Valg av høytaler kabler - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 21 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 403
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Alle tar feil jeg har rett ferdig med det? Er du så enkel?
    Uavhengig av om det er forskjell på høyttalerkabler eller ikke så viser mere enn 30 års sinnsvak debatt om temaet at meningene er forskjellige. Dette har jeg rett i uansett hvor dumt du synes det er.

Deretter synes jeg (altså min mening) at høyttalerkabelprodusenter må dokumentere omstridte meninger om hørbare forskjeller på deres kabler fremfor andres. Dette er i forbrukers interesser som jeg er opptatt av. Du er i din fulle rett til å mene noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er redd endel bastanthet er blandet sammen med irritasjon over priser. Jeg også er enig i at endel priser er oppblåste. De tjener nok godt på kabler. Mange skulle heller hatt de billigste anbefalingene. Men man må ha flere baller i lufta samtidig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Versa
    Kabler pleier som regel å virke, men at prisen på de fleste kabler er oppblåst til det ekstreme er de fleste enig i, foruten produsenter og selgere.
    Men at det skal være forbudt?
    Men hvis du tenker på hvor mye bedre lyd, de mener man skal få, med kabler til kr 1000,- pr meter fremfor kabler til kr 100,- pr meter, så kan man stille spørsmålstegn. Da det eventuelt er små forskjeller i denne pris klassen.
    Jeg er av den mening at det er små forskjeller å høre fra en høyttalerkabel til en annen. Hvor signifikant dette er for den enkelte, og hvor mye vedkommene er villig til å betale for dette blir uinterresant, men villedende reklame bør vel være forbudt?

Ser det er alt for mange, som ikke vet bedre, som rådes til å kjøpe seg høyttalerkabler til priser helt hinsides all foruft.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Uavhengig av om det er forskjell på høyttalerkabler eller ikke så viser mere enn 30 års sinnsvak debatt om temaet at meningene er forskjellige. Dette har jeg rett i uansett hvor dumt du synes det er.

Deretter synes jeg (altså min mening) at høyttalerkabelprodusenter må dokumentere omstridte meninger om hørbare forskjeller på deres kabler fremfor andres. Dette er i forbrukers interesser som jeg er opptatt av. Du er i din fulle rett til å mene noe annet.
    Nå er du mer seriøs, takk. Men hvordan skal det dokumenteres? Det ville ikke vært litt vel mye forlangt å kreve dokumenterte blindtester fra dem? Og hvem skulle utført og verifisert dette?

Husk, det er helt frivillig å kjøpe og det er bra å være skeptisk.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at jeg dro litt mange over en kam når det gjelder innlegget du fant litt sårt. Beklager.

Det er aldeles ikke lett å dokumentere dette, men det hadde vært forbannet deilig å slippe all den slangeoljen vi serveres. Det vil selvfølgelig koste penger også for produsenten.

En test hvor flere enn 7 av 10 greier å skille kabelen fra en standard 2,5 kvmm lampettledning høres jo fristende ut, men det synes til og med jeg blir for dumt.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tingen er at folk vil synes ting høres forskjellig ut. Uansett. Jeg synes f.eks mitt oppsett høres fantastisk bra ut. Men derimot en anne vil ikke synes det. Og et annet eksempel er at to stk eller flere hører samme anlegget(ikke deres eget), og alle vil nok ha forskjellige synspunkter om lyden. F.eks: Jeg liker ikke lyden i H/K. Men det er det andre som gjør. Jeg liker lyden i Nad, og det er det andre som ikke gjør også. Lytteopplevelser oppleves annerledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Der har vi årsaken til at du ikke hører forskjell. I high-end kretser er vel hifi nærmest som et skjellsord å regne og jeg tør ikke tenke på hva "moderat" hifi er .
    Fremdeles antar du ting som du strengt tatt ikke vet og som overhodet ikke har noe å si for diskusjonen.

Kan noen av dere henvise til en eneste seriøs, publisert blindtest som viser at kabler til hifi har godt av å koste over 10,- meteren?

Hvis ikke, er det jo bare synsing. Syns i vei for min del, irriter dere gjerne over at jeg ikke deler deres entusiasme. Men si ifra når dere har noen fakta.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du mer seriøs, takk. Men hvordan skal det dokumenteres? Det ville ikke vært litt vel mye forlangt å kreve dokumenterte blindtester fra dem? Og hvem skulle utført og verifisert dette?

Husk, det er helt frivillig å kjøpe og det er bra å være skeptisk.
    Markedsføringsloven og tolkningen av den fra forbrukerombudet sier at selger plikter å dokmentasjon på alle sine påstander.

Det er altså ikke snakk om hva vi krever, og hva som er rimelig, men å være lovbryter eller ikke.

-k

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Fremdeles antar du ting som du strengt tatt ikke vet og som overhodet ikke har noe å si for diskusjonen.

Kan noen av dere henvise til en eneste seriøs, publisert blindtest som viser at kabler til hifi har godt av å koste over 10,- meteren?

Hvis ikke, er det jo bare synsing. Syns i vei for min del, irriter dere gjerne over at jeg ikke deler deres entusiasme. Men si ifra når dere har noen fakta.

-k
    Hallo!! Det er vel kommet flust med argumenter for det her!! Fordi du har hørt det før, betyr ikke det at det ikke er kommet argumenter. Dessuten kan ikke jeg dokumentere for deg at det blir bedre lyd. Men jeg opplever med disse kablene en bedre lyd i mitt oppsett. Funker de i ditt er en annen sak.

Jeg mener at man ikke kan dokumentere at en kabel er god, men utifra andres erfaringer går det an å si at en kabel er god.

Vil også si meg enig i at det kanskje er en del mentalt i det også. Har du høytalere til 30000kr og kabler til 10kr meteren er det vel ikke akkurat noe å showe off

Jeg merker iallefall forskjell på de dårlige kablene og de "billige kablene". Jeg går for kvalitet!!!!!!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedsføringsloven og tolkningen av den fra forbrukerombudet sier at selger plikter å dokmentasjon på alle sine påstander.

Det er altså ikke snakk om hva vi krever, og hva som er rimelig, men å være lovbryter eller ikke.

-k

Fakta og dokumentasjon? Hallo????? Hvordan kan noen som helst bevise noe slikt? Men okei, produsentene kan jo f.eks oppgi legering osv. Renhet. Veldig relevante ting. Men at den vil låte bra i ditt system i forhold til biltema kabelen? Nei, tror ikke de kan si det. Alt avhenger av hva du har av utstyr fra før, og en liten tommelfinger regel er jo 20% av totalt verdi skal gå til kabel kjøp. Anlegg til 10000kr=2000kr til kabling. Ikke så dyrt det. 1000kr for høytalerkabler ferdig terminert og en 1000kr god signalkabel. Kablene er vel en komponent som alt det andre????????????

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    og en liten tommelfinger regel er jo 20% av totalt verdi skal gå til kabel kjøp. Anlegg til 10000kr=2000kr til kabling. Ikke så dyrt det. 1000kr for høytalerkabler ferdig terminert og en 1000kr god signalkabel. Kablene er vel en komponent som alt det andre????????????
    Mitt oppsett inkl tv har kosta ca 60 000, mener du seriøst at jeg bør ha kabling for 12 000,- ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fakta og dokumentasjon? Hallo????? Hvordan kan noen som helst bevise noe slikt? Men okei, produsentene kan jo f.eks oppgi legering osv.
    Jeg beklager, men det er ikke mitt problem.

Hvis en leverandør kommer med en påstand så kan han enten ha dokumentasjon eller bryte loven.

Altså er det uhyre enkelt å ikke bryte loven: det er bare å ikke komme med påstander man ikke kan dokumentere...

Hvis du har et problem med markedsføringsloven så burde du vel ta det opp med de folkevalgte og ikke meg?

Grunnen til at lov/rettledning er slik er fordi man anså det som et problem at leverandører av slankeprodukter og naturmedisin utnyttet kjøpernes uvitenhet til å komme med tvilsomme påstander og skape mersalg. Så kan man spørre seg: er ikke kjøperne av slankepiller voksne mennesker med kritisk sans som er i stand til å gjøre sine egne vurderinger, på tross av kyniske løgnaktige selgere, akkurat som kabekjøpere?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo!! Det er vel kommet flust med argumenter for det her!!
    Nå ber jeg deg trekke pusten dypt og se om du finner at jeg påstår at det ikke har kommet argumenter i denne tråden. For å slippe at dette går fram og tilbake mange ganger med beskydninger og personkarakteristikker så gjør jeg jobben for deg:

Jeg har ikke sett noen nye argumenter fra noen av "sidene" som jeg ikke har sett før.

Siden du neppe vet hva jeg har sett og ikke sett så kan vi vel konkludere at du ikke er i stand til å si om jeg "vender det døve øret til", eller om jeg har fulgt debatten så lenge at jeg ser et mønster av argumenter som kommer på nytt og på nytt og på nytt...
    Jeg registrerer at ingen nye argumenter har dukket opp, ingen ny fakta-kunnskap har kommet fram, og som tidligere er hoved-argumentet mot min skepsis at jeg "må være døv".
    -k

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt avhenger av hva du har av utstyr fra før, og en liten tommelfinger regel er jo 20% av totalt verdi skal gå til kabel kjøp. Anlegg til 10000kr=2000kr til kabling. Ikke så dyrt det. 1000kr for høytalerkabler ferdig terminert og en 1000kr god signalkabel. Kablene er vel en komponent som alt det andre????????????
    Det der er verdens mest tåpeligste utsagn!

Skal love deg at du har mer igjen for pengene om du kjøper en grei skjermet signalkabel til 300 og kjøper 4mm2 høyttalerkabel for 200 kroner og legger 1500 mer i viktige komponenter, som høyttalere f.eks.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi allerede har fortalt såpass om våre egne erfaringer, Knutinh...
    Det går an å lese seg blind også skjønner du?
    Virker nå dessverre som at du ikke føler tiltro til våre erfaringer og blåser det bort som synsing?

Har hatt en test der jeg smekka inn en billigkabel i anlegget mitt og måtte innrømme at den låt bra, men etter 4-5minutter oppdaga jeg at den hadde blåst opp bassen, runda av diskanten endel og virka litt "tausere" enn det jeg har erfart tidligere. Den var 2D med ett "Doris Day-filter" der feks. Kimber 4tc og Eichmann Express4 var mere 3D, ja nesten 4D siden instrumenter generelt sett føles mere tilstedeværende?

Det er det som regnes som Hi-fi (høy troverdighet) for min egen del.

Twelve: Tror ikke det var ment som ett "must"... Hvor mye man legger i kabler til ett anlegg er ens egen business, men setter heller ett anslag på 10% av kjøpesummen. Tror ikke bare dette er ett salgstriks, men også en forvisning fra produsentene at du får det beste ut av produktet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Det der er verdens mest tåpeligste utsagn!

Skal love deg at du har mer igjen for pengene om du kjøper en grei skjermet signalkabel til 300 og kjøper 4mm2 høyttalerkabel for 200 kroner og legger 1500 mer i viktige komponenter, som høyttalere f.eks.
    Joda, selvfølgelig er bedre komponenter en bedre oppgradering. Men når du har kjøpt det du skal ha, så synes JEG det lurt å legge litt penger i kabling. Hvis jeg kjøper en cd spiller, forsterker, og høytalere(da har jeg kjøpt akkurat det jeg vil ha) Da kan jeg deretter bruke penger på kabler, som jeg anser som en like viktig komponent i et stereoanlegg som noe annet. Er tross alt disse som fører lyden fra cd spiller til forsterker, fra forsterker til høytaler, og høytaler til ørene dine. Og du vil vel nyte musikken?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror vi allerede har fortalt såpass om våre egne erfaringer, Knutinh...
    Det går an å lese seg blind også skjønner du?
    Virker nå dessverre som at du ikke føler tiltro til våre erfaringer og blåser det bort som synsing?

Har hatt en test der jeg smekka inn en billigkabel i anlegget mitt og måtte innrømme at den låt bra, men etter 4-5minutter oppdaga jeg at den hadde blåst opp bassen, runda av diskanten endel og virka litt "tausere" enn det jeg har erfart tidligere. Den var 2D med ett "Doris Day-filter" der feks. Kimber 4tc og Eichmann Express4 var mere 3D, ja nesten 4D siden instrumenter generelt sett føles mere tilstedeværende?

Det er det som regnes som Hi-fi (høy troverdighet) for min egen del.

Twelve: Tror ikke det var ment som ett "must"... Hvor mye man legger i kabler til ett anlegg er ens egen business, men setter heller ett anslag på 10% av kjøpesummen. Tror ikke bare dette er ett salgstriks, men også en forvisning fra produsentene at du får det beste ut av produktet.
    Ja, 10% mente jeg. 20% kan kanskje bli litt mye. Men det er selvfølgelig opp til enhver.

Kvalitets utstyr fortjener kvalitetskabling.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditto...
    Høres ganske så vilt ut at man skal kjøpe seg utstyr til 50-100K og kun bruke 20kr ht-kabler og 150krs signalkabler...
    Da kan man liksågodt stikke på Hifiklubben og kjøpe seg ett Nadanlegg til 10K

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ditto...
    Høres ganske så vilt ut at man skal kjøpe seg utstyr til 50-100K og kun bruke 20kr ht-kabler og 150krs signalkabler...
    Da kan man liksågodt stikke på Hifiklubben og kjøpe seg ett Nadanlegg til 10K
    Hehe, men har du råd til dyrt hifiutstyr har du råd te dyre kabler også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så har du alltid argumenter på lur men kommer vi noen vei?

Du har skevet at det kan være forskjeller og har innrømmet at vi ikke kan måle alle hørebare informasjoner i et lydbilde. Vi er enige at placebo kan påvirke og at det er vanskelig å bevise noe vitenskapelig. Og vi er enige at forskjeller som kan oppstå er små. Og vi er enige i at blindtester bør avdekke forskjeller.

Du stoler ikke på andres lytteerfaringer men det må bare stå åpent. Ditt valg.

Kan du fortelle meg hva vi er uenige i egentlig?

Ps. Du har fortalt meg hva du har og litt om hva du har testet med det er superhemmelig og skal ikke røpe det til andre . Det er viktig for dypere forståelse av debatter selv om du ikke vil innse det (det danner grunnlaget for egne tanker), men din mors kjøttkaker er jeg ikke interessert i :-D.

Edit; når jeg tenker meg om så er vel det springende punkt blindtester. Jeg har ikke fulgt med i kabeldabatter noen andre steder enn de norske forumer men vil ikke tro det er så forskjellig hos de som ikke deltar. Bortsett fra at det vel er logisk at at det er større andel av de som aktivt søker forbedringer i anlegget på forumer og dermed flere med erfaringer. Det er svært få som har blindtestet blant debatanter derfor er det ingen troverdige svar å trekke på dette emnet.
    (Edit; i tillegg er vi enige i at det trolig er endel humbug i bransjen og at prisene kan være oppblåste, at det er sannsylig at mange ikke klarer å høre forskjellene og til og med blir lurt til å tro det)

Ser du hoppet over å svare denne Knut. Går jeg mot din intensjon når jeg prøver å komme til noen konklusjoner? For du vil vel ikke slutte å argumentere? Hvis målet ditt er å få alle til å slutte å kjøpe dyre kabler slik at kabelindustrien får seg en knekk så klarer du det ikke uansett. Selgere har som mål å selge! Slik er det i alle bransjer. Stol aldri 100% på en selger. Men hva har det egentlig å si for deg at andre ønsker å kjøpe dyre kabler?

Du må gjerne fortsette å oppfordre til blindtester, du kan være så skeptisk som du vil men du har ingen beviser for at andre ikke hører forskjeller på kabler. Hvorfor er det så fryktelig vanskelig å godta at andre mener de hører forskjeller? Til og med blindt?

Hvorfor synge den samme sangen til det uendelige? Har du virkelig ikke noe annet å komme med innen HiFi? Det dreier seg tross alt om å nyte musikk!!!

Side 8 av 21 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •