Valg av høytaler kabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 403
    Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har lest inlegget ditt. Og jeg er veldig enige i det du sier.
    Personlig synes jeg kabler har en del å si for min del, men som sagt det blir ikke akkurat som natt og dag når jeg bytter en kabel;-) Og derfor gjøres det ikke så ofte.

Egentligt er det beste å bare se hva som funker best for deg.

Utseende spiller også en stor rolle for meg. Liker tykke og massive kabler

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelige kabler får du for 80 kroner metern. Trenger ikke betale det hvite ut av øyet.

Ha en fin dag. Nå drar jeg på harrytur.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Skikkelige kabler får du for 80 kroner metern. Trenger ikke betale det hvite ut av øyet.

Ha en fin dag. Nå drar jeg på harrytur.
    Ja, det gjør du:-) Men så koster det med bananplugger osv.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva slags utstyr du har. Kanskje du ikke har anlegg som gir deg anledning til å høre forskjel. Synes egentlig synd på deg som ikke hører forskjel eller påstår det ikke er forskjel på kabler. Tror det er en hel del av dynamikken i musikken du går glipp av ! Vet ikke hvor du bor, men er det ikke langt unna er du hjertelig velkommen til en demonstrasjon hos meg !

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Jeg vet ikke hva slags utstyr du har. Kanskje du ikke har anlegg som gir deg anledning til å høre forskjel. Synes egentlig synd på deg som ikke hører forskjel eller påstår det ikke er forskjel på kabler. Tror det er en hel del av dynamikken i musikken du går glipp av ! Vet ikke hvor du bor, men er det ikke langt unna er du hjertelig velkommen til en demonstrasjon hos meg !
    Du vet ikke hva slags utstyr han har? Ikke jeg heller.
    Men jeg tillater meg å tro at en mann med såpass kompetanse og innsikt som knutinh åpenbart besitter, neppe nøyer seg med noe Eltax-greier fra OBS!
    Dermed tror jeg (i motsetning til deg?) at han kanskje er litt mer nøktern i sine vurderinger enn ganske mange av oss, og som så avgjort har utstyr som helt sikkert hadde avslørt slike mangler! Problemet er vel at de neppe finnes. ;-)
    "Verden vil bedraes, og menneskene med den"!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Jeg synes ikke du skal synes synd i meg, jeg har veldig stort utbytte av å lytte til musikk.

Når det gjelder kabel-diskusjonen så påpeker jeg bare at uansett hvor skråsikre folk er på at de har forskjeller, uansett hvor mye penger de har brukt på utstyr, og uansett hvor mange timer de har trent seg opp (dvs folk som vi må anta har mye bedre forutsetninger enn meg), så synes det som om alle forskjeller forsvinner i det øyeblikket man tester blindt. Hvorfor tro du det er sånn?

Dersom kona di hevder at en dyr fuktighetskrem gir henne en mye bedre "opplevelse", men at hun må se flaska for å få denne opplevelsen (hvis du gir henne en anonym flaske så får hun kanskje samme pplevelse uansett kremens pris), hva tenker du da om kremens egenskaper?

Dersom jeg var interessert (og rik) nok til å ha dette anlegget, visstnok til en astronmisk kostnad:

Og samtidig var en ivrig forkjemper for kostbare kabler, ville resultatet av en blindtest mellom kaber til $100 og $43.000 ha noen interesse?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Bestilte Proson Superhifi High end høytalerkabler
    Hvordan forandret lydbildet seg etter kabelbyttet?

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppps

Har du kjøpt kabler altops:

Om du kan reverser kjøpet:twisted: ,,, Så forslår jeg at du prøver å få lånt med deg hjem div kabler!...

Så setter du igang med blindtester!.. Få med noen biltemakabler i testen oxo, så vi får høre hvordan det går!!:-D

Cyrus

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    så synes det som om alle forskjeller forsvinner i det øyeblikket man tester blindt. Hvorfor tro du det er sånn?
    Hva vet du om flertallets eventuelle blindtester eller ei? Meget lite? Hva vet du om de fleste virkelig har blindtestet eller ikke? Det er vel opp til hver enkelt om de har lyst til å blindteste eller ikke? Så vidt jeg vet er listen din over blindtester meget tynn.

At jeg blindtestet positivt ignorerer du selvsagt. Det må du jo. At de aller fleste entusiaster er sikker på forskjeller ignorerer du totalt. Det må du jo.

Husk nå endelig at det er forskjell på en som digger rock, vurderer Nordost Odin til sine Cervin Vega/denon og han som finlytter på klassisk på sine Avantgarde/CJ og som vurderer å bytte ut Nordost Blue Heaven til noe bedre.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvordan forandret lydbildet seg etter kabelbyttet?
    Får kablene imorgen. Kan godt kjøre en kabel test. Men den vil jo egentligt bare være relevant for mitt oppsett, og hva som vil fungere best der. Tror jeg uansett styrer unna biltemakabelen da jeg har hørt lignende 2,5mm^2 kabler før å ikke blitt noe serligt imponert. Det jeg kan si er at forskjellen mellom Monster MCX-1S(70kr meteren) og Dali Red Wave(50kr meteren) hørtes akkurat lik ut. Blir spennende med Proson kablene.

Når det gjelder signal kabler har jeg testet et par kabler.
    Eagle MC100 695kr HifiCenter
    Hama Black Stream RCA 299kr Elkjøp
    QED Quenex 2 400kr Hifiklubben
    Monster Interlink100 159kr Budal Radio
    Lakris kabel av ukjent merke. Ukjent

Eagle MC100 er definitivt den beste(Fyldig og god, veldig detaljerik)
    Nr.2 Qed(lys)/Hama Black Stream(varmere)
    Nr.3 Monster Interlink 100
    Nr.8 Lakris

Newcomer CosmoK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man forventer vel ikke at prisen på kablene man bruker skal utelukkende indikere hvor "bra lyd" man får ut av anlegget sitt?

Jeg betaler hovedsakelig for (bygge)kvalitet på ting jeg kjøper, og å bruke "litt ekstra" på kabler som har livtidsgaranti istedenfor et par hundre kroner hvert år på nye kabler. Som studio teknikker kan jeg ialtfall gi det tipset, siden jeg selv vet at jeg har spart flere tusen på valg av rett utstyr gjennom årene. Å prøve å høre forskjell fra en kabel til en annen i så å si "ukontrollerte miljøer" er i og for seg bortkastet tid... ialtfall med tanke på at jeg kommer borti folk som sier de ikke hører forskjell fra en høytaler til en annen. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte Proson Superhifi High end høytalerkabler

Jeg liker navnet... Super HiFi High End... Bare sånn at det ikke skal være tvil Go Proson

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at det er folk med gullører i omløp enda

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CosmoK
    Man forventer vel ikke at prisen på kablene man bruker skal utelukkende indikere hvor "bra lyd" man får ut av anlegget sitt?

Jeg betaler hovedsakelig for (bygge)kvalitet på ting jeg kjøper, og å bruke "litt ekstra" på kabler som har livtidsgaranti istedenfor et par hundre kroner hvert år på nye kabler. Som studio teknikker kan jeg ialtfall gi det tipset, siden jeg selv vet at jeg har spart flere tusen på valg av rett utstyr gjennom årene. Å prøve å høre forskjell fra en kabel til en annen i så å si "ukontrollerte miljøer" er i og for seg bortkastet tid... ialtfall med tanke på at jeg kommer borti folk som sier de ikke hører forskjell fra en høytaler til en annen. :roll:
    Nei, jeg har heller ikke forventet det. Har hatt dette over lengre tid. Hadde lenge Hama Kabelen i oppsettet mitt, helt til den ble for kort. Da gikk jeg å kjøpte meg Eagle MC100 uten noe håp om at det skulle bli forbedring, men ble det faktisk. Mye flere detaljer ble røpet:-) Og jeg ble dobbelt fornøyd med kjøpet. Nå skal det også sies at jeg fikk en bedre pris enn vanlig butikkpris.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en kompis som nektet på at det var forskjell på kabler. Han mente at det var ingen vits å kjøpe andre kabler enn de billige MPX 2,5MM^2 kablene hans som i følge han var konge bra. Men så ble han lokket til å kjøpe Nordost Dreamcaster høytalerkabler. Og for å si det sånt var det som natt og dag.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hva vet du om flertallets eventuelle blindtester eller ei? Meget lite? Hva vet du om de fleste virkelig har blindtestet eller ikke? Det er vel opp til hver enkelt om de har lyst til å blindteste eller ikke?
    Jeg kjenner selvsagt bare til de blindtestene jeg kjenner til. Det er fritt opp til deg å henvise meg til nye tester som kan videreutdanne meg, men i stedet velger du å kløyve ord med meg?
    At jeg blindtestet positivt ignorerer du selvsagt. Det må du jo.
    Det er interessant, men i likhet med alle andre rapporter om det samme så savnes dokumentasjon. Det finnes rapporter i miljøet om at volum-knotter lagd i tre gir bedre lyd. Det finnes også rapporter om at vasking av CD-er i haifinneolje gir bedre lyd. Grunn til skepsis og metode-kritikk?
    At de aller fleste entusiaster er sikker på forskjeller ignorerer du totalt. Det må du jo.
    For å bruke dine egne ord: hva vet du om det? Kanskje 90% av hifi-entusiaster er skeptikere??
    Husk nå endelig at det er forskjell på en som digger rock, vurderer Nordost Odin til sine Cervin Vega/denon og han som finlytter på klassisk på sine Avantgarde/CJ og som vurderer å bytte ut Nordost Blue Heaven til noe bedre.
    Mener du virkelig at kabelen hører forskjell, og endrer oppførsel?

-k

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom jeg var interessert (og rik) nok til å ha dette anlegget, visstnok til en astronmisk kostnad:

-k

Det som er litt artig med dette anlegget, er jo at Mr. Lavigne benyttet Tenor monoblokker til $90000 før han byttet til DarZeel til "kun" $40000,- Samme med høyttalerne. De han har nå er mye rimligere enn Von Schweikertene han brukte tidligere.

Hva slags utstyr bruker du, Knutinh?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Det som er litt artig med dette anlegget, er jo at Mr. Lavigne benyttet Tenor monoblokker til $90000 før han byttet til DarZeel til "kun" $40000,- Samme med høyttalerne. De han har nå er mye rimligere enn Von Schweikertene han brukte tidligere.
    Men mener du at man må ha forsterker til over $40000 for å høre forskjell på kabler til $100 kontra noen til $43000?
    Hva slags utstyr bruker du, Knutinh?
    Siden jeg ikke argumenterer ut fra hva jeg hører så ser jeg ikke at det har noe å si for diskusjonen. Dersom det at jeg (la oss anta) er døv og uansett har et Aiwa-anlegg går ut over mine argumenter så ber jeg leseren uansett om å se bort fra det jeg sier (!).

Dersom du bare er nysgjerrig så har jeg ganske ordinært utstyr hvor mesteparten av innkjøpsprisen ligger i høyttalerne.

-k

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en kompis som nektet på at det var forskjell på kabler. Han mente at det var ingen vits å kjøpe andre kabler enn de billige MPX 2,5MM^2 kablene hans som i følge han var konge bra. Men så ble han lokket til å kjøpe Nordost Dreamcaster høytalerkabler. Og for å si det sånt var det som natt og dag.
    Det er slike utsagn som: "Natt og Dag", når forskjell på kabler skal beskrives - som har gjort at jeg har meldt meg ut av hele kabelhysteriet.

Jeg tok en test for noen år siden. Jeg plasserte forsterkeren slik at den sto rett bak den ene høytaleren. Med dette trengte jeg under 5cm høytalerledning.

I og med at den interne kablingen i høytaleren er mange ganger lengre så ville jo denne korte stumpen påvirke lyden minimalt. Til og med terminalene i forsterker og høytaler er lengre signalvei. Med dette kan vi se helt bort i fra at kabelen påvirker lyden.

Så jeg byttet mellom denne korte stumpen og en kveil på 15m med samme ledningstype - Biltema 2x4mm2.

Samme hvor hardt jeg prøvde så klarte jeg desverre ikke å høre noen forskjell. Nå er dette fronthøytalere til ca 20k nypris, kanskje de ikke er fintspillende nok.

Tro meg, jeg ville gjerne høre forskjell - jeg som alle andre vil jo få det beste ut av anlegget. Har ingen problemer med å legge ned en del tusenlapper for å øke lydkvaliteten.

Ser ikke bort i fra at noen godt trente musikkelskere klarer å utskille små forskjeller på høytalerkabler på sitt eget anlegg. Da et sofistikert anlegg de har lagt ned masse tid på å optimalisere.

Derimot hører jeg stor forskjell på de andre komponentene i anlegget og legger heller pengene der. For å ikke snakke om EQ, plassering av høytalere og demping av rom.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 2 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •