Valg av høytaler kabler - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 21 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 403
    Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    var på en demo på hfk for to tre år tilbake ..spilte på 800 signatur og kjell nygård(b&w) repr. var og demonstrerte...jeg spurte da hva slags kabler b&w brukte under utviklingen av sine høytalere ...siden kabler skal gi en hvis egenlyd\klang tenkte jeg det var greit å få greie på hvilke kabler man burde satse på...han svarte da at b&w sine ingeniører ikke trodde noe på kabler bort sett fra at de hadde ett vist tverrsnitt...det ble det ikke brukt noen spesielle kabler i deres test rom..........vet ikke om det er nye folk på b&w fabrikken eller de følte de måtte putte i noe dyrere pga imaget sitt ...tror nemlig de har puttet inn noe "flotte greier" i sine nyere nautilus serier...:-? :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Joda, jeg er veldig klar over at kobberlederen i en spole kan være relativt lang. Det er vel snart 45år siden jeg lagde mine første delefiltre, (som også innebar beregning og vikling av spoler), basert på noen engelske og meget gode lærebøker, bare for å ha nevnt det. ;-)
    Men det blir alt for enkelt å henge seg opp i en spole alene! Du må huske på at det finnes flere komponenter i et delefilter, som fort vil "forlange" strøm deretter.
    Har man høyttalere og en forsterker som orker litt, bør man derfor opp i minst 2,5kvmm ved en lengde på 2-3m.
    Skal man være på den trygge siden, om det er snakk om store effekter, bør man vurdere 4kvmm, ikke minst om lengden på kablene strekker seg utover det jeg allerede har nevnt.
    Tja.. jeg gikk fra en bra tykk kabel til en meget tynn 3 meter med forbedret lyd. Jeg lærte nok en gang at teori er teori. Hør på kabeler og test gjerne blindt om du er usikker. Bry deg med utseende for utseendes skyld.

Det skal mye til før jeg får sterke meninger om hva som påvirker lyden mellom de forskjellige kablene.........

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Doh!
    Nå må du ikke blande snørr og barter her da! :evil:
    Det som diskuteres her (som vanlig!) er HØYTTALERkabler! ;-)

i know i know - det var en digresjon - men tenkte det var et kjekt innspill i en ellers grå og kjedelig kabeldebatt - haha

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bart24
    det jeg mener med det er at har du en 20 000 kroners kabel fra forsterkeren til høytaler terminalen og så sytråd derfra og inpå selve elementet inni kassa så er det bortkasta med dyre kabler. det er min mening.

jeg har tro på et par gode kabler. men det må stå i stil hele veien...
    Det er jo et paradoks men teorien din stemmer ikke. Hvis den skulle gjøre det så er det ikke noe vits å bytte til bedre forsterker hvis CD-spilleren er svakeste ledd.

Hvis vi kan møtes på midten og si at det kan være litt forskjeller på kabler, ubetydelig for noen men mer betydningsfullt for andre så har vi kommet langt?

Jeg tror det..:-D - enn så lenge iallefall men det er bra å være mottakelig for nye erfaringer og ikke låse seg til gamle oppfattninger.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det er jo et paradoks men teorien din stemmer ikke. Hvis den skulle gjøre det så er det ikke noe vits å bytte til bedre forsterker hvis CD-spilleren er svakeste ledd.

Hvis vi kan møtes på midten og si at det kan være litt forskjeller på kabler, ubetydelig for noen men mer betydningsfullt for andre så har vi kommet langt?

Jeg tror det..:-D - enn så lenge iallefall men det er bra å være mottakelig for nye erfaringer og ikke låse seg til gamle oppfattninger.
    Enig. Vi må bare innse det, noen er døve og andre ikke

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Er det en respektfull holdning ovenfor andre mennesker?

AntonX har vært en ivrig forkjemper for at man skal respektere andre menneskers syn og erfaringer. Jeg går ut ifra at du går i bresjen nå?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registrerer at ingen nye argumenter har dukket opp, ingen ny fakta-kunnskap har kommet fram, og som tidligere er hoved-argumentet mot min skepsis at jeg "må være døv".

I tilfelle noen faktisk har evner og interesse av å tilføre debatten noe nytt (dvs noe annet enn å kalle hverandre navn) så har jeg tilføyd en "kokebok i hvordan overbevise en skeptiker" i posten min.

Jeg ville sette stor pris på om noen tok meg på ordet og beviste at min skepsis er ubegrunnet.

-k

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Nei jaggu Vegamannen!.. Nå er du drøy!!. Det er da ingen døve her inne!.

Fy skam deg så slem du var med oss!:evil:

Ha en riktig god helg!.

Cyrus:twisted:

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er det en respektfull holdning ovenfor andre mennesker?

AntonX har vært en ivrig forkjemper for at man skal respektere andre menneskers syn og erfaringer. Jeg går ut ifra at du går i bresjen nå?

-k
    Ja, selvfølgelig beklager jeg. Var bare en spøk fra min side for å piffe opp stemningen her Men men, alles meninger skal respekteres:-) Det er jeg helt enig i. Og som jeg sa tidliger: Vi må være enige i å være uenige. Du mener det og jeg mener det. Helt ok. Vi er her for å uveksle opplevelser og erfaringer slik at andre ikke gjør samme feil, eller lærer noe nytt

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai ai!.. Vegamannen

Ny kabel tråd!.. Her finner du kanskje mer fakta?

Cyrus

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo viktig å presisere at selve anlegget er viktigst...

Men, er ikke kabelen riktig konstruert så får man ikke ut potensialet i ett anlegg.

Har vel nevnt det før, men bruker "Himmelskip" med Reiersrud som referanse for evaluere siden dette opptaket har så mye mere dynamikk enn andre opptak at hvis du stiller lyden for høyt blir det kakofoni, rett og slett fordi kirkerommet spiller med. Men, stiller du lyden rett så den er ved ett behagelig lydtrykk har du lettere for å plukke ut detaljer. Deriblandt "se" hvordan kirkerommet hvordan det brer seg rundt en.

Har vært ved en masse lyttetester, og ser at det som gjentar seg er at volumet blir skrudd opp og lyden overstyrt.

Vær klar over en ting: Er ikke bare elementer som kan bli overstyrt ved for høyt volum.
    For husk:
    Øret er også en membran

Det jeg vil fram til er:
    Skal man påvise kablers viktighet så hjelper det ikke å skru opp lyden, for blir volumet for høyt blir jo elementene nødt til å jukse litt og da kan fort den mikrodynamikken som ligger i en "god kabel" bli borte og og bytta med makrodynamikk. Da har jo den delvis mista sin hensikt.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    -Nordost: velger metall med høy renhet siden det har en strøm/signalhastighet som er opptil 25% høyere enn konvensjonelle kabler.
    Ja hvilket metall bruker de da? For kabler med kobber har en renhet på 99,noe uansett om du snakker innstallasjon eller hifi.

Men jeg må spørre igjen, hvorfor skal kabelen mellom høyttaler og forsterker utgjøre noen stor forskjell når vi tenker på hva som er inni høyttaleren? Ledningene der er jo ofte tynn RK og en htkabel fra biltema har langt flere kordeller, bedre isolasjon osv.

Min mening er at placeboeffekt er og vil forbli stor.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Ja hvilket metall bruker de da? For kabler med kobber har en renhet på 99,noe uansett om du snakker innstallasjon eller hifi.

Men jeg må spørre igjen, hvorfor skal kabelen mellom høyttaler og forsterker utgjøre noen stor forskjell når vi tenker på hva som er inni høyttaleren? Ledningene der er jo ofte tynn RK og en htkabel fra biltema har langt flere kordeller, bedre isolasjon osv.

Det handler vel ikke bare om det rette tversnitt men også rett motstand og induktans slik at utgangstrinnet og høytaler spiller på lag. Ingen ekspert på elektro men flere har jo påpekt at en reduksjon i tverrsnitt kan gi bedre lyd.

Intern kabling i høytalerne er nok valgt slik at spolen i høytaleren skal spille på lag med delfilteret. Derfor kan man oppnå dåligere lyd i høytaleren ved å skifet ut det som man tror er dårlige ledninger i høytaleren med noe man tror er bedre. Ofte vil man imidlertid tro at lyden blir bedre selv om den ikke blir det.

Som nevt kan tro flytte fjell og folk trenger noe å tro på. Hvorfor ikke la de tro at det låter bedre ?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registrerer at ingen nye argumenter har dukket opp, ingen ny fakta-kunnskap har kommet fram, og som tidligere er hoved-argumentet mot min skepsis at jeg "må være døv".

I tilfelle noen faktisk har evner og interesse av å tilføre debatten noe nytt (dvs noe annet enn å kalle hverandre navn) så har jeg tilføyd en "kokebok i hvordan overbevise en skeptiker" i posten min.

Jeg ville sette stor pris på om noen tok meg på ordet og beviste at min skepsis er ubegrunnet.

-k
    Hvis du leser har det kommet mange fornuftige argumenter på begge sider, men du vender jo bare de døve øret til. Hvis det er harde facts du vil ha så blir det nok vanskelig. Det vi hører i forskjell på kabler er ikke målbart med instrumenter. Mye dreier seg også om følelser og du vil jo fjerne en av de viktigste sansens - synet. Skjønner at du ikke vil at folk skal velge det dyreste produktet, men folk må vel kunne velge det de tror på ? Et måltid som er fint tilbredt smaker bedre fordi det ser bedre ut, uten at smaken har noe med synet å gjøre :-D.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes folk skal få høre hva de vil, men å påstå hardnakket at å skifte en kabler vil gjøre mye for lyden er en løgn. Folk skal gjerne få bruke 100 000 på kabler selv, men det som er verst er at de skal forsvare innvesteringen så bastant ovenfor andre.

Problemet er at nybegynnere blir prakket på mye dyrere kabler enn nødvendig atlfor ofte. Men jeg må få påpeke at dette forumet er bra på dette, eller har blitt mye bedre. Men slik er det dessverre ikke alle steder.

Da jeg kjøpte mitt første skikkelige surroundanlegg for omtrent et år siden hadde jeg et budsjett på totalt 20 000. Forhandlere anbefalte meg å legg 3-4k i kabler noe jeg synes er horribelt. Kablene mine endte på ca. 1000 kroner så det er sagt.

Og hvem sitter å ser på kablene sine mens de hører musikk? Eller enda bedre, mens de ser film?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ...
    Hvis du leser har det kommet mange fornuftige argumenter på begge sider, men du vender jo bare de døve øret til.
    Jeg har ikke sett noen nye argumenter fra noen av "sidene" som jeg ikke har sett før.

Siden du neppe vet hva jeg har sett og ikke sett så kan vi vel konkludere at du ikke er i stand til å si om jeg "vender det døve øret til", eller om jeg har fulgt debatten så lenge at jeg ser et mønster av argumenter som kommer på nytt og på nytt og på nytt...

Intensjonen med min lange post om emnet var å samle flest mulige (saklige) argumenter på ett sted. Hvis du leser den så finner du de fleste spørsmål og svar som du finner i denne og andre debatter.
    Hvis det er harde facts du vil ha så blir det nok vanskelig. Det vi hører i forskjell på kabler er ikke målbart med instrumenter.
    Mye tyder på at det ofte heller ikke er "hørbart" med ørene.
    Mye dreier seg også om følelser og du vil jo fjerne en av de viktigste sansens - synet. Skjønner at du ikke vil at folk skal velge det dyreste produktet, men folk må vel kunne velge det de tror på ? Et måltid som er fint tilbredt smaker bedre fordi det ser bedre ut, uten at smaken har noe med synet å gjøre :-D.
    Et måltid er en totalpakke av smak, lukt, utseende, stemning, akkurat som du sier. Når jeg har vært på restaurant så er jeg enten fornøyd eller ikke fornøyd. Men jeg er temmelig naiv hvis jeg ut fra et restaurant-besøk påstår at kjøkkenkniver i japansk stål gir bedre smak, og at alle som sier noe annet har dårlig gane. For å si noe om knivens påvirkning på smaken så må vi sammenligne med en alternativ kniv under ellers lik betingelser, og fjerne smakerens kunnskap om hvilken kniv som er benyttet.

Ellers sammenligner man en totalpakke som lar deg konkludere med "ett eller annet skjedde etter at jeg byttet ut alle knivene mine til fordel for Fiskars. Jeg aner ikke hva, men følelsen min når jeg er på kjøkkenet er nå bedre"

Dersom kabel-tihengerne stiller seg ovenfor kabler på samme måte så har jeg ingen problem med det, og diskusjonen er stort sett over. "Når jeg gikk over til dyre hifikabler så økte min grad av velvære når jeg setter meg ned og lytter til muskk. Jeg aner ikke, og bryr meg ikke om det skyldes elektro-magnetiske egenskaper i kabelen, den fine røde fargen, at jeg fikk en godfølelse av å bruke 5000,- eller noe annet"

Hvis du studerer utsagnet over så ser du at det er umulig å argumentere mot, og uansett har jeg ikke noe ønske om å argumentere mot det. Samtidig innebærer det at opplevelsen din er reell, og du får "ha hobbyen din i fred for kverulanter".

Hvorfor er det så ingen som sier dette, slik at vi kunne få slutt på kabedebattene? Eller vent litt, er det kanskje sånn at man krever/ønsker at opplevelsen bare skal skyldes elektromagnetiske forhold og lyd som oppfattes via ørene, og at disse døve skeptikerne skal holde munn eller gi dem rett? Hvis det er tilfellet, så er det vel rimelig å etterspørre en metodikk som faktisk tester kabelens elektromagnetiske egenskapers påvirkning på lytteinntrykket?

"Problemet" er at det indirekte blir hevdet lengre opp at jeg må være døv hvis jeg ikke hører at hifikabler til mange tusen kroner har en god lydmessig effekt på anlegget mitt. Dette når jo mer vi graver i temaet, jo mer tyder på at kabler har liten eller ingen betydning for den fysiske lyden. Altså burde vedkommende heller påstå at jeg var blind som ikke hørte forskjell på kabler (!)

Videre har det vært mange tråder her inne med alternativ-vitenskaplige forklaringer som ikke henger på greip, og som ville kreve omskriving av store deler av vitenskapen - uten noen empiri eller argumentasjon. Jeg synes det er synd at det er så dårlig stelt med realfag-kunnskaper her i landet, men jeg har vanskelig for å holde munn når jeg ser noen diskutere på alvor hvordan bass-elektroner skiller seg fra diskant-elektroner.

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade

Men, hva har det seg da at installasjonskabelen låter så lyst og uengasjerende?
    Prøvde med ett kvadrat som tilsvarte det jeg hadde på grunnlag av noe jeg hadde lest at en fyr, og dessverre låt det dårlig... Ja, så dårlig at de ble lagt bort. (hadde brukt litt for mye tid og penger til at jeg kunne kaste dem)

Mulig placeboeffekten er stor for din del.. Mine erfaringer er reelle så må nok mere til for å overbevise meg om det motsatte8)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men, hva har det seg da at installasjonskabelen låter så lyst og uengasjerende?
    Prøvde med ett kvadrat som tilsvarte det jeg hadde på grunnlag av noe jeg hadde lest at en fyr, og dessverre låt det dårlig... Ja, så dårlig at de ble lagt bort. (hadde brukt litt for mye tid og penger til at jeg kunne kaste dem)

Mulig placeboeffekten er stor for din del.. Mine erfaringer er reelle så må nok mere til for å overbevise meg om det motsatte8)
    Nei, placeboeffekten er ikke stor for min del. Hver gang jeg har lagt en del penger i kabel så har jeg følt at det var penger ut av vinduet.

Kan du bevise din påstand om at Nordost er 25% raskere enn andre kabler? Det kan jo faktisk måles, og jeg tviler sterkt må jeg si.

Men at du er fornøyd med dine kabler er vel og bra for deg, men det hjelper uansett ikke meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... her var det mye å ta tak i

Vegamannen
    I motsetning til Knut så tar jeg den ikke seriøst. Det tror jeg heller ikke Vegamannen selv gjør ;-).

Knut;
    Jeg skal ikke mene noe om din hørsel men det er SELVSAGT ulike grader av hvor lett de små forskjeller detekteres.

Er det et mål å komme med stadig flere argumenter? Hvorfor ikke lytte mer selv? Blindt og seende. Finne egne erfaringer og gjerne etterprøve dem stadig i stedet for å tviholde på teorier?

BGuarden:
    Det jeg vil fram til er:
    Skal man påvise kablers viktighet så hjelper det ikke å skru opp lyden, for blir volumet for høyt blir jo elementene nødt til å jukse litt og da kan fort den mikrodynamikken som ligger i en "god kabel" bli borte og og bytta med makrodynamikk. Da har jo den delvis mista sin hensikt.
    Ja, man er mer følsom for detaljer når det ikke blir for høyt. Kabelforskjeller har ikke bare med "mer" å gjøre .

Spade:
    Hvorfor tror du dimensjoner og utseende er viktig? Mer jo bedre? Hva vet vi om hva som betyr noe? Er alle tilhengere enig i at forskjellene er store?

Er troen alltid at lyden vil være bedre ved et bytte? Ikke sjelden at jeg hører det motsatte av hva jeg trodde, også etter kabelbytter.

Jeg synes folk skal få høre hva de vil, men å påstå hardnakket at å skifte en kabler vil gjøre mye for lyden er en løgn. Folk skal gjerne få bruke 100 000 på kabler selv, men det som er verst er at de skal forsvare innvesteringen så bastant ovenfor andre.
    Tror du det alltid er slik?

Problemet er at nybegynnere blir prakket på mye dyrere kabler enn nødvendig atlfor ofte.
    Men her er jeg aldeles enig med deg spade. Et stor problem som medfører at noen får tunnelsyn i kabeldebatter tror jeg. Det skilles altfor dårlig melllom lyttere. Et stort savn i kabeldebatter synes jeg.

Knut;
    Et måltid er en totalpakke av smak, lukt, utseende, stemning, akkurat som du sier. Når jeg har vært på restaurant så er jeg enten fornøyd eller ikke fornøyd. Men jeg er temmelig naiv hvis jeg ut fra et restaurant-besøk påstår at kjøkkenkniver i japansk stål gir bedre smak, og at alle som sier noe annet har dårlig gane. For å si noe om knivens påvirkning på smaken så må vi sammenligne med en alternativ kniv under ellers lik betingelser, og fjerne smakerens kunnskap om hvilken kniv som er benyttet.
    Kan du ikke være så snill å slutte med slike intetsigende digresjoner.. pliiis 8-)

Dersom kabel-tihengerne stiller seg ovenfor kabler på samme måte så har jeg ingen problem med det, og diskusjonen er stort sett over. "Når jeg gikk over til dyre hifikabler så økte min grad av velvære når jeg setter meg ned og lytter til muskk. Jeg aner ikke, og bryr meg ikke om det skyldes elektro-magnetiske egenskaper i kabelen, den fine røde fargen, at jeg fikk en godfølelse av å bruke 5000,- eller noe annet"

Hvorfor er det så ingen som sier dette, slik at vi kunne få slutt på kabedebattene?
    Fordi det er intetsigende :-? ..

haha... Jeg tror NEPPE selveste Knut ønsker å få slutt på kabeldebattene 8-) 8-)

"Problemet" er at det indirekte blir hevdet lengre opp at jeg må være døv hvis jeg ikke hører at hifikabler til mange tusen kroner har en god lydmessig effekt på anlegget mitt
    Jeg hevder i allefall ikke det og vil absoulutt ikke anbefale deg dyre kabler i ditt anlegg.

Dette når jo mer vi graver i temaet, jo mer tyder på at kabler har liten eller ingen betydning for den fysiske lyden
    Oi.... vi er visst ikke så uenig alikevel? Og vi som har diskutert heftig noen ganger, hehe.

Men som sagt, jeg tror du ofte diskuterer for diskusjonens skyld. Du har absolutt likheter med politikernes måte å argumentere på, alså å vri svarene slik at du alltid kommer ned på begge beina. Dvs jeg har alltid rett uansett . Det krever endel trening noe politikere får masse av.

Videre har det vært mange tråder her inne med alternativ-vitenskaplige forklaringer som ikke henger på greip, og som ville kreve omskriving av store deler av vitenskapen - uten noen empiri eller argumentasjon. Jeg synes det er synd at det er så dårlig stelt med realfag-kunnskaper her i landet, men jeg har vanskelig for å holde munn når jeg ser noen diskutere på alvor hvordan bass-elektroner skiller seg fra diskant-elektroner.
    Hvorfor ikke erkjenne at neppe noen av oss (sidene) VET hva som skjer og heller ikke kan måle alt?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Knut, du har mange fine argumenter, men denne parallellen passer ikke helt inn.
    Bestikk i et måltidssammenheng har kun to faktorer:
    - utseende (estetikk)
    - funksjon (evne til å stikke i og holde på maten frem til munnen)
    Bestikk skal ikke påvirke smaken. I så fall er det dårlig pusset sølv som setter smak i maten - det er feil.
    Opplevelsen ved å bruke et dyrt bestikk har ingenting med selve maten å gjøre. Det har med stemning, følelse av eksklusivitet m.m.

Din parallell måtte gå på f.eks luftkvaliteten i et lytterom.
    Lyd leveres gjennom lydbølger og da kan man sikker lage mange fine studier om hvor viktig (eller uviktig) luftkvaliteten har på selve lyden
    - funktighet
    - saltinnhold
    - menge støv pr ml
    - dyrehår
    - temperatur
    - avgassmengde
    m.m.

En fin påstand vile være :
    'jøss, jeg får så enormt mere dynamikk i lyden rett etter at jeg slapp ei skikkelig stinkbombe av en fis...........'

Side 6 av 21 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •