Oppbygging av Biltema kabelen (EKKJ-kabelen) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 85
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du må lese hele tråden asvaberg! Kabelen som omtales er en EKKJ 4-leder fra Elfa. Mulig den tidligere også ble solgt på Biltema, men altså ikke lenger.

Gå inn på elfa.se, klikk på Norsk flagg, og søk på EKKJ. 4x2.5kvmm er den de skriver om.
    takk - notert

Newcomer Syltynn sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er EKKJ nøyaktig samme kabel som PFSP fra Draka norsk kabel og Nexans. Kabelen er en kabel godkjent for direkte nedgraving i utvendig grøft og finnes i mange forskjellige utgaver. Ser ikke helt for meg denne stygge kabelen ligge på gulvet inne i stua iallefall. Grå og fæl å se på. Ville heller gått for en PFXP kabel, den er iallefall hvit på farge og ikke så stiv som PFSP da den er en flertrådet kabel. PFSP er en enkjernet kabel og dermed ganske stiv og lite føyelig. Uansett er det en meget rimelig kabel i innkjøp(hvis man har kontakter innen elektrogrossist verdenen iallefall) jeg ville ikke betalt mere enn 10-12 kroner meteren for den iallefall.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du kan bruke den jeg benytte. Ble helt super hvis du legger på noe kabelsrømper. Beste kabel jeg har hatt: ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er fordelen med 2x2,5kv kontra 1x6kv per pol? Er det ikke like greit å dra til med en 2x6kv og slippe tvinning og spetakkel?

Ingeniør'n: Den der så super ut! Frister å kjøre på. Men skal ha ganske mye, bi'amper front og senter.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 x 2,5 kv og 4 x 6 kv da i tilfelle. Når høyttalerkabelen er ferdig blir det da henholdsvis 2 x 5 kv og 2 x 12 kv. Det siste er vel litt i voldsomste laget?

For din del som bi-amper så kan det kanskje være en god ide. Da blir det 2 høyttalerkabler på 2 x 6 i 1 strømpe. Tror kanskje likevel det burde holde med 4 x 2,5 kv i ditt tilfelle. Det er vel ikke lange kabler du skal ha? De blir også utrolig stive med slik tykkelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lengste strekket er 8m. Vil tro 4x6kv blir mindre stiv enn 2x4x2,5kv?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    lagde noen for en god stund siden, med 3*2.5kv per pol. Var ikke så vollsomt praktisk, anbefaler isåfall å påkoste termineringen litt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg tenkte mer at alternativet var 4x2,5kv. Bør holde til biamping på et så kort strekk.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne EKKJ-kabelen virker temmelig lik min kabel.Kimber Kwik12.Den har fire ledere.Fikk disse terminert hos Ton Art.Koblet to og to sammen i hver ende for vanlig kobling.Liker dem kjempegodt.Kostet meg ikke mer en 1100,- for 2x4m ferdig terminert

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Denne EKKJ-kabelen virker temmelig lik min kabel.Kimber Kwik12.Den har fire ledere.Fikk disse terminert hos Ton Art.Koblet to og to sammen i hver ende for vanlig kobling.Liker dem kjempegodt.Kostet meg ikke mer en 1100,- for 2x4m ferdig terminert
    Blir sikkert super denne også, men hva slags terminering snakker du om ? Jeg tvinnet bare lederne sammen - funker som F...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Blir sikkert super denne også, men hva slags terminering snakker du om ? Jeg tvinnet bare lederne sammen - funker som F...
    Fikk dem terminert med bananplugger.så jeg bare stapper dem i hullen bak på HT og Forst.Fikk god pris den gangen så jeg slo til.Men funker sikkert like bra uten ja.Ville bare ha det litt enklere jeg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke så lik EKKJ likevel....

Etter en stund har jeg nå funnet ut med god hjelp fra R.Solhaug på Hifisentralen at SKIKKELIG EKKJ er 6kvadrat eller 10kvadrat......ikke småting.Skal prøve en av delene snart.Blir spennende.Ytre mål på 4 x 10kvadrat EKKJ er 19,9 mm og 3,6 mm per leder :shock: Kan hende det holder med 6 kvadrat :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at kwik12 er en dårlig kabel, men minner om EKKJ gjør den nok ikke på noen måte....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en stund har jeg nå funnet ut med god hjelp fra R.Solhaug på Hifisentralen at SKIKKELIG EKKJ er 6kvadrat eller 10kvadrat......ikke småting.Skal prøve en av delene snart.Blir spennende.Ytre mål på 4 x 10kvadrat EKKJ er 19,9 mm og 3,6 mm per leder :shock: Kan hende det holder med 6 kvadrat :wink:
    Min funger i alle fall supert forsatt. Har ikke vært inne på tanken om å bytte til annen kabel. Der viktige på denne kabel er vel at den bygges etter intensjonene med doble ledere som utlikner hverandre og det skal være et forhold mellom kvadrat og lenge på kabel - lang har større kvadrat enn kort.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min funger i alle fall supert forsatt. Har ikke vært inne på tanken om å bytte til annen kabel. Der viktige på denne kabel er vel at den bygges etter intensjonene med doble ledere som utlikner hverandre og det skal være et forhold mellom kvadrat og lenge på kabel - lang har større kvadrat enn kort.
    Mener du slik at man kjører to og to sammen på hver terminal?to på pluss og to på minus,men ikke som biwiring?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du slik at man kjører to og to sammen på hver terminal?to på pluss og to på minus,men ikke som biwiring?
    Det skal være 4 ledere der de motstående kobles sammen i hver ende. Dette gjør noe med induksjonen i kabelen som er bra. Det står en link til en produksjon guide lenger bak i tråden et sted. Der står det og om lengder og tverrsnitt, noe som jeg har fulgt selv om jeg brukte kabel fra Elfa.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være 4 ledere der de motstående kobles sammen i hver ende. Dette gjør noe med induksjonen i kabelen som er bra. Det står en link til en produksjon guide lenger bak i tråden et sted. Der står det og om lengder og tverrsnitt, noe som jeg har fulgt selv om jeg brukte kabel fra Elfa.
    Ja,det minner litt om det jeg kopierte fra Fidelity da jeg kjøpte kimber Kwik12 som er med fire ledere der de motstående ble loddet sammen på bananplugger.Så det blir på en måte samme som før da bare mye kraftiger kabel.

Fikk forrseten tak i en stump med PFSP-kabel i dag som ser så å si helt lik ut som EKKJ.Jeg kan vel bruke den?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg lett får tak i dette.Legger ved et bilde jeg tok av den i dag,der den ligger på min faste følgesvenn,Generalen. Det er 4x6kvadrat.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh..nå ser jeg at den er nevnt tidligere i tråden...begynner bli glemsk gitt.

Men spørsmålet står enda ved lag.Kan jeg bruker PFSP-kabelen?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så stor interresse for dette på Avforum ser det ut til,men fortsetter nå uanset jeg.

Ble ikke å teste PFSP likevel og heller ikke solid core.Men jeg kom over noe annet som viser seg å ha den samme effekten.

Skulle bare å kjøpe noen rimelige kabler på......ja hvilket annet sted enn Biltema.Der så jeg at de hadde strømkabler fra 8-30 kvadrat!De ser akkurat ut som høyttalerkablene deres bare mye tykkere og de er i enkeltkabler.kjøpte 4 stykk enkle 8 mm2 jeg da jeg tror det holder til mitt bruk.Tror 8 mm2 holder til de flestes bruk men om man vil finnes det 16,21 og 30 mm2 også.30mm2....hehe,det er ikke klokt tror jeg.Det blir mange ganger dyrere også.

Etter enkel avisolering og fastskruing av bananplugger som sikkert kunne hatt bedre kontakt da disse har lameller og ikke rør som presser seg mot innsiden på terminalene,koblet jeg dem opp på mine nyinnkjøpte JBL Studio L880.

Har nå lyttet i en time bare så de trenger litt mer innspilling,men en ting er helt sikkert.Det var bra dynamikk med Kimber KWIK12 men denne Biltemakabelen er faktisk enda mer dynamisk igjen.Nesten voldsom om jeg skal være ærlig.Og bassen er skikkelig kontrollert og stram og dyyyp.Så dette var en artig ærfaring må jeg si.

Nå vet jeg ikke helt om jeg tørr si noe om denne kabelens egenskaper,men jeg føler i allefall at det ikke er noe som mangler eller at lyden ikke er balansert.Det hele høres egentlig ganske flott ut synes jeg så langt.

Legger ved et bilde slik kabelen ble.Kjøpte to røde på 3 meter og to brune på 3 meter.Den røde brukes på + og den Brune(sort) på - .Så da er det lett å se hvilken som skal hvor.Bare en praktisk tanke jeg fikk.

Kan i allefall anbefales.Det kostet bare 360,- for 12 meter kabel fordelt på 4 lengder ferdig kappet,og fire par bananplugger.Ikke rare greiene.Løp,Kjøp og prøv!Blir du ikke fornøyd kan du bare selge den på brommen,hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppskrift komplett grøftekabel.

Nå skal jeg straks lage meg denne såkalla grøftekabelen.
    For å slippe lese gjennom utalligeposter, kan noen bare oppsummere hvem, hva, hvor + pris etc for å lage en komplett kabel, med strømper og det hele?
    NAD 216 + Dali 850 skal benyttes. hart ikke helt bestemt hvor mange meter ennå, men minimum 5 på hver side.
    Er vel noen eksperter her ute som vet om jeg bør kjøre dobbel eller enkel leder og/eller Bi-wiring?

På forhånd takk

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •