Valg av høytaler kabler - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 403
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda,men vil ikke en strandedkabel oppleve samme stress? er jo enkeltledere, og grunnen til at de ikke knekker er fordi de beveger seg i forhold til hverandre. Når jeg er inne på det:
    -vil ikke de ytterste eller innerste lederne oppleve å enten bli strekt eller presset sammen? Hvis jeg forstår visse fysiske regler rett? Selv om ikke de kjennes tungt ut (pga. at de beveger seg såpass i forhold) så må jo de gjennomgå ganske så høy "stressmoment"?
    -Hvis ett elektron hopper fra en leder til en annen... Kan det ikke da forekomme en forvrengning? Ett endret svingningsmønster? Og jo i mindre skala det skjer (dvs. signalkabel) jo større er faren for forvrengning?

Jeg bare spør..

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av CosmoK
    Jeg hadde tatt en tur innom HiFi Center Kjeden og kikket litt på Nordost Super Flatline kablene. Forøvrig har de en del kabler som de selger for en vanvittig lav pris nå (det er vel heller Blue Heaven og Red Dawn da, men men).

Jeg venter på noen Blue Heaven kabler selv. Har hatt Dreamcaster kabler på fronthøytalerene i to måneder nå (en midlertidig løsning), men etter å ha hørt Flatline, Blue Heaven og Red Dawn kablene hos noen kompiser må jeg bare si at det er klart forskjell fra 100-200,- Kr. kablene og de til 1000,- Kr. og oppover.

Hvordan klarer du å sammenligne 2 forskjellige kabler i 2 forskjellige anlegg i 2 forskjellige rom og komme frem til at den ene er bedre en den andre?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Joda,men vil ikke en strandedkabel oppleve samme stress? er jo enkeltledere, og grunnen til at de ikke knekker er fordi de beveger seg i forhold til hverandre. Når jeg er inne på det:
    -vil ikke de ytterste eller innerste lederne oppleve å enten bli strekt eller presset sammen? Hvis jeg forstår visse fysiske regler rett? Selv om ikke de kjennes tungt ut (pga. at de beveger seg såpass i forhold) så må jo de gjennomgå ganske så høy "stressmoment"?
    -Hvis ett elektron hopper fra en leder til en annen... Kan det ikke da forekomme en forvrengning? Ett endret svingningsmønster? Og jo i mindre skala det skjer (dvs. signalkabel) jo større er faren for forvrengning?

Jeg bare spør..
    I prinsippet vil jo en flertrådet kabel "oppleve samme stress". Men av en eller merkelig grunn så takler den jo "stresset" på en mye bedre måte. ;-) Det er jo ikke for ingenting at lampett- og apparatledninger er flertrådete....

Ellers er det vel neppe aktuelt å snakke om elektroner som "hopper" i denne sammenheng! Da er det nok mer riktig å tenke seg en "flaskehals-situasjon".
    Elektronproblematikken du tenker på, er vel såpass finsiktet at man helst snakker om teoretiske situasjoner, som nepper er å regne med i praktisk sammenheng.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    -Hvis du sjekker med de fleste seriøse aktørene på markedet, så vil du finne info på nettsidene deres info om hvorfor de bruker metall med høy renhet:
    feks.
    -Nordost: velger metall med høy renhet siden det har en strøm/signalhastighet som er opptil 25% høyere enn konvensjonelle kabler.
    -Eichmann: Mye av deres viten går på plugger, men vet de er nøye på renheten der.
    Tror ikke billigplugger har i ett bra musikksystem, med deres gullpletterte nikkel..

Prøvde å finne flere produsenter og deres filosofi, men jammen meg ikke enkelt siden de har blitt forsiktige mht konkurransen. Vet uansett at feks. Audioquest (fra tidligere studier) og Tara labs deler mer eller mindre samme filosofi mht. renhet på ledere.

Hvis samtlige hadde sett inni sin High-end forsterker så ville de vel ha funnet ut hva slags metall som har gått igjen i komponentene så hadde det i hovedsak vært: Sølv og muligens 6 eller7-nines. Hvorfor skal kabelen være annerledes? Men, om folk er så fornøyd med billigkabelen sin til 20kr meteren eller signalsett (med nikkelplugger) til 200, så skal ikke jeg legge meg bort i det. Men, ikke kom å påstå at jeg tar feil

At ikke produsentene påpeker forskjellen mellom deres og en vanlig installasjonskabel, nei det har jeg ingen formening om, men regner det vel ikke som nødvendig, som Vegamann sa, siden de skal lede strøm og ikke musikk... So why bother
    jeg er fullstendig klar over at mange kabel produsenter skriver at de bruker kjempe rent kobber (gjerne uten å skrive vor rent det faktisk er), poenget var vor mye renere er egentlig dette iforhold til på rimelige kabler!

når det gjelder bruk av solid core ledere i høyttalkabler som kan knekke har jeg ikke hatt noe problem med det bruker 6 2.5mm solid core ledere per kabel og det har ikke vært noe problem

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finvåg: Nei, det er ikke noe problem med 6x2,5mm2 (trenger man egentlig så mye?? Bare sjekk ledningsføringa i forsterkerne).. Men tar fort drepen på dynamikk Hvis man ikke har noen stooore beist av noen ht'er og tilsvarende amp'er?

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer fuel!

Ang Ledning,,

Har noen sjekket ledningene som går fra delefilteret og fram til elementene? I noen flotte dyre HT?

Det har jeg Var med å sjekke b&w805N inni!, Og der fant vi vanlig PR ledning, mener faktiskt det var 1,5 MM2..

Sjekk bildene i denne tråden her

Cyrus:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyrus the virus
    Ang Ledning,,

Har noen sjekket ledningene som går fra delefilteret og fram til elementene? I noen flotte dyre HT?

Det har jeg Var med å sjekke b&w805N inni!, Og der fant vi vanlig PR ledning, mener faktiskt det var 1,5 MM2..

for ikke å snakke om tråden som sitter i spolene i delefiltrene som gjerne er enda tynnere, og ganske så mange meter lang

Newcomer bart24 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabelen er ikke bedre en det svakeste leddet! (internt i høytaleren..)

det jeg mener med det er at har du en 20 000 kroners kabel fra forsterkeren til høytaler terminalen og så sytråd derfra og inpå selve elementet inni kassa så er det bortkasta med dyre kabler. det er min mening.

jeg har tro på et par gode kabler. men det må stå i stil hele veien...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang Ledning,,

Ja, og det er faktisk helt vanlig, selv i dyre høyttalerkonstruksjoner!
    Det du (dere) ser ut til å glemme, (eller ikke er klar over?), er at strømmen (amperen) til hvert enkelt element faktisk ikke er voldsomt stor! Dermed kan man i korte føringsveier godt tillate et såpass beskjedent tverrsnitt, uten at det får noen lydmessige konsekvenser.
    Kabelen mellom forsterker og høyttaler(e) skal derimot klare den samlede lasten for elementene, og i kombinasjon med lengder på 2-3meter, må man nødvendigvis gå opp i tverrsnitt for at ikke tapet i kabelen skal bli følbart.

I et delefilter er det også ganske vanlig med store spoler med relativt tykk kobbertråd. Der er det spolen i seg selv som har en misjon (fjerne høye frekvenser), men den ohmske motstanden er ikke nødvendigvis himmelstormende for det. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ja, og det er faktisk helt vanlig, selv i dyre høyttalerkonstruksjoner!
    Det du (dere) ser ut til å glemme, (eller ikke er klar over?), er at strømmen (amperen) til hvert enkelt element faktisk ikke er voldsomt stor! Dermed kan man i korte føringsveier godt tillate et såpass beskjedent tverrsnitt, uten at det får noen lydmessige konsekvenser.
    Kabelen mellom forsterker og høyttaler(e) skal derimot klare den samlede lasten for elementene, og i kombinasjon med lengder på 2-3meter, må man nødvendigvis gå opp i tverrsnitt for at ikke tapet i kabelen skal bli følbart.

I et delefilter er det også ganske vanlig med store spoler med relativt tykk kobbertråd. Der er det spolen i seg selv som har en misjon (fjerne høye frekvenser), men den ohmske motstanden er ikke nødvendigvis himmelstormende for det. ;-)

i de fleste høyttalere er tråden på spolene i delefilteret av ganske besjedent kvadrat, kansje 1-2mm. Og billige luftspoler er ikke unormalt selv på dyre høyttalere.
    Du sier med lengder på to meter mellom forsterker og høyttaler så må tverrsnittet opp, hvor mye opp da ? tråden i en spole er liksom ikke to cm lang heller, den er faktisk ganske lang.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    i de fleste høyttalere er tråden på spolene i delefilteret av ganske besjedent kvadrat, kansje 1-2mm. Og billige luftspoler er ikke unormalt selv på dyre høyttalere.
    Du sier med lengder på to meter mellom forsterker og høyttaler så må tverrsnittet opp, hvor mye opp da ? tråden i en spole er liksom ikke to cm lang heller, den er faktisk ganske lang.
    Joda, jeg er veldig klar over at kobberlederen i en spole kan være relativt lang. Det er vel snart 45år siden jeg lagde mine første delefiltre, (som også innebar beregning og vikling av spoler), basert på noen engelske og meget gode lærebøker, bare for å ha nevnt det. ;-)
    Men det blir alt for enkelt å henge seg opp i en spole alene! Du må huske på at det finnes flere komponenter i et delefilter, som fort vil "forlange" strøm deretter.
    Har man høyttalere og en forsterker som orker litt, bør man derfor opp i minst 2,5kvmm ved en lengde på 2-3m.
    Skal man være på den trygge siden, om det er snakk om store effekter, bør man vurdere 4kvmm, ikke minst om lengden på kablene strekker seg utover det jeg allerede har nevnt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert helt feil tråd - men også en digresjon til kabeldebatten.

Jeg tenker meg å få meg nye kabler fra DVD til receiver, analoge til SACD avspilling.

6 stk (5.1) RCA:
    - Expert kr 399
    - HiFiklubben 995
    - Biltema 120
    - Cablesnmore.com USD25, nok140 + frakt

hmmm - og her vil jeg høre mye forskjell....................... neppe

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Har vi ikke noen elektroinengiører her da?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Har vi ikke noen elektroinengiører her da?
    Joda - både innen Elkraft og Elektronikk! Har også gruppe L så jeg dekker det meste..;-)

Hva lurte du på?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Sikkert helt feil tråd - men også en digresjon til kabeldebatten.

Jeg tenker meg å få meg nye kabler fra DVD til receiver, analoge til SACD avspilling.

6 stk (5.1) RCA:
    - Expert kr 399
    - HiFiklubben 995
    - Biltema 120
    - Cablesnmore.com USD25, nok140 + frakt

hmmm - og her vil jeg høre mye forskjell....................... neppe
    Ja ja asvaberg, litt off topic Ta en tur til HFK da vel, spør om å få låne med hjem. Gjør det samme ett par 2dre steder oxo!. Biltema kabelen kan du sikkert bytte om du åpner embalasjen pent og sparer på kvitteringen...

Så setter du igang med noen blind tester!!.

La oss høre hva det blir til!.

God helg

Cyrus

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for å få noen gode råd om kabler, tror jeg man skulle hatt en genial høytalerkonstruktør her.

Har lest en del om den svenske (av visse omtalt som genial) høytalerkontrukstøren I. Øhman.

Her er en artikkel han har skrevet etter at han ble litt lei av et Hifi blad som satte igang med masse tullprat i en kabeltest:

http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf

Selv er jeg helt enig med denne fyren - at det finnes små, hørbare forskjeller på kabler, det er greit nok. Men kall en spade for en spade liksom.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja asvaberg, litt off topic Ta en tur til HFK da vel, spør om å få låne med hjem. Gjør det samme ett par 2dre steder oxo!. Biltema kabelen kan du sikkert bytte om du åpner embalasjen pent og sparer på kvitteringen...

Så setter du igang med noen blind tester!!.

La oss høre hva det blir til!.

God helg

Cyrus
    Blindtest av 6 stk RCA kabler------------ hmmmm
    Først de dyre, lytte lytte
    så - vent litt - ut med 6 stk på DVD spiller, inn med 6 nye og så ut med 6 stk på receiver og så inn med 6 nye - så lytte lytte -

dette blir ikke lett å gjøre kjapt................. eeehhhh

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Men for å få noen gode råd om kabler, tror jeg man skulle hatt en genial høytalerkonstruktør her.

Har lest en del om den svenske (av visse omtalt som genial) høytalerkontrukstøren I. Øhman.

Her er en artikkel han har skrevet etter at han ble litt lei av et Hifi blad som satte igang med masse tullprat i en kabeltest:

http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf

Selv er jeg helt enig med denne fyren - at det finnes små, hørbare forskjeller på kabler, det er greit nok. Men kall en spade for en spade liksom.....
    Har bare rukket å skumlese artikkelen du linker til, og det meste var jo kjent stoff!
    Det som derimot vil bli ytterst interessant, er å få høre litt om hva kabelfantastene sier til Øhman´s uttalelser!! Kom igjen, folkens!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Blindtest av 6 stk RCA kabler------------ hmmmm
    Først de dyre, lytte lytte
    så - vent litt - ut med 6 stk på DVD spiller, inn med 6 nye og så ut med 6 stk på receiver og så inn med 6 nye - så lytte lytte -

dette blir ikke lett å gjøre kjapt................. eeehhhh
    Doh!
    Nå må du ikke blande snørr og barter her da! :evil:
    Det som diskuteres her (som vanlig!) er HØYTTALERkabler! ;-)

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Har bare rukket å skumlese artikkelen du linker til, og det meste var jo kjent stoff!
    Det som derimot vil bli ytterst interessant, er å få høre litt om hva kabelfantastene sier til Øhman´s uttalelser!! Kom igjen, folkens!
    Hehe, nå må du ikke lage bråk her

Side 5 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •