litt info om kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

litt info om kabler

hei jeg har nå samlet opp litt info om kabler

Strømkabler

En vanlig strømkabel pleier ikke og verre skjermet( altså en metallisolasjon). Det som er viktig med skjerming av strømkabler er at de kan påvirke signalkablene i anlegget. Grunnen til dette er at i Norge har vi 230 volts spenning som er på 50 Hz( altså 50 svingninger i sekundet). Så vist en uskjermet strømkabel ligger nærme en signalkabel kan den påvirke signalkablene og man kan få en 50hz bure lyd i høytalerne. Men uansett er det anbefalt at strømkabler og signalkabler bør ligge minimum 20cm fra hverandre spesielt hist man ikke har skjermet strømkabler.

Signalkabler

Signalkabler er for det meste skjermet, selv ganske rimelige kabler. Men så har man jo de berømte lakriskablene, disse er ikke skjermet og kan da lett oppta støy fra strømkabelen. Eller så er det jo viktig med foreksepel forgylte kontaker da gull ikke blir oksidert og får dårligere lederevne og sist men ikke minst gir det en mye benere kontaktflate en foreksempel kopper, så vist man ser i et mikroskop ser man at kopperet har en hakete overflate mens gull er mye benere og man får da en bedre kontakt.

Høytalerkabler

Da er ganske mye uenighet om dyre høytalerkabler har noe for seg eller ikke. Men for det første så er det tversnittet på kabelen

Kopper har en resistansverdi på 0.0175 ohm per 1mm2 per meter. så vist man foreksempel har en kabel med et tversnitt på 2.5mm2 og som er 10m meter lang, som man sender ut 500watt gjennom, tar man først og deler 0,0175 på 2,5 og man får da 0,007 ohm. Deretter så tar man og ganger dette med 10, altså lengden på kabelen og man får 0,07 ohm. Deretter tar man 500 og deler på spenningen altså 230 og man får amperen som er 2,173a og så tar man dette og ganger med motstanden som er 0,07 ohm og man får 0,152. Deretter tar man spenningen 230-0,152 og man får 229,84 og ganger man dette med amperen 2,173 og man får 499,62 watt fram til høytaleren. Så det er ikke mye man mister. Men man bør ikke overdirve tversnitter for kabler med stor tversnit har høy induktans

Inuktans(h. henry)

Når det går elektrisk strøm igjennom en metalleder oppstår det et magnetisk felt rundt lederen.
    Induktansen angir hvor mye magnetisk fluks det blir dannet ved ein vis strøm. Så vist en kabel har mye induktans blir de høye frekvensene dempet. Induktansen blir vanligvis oppgitt mh(milihenry) pr meter

Ellers så er det viktig med god isolasjon så ikke kabelen skal oksidere og få dårligere lederevne, og eventuelt skjerming for og verne signalkablene.

Mange tror kanskje at gull er den aller beste lederen men dette er helt feil. Sølv er den aller beste og så kommer kopper. Det man bruker gull til er på overflaten på høytaler kontakter, pågrunn av at gull ikke oksiderer og har en mye beinere kontaktflate en kopper og man får bedre kontakt.

Det er stor uengihet om dyre kabler har noe for seg eller ikke. Det er nok forskjell men er det hørbart.Selv styrer jeg unna dyre kabler da jeg tror det ikke er vert pengene og jeg tror at høtalerkabelprodusentene tjener flesk på kablene sine. En ting som er vert og oppfate seg ikke kjøpe biwire-kabel det er kun et triks høytalerkabelprodusentene har kommet med for og tjene mer penger. Sådet har ikke noe for seg , med mindre du skal bi-ampe.

Digitale kabler(lyd)

I dag har vi to renne digitalkabler for lyd, optisk(lys) coaxial(metalleder).
    Det er mye uenighet om hvilken av disse som er best. En av teoriene for at caoxial kabelen skal være at vist man bruker optisk må det konverterest til lys i den ene enden for og så bli konvertert til leder i den andre enden igjen. Men selv tror jeg egentlig at det ikke er noe forskjell da digital signal kun består av 1ere og 0ere og man skal i teorien ikke få noe tap. Og så er det dyre og billige digital kabler, jeg vil si at digitalkabelen er den som har minst og si i anlegget og har minst innvirkning på lyden, men jeg kjøper selv mellomklassekabler til 200-400 bare for og være på den trygge siden.

Som mange vett er det en begrenset overføringskapasitet på disse digitalkablene og man klarere ikke og overføre de nye lydformatene fra Blu-ray og Hd-dvd som er mange kanaler med ukomprimert lyd, same som er på cd.

Komponent kabel(bilde)

Komponent kabelen er en analog kabel for overføring av bilde beregnet for en Crt-skjerm som gir bilde ved hjelp av analoge signal. Komponent kabelen er den beste kabelen i dag sammen med Vga ( beregnet for pc tilkobling) for overføring av analoge video-signal. Overførings kapasiteten for komponentkabelen er på maks 1368*778 piksler for levende bilde i form av Hd-film, men det er mulig med høyere oppløsning på spill og slikt. I dag selger de omtrent ikke lenger crt-skjermer pågrunn av at de nye digitale flatskjermene. Ulempen med da og bruke komponent kabelen med en digital flatskjerm er at det digitale signalet fra dvd-en blir gjort om til analogt i dvd-spilleren for og så bli gjort om til digitalt i flatskjermen igjen og man kan få tapp i bildet.

Hdmi

High defenitoion multimedeia interface. Er idag som kjent blidt den nye standarden for overføring av lyd og bilde DIGITALT. det finest forskjellige standarder altså Hdmi 1,0 1,1 1,2 og 1,3. der 1,3 er den beste

Når det gjelder lyd via hdmi, så har denne en støre overføringskapasitet en optisk og coaxial digitalkabler og kan overføre den ukoprimerte lyden fra blu-ray og Hd-dvd, men der kun den nyeste standarden hdmi 1,3 har støte fra det nye lydformatene far Dolby digital og Dts.

En flatskjerm gir bilde ved hjelp av digitale signaler. Og da er det en stor fordel at hdmi gir ut digitale bilde signal, for da slipper dvd spilleren og konverter fra digitalt til analogt for og så bli om til digitalt i flatskjermen. Jeg har selv sett forskjell fra analogt signal fra pc og digitalt. Og det virket til og være generelt mindre støy i bildet med digitalt signal.

Som kjent er bilde delen til Hdmi basert på på Dvi, og er kompatibel med adaptere til Dvi

Når det gjelder kvaltiten på hdmi kabler tror jeg dette har fint lite og si da hdmi er digital kabel. Det som har mest og bety er overførinskapsiten til kabelen, dvs om den kan overføre 720p eller 1080p og ellers levetid på kabelen osv. Men en ting som er vert og merke seg er at man maks skal ha 15m lang kabel

1,0

Maks oppløsning: 1920*1080(24 bit)
    Video overføring: 3.96 gbit/s
    Audio overføring: 36.86 mbit/s
    8 kanals 192Khz/24-bit audio
    Mpcm

1,1

Mpcm
    dvd-audio støtte

1,2

Mpcm
    dvd-audio støtte
    sa-cd støtte

1,3

Maks oppløsning: 2560*1600(48bit)
    Video overføring: 8.16 gbit/s
    mpcm
    dvd-audio støtte
    sa-cd støtte
    Dolby true hd støtte
    Dts-hd støtte

Må man ha hdmi 1.3

Man er ikke nødt for og ha hdmi 1.3 for og få godt utbytte ut av Hd-dvd og Blu-ray. Alle standardene støtter mpcm som er ukomprimert lyd i flere kanaler og har støtte for 24 bit fager som er den fargedybden som er lagret på dvd, Hd-dvd og Blu-ray, og det er lite sannsynlig at det vill komme større fargedybde en 24 bit da dette vil ta større lagringskapasitet en det Hd-dvd og Blu-ray klarer. Det er kun hdmi 1.3 som støtter en fargedybde på 48 bit men det har man i dag ikke bruk for, så den viktigste grunne til og ha hdmi 1.3 er pågrunn av muligheten til og overføre de nye lydformaten fra Dolby-digital og Dts

håper dette blir til hjelp for noen

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Komponent kablen er en anlog kable for overføring av bilde beregnet for en crt-skjerm som gir bilde ved hjelp av anloge signal. Denne kablen kan overføre maks 1368*768 piksler.
    Mye fin informasjon her!

Men min Xbox360 sender 1080p over komponent til min Samsung M86..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Mye fin informasjon her!

Men min Xbox360 sender 1080p over komponent til meg Samsung M86..
    vist dette er tilfellet har jeg tatt feil her. skal endre på det

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Mye fin informasjon her!

Men min Xbox360 sender 1080p over komponent til min Samsung M86..
    Jepp, men ikke HD film - kun dash og spill......

Ellers en fin oversikt - men som regel når man regner ut motstand på en 10m kabel pleier man å gange lengden med 2. Her vil jo typisk høytaleren havne som en last med 10m fram til høytaleren og 10m tilbake til forsterkeren..

Høytalerledningene vil også gi et spenningsfall ved lasten - som gjør at effekten ved lasten blir mindre. Men det er mulig resultatet blir det samme. Men en høytaler er ikke en ren Ohmsk last......
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jepp, men ikke HD film - kun dash og spill......

Ellers en fin oversikt - men som regel når man regner ut motstand på en 10m kabel pleier man å gange lengden med 2. Her vil jo typisk høytaleren havne som en last med 10m fram til høytaleren og 10m tilbake til forsterkeren..

Høytalerledningene vil også gi et spenningsfall ved lasten - som gjør at effekten ved lasten blir mindre. Men det er mulig resultatet blir det samme. Men en høytaler er ikke en ren Ohmsk last......
    det er mange forskjelige måter og måtte gjøre dette på. men det blir det same resultatet

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det at dette er noe rettskrivningsforum, men det er en fordel å skrive så lange innlegg i Word, kjør stavekontroll, klipp ut og lim inn etterpå.

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ql tråd da!.. Enda en kabel tråd tenkte jeg når jeg tittelen8-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Ikke det at dette er noe rettskrivningsforum, men det er en fordel å skrive så lange innlegg i Word, kjør stavekontroll, klipp ut og lim inn etterpå.
    jeg kan forsåvidt ta og gjøre det. trur jeg skal ta en liten oppdatering idag

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •