Oppbygging av Biltema kabelen (EKKJ-kabelen) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 85
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    er solide ledere gode på høyere frekvenser da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser man den teksten der fra SonicDesign burde man jo egentlig unngå bi-wiring da... ?!?

- total forvirret kabel-noob :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iflg einis ruller ekkj kablen av for tidlig i frekvens... Jeg føler ikke at jeg har noen problemer med den. Skal den byttes ut går jeg for ren sølv 5mm2 Biwiring har både gode og dårlige sider, men til slutt er det jo opp til den enkelte hva man liker best Tenkte å bare nevne det så man ikke skal tro at biwiring er bare fryd og gammen. Selv kjører jeg singel wiring.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fine med bi-wiring er at man kan begynne med vanlig kabling og utvide med bi-wiring etterhvert, hvis man ikke er helt fornøyd.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hva er best, bruke dobbelt opp med bi-wiring eller bruke like mye på single?
    sier seg selv

bi-wiring er tull mener nå jeg, med mindre man skal bi-ampe eller lignende.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Jeg er tilbøyelig til å være enig, men det er noen som sverger til at bi-amping skal ha noe for seg.
    Mulig det kan ha noe for seg hvis man f.eks. bruker kabel med stort tverrsnitt til bassen, mens mellomtone/diskant får kabel med andre egenskaper. Men dette vet jeg lite om, og jeg har bare hørt bi-wirede systemer et par ganger. Det jeg vet er at jeg ikke opplevde de bi-wirede systemene som noe bedre enn andre oppkoblinger (vanlig single-wired) jeg har hørt. (Men så er ikke jeg noe god til å høre forskjell på kabler sånn generelt heller...) :roll:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    men hva er best, bruke dobbelt opp med bi-wiring eller bruke like mye på single?
    sier seg selv

Det er jeg helt enig i. Singel wire til samme pris blir som regel minst like bra. Det betinger selvsagt at man bytter ut den "jalla" metallplaten som forbinder terminalene på Bi-Wire forberedte høyttaler med en ordentlig kabelstump.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat tak i 5 meter med 4-leder EKKJ kabel fra elfa.

Men det var noe forferdelig herk å prøve å plassere og koble til bak høyttalerne! ^^ Lederne er glatte og kabelen er stiv som f, så jeg lurer på om jeg kanskje skulle kappa den ene i 2 og brukt bare ett og ett par til hver av høyttalerne.. Og i tillegg fjerne den tykke isolasjonen. Den er jo styggtjukk denne kabelen! ^^

Er det noen som har prøvd å tvinne disse lederne? Ser for meg at det er en tung og litt vanskelig jobb! :P

Og btw, er det noen som har opplevd slappere bass ved brukt av disse kablene i en eller annen form? :S

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Fikk akkurat tak i 5 meter med 4-leder EKKJ kabel fra elfa.

Men det var noe forferdelig herk å prøve å plassere og koble til bak høyttalerne! ^^ Lederne er glatte og kabelen er stiv som f, så jeg lurer på om jeg kanskje skulle kappa den ene i 2 og brukt bare ett og ett par til hver av høyttalerne.. Og i tillegg fjerne den tykke isolasjonen. Den er jo styggtjukk denne kabelen! ^^

Er det noen som har prøvd å tvinne disse lederne? Ser for meg at det er en tung og litt vanskelig jobb! :P

Og btw, er det noen som har opplevd slappere bass ved brukt av disse kablene i en eller annen form? :S
    Sjekk denne linken:

http://www.lts.a.se/artiklar/diy_ekk_v6.pdf

Fortell om dine erfaringer når du får testet den
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har jo egentlig ikke gjort noe utenom å satt på plugger og pynta litt, samt at de bruker kabelen til bi-wiring.

Jeg har ikke mulighet for bi-wiring uansett, og slik det er nå så tror jeg eneste muligheten for fortsatt bruk av disse vil bli å bruke 2 og 2 ledere. Uten all isolasjonen. Og da blir jo kabelen raskt sårbar for støy, så da blir vel tvinning neste steg.. :P Ser ikke for meg fletting av disse i hvert fall!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    De har jo egentlig ikke gjort noe utenom å satt på plugger og pynta litt, samt at de bruker kabelen til bi-wiring.

Jeg har ikke mulighet for bi-wiring uansett, og slik det er nå så tror jeg eneste muligheten for fortsatt bruk av disse vil bli å bruke 2 og 2 ledere. Uten all isolasjonen. Og da blir jo kabelen raskt sårbar for støy, så da blir vel tvinning neste steg.. :P Ser ikke for meg fletting av disse i hvert fall!
    Om du ser på slutten av artikkelen så benytter de 2 ledere for + og to ledere for -. To ledere loddet i hver plugg.

Vet ikke om det kan kalles for Bi-wire når det kun er to plugger i hver ende av høytalerkabelen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men du ser jo bilder av kabelen deres i bruk ved bi-wiring der også. Akkurat nå bruker jeg 2 til pluss og 2 til minus også, men jeg tror jeg må gå for en eller annen form for custom-plugger når jeg skal prøve ut bruk av 1 pluss og 1 minus.

Det sitter egentlig dårlig slik jeg har det nå, men det sitter, etter å ha dratt til det jeg er kar om.. :P

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EKK finnes og på Elfa

Tenkte jeg skulle friske opp denne tråden da jeg driver å planlegger å lage meg høytalerkabler jeg og :-).

Årsaken ligger i at jeg har oppgradert Stereo'n i stua. Har kjøpt meg Xindak XA6950/Muse deluxe 1.0 /07. Synes de spilte flott med min Patos 401 MK2 med da jeg kom over pent brukte og rimelige B&W703 på Torget her slo jeg til. Dermed ble det et nytt løft lydmessig. 703 er utrolig avslørende og oppløste og snakke derfor med forrige eier om tips til oppgraderinger og forbedringene.

Han var selvfølgelig kabelfrelst (i tillegg til at han har forsterker og CD spiller til rundt 50' pr stykk :-( ). Han anbefalte "Black Magic" kabler fra PM Audio. Sikkert greit å prøve kabler til 10' med full returrett men når de snakker om inspillingstid på min 400 timer blir jeg skeptisk.

I dag har jeg Biltema (2 x 2.5m2 OFC) montert langs lister med strekk på ca 12 meter - liker å ha rack'et ved godstolen :-). Planlegger derfor en lytte runde med superkabler og noen billige for å avklare om det er behov for å skifte det jeg har. Superkabler forutsetter at jeg flytter rack'et, noe jeg helst ikke vil, men kan jeg lage noe nesten like bra, kan jeg få de lengdene jeg trenger til en rimeligere penge.

Ser at det i tråden refereres til "grøftekabelen"-EKKJ til Elfa. I den svenske guiden over refereres det også til EKK kabelen. Den har ikke den ekstra skjermen, som vel ikke har noe poeng da ned ikke gjordes, og burde være mye bedre å handtere. Planlegger å skaffe en 50 meter slik at jeg har noe å prøve med da den bare finnes i denne lengden på Elfa.

Er det noen har som har erfaring med EKK light fra ELFA ? EKK Light, Installationskabel

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp!

Hvorfor er det ingen som bruker PFXP?
    Denne er flertrådet, noe som gjør den veldig grei å jobbe med! :-D Er det kanskje ikke så bra med flertrådet ledning? Eller er det "skjermen" på EKKJ som gjør at den er å foretrekke? Isåfall så får man også PFSP Signal med skjerm og flertrådete ledere.
    Kjører selv med PR 2x2,5mm2, så jeg vet hvor dritt den er å jobbe med, så jeg lurer på om noen kan gi meg en grunn til å ikke skifte til PFXP eller PFSP?

- Bjørn

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brillegeit
    Hepp!

Hvorfor er det ingen som bruker PFXP?
    Denne er flertrådet, noe som gjør den veldig grei å jobbe med! :-D Er det kanskje ikke så bra med flertrådet ledning? Eller er det "skjermen" på EKKJ som gjør at den er å foretrekke? Isåfall så får man også PFSP Signal med skjerm og flertrådete ledere.
    Kjører selv med PR 2x2,5mm2, så jeg vet hvor dritt den er å jobbe med, så jeg lurer på om noen kan gi meg en grunn til å ikke skifte til PFXP eller PFSP?

- Bjørn
    Dette er kanskje ikke så lett å få tak i hvis man ikke er elektriker etc, kanskje derfor. Videre finner jeg intet om kobberet, motstand og induktans. EKK kabelen ble vel populær fordi den var lett tilgjengelig på Biltema til en billig penge og så fant folk ut at den var like god som dyre kabler....

Ikke det jeg kjøper gjerne myke kabler. De kablene jeg har idag har mange tråder og er myke...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekk Light fungere aldeles utmerket hos meg og sjalter ut alt annet jeg har i huset på mitt utsyr ! Nå blir det strømper og lange kabler 6 + 10 m som passer mitt oppsett. Se referat fra min forløpinge minitest i denne tråden.

http://avforum.no/forum/kabler/65076...tml#post801462

All takk til Lydoraklet på Bekkestua som fikk meg i gang med dette. Jeg får vel bare si at jeg er glad jeg hører forskjell på kabler - åpner en ny verden ! Det gjelder bare å begrense seg innen rimelighetens grenser.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var kablene ferdig og det ble meget bra og spiller enda bedre etter mine ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mer kobling

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det du kaller "dingser" kaller jeg "ledere". Bildet viser 3-leder utgaven. Den kabelen som brukes som høyttalerkabel er 4-lederen. Det er to alternativer:

* Vanlig kobling: Man kobler sammen to og to ledere i hver ende (de samme i hver ende, selvfølgelig), og kobler til høyttaleren i ene enden og forsterkeren i andre enden.
    * Bi-wiring: Man kobler sammen to og to ledere i forsterkerenden. I høyttalerenden bruker man ett par til diskant/mellomtone, og ett par til bassen.

Hvis jeg tar feil, så håper jeg Hi-Fil eller noen andre korrigerer meg, for jeg har ikke koblet denne konkrete kabelen selv.

Lykke til med koblingene/kablingene!

Ser dette er en gammel post. Finnes det noen nye alternativ til denne kabelen?

Hvor er den enklest å få tak i?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eeey - den mye omtalte "biltemakabel" (høyttaler), er ikke det denne:

2 x 2,5mm2

Forøvrig veldig lik denne fra Clas Ohlson:

Begge er forbausende like de jeg kjøpte hos Europris og som gir meg god og problemfri transport av signaler fra signalkilde til høyttaler - være seg til center i surround oppsettet hjemme og til frontene i hi-fi-low-cost oppsettet på feriestedet.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må lese hele tråden asvaberg! Kabelen som omtales er en EKKJ 4-leder fra Elfa. Mulig den tidligere også ble solgt på Biltema, men altså ikke lenger.

Gå inn på elfa.se, klikk på Norsk flagg, og søk på EKKJ. 4x2.5kvmm er den de skriver om.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •