Oppbygging av Biltema kabelen (EKKJ-kabelen) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 85
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det du kaller "dingser" kaller jeg "ledere". Bildet viser 3-leder utgaven. Den kabelen som brukes som høyttalerkabel er 4-lederen. Det er to alternativer:

* Vanlig kobling: Man kobler sammen to og to ledere i hver ende (de samme i hver ende, selvfølgelig), og kobler til høyttaleren i ene enden og forsterkeren i andre enden.
    * Bi-wiring: Man kobler sammen to og to ledere i forsterkerenden. I høyttalerenden bruker man ett par til diskant/mellomtone, og ett par til bassen.
    Det viser seg også at det er flere alternativer. Noen mener at man for optimalt resultat bruker en hel EKKJ-kabel per høyttaler-pol, altså to tykke kabler til hver høyttaler. Det betyr at man skal ha fire EKKJ-kabler til hver høyttaler for bi-wiring (Referanse-lenke ). :shock:
    Med dette oppsettet blir det ikke noen billig-kabling lenger, ihvertfall ikke hvis man skal ha flettestrømper, krymestrømper og terminering også.

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kaller "dingser" kaller jeg "ledere". Bildet viser 3-leder utgaven. Den kabelen som brukes som høyttalerkabel er 4-lederen. Det er to alternativer:

* Vanlig kobling: Man kobler sammen to og to ledere i hver ende (de samme i hver ende, selvfølgelig), og kobler til høyttaleren i ene enden og forsterkeren i andre enden.
    * Bi-wiring: Man kobler sammen to og to ledere i forsterkerenden. I høyttalerenden bruker man ett par til diskant/mellomtone, og ett par til bassen.
    Det viser seg også at det er flere alternativer. Noen mener at man for optimalt resultat bruker en hel EKKJ-kabel per høyttaler-pol, altså to tykke kabler til hver høyttaler. Det betyr at man skal ha fire EKKJ-kabler til hver høyttaler for bi-wiring (Referanse-lenke ). :shock:
    Med dette oppsettet blir det ikke noen billig-kabling lenger, ihvertfall ikke hvis man skal ha flettestrømper, krymestrømper og terminering også.

Takk for at tråden er tilbake da hvertfall!
    Var kanskje litt dtastisk å flytte den, men samma det.

Lurer litt på bi-wiring jeg. En hel kabel til hver av polene på høytaleren blir jo svært mye kabler, snarere litt for mye for meg!

Ved å bi-wire, er det da vanlig + - ut på forsterker, for så at dette "splittes" opp til 2 x + og 2 x - (siden det er 4 ledere) og så kobles til høytaler?? Slik at + - på forsterker blir til + - + - på høytaler??

(Håper logikken ble bevart)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å skrive en liten ekkj guide, har ikke testet det ut på denne måten, men vil tro det skal gå
    Dette er for 5mm^2 singel wiring:

Gå på www.elfa.se og skriv ekkj i søkefeltet, da vil du få opp kablen, denne trenger du vel 4 meter av hvis du skal ha et sett på 2*2 meter. Kablen er egentlig veldig stygg og ikke noe særlig å ha liggende rundt på gulvet, derfor kan man pynte den med en pyntestrømpe søk etter 55-057-22, du vil få opp en pyntestrømpe som er sort, når man trer denne rundt kablen vil den faktisk krympe litt, derfor er det lurt å bestille 5 meter(bedre med litt for mye enn litt for lite) så bestiller man også 1 meter av 55-057-06. Så trenger man litt krympeslange 1 meter 55-091-46 her kan du også velge 1 meter av en rød en hvis du synes det er en grei måte å skille + og - på og 1 meter 55-091-79 (obs denne har maks innerdiameter som er det samme som utvendig diameteren på kablen, så den skal passe, men jeg vet ikke om det kan blir litt trangt, er den for trang må man bruke 55-091-87)
    til slutt trenger man terminering, her har man mye å velge å vrake imellom så her velger man etter lommeboka.

Så til sammensettingen av kablen:
    Avisoler ca 5-15 (etter smak) cm på hver ende av kablen, der etter tvinner man sammen 2 og 2 (husk å gjøre det med samme farge på hver side av kablen) disse surrer du litt elektriker teip rundt så de blir litt runde, men fortsatt så tynne at den minste krympestrømpen pyntestrømpen passer. Ellers er det bare å gjøre det utifra bildet jeg har lagt ved:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.
    Sweet

Mulighet for bi-wirering på dissa her?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Mulighet for bi-wirering på dissa her?
    Ser slik ut, ja, men det er vanskelig ut fra oppsettet å se hvilke poler som hører sammen i par (et par skal bestå av en rød og en sort pol)...
    Her må du nok konsultere manualen til høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet ut biwiring en del, og har aldri hørt forskjell på bi og singel wiring så lenge samme leder areal er brukt. Hvis du kommer til å bruke singel, anbefaler jeg å bytte ut de platene med en kabelstump, dette hever lyden litt. De platene som er der som standard har ikke veldig god ledeevne og er ikke noe særlig for lyden.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    Tenkte å skrive en liten ekkj guide, har ikke testet det ut på denne måten, men vil tro det skal gå
    Dette er for 5mm^2 singel wiring:

Gå på www.elfa.se og skriv ekkj i søkefeltet, da vil du få opp kablen, denne trenger du vel 4 meter av hvis du skal ha et sett på 2*2 meter. Kablen er egentlig veldig stygg og ikke noe særlig å ha liggende rundt på gulvet, derfor kan man pynte den med en pyntestrømpe søk etter 55-057-22, du vil få opp en pyntestrømpe som er sort, når man trer denne rundt kablen vil den faktisk krympe litt, derfor er det lurt å bestille 5 meter(bedre med litt for mye enn litt for lite) så bestiller man også 1 meter av 55-057-06. Så trenger man litt krympeslange 1 meter 55-091-46 her kan du også velge 1 meter av en rød en hvis du synes det er en grei måte å skille + og - på og 1 meter 55-091-79 (obs denne har maks innerdiameter som er det samme som utvendig diameteren på kablen, så den skal passe, men jeg vet ikke om det kan blir litt trangt, er den for trang må man bruke 55-091-87)
    til slutt trenger man terminering, her har man mye å velge å vrake imellom så her velger man etter lommeboka.

Så til sammensettingen av kablen:
    Avisoler ca 5-15 (etter smak) cm på hver ende av kablen, der etter tvinner man sammen 2 og 2 (husk å gjøre det med samme farge på hver side av kablen) disse surrer du litt elektriker teip rundt så de blir litt runde, men fortsatt så tynne at den minste krympestrømpen pyntestrømpen passer. Ellers er det bare å gjøre det utifra bildet jeg har lagt ved:
    Takker! Jo enklere forklart jo bedre!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet ut biwiring en del, og har aldri hørt forskjell på bi og singel wiring så lenge samme leder areal er brukt. Hvis du kommer til å bruke singel, anbefaler jeg å bytte ut de platene med en kabelstump, dette hever lyden litt. De platene som er der som standard har ikke veldig god ledeevne og er ikke noe særlig for lyden.
    Altså forbinde terminalene med kabler? Vet ikke hvorfor de er der engang jeg... En kompis snakket om kortslutning..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså forbinde terminalene med kabler? Vet ikke hvorfor de er der engang jeg... En kompis snakket om kortslutning..
    Det ene paret + og - går til hi-pass filteret (diskanten), og det andre går til low-pass filteret(bassen), platene imellom er kun for å sørge for at begge filterene får signaler. Men når disse ikke er av så god kvalitet, så vil man oppleve litt tap her, derfor bruker man ofte kabel av bedre kvalitet for å begrense tapet, istedet for standard messing? plata

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ene paret + og - går til hi-pass filteret (diskanten), og det andre går til low-pass filteret(bassen), platene imellom er kun for å sørge for at begge filterene får signaler. Men når disse ikke er av så god kvalitet, så vil man oppleve litt tap her, derfor bruker man ofte kabel av bedre kvalitet for å begrense tapet, istedet for standard messing? plata
    Korleis kabel skulle det væra da?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten bit ekkj som du terminerer med spade i hver ende. Noe ala dette? Uterminert er også en fordel (men vanskelig med ekkj) da mindre overgang fra materiale til materiale osv er best.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten bit ekkj som du terminerer med spade i hver ende. Noe ala dette? Uterminert er også en fordel (men vanskelig med ekkj) da mindre overgang fra materiale til materiale osv er best.
    Er det i det hele tatt mulig med EKKJ hvis den er så stiv som ryktene vil ha det til?? Men en annen kabel vil jo kunne funke da.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selve lederene er ikke så fæle, det er selve kablen med alt rundt som er veldig vanskelig å jobbe med. Så i eksemplet tenkte jeg 2 ledere bare, altså uten den heavy beskyttelsen rundt.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selve lederene er ikke så fæle, det er selve kablen med alt rundt som er veldig vanskelig å jobbe med. Så i eksemplet tenkte jeg 2 ledere bare, altså uten den heavy beskyttelsen rundt.
    Det er jo selvsagt enklere.

Blir litt av et prosjekt hvis jeg skal mekke disse kablene ja!

Hva tror du prisen ender på Thror?? 4 m Tara Labs Nexa blir jo 400 kr, så i nærheten av det er jo det beste. Hvor dyr blir termineringen?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det i det hele tatt mulig med EKKJ hvis den er så stiv som ryktene vil ha det til?? Men en annen kabel vil jo kunne funke da.
    La plata som er der være der. Selv om plata er veldig tynn, la oss si 0.2mm og 5mm bred, utgjør dette et kvadrat på 1mm2. 1mm2 høres veldig puslete ut, men så er det bare snakk om et strekk på 2cm også. Det utgjør ca det samme som 5-10cm ekstra 4mm2 høytalerkabel.
    Og det er ikke sikkert du tjener noe ved å lagen en egen kabel med terminering og overgangsmotstand mot ulike materialer (kabel -> spade -> skruer).

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    La plata som er der være der. Selv om plata er veldig tynn, la oss si 0.2mm og 5mm bred, utgjør dette et kvadrat på 1mm2. 1mm2 høres veldig puslete ut, men så er det bare snakk om et strekk på 2cm også. Det utgjør ca det samme som 5-10cm ekstra 4mm2 høytalerkabel.
    Og det er ikke sikkert du tjener noe ved å lagen en egen kabel med terminering og overgangsmotstand mot ulike materialer (kabel -> spade -> skruer).
    Sant sant. Vanskelig for meg å vurdere, men det er sikkert mulig å hente noe på alle mulige justeringer, spørsmålet er jo om det er verdt det. Det enkle er ofte det beste, og de kan jo ikke være så ille disse platene..

Eller er det akkurat det de kan?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være placebo effekt, men jeg mener at jeg har hørt forskjell.. Finnes flere som slike jumpere, så jeg tror det har noe for seg.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror jeg tar høytalerkabler først! Så har jeg noe å pusle med til senere tider også

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er i tvil om du skal gå for biwiring eller ikke så råder jeg deg til å lese denne: http://www.sonicdesign.se//biwire.html det er også godt lesestoff for andre som er interessert i kabling o.l.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •