener å huske at de hvite er tykkest, blå og rød er tynnest.

For singlewire skal du koble på denne måten: Alle sorte til minus, alle andre til pluss.

For biwire skal du koble på denne måten:
    Bass: To tykke sorte til minus, to tykke hvite til pluss

Diskant/mellomtone: To tynne sorte til minus, blå og rød til pluss.

Korriger meg om jeg tar feil her, tatt etter hukommelsen og den kan være sviktende av og til

Newcomer froand sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med TomK, har hatt samme kabel som deg, biwiret på ett par mirage om-9. Det var hifi klubben som tipset meg hvordan det skulle kobles, så det stemmer vel...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, skjønner at jeg har misforstått litt her... Trodde at alle de svarte lederne hadde samme tykkelse, men ser nå av illustrasjoner på nettet at de 4 tykkeste lederne fordeler seg på to med hvis isolasjon, og to med svart isolasjon. De to nest tykkeste er en av de svarte og den røde. De to tynneste er den blå og den siste svarte. Se denne illustrasjonen:

På bakgrunn av det, ser det ut til at for single-wire vil det kunne fungere med annenhver (slik jeg tidligere nevnte), men hensikten er nok at de svarte lederne alltid skal gå til den svarte polen, uansett om det kobles som single-wire eller som bi-wire.

Fargekodingen er uansett ikke entydig, så man skal holde tunga rett i munnen uansett hvordan man velger å koble. Både tykkelse og farge må tas hensyn til når man kobler.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kan noen vennligst bekrefte at dette er riktig, før jeg bytter kabler på hele systemet mitt:

For singlewire skal du koble på denne måten: Alle sorte til minus, alle andre til pluss

Har hatt disse kablene liggende en god stund, men jeg har enda ikke fått koblet dem opp mot min AVR8500.

mrmattis

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •