Valg av høytaler kabler - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 403
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til de som er objektive og mener man skal foreta et edruelig valg av høyttalerkabler; Hvilken høyttalerkabel benytter dere selv som da er "akkurat passe"?

Ellers er denne en klassiker:http://avforum.no/forum/kabler/28368...ig-kabler.html

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg usikker på hva du legger i de "objektive" :-D

Kabelvalg er et personlig valg, imo. Test og hør selv. Hører du ikke forskjeller (ja, ikke la deg lure og vær kritisk) så kjøp de billigste. Hører du forskjeller så er det opp til hver enkelt å avgjøre om de er verd sin pris. Vi snakker tross alt om det som desidert påvirker lyden minst. Ikke tenk så mye på 10% regelen, imo.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg finner rart er at de som er mest keen på å diskutere og som er måle-/blindtestfans sjelden, eller aldri, forteller hva de har kjøpt av kabler. Jeg synes det er litt morsomt, for noen valgkriterier må de også gå utifra...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har billige kabler og "billige" anlegg (i allefall de som er aktive debatanter på forumer) ser det ut til.
    Noen har dyre anlegg men har et mer kritisk forhold til kabler. Etter hva jeg forstår er det mer betydningen av kabler enn om det er forskjeller. Roffe, Isen og Pedal er noen av dem. Ser ikke bort i fra at jeg nærmer meg dem selv .
    P. Dale er den jeg hører mest på selv når det gjelder kabler. Skribenters ord om enorme forskjeller er jeg veldig skeptisk til for å si det mildt.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson Super Hifi høytalerkabel. High End Høyttalerkabel 2 meter

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Fremdeles antar du ting som du strengt tatt ikke vet og som overhodet ikke har noe å si for diskusjonen.

Kan noen av dere henvise til en eneste seriøs, publisert blindtest som viser at kabler til hifi har godt av å koste over 10,- meteren?

Hvis ikke, er det jo bare synsing. Syns i vei for min del, irriter dere gjerne over at jeg ikke deler deres entusiasme. Men si ifra når dere har noen fakta.

-k
    Det er nettopp slike erfaringer jeg har og jeg kan si at jeg var like skeptisk til kabler som deg intill for kort tid siden. Min erfaring med høytalerkabler er at for å høre forskjell må du ha utstyr som gir deg et godt oppløst lydbilde.
    Som nevt før hadde jeg tidliger en elder forsterker (Pioneer SA7800) og en nyere rimelig DVD spiller (DV-380). Helt greit utstyr synes jeg og det du kanskje vil kalle moderat Hifi. Jeg kunne bytte så mye høytalerkabler jeg bare orket - hørte ingen forskjell.

Etter at jeg oppgraderte til Xindak XA6950/Muse 1.0 deluxe og B&W703 åpnet det seg en helt ny verden. Vet ikke om det kan kalle High-end men det har en pris på nærmer NOK40000 nytt.

Ved bytte fra 2x2.5mm2 Biltema kabel til eldre flettet kobberkabel, som var relativt dyr en gang i tiden, ble det som å tre en papirpose over høytaleren. Når jeg skiftet til krysskoblet EKK kable åpnet lydbildet seg i alle retninger. Dermed ble det svarte strømper på EKK kabelen og ser ingen grunn til å skifte denne foreløpig.

Hvis du ikke tror det kan du som sagt komme å høre selv, gjerne med bind for øynene. Jeg er i alle fall sikker på at du hører forskjell. Om dette vil fungere hos deg eller andre er jo en hel annen sak. Som nevt er jeg overbevist om det er samspillet mellom utgangstrinnet og høytaleren som er tingen og dermed kan EKK kabelen være suksess hos meg om fjasko hos en annen.

Skal det være noen vits med god kabel, og da kan EKK være like godt som noe annet, må man ha bra utstyr og gode innspillinger og da nytter det ikke med rimelig annlegg og for den saks skyld MP3. Da er det bedre å oppgradere komponentene først og kjøpe noe skikkelig musikk.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er nettopp slike erfaringer jeg har og jeg kan si at jeg var like skeptisk til kabler som deg intill for kort tid siden. Min erfaring med høytalerkabler er at for å høre forskjell må du ha utstyr som gir deg et godt oppløst lydbilde.
    Som nevt før hadde jeg tidliger en elder forsterker (Pioneer SA7800) og en nyere rimelig DVD spiller (DV-380). Helt greit utstyr synes jeg og det du kanskje vil kalle moderat Hifi. Jeg kunne bytte så mye høytalerkabler jeg bare orket - hørte ingen forskjell.

Etter at jeg oppgraderte til Xindak XA6950/Muse 1.0 deluxe og B&W703 åpnet det seg en helt ny verden. Vet ikke om det kan kalle High-end men det har en pris på nærmer NOK40000 nytt.

Ved bytte fra 2x2.5mm2 Biltema kabel til eldre flettet kobberkabel, som var relativt dyr en gang i tiden, ble det som å tre en papirpose over høytaleren. Når jeg skiftet til krysskoblet EKK kable åpnet lydbildet seg i alle retninger. Dermed ble det svarte strømper på EKK kabelen og ser ingen grunn til å skifte denne foreløpig.

Hvis du ikke tror det kan du som sagt komme å høre selv, gjerne med bind for øynene. Jeg er i alle fall sikker på at du hører forskjell. Om dette vil fungere hos deg eller andre er jo en hel annen sak. Som nevt er jeg overbevist om det er samspillet mellom utgangstrinnet og høytaleren som er tingen og dermed kan EKK kabelen være suksess hos meg om fjasko hos en annen.

Skal det være noen vits med god kabel, og da kan EKK være like godt som noe annet, må man ha bra utstyr og gode innspillinger og da nytter det ikke med rimelig annlegg og for den saks skyld MP3. Da er det bedre å oppgradere komponentene først og kjøpe noe skikkelig musikk.
    Sammspill er viktig. Derfor det er fint å låne ting med seg hjem:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Til de som er objektive og mener man skal foreta et edruelig valg av høyttalerkabler; Hvilken høyttalerkabel benytter dere selv som da er "akkurat passe"?

Ellers er denne en klassiker:http://avforum.no/forum/kabler/28368...ig-kabler.html
    Bruker Qed XT Bi-wire og Qed qunex 3, kobber med sølv legering.
    Kabler leder i hovedsak i det yttre, og sølv har minst motstand.
    Derfor mitt valg. Og ligger godt under "10% reglen"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Hehe, men har du råd til dyrt hifiutstyr har du råd te dyre kabler også.
    Har du råd til godt hifi-utstyr så har du råd til god kaffetrakter også. Og hva så?

-k

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du råd til godt hifi-utstyr så har du råd til god kaffetrakter også. Og hva så?

-k
    Forsøk på å spore av debatten / skifte retning på den?

Hvilke kriterier velger du kabler utifra Knut Inge?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp slike erfaringer jeg har og jeg kan si at jeg var like skeptisk til kabler som deg intill for kort tid siden.
    Jeg tror at vi misforstår hverandre.

Jeg har et anlegg som i hifi-kretser må ansees som moderat, selv om bekjente som kjøper lyd på Elkjøp nok synes det er råflott.
    Der har vi årsaken til at du ikke hører forskjell. I high-end kretser er vel hifi nærmest som et skjellsord å regne og jeg tør ikke tenke på hva "moderat" hifi er .
    Fremdeles antar du ting som du strengt tatt ikke vet og som overhodet ikke har noe å si for diskusjonen.
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    De har billige kabler og "billige" anlegg (i allefall de som er aktive debatanter på forumer) ser det ut til.
    Der ser du grunnen til at jeg ikke vil fokusere på meg personlig: debattantene greier ikke å skille mellom saklige argumenter og det å prøve å "ta" personer på usaklig grunnlag når de ikke er i stand til å diskutere på normalt vis.

Dersom du vil diskutere på den måten at jeg og du tar fram argumenter og gir henvisninger og bruker logikk så skal jeg bidra med min bit. En fokus på min person har utelukkende som hensikt å "ta" et brysomt element som representerer et syn som noen ikke liker. Jeg synes det er ganske ufint og barnslig.

Det er hel greit at man har itt vanskelig for å ordlegge seg og sliter med logiske slutninger. Da får man heller si at man er uenig. Å "vinne" diskusjoner på personangrep har aldri fungert.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk på å spore av debatten / skifte retning på den?
    Hva mener du?

Mener du at vegamannen prøvde å avspore debatten når han sa:
    "Hehe, men har du råd til dyrt hifiutstyr har du råd te dyre kabler også."

Selvsagt, men det erjo ikke et argument for at kabler betyr noe for lyden, og det er vel det vi diskuterer?

Har du råd til dyr hifi, så har du råd til dyr kaffetrakter. Men dersom du kjøper dyr kaffetrakter for å få bedre lyd så blir du gjerne skuffet.

Altså kan vi si at vegamannensargument har liten verdi.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke kriterier velger du kabler utifra Knut Inge?
    At de er lang nok, at de er fleksible nok, og at jeg liker fargen :-)

For høyttalerkabler så vurderer jeg kvadrat i forhold til lengde.

For analoge signalkabler så foretrekker jeg skjerm.

For digitale signalkabler så bruker jeg coax med 75 Ohm karakteristisk impedans.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelvalg er et personlig valg, imo. Test og hør selv. Hører du ikke forskjeller (ja, ikke la deg lure og vær kritisk) så kjøp de billigste. Hører du forskjeller så er det opp til hver enkelt å avgjøre om de er verd sin pris. Vi snakker tross alt om det som desidert påvirker lyden minst. Ikke tenk så mye på 10% regelen, imo.
    Jeg er helt enig.

Helst:Ikke stol på meg, ikke stol på AntonX, og slett ikke stol på hifi-pressen eller leverandørene.

Siste utvei:Hvis du er for lat til å finne ut for deg selv, så stol på meg :-)

-k

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig.

Helst:Ikke stol på meg, ikke stol på AntonX, og slett ikke stol på hifi-pressen eller leverandørene.

Siste utvei:Hvis du er for lat til å finne ut for deg selv, så stol på meg :-)

-k

Så kjøp den dumme kaffitrakteren da. Det er jo bevist at det er forskjeller på kaffi utifra hvilken trakter det kommer i fra. Så da bør vel også kabler være med på å forbedre lyden??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kjøp den dumme kaffitrakteren da. Det er jo bevist at det er forskjeller på kaffi utifra hvilken trakter det kommer i fra. Så da bør vel også kabler være med på å forbedre lyden??
    Tror du må lete lenge før du finner noen kabler som (forbedrer) lyden

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten må man bytte kablene på kaffetrakteren også.
    Kaffe'n blir langt luftigere med skikkelige kabler

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Der ser du grunnen til at jeg ikke vil fokusere på meg personlig: debattantene greier ikke å skille mellom saklige argumenter og det å prøve å "ta" personer på usaklig grunnlag når de ikke er i stand til å diskutere på normalt vis.

Dersom du vil diskutere på den måten at jeg og du tar fram argumenter og gir henvisninger og bruker logikk så skal jeg bidra med min bit. En fokus på min person har utelukkende som hensikt å "ta" et brysomt element som representerer et syn som noen ikke liker. Jeg synes det er ganske ufint og barnslig.

Det er hel greit at man har itt vanskelig for å ordlegge seg og sliter med logiske slutninger. Da får man heller si at man er uenig. Å "vinne" diskusjoner på personangrep har aldri fungert.

-k
    Opprinnelig skrevet av Antonx
    Jeg klarer bare ikke å få dette sitatet til å dreie seg om et "personlig angrep" på deg. Hvordan klarer du det? Å si at noen som har et rimelig anlegg har et rimelig anlegg er alså galt? Personlig ser jeg ikke noe som helst galt i å ha rimelige ting.

Saklige argumenter er det jeg har prøvd å komme med men du svarer ikke. I stedet mener du jeg står for personangrep og mener jeg er barnslig, ufin og skriver dårlig norsk? Er det en fin måte å unngå eventuelle ubehagelige argumenter?

Du biter deg ikke selv i halen nå? Jeg forsøkte etter beste evne å dreie det inn på en form for konklusjon hvor vi er mest enige, men istedet dreier du inn på noe helt annet.

Hvis du kan klare å komme med noen form for bevis at vi "hørende" tar feil så har du gjort noe viktig!

Jeg skulle gjerne vært ærlig å si hvor jeg vil hen men det kan jeg jo ikke skrive for da blir det personlig og det er jo ikke bra sier du.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et helt enormt bra sammenligning!!

Det løser jo alt!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer bare ikke å få dette sitatet til å dreie seg om et "personlig angrep" på deg. Hvordan klarer du det? Å si at noen som har et rimelig anlegg har et rimelig anlegg er alså galt? Personlig ser jeg ikke noe som helst galt i å ha rimelige ting.
    Jeg tolket det under som en antydning om at "de som er skeptiske til kabler" har billige kabler og "billige" anlegg. Jeg synes det er en voldsom oppmerksomhet rundt hva jeg og andre "skeptikere" har som utstyr hjemme, spesielt sett i lys av at jeg (bevisst) aldri hevder at ting er på den ene og den andre måten fordi jeg opplever det slik. Tvert imot så er mitt konsistente argument at alles opplevelser er _reelle_, men at forklaringene deres med at dette må skyldes fysiske forhold i kabler er omdiskutert.

Hvis jeg har misforstått deg så beklager jeg det.
    Det jeg finner rart er at de som er mest keen på å diskutere og som er måle-/blindtestfans sjelden, eller aldri, forteller hva de har kjøpt av kabler. Jeg synes det er litt morsomt, for noen valgkriterier må de også gå utifra...
    ...
    ... mener jeg er barnslig, ufin og skriver dårlig norsk? Er det en fin måte å unngå eventuelle ubehagelige argumenter?
    Har jeg anklaget deg for dette?
    Hvis du kan klare å komme med noen form for bevis at vi "hørende" tar feil så har du gjort noe viktig!
    Har du lest det lange innlegget mitt? Hvis du har det, så¨burde svaret på spørsmålet ditt være opplagt, og i så fall, hvorfor spør du?

http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Dersom du ikke har lest dette innlegget, hvorfor ikke lese det og kritisere meg på mine argumenter og henvisninger som er forsøkt skrevet ned en gang for alle, i en sammenhengende form?

-k

Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •