Valg av høytaler kabler - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 403
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Er det et mål å komme med stadig flere argumenter? Hvorfor ikke lytte mer selv? Blindt og seende. Finne egne erfaringer og gjerne etterprøve dem stadig i stedet for å tviholde på teorier?
    Det er uholdbart å være skeptiker og argumentere ut fra at man ikke har erfart f.eks forskjell mellom kabler selv. Nettopp derfor er det logisk at de som hevder å være følsom for et bytte av kabler, selv sannsynliggjør det dersom de vil bidra med erfaringen sin.
    Kan du ikke være så snill å slutte med slike intetsigende digresjoner.. pliiis 8-)
    Jeg henviser til den som brakte analogien inn på banen:
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ..Et måltid som er fint tilbredt smaker bedre fordi det ser bedre ut, uten at smaken har noe med synet å gjøre .
    Dersom du ikke er utrustet til å "ta" analogier, eller ønsker å avfeie dem fordi det synes mer fordelaktig for ditt standpunkt så er det et helt greit syn.
    Fordi det er intetsigende :-? ..
    Tvert imot så er det argumentasjonen fra (mange fra kabelleiren) som er selvmotsigende. At du ikke ser at det var poenget mitt overrasker meg.

Å kreve at "bare opplevelser skal telle", for så å bringe tekniske argumenter inn i debatten, og klage over disse dumme oscilloskop-mørkemennene er ganske urederlig argumentasjons-etikette.
    haha... Jeg tror NEPPE selveste Knut ønsker å få slutt på kabeldebattene 8-) 8-)
    Hva vet du om det? Hva gir det diskusjonen at du spekulerer rundt min person?
    Jeg hevder i allefall ikke det og vil absoulutt ikke anbefale deg dyre kabler i ditt anlegg.
    Hva vet du om mitt anlegg?
    Oi.... vi er visst ikke så uenig alikevel? Og vi som har diskutert heftig noen ganger, hehe.
    Kanskje du lar deg rive med i iveren etter å "ta" motstanderen, og glemmer å lese hva de faktisk skriver?
    Men som sagt, jeg tror du ofte diskuterer for diskusjonens skyld. Du har absolutt likheter med politikernes måte å argumentere på, alså å vri svarene slik at du alltid kommer ned på begge beina. Dvs jeg har alltid rett uansett . Det krever endel trening noe politikere får masse av.
    Til mitt forsvar så skal det sies at det er en ganske lett oppgave gitt kvaliteten på argumentasjonen som til tider finnes her inne.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Knut, du har mange fine argumenter, men denne parallellen passer ikke helt inn.
    Bestikk i et måltidssammenheng har kun to faktorer:
    - utseende (estetikk)
    - funksjon (evne til å stikke i og holde på maten frem til munnen)
    Bestikk skal ikke påvirke smaken. I så fall er det dårlig pusset sølv som setter smak i maten - det er feil.
    Opplevelsen ved å bruke et dyrt bestikk har ingenting med selve maten å gjøre. Det har med stemning, følelse av eksklusivitet m.m.

Din parallell måtte gå på f.eks luftkvaliteten i et lytterom.
    Lyd leveres gjennom lydbølger og da kan man sikker lage mange fine studier om hvor viktig (eller uviktig) luftkvaliteten har på selve lyden
    - funktighet
    - saltinnhold
    - menge støv pr ml
    - dyrehår
    - temperatur
    - avgassmengde
    m.m.

En fin påstand vile være :
    'jøss, jeg får så enormt mere dynamikk i lyden rett etter at jeg slapp ei skikkelig stinkbombe av en fis...........'
    Det ble påstått av Ingeniør`n at et godt måltid bestod av mer enn bare maten - at det var en totalpakke.

Jeg hevder på samme måte at et hifianlegg består av mer enn bare lyden - det er en totalpakke.

Men dersom man framsetter påstander om smaken (og ikke totalpakken) eller lyden (og ikke totalpakken), så er det naturlig at man benytter metodikk som er egnet for nettopp det.

Jeg tror gjerne at min mors kjøttboller er verdens beste. Er det fordi hun bruker et gitt sett av ingredienser, og ville alle andre oppfatte det som verdens beste kjøttboller dersom de fikk noen som var lagd etter samme oppskrift? Eller er det slik at jeg også liker nettopp mors kjøttboller fordi jeg setter pris på henne?

Dersom vi bare vil sjekke hvorvidt knutinh liker mors kjøttboller bedre enn ikea så er det bare å spørre meg. Dersom vi vil finne ut om det er noe ved smaken i mors oppskrift som er bedre enn andre oppskrifter så vil vi kanskje prøve å sette dem side ved side og ikke opplyse om hvilken mor har lagd?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp - dette var mye bedre.
    Mors kjøttboller har alltid best opplevelse (les:smak) hos mors barn.
    Det er et faktum og har kanskje ikke så mye med selve smaken på kjøttbollene å gjøre.

Mors stebarn derimot (er blitt mange av dem etterhvert) - opplever de disse kjøttkakene som like gode? hmmmm, det er interessant....

Jeg deltar gratis og frivillig på en blindtest av kjøttbollene fra Knuts mor mot Ikea sine.............

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh:
    Litt nysgjerrig på hva du har av anlegg...
    Bilder?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Knutinh:
    Litt nysgjerrig på hva du har av anlegg...
    Bilder?
    Jeg har et anlegg som i hifi-kretser må ansees som moderat, selv om bekjente som kjøper lyd på Elkjøp nok synes det er råflott.

Jeg har lagt mest penger i høyttalere og bruker PC som lydkilde.

Dersom jeg kunne og ville putte mer ressurser inn i det så ville et nytt, dedikert lytterom og (minst 2x) sub være øverst på ønskelista.

-k

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nettopp - dette var mye bedre.
    Mors kjøttboller har alltid best opplevelse (les:smak) hos mors barn.
    Det er et faktum og har kanskje ikke så mye med selve smaken på kjøttbollene å gjøre.

Mors stebarn derimot (er blitt mange av dem etterhvert) - opplever de disse kjøttkakene som like gode? hmmmm, det er interessant....

Jeg deltar gratis og frivillig på en blindtest av kjøttbollene fra Knuts mor mot Ikea sine.............
    Nå er vi vel litt på blindspor her, men ok. Vil dere spise kjøttkaker så verse god Kan vi ikke slutte med de tåpelige sammenligningen nå. Kaffitrakter som forbedrer lyd og kniver som forbedrer smaken. Hmm... Men hadde det vært en kaffitrakter som hadde gitt vesentlig bedre lyd hjemme hos meg hadde jeg kjøpt den på flekken

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Kan du bevise din påstand om at Nordost er 25% raskere enn andre kabler? Det kan jo faktisk måles, og jeg tviler sterkt må jeg si.
    Har jeg sagt det?
    Det stod på deres sider at deres er såpass mye raskere enn en "standard" kabel.
    Hvilket vil si en billig variant. Hva de legger i det er usikkert. Men, om en kabel er i "urent" metall vil det ikke da senke hastigheten på signalet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er uholdbart å være skeptiker og argumentere ut fra at man ikke har erfart f.eks forskjell mellom kabler selv. Nettopp derfor er det logisk at de som hevder å være følsom for et bytte av kabler, selv sannsynliggjør det dersom de vil bidra med erfaringen sin.

Jeg henviser til den som brakte analogien inn på banen:

Dersom du ikke er utrustet til å "ta" analogier, eller ønsker å avfeie dem fordi det synes mer fordelaktig for ditt standpunkt så er det et helt greit syn.

Tvert imot så er det argumentasjonen fra (mange fra kabelleiren) som er selvmotsigende. At du ikke ser at det var poenget mitt overrasker meg.

Å kreve at "bare opplevelser skal telle", for så å bringe tekniske argumenter inn i debatten, og klage over disse dumme oscilloskop-mørkemennene er ganske urederlig argumentasjons-etikette.

Hva vet du om det? Hva gir det diskusjonen at du spekulerer rundt min person?

Hva vet du om mitt anlegg?

Kanskje du lar deg rive med i iveren etter å "ta" motstanderen, og glemmer å lese hva de faktisk skriver?

Til mitt forsvar så skal det sies at det er en ganske lett oppgave gitt kvaliteten på argumentasjonen som til tider finnes her inne.

-k
    Som sagt så har du alltid argumenter på lur men kommer vi noen vei?

Du har skevet at det kan være forskjeller og har innrømmet at vi ikke kan måle alle hørebare informasjoner i et lydbilde. Vi er enige at placebo kan påvirke og at det er vanskelig å bevise noe vitenskapelig. Og vi er enige at forskjeller som kan oppstå er små. Og vi er enige i at blindtester bør avdekke forskjeller.

Du stoler ikke på andres lytteerfaringer men det må bare stå åpent. Ditt valg.

Kan du fortelle meg hva vi er uenige i egentlig?

Ps. Du har fortalt meg hva du har og litt om hva du har testet med det er superhemmelig og skal ikke røpe det til andre . Det er viktig for dypere forståelse av debatter selv om du ikke vil innse det (det danner grunnlaget for egne tanker), men din mors kjøttkaker er jeg ikke interessert i :-D.

Edit; når jeg tenker meg om så er vel det springende punkt blindtester. Jeg har ikke fulgt med i kabeldabatter noen andre steder enn de norske forumer men vil ikke tro det er så forskjellig hos de som ikke deltar. Bortsett fra at det vel er logisk at at det er større andel av de som aktivt søker forbedringer i anlegget på forumer og dermed flere med erfaringer. Det er svært få som har blindtestet blant debatanter derfor er det ingen troverdige svar å trekke på dette emnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundt 600 000 nordmenn lider av nedsatt hørsel. Om 15-20 år vil tallet sannsynligvis være over en million!
    Hovedårsaken til økningen er rett og slett alder,
    Men eldrebølgen skal ikke ha skylden alene. Hørselshemmedes Landsforbund mener de ser en klar trend til at stadig flere yngre hører dårlig.

- Vi tror det skyldes to ting: For det første at fritidsstøyen vi omgir oss med, spesielt høy musikk, påvirker hørselen i negativ retning.

Mange har også nedsatt hørsel uten å være klar over dette selv.
    Andre har også bedre hørsel, enn det som regnes for å være "normalen"

Er dette uvesentlig? eller en viktig faktor for diskusjonen??

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Versa
    Rundt 600 000 nordmenn lider av nedsatt hørsel. Om 15-20 år vil tallet sannsynligvis være over en million!
    Men eldrebølgen skal ikke ha skylden alene. Hørselshemmedes Landsforbund mener de ser en klar trend til at stadig flere yngre hører dårlig.

- Vi tror det skyldes to ting: For det første at fritidsstøyen vi omgir oss med, spesielt høy musikk, påvirker hørselen i negativ retning.

Hørsel er nok en viktig faktor ja.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Ironifilter=på)

Men kan det måles? Er det ikke bare å spille høyere da? Eventuelt bruke equalizer for å kompensere for de dippene man måtte ha i hørselen utifra normalen.

(Ironifilter=av)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Versa

Jo absolutt da det antagelig er mest snakk om veldig små forskjeller. Jeg tror kanskje ikke mye lyd er skadelig på noe annet vis enn at man blir mindre oppmerksom (det er svært viktig for å detektere).

Jeg var på en konsert med Mew for noen år siden i frognerparken og sto nært og med høyre øre rettet mot den ene høyttalerrekken. Jeg ignorerte signalene om at det var over smerteterkelen. Det skulle jeg angre på! Jeg vet ikke om jeg ble skadet livsvarig men det tok lang tid før det ble normalt igjen.

En lydteknikker jeg kjenner(tidl musiker) sier at musikere flest (rock) har skadet sin hørsel betydelig.

Så pass på ørene på konserter folkens!!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte hevder (nei jeg kan ikke oppgi kilde) at hørselen er ikke like utsatt for skade dersom man liker det man hører. Så moralen må være at man bruker en god høyttalerkabel man liker slik at man ikke skader hørselen mer enn nødvendig sammenlignet med en kabel man ikke liker.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Enkelte hevder (nei jeg kan ikke oppgi kilde) at hørselen er ikke like utsatt for skade dersom man liker det man hører. Så moralen må være at man bruker en god høyttalerkabel man liker slik at man ikke skader hørselen mer enn nødvendig sammenlignet med en kabel man ikke liker.
    Hehe, helt enig

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har et anlegg som i hifi-kretser må ansees som moderat, selv om bekjente som kjøper lyd på Elkjøp nok synes det er råflott.

-k
    Der har vi årsaken til at du ikke hører forskjell. I high-end kretser er vel hifi nærmest som et skjellsord å regne og jeg tør ikke tenke på hva "moderat" hifi er .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    (Ironifilter=på)

Men kan det måles? Er det ikke bare å spille høyere da? Eventuelt bruke equalizer for å kompensere for de dippene man måtte ha i hørselen utifra normalen.

(Ironifilter=av)
    God hørsel betyr nødvendigvis ikke at man hører "høyere" men feks at man har sterkere sans for små detaljer.
    Blinde mennesker har ofte det.
    Så en eventuel blindtest kan utføres deretter:twisted:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det diskuteres fint lite forbrukerinteresser i høyttalerkabeldebattene.

Slankepiller som ikke virker som de sier i reklamen bør da være forbudt å selge? Akkurat det samme bør gjelde høyttalerkabler, men det vil tydligvis ikke de som påstår de kan høre forskjeller på kabler. Merkelig!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

Slankepiller som ikke virker som de sier i reklamen bør da være forbudt å selge? Akkurat det samme bør gjelde høyttalerkabler, men det vil tydligvis ikke de som påstår de kan høre forskjeller på kabler. Merkelig!
    Du forventer vel ikke at vi som "hører" tar slike uttalelser seriøst? Er det konstuktivt? Alle tar feil jeg har rett ferdig med det? Er du så enkel?

Forbruksinteresser? Det er det vel hver enkelt forbruker som må ta et standpunt til. Og heldigvis er vi forskjellige.

Har du noe seriøst å komme med så versegod:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er rart er at eget anlegg kan låte flott en dag, og ikke så flott en annen dag. Jeg skal banne på at andre brukere har opplevd det samme. Så: Samme anlegg, kabler og CD...som kan låte forskjellig. Hvorfor kan ikke ulike kabler låte anderledes?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

Kabler pleier som regel å virke, men at prisen på de fleste kabler er oppblåst til det ekstreme er de fleste enig i, foruten produsenter og selgere.
    Men at det skal være forbudt?
    Men hvis du tenker på hvor mye bedre lyd, de mener man skal få, med kabler til kr 1000,- pr meter fremfor kabler til kr 100,- pr meter, så kan man stille spørsmålstegn. Da det eventuelt er små forskjeller i denne pris klassen.

Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •