Hva er overspenningsfilter for noe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer IngridL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er overspenningsfilter for noe?

Hei, jeg har kjøpt et grenuttak med sånn overspenningsfilter, men jeg vet ikke helt hva den er godt for. Noen som vet?

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ser slik ut, hvis noen lurte :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    overspenningsfilter, sier ikke det seg selv da ? Det skal beskytte komponentene som er koblet til mot peaks og lignende på strømnettet som kan skade komponentene.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er ikke sånt unødvendig, for det er vel overspeningsvern i sikringsskapet? Er ikke det omtrent det samme?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IngridL
    Men er ikke sånt unødvendig, for det er vel overspeningsvern i sikringsskapet? Er ikke det omtrent det samme?
    Jo det er vel egentlig det, jeg ser ikke noen grunn til å et ekstra vern viss man allerede har det i sikringsskapet.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som elektrolæraren min sa, vist du har dyr elektronikk som du skal koble til så er det lurt å ha eit slikt, som ekstra forsikring, koster ikkje mykje helder:-D men vist du ikkje har det tilkobla ei stikkontakt med jording så er der bortkasta.:-D

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke mulig å lage noe selv, som gjør at det ikke kan få mer en f. eks 10amp inn eller noe slikt?

Tenker på å montere en sikring på en strømpadde ??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Jeg har selv designet overspenningsvern i radiokonstruksjoner. De skal beskytte mottakeren, da antenner er veldig utsatt for overspenning både ved lynnedslag og ved oppladning fra fuktig luft i bevegelse. Spenningsspikre kan fort ta livet av en følsom mottaker.
    Overspenningsvern er små gassfyllte glassbeholdere med elektroder i, såkalte gassutladere. De fåes for mange forskjellige spenninger, og fungerer slik at gassen blir ledende ved en gitt spenning. Strømmen går da gjennom gassutladeren istedenfor å skade apparatet.
    Gassutladere må byttes hvis de har gjort jobben sin, og det har gått strøm av en viss størrelse gjennom dem.
    Søk på "overspenning" på elfa.se.

Overspenningsvern er ikke standard utstyr i sikringsskap (må ikke forveksles med de langt vanligere jordfeilbryterne), men ettermonteres ofte nå når man har mye følsom elektronikk i huset.
    Man kan med fordel koble såkalte finvern på apparater man vil gi ekstra beskyttelse, men disse erstatter ikke det i sikringsskapet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IngridL
    Hei, jeg har kjøpt et grenuttak med sånn overspenningsfilter, men jeg vet ikke helt hva den er godt for. Noen som vet?

Overspenningsfilter er greit, men jeg mener personelig da at det er mye bedre med overspenningsvern. De som er på "padder" ikke er noe vits. Hvis du først skal skaffe deg det, så gjør det ordentlig. De beste er de som settes rett i sikringsskapet, rett med jordskinnen, og de måler ikke amp, men volt. (ligger litt i ordet egentlig.. overspenningsfilter, da spenning og volt er det samme) De fungerer på den åten at med en gang spenningen overstiger 260v (ca) slutter den fasen/e til jord, slik at stereo/pc/tv overlever lyn ol..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overspenningsvern på en bolig skal bestå av et "Grovvern" i sikringsskapet som tar de store spenning/effekt transientene.
    Ute ved utstyret bør det stå "finvern" som tar de små transientene.

Det skal aldrig være mere enn tre meter fra finvern til beskyttet utstyr.

Finvernet kan ikke føre store effekter til jord(kabel max 2,5mm2), derfor må du ha grovvern i sikringsskapet (kabel 16mm2)for å ta lynnedslag transienter.

Selv vedbegge typer vern og lynndeslag har du ingen garanti for at ikke huset alikevel blir rasert.

OBS! ja du må selfølgelg ha finvernet på en jordet stikkontakt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Er dyre overspenningsvern noe bedre enn billige?
    Feks denne fra Clas Ohlson til kr 79, gjør den samme nytten?

Følgende info står om den:
    Fire uttak og bryter. Fem beskyttende komponenter, to varistorer, to sikringer og ett gassutladingsrør. 230 V, 16 A. Jordet

Eventuelt hva gjør de dyre som denne ikke gjør ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •