Hvilken kabel bør jeg bruke til projektoren min?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken kabel bør jeg bruke til projektoren min?

Hei.
    Jeg har endelig kjøpt meg en projektor etter mye om og men.
    Valget falt på en Panasonic AE-300E etter å ha vurdert DLP nøye (X1 og X1 kloner) Fant ut at jeg var for sensetiv mot regnbuer. Har også sett en demo av en Action og denne hadde også regnbuer, men selvfølgelig også et supert bilde.

Men over til spørsmålet mitt.

Jeg har i dag en billig JVC DVD spiller som jeg kjører S-video signal fra og til projektoren. Vurderer å begynne å bruke PC'en som DVD spiller istedet. Denne befinner seg ca 10 meter fra projektoren og jeg har muligheten til å kjøre enten DVI eller VGA signal mellom Geforce 4200 kort og projektoren. Er jo klar over at DVI teoretisk sett er overlegen, men blir forsjellen så stor i praksis? Har hørt at DVI ofte faller ut midt i filmer osv.
    Har noe skjermet CAT 5e kabel liggende og vurderer å lodde to HD15 plugger i endene hvis jeg lager denne kabelen. Pris har også noe å si her.

For DVI har jeg vurdert Komplett sin 10m DVI kabel, noen som har erfaring med denne?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut fra at du snakker om digital DVI her. Synes det høres rart ut at DVI skal "falle ut" midt i filmer. Det må være i helt spesielle tilfeller. Det er klart at 10 meter er et langt strekk, noe som skaper flere problemer og utfordringer. Men hvis man kjører DVI og får fram signalet uten bitfeil så vil det nok slå S-video uansett på så langt strekk. Det vil rett og slett bli for mye støy på s-video overføringen til at det blir sammenlignbart... (OK, så er det teoretisk mulig å få tilnærmet støyfri overføring av bilde på s-video også, men det krever DYR kabling.

Edit: Hvis s-video er alternativet, ville jeg DEFINITIVT gått for DVI, men jeg ser jo ved nøyere lesning at det ikke er tilfelle. Gå for VGA, det er det tydeligvis mange positive erfaringer med.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt VGA-kabel. Primært fordi brukere av forumet som har prøvd DVI rapporterer om ulike problemer. Få problemer som rapporteres med VGA.

Bruker VGA selv.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, leste ikke godt nok. ops: Jeg trodde valget stod mellom s-video og DVI. Når valget står mellom VGA (som egentlig er en form for RGB) og DVI, så er ikke valget like soleklart.
    Tiger virker som han har gjort seg en del erfaringer selv, og hvis han sier det blir bra med VGA, så bør du ta hans og andres erfaring i betraktning. Det er også slik at teori og praksis ikke alltid stemmer overens, og at DVi kan ha problemer jeg ikke har fått med meg i mitt forsøk på å tilegne meg den nødvendige kunnskapen.

Stol på Tiger hvis han sier at VGA er bedre. Tror jeg skal overlate det konkrete kabelvalget til ekspertene. ops:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10m er i grenseland av hva DVI standarden tillater uten forsterkning. Spesielt Geforce kort har rapportert å ha problemer med lange DVI kabler. Mange har fått Radeon kort til å virke greit med 10m grunnet høyere signalstyrke fra Radeon kortet.

Uansett er VGA en sikker vinner, kvaliteten er så og si like god som DVI uansett.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke prøvd DVI selv, men baserer meg på hva andre brukere har rapportert her på forumet. Det kan være at de som har prøvd DVI har hatt såpass høye forventninger at de har blitt litt skuffet. :wink:

Og når det gjelder lengden på DVI kabel, så har AndersL redegjort for dette isolert sett i en annen tråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar. Tror jeg prøver meg på en sjermet cat5 kabel som vga kabel. Siden det ikke skal være den store forsjellen til DVI.

Har ett lite spørsmål til som egentlig ikke passer inn under kabler:
    Slites en projektor pære mye ved å skru av og på projektoren ofte. Bør projektoren helst stå på hele kvelden selv om du bare bruker den "litt her og der?"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •