Valg av høytaler kabler - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 403
    Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Brukte kroner 0 på kablene

Tenker å kjøpe høyttalerkabler + 5.1 analog kabler som jeg kan bruke til en kommende blu ray spiller.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Brukte kroner 0 på kablene

Tenker å kjøpe høyttalerkabler + 5.1 analog kabler som jeg kan bruke til en kommende blu ray spiller.
    =null tap Ok.. Liker Primare oppsettet ditt. Litt mørkt i klangen?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taper jo kablene

Det er jo ganske mørk/varm klang ja, det liker jeg svært godt, får se hvordan det fungerer med Focus.
    Har også bestilt en Audiolab Dac, som også skal være varm i klangen

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taper jo kablene

Det er jo ganske mørk/varm klang ja, det liker jeg svært godt, får se hvordan det fungerer med Focus.
    Har også bestilt en Audiolab Dac, som også skal være varm i klangen

Ok, vil vel bli enda varmere med tykke kabler?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke at tykkelsen på kabelen kan gjøre lyden varmere, men kombinasjonen mellom metallet i kabelen og kanskje kontaktene.

Men akkurat dette vet jeg lite om, siden jeg ikke har hatt mulighet å få testet så mange typer kabler.

I tiden fremover februar/mars vil jeg teste flere analoge signal kabler og høyttaler kabler. Kan komme med en konklusjon da.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke stol på wikipedia, kan jo være knutinh som har skrevet det og bare bs for å vise han har rett, vi vet jo han hater å ta feil
    Jeg går ut ifra at du ikke kommer med slike beskydninger uten å ha dekning for det?

Har du virkelig så liten tiltro til folk at du tro jeg vandaliserer wikipedia for å vinne en tåpelig disputt? Hvor lenge tror du noe sånt får stå på wikipedia før det er fikset og jeg er stengt ute?

Dersom jeg var ute etter å spre løgn og fanteri, hvorfor skulle jeg da bidra med forslag til utforming og oppfordring til å ta blindtester som kan vise at min skepsis er ubgrunnet?

-k

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg kan låne øyne / ører fra besøkende i denne tråden litt til å fokusere på digitalkabler et øyeblikk så ville det være flott. Jeg tenker primært på coax (SPDIF).

Min erfaring at dersom det er forskjell på kabler (hvilket det subjektivt er) så er det på SPDIF forskjellen er aller størst.

knutinh: Finnes det empiriske data som underbygger at ulike coax betyr / ikke betyr noe (ref. blindtester)?

Merk at jeg holder TOS-link utenom dette spørsmålet.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg går ut ifra at du ikke kommer med slike beskydninger uten å ha dekning for det?

Har du virkelig så liten tiltro til folk at du tro jeg vandaliserer wikipedia for å vinne en tåpelig disputt? Hvor lenge tror du noe sånt får stå på wikipedia før det er fikset og jeg er stengt ute?

Dersom jeg var ute etter å spre løgn og fanteri, hvorfor skulle jeg da bidra med forslag til utforming og oppfordring til å ta blindtester som kan vise at min skepsis er ubgrunnet?

-k
    Jeg tror da ikke du vandalierer wikipedia, det var jo ett litt humoristisk utsagn, jeg beskylder deg ikke for å verken lyve eller noe.

Regnet med du skulle ta det med ett smil. Jeg bare påpekte at wikipedia ikke er 100% korrekt(har selv funnet feil). Ikke at noen av dine wikipedia linker hadde feil, men du må jo forstå at vi har litt forskjellige meninger her.

Jeg mener at kabler kan høres forskjell på, som jeg selv har funnet ut.
    Du derimot tilhører "målemafiaen" og er en harbarka kabelskeptiker, som jeg respekterer. Du står bak din tro og dine meninger, og det gjør jeg også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    knutinh: Finnes det empiriske data som underbygger at ulike coax betyr / ikke betyr noe (ref. blindtester)?
    Jeg kjenner ikke blindtester som viser at valg av coax betyr noe nei. Blindtester kan som kjent ikke vise at valget ikke betyr noe.

Vi kan tenke oss at en kabel med dårlig impedansematching/dårlig båndbredde gir økt følsomhet for støy-indusert jitter, som igjen kan tenkes overført til analog utgang av en DAC med dårlig dekobling mellom instantan spdif-transisjon og klokking av samples ut.

"Problemet" er bare at 75 Ohm coax med god båndbredde er billig på Eltek. Fornuftige DAC-er legger omtanke i integrasjonen mellom spdif mottaker og utklokking.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at kabler kan høres forskjell på, som jeg selv har funnet ut.
    Du derimot tilhører "målemafiaen" og er en harbarka kabelskeptiker, som jeg respekterer. Du står bak din tro og dine meninger, og det gjør jeg også.
    Jeg mener at "tro" er feil begrep. Engasjement er antagelig mer beskrivende i mitt tilfelle. Det finnes ikke en kjent vitenskaplig holdbar grunn for at det å bruke mange penger gir bedre lyd i hifi-anlegg.

Må man ha en vitenskaplig holdbar grunn for alt her i livet? Selvsagt ikke. Finnes det andre deler av stereoanlegget ditt som med vitenskaplige metoder hørbart endrer lyden? Høyst sannsynlig.

Jeg synes slike råd som det under forekommer veldig ofte i hifimiljøet, i butikker og i "fagblad", og jeg tror at det gir "folk flest" dårligere lyd for pengene, hifi-interesserte et unødig dårlig rykte, og skremmer mange fra å prøve å få bedre lyd hjemme. Det aller verste med mine egoistiske øyne/ører er at det oppfordrer industrien til å satse på produkter som ikke har hørbar gevinst i blindtester, når jeg gjerne hadde sett at mine surt erhvervede kroner heller sponset forskning og utvikling av hifi som med stor sikkerhet betyr noe.

Sitat Opprinnelig postet av noen i denne tråden
    ...Alt avhenger av hva du har av utstyr fra før, og en liten tommelfinger regel er jo 20% av totalt verdi skal gå til kabel kjøp...
    -k

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge deg, tror jo vi at vi hører forskjell.. siden vitenskapen sier det ikke er forskjell.

Selvfølgelig er det jo ubegripelig at folk skal bruke eks 10% av verdien til anlegget til kabel, som en regel. Det er jeg imot, og er også imot overprisede kabler som ikke gir noen funksjon.

Det jeg har opplevd tidligere med kabelbytte(ikke noe annet enn kabler) har jeg beskrevet tidligere, og det står jeg ved. Om du ikke tror på meg er din sak.

Nå skal jeg muligens bytte inn mine overprisede kabler (som jeg betalte 0 kroner for) til noen fornuftige kabler, som ser bra ut, men også leverer en ufarget lyd. Man kan få slike kabler til 500kroner, man kan få de til 2000kroner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har opplevd tidligere med kabelbytte(ikke noe annet enn kabler) har jeg beskrevet tidligere, og det står jeg ved. Om du ikke tror på meg er din sak..
    Jeg tror jeg har forklart om jeg "tror på eller ikke tror på" folk ganske mange ganger,men her kommer det igjen:
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    ...
    • I denne diskusjonen regner jeg en persons opplevelser som "abslutte". Dersom du hevder å ha opplevd noe så ser jeg ingen grunn til, eller måte å betvile det på
    • Jeg hevder at forklaringen på en gitt opplevelse kan være komplisert, og at det er anledning for andre enn deg selv å ha meninger om det. Når alle (?) mødre opplever at deres barn er verdens smarteste så er det en reell opplevelse (sannsynligvis en veldig fornuftig opplevelse som gjør verden til et bedre sted), men det betyr nødvendigvis ikke at det skyldes at alle barn har høyere IQ enn alle andre barn?
      ...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut Inge:

Du tar en persons uttalelse her og sier at HiFi pusherne holder på den samme 20% regelen? Når du solgte kabler så var vel din jobb å få inntekter til butikken, var det ikke? Hvis kjøpere ikke skjønner dette så får de bare være så dumme.

Du sier du stoler på andres erfaringer. Hva mener du om blindtesten jeg gjorde? Jeg kjente til signaturen fra før og hørte etter ca 10sek hvilken som spilte. Ved fjerde forsøk ble jeg derimot usikker fordi det låt klart bedre enn den dårligste men ikke helt på høyde med den beste. Det viste seg at kobleren hadde satt i en kabel som ikke skulle være med. Han klarte ikke å lure meg? Eller? Dette blir komplisert om jeg bare ble lurt av noe annet? Var det rene tilfeldigher at jeg var så sikker at det føltes helt unødvendig å teste mer?

Hva med de tilfellene hvor lyden oppfattes dårligere enn hva jeg jeg trodde. Hva blir jeg lurt av da? Hva med de tilfellene hvor man ikke klarer å skille dem? Blir man plutselig bare mindre påvirkelig av utseende da?

Jeg har stadig erfart at når det finnes to klare motsetninger så pleier sannheten å ligge et sted i mellom. Det tror jeg også gjelder kabeldebattene.

Alså at påstanden om at kabler ikke kan låte forskjellig er feil mens endel har det med å overdrive veldig og antagelig bli psykisk påvirket også.

Ved kabelanbefalinger må man forøke å kartlegge brukerens behov. HiFi anleggets kvaliteter og aller mest "lyttemåte".

Gratulerer med Martin Logan forresten selv om den kom veldig sent.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda så aktiv han er så unngår Knuter´n fint innlegg som ikke passer han :-| .

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Du tar en persons uttalelse her og sier at HiFi pusherne holder på den samme 20% regelen?
    Ordrett så sa jeg :
    "Jeg synes slike råd som det under forekommer veldig ofte i hifimiljøet, i butikker og i "fagblad""

Jeg har hørt dette og lignende utsagn i diskusjoner i kanskje 15 år.
    Jeg synes ikke det er å ta for hardt i å si at dette "forekommer veldig ofte". Jeg synes fremdeles det er et av de mest fordummende og stigmatiserende hifi-miljøet har å by på.

Siden det var utsagnet og ikke mannen jeg ville til livs så anonymiserte jeg vedkommende, men erfaringen viser at jeg må henvise til et konkret innlegg for ikke å mistenkeliggjort ("pøh, det er da aldri noen som sier noe sånt")

Siden du umulig kan vite hvilke erfaringer jeg har så kan vi vel slå fast at du må respektere at jeg (subjektivt) synes en uttalelse kommer ofte i de miljøene jeg måtte frekventere? Eller mener du at bare det som kan måles teller? ;-)
    Når du solgte kabler så var vel din jobb å få inntekter til butikken, var det ikke? Hvis kjøpere ikke skjønner dette så får de bare være så dumme.
    Min deltakelse her på forumet er frivillig og betales ikke av noen. Jeg velger å tro at folk ikke er "dumme" men har varierende grad av erfaring, teoretisk forståelse og selvsikkerhet. Dersom (noen mener at) rådene de får ikke er gode, så mener jeg at det er fritt fram for å si ifra.

Spørsmålene som stilles her inne viser etter mitt syn at anbefalingen (som jeg og du har vært enige om) å stole på egne ører ikke står spesielt sterkt. Veldig mange vil tilsynelatende at andre skal fortelle dem hvilken kabel de skal kjøpe. Selv når man såpass ukritisk stoler på ukjente mennesker som kan ha økonomiske og følelsesmessige bindinger til produkter og selgere, så synes jeg at man fortjener ærlige og rederlige råd. Gjør ikke du?
    Du sier du stoler på andres erfaringer. Hva mener du om blindtesten jeg gjorde? Jeg kjente til signaturen fra før og hørte etter ca 10sek hvilken som spilte. Ved fjerde forsøk ble jeg derimot usikker fordi det låt klart bedre enn den dårligste men ikke helt på høyde med den beste. Det viste seg at kobleren hadde satt i en kabel som ikke skulle være med. Han klarte ikke å lure meg? Eller? Dette blir komplisert om jeg bare ble lurt av noe annet? Var det rene tilfeldigher at jeg var så sikker at det føltes helt unødvendig å teste mer?
    Dersom du kan høre forskjell på kabler tilknyttet komponenter som ikke så enkelt lar seg forklare med enkel fysikk så er det selvsagt interessant. Jeg har laget en enkel guide som har til hensikt å la deg styrke din observasjon ovenfor skeptikere: (se kap. 5.1)

http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Hva med de tilfellene hvor lyden oppfattes dårligere enn hva jeg jeg trodde. Hva blir jeg lurt av da? Hva med de tilfellene hvor man ikke klarer å skille dem? Blir man plutselig bare mindre påvirkelig av utseende da?
    Jeg har sagt til det kjedsommelige at effekten av forventning ikke nødvendigvis slår ut på en forutsigbar måte - dersom den var perfekt forutsigbar så ville den også være perfekt kansellerbare og ikke noe problem.
    Jeg har stadig erfart at når det finnes to klare motsetninger så pleier sannheten å ligge et sted i mellom. Det tror jeg også gjelder kabeldebattene.
    Det er nok et generelt godt standpunkt, og om ikke annet så sikrer man at "feilen" man evt gjør er begrenset. I noen spørsmål så er det rett og slett noen som har rett, og noen som tar feil. I vel så mange spørsmål så er det nok slik at "flere tilsynelatende uoverensstemmende standpunkter" alle kan være rett, men at de ivrige debattantene er så ivrige etter å sable ned motstanderen at de glemmer å lese hva hun faktisk skriver.
    Alså at påstanden om at kabler ikke kan låte forskjellig er feil mens endel har det med å overdrive veldig og antagelig bli psykisk påvirket også.
    Jeg registrerer med fornøydhet at du har valgt en "skeptisk" linje ovenfor påstander om forskjeller mellom kabler som tilsynelatende slår ut på Richters skala.
    Gratulerer med Martin Logan forresten selv om den kom veldig sent.
    Takk. Sent og sent. Jeg var veldig fornøyd med Jamoene, jeg. Men det er gøy med god lyd, og gøy å bytte innimellom.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare si at du svarte godt nå :-D.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig enig i hva knutinh skriver.
    Kabelprodusentene kan komme med forskjellige fancy uttrykk, men de enorme lydmessige forskjellene de hevder kan jeg ikke helt klare å forstå. Så lenge det er relativt rene matrialer, gode loddinger, kontakter og et minimum av tverrsnitt så tror jeg at utover dette dreier seg om feelgoodfaktor og eierglede. Dette er en punkt som knutinh ikke helt legger vekt på.
    For min egen del så har jeg brukt ganske mye penger på utstyr og følte rett og slett at godt lagde kabler var et must for å få prikken over i en/rosinen i pølsa osv.
    Jeg har brukt ca. 25 - 30.000 på kabler og i forhold til totalprisen på anlegget så synes jeg ikke det er så ille.
    Jeg tror også at når man kommer opp i über high-end klassen, der veldig subtile forskjeller kan bli tydelige så kan kabler og noen andre tweaks ha mere for seg.
    Men her snakker vi alikevel om bittesmå forskjeller som muligens bare merkes av de som er meget godt kjent med anlegget.
    Jeg tror også dagsformen har veldig mye å si for hvordan vi oppfatter et anlegg eller en komponent.
    Dete hele koker jo ned til hvordan man ønsker å disponere pengene sine - her er det ingen fasit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    ...Så lenge det er relativt rene matrialer, gode loddinger, kontakter og et minimum av tverrsnitt så tror jeg at utover dette dreier seg om feelgoodfaktor og eierglede. Dette er en punkt som knutinh ikke helt legger vekt på.
    Au contraire :-)

Jeg legger selv stor vekt på at produkter skal se godt ut, være gode å ta på, og på en god dag setter jeg pris på en god (skrøne-)historie fra en sympatisk selger.

Jeg har ingenting annet enn respekt til overs for de som kjøper hifi utelukkende/i stor grad basert på følelser.

MEN jeg personlig prøver å separere "feel-good" fra "fysikk". Det at jeg synes at Hegel har ganske pene fronter mens jeg ikke aldri har likt Technics sitt design er personlig smak, og det er sikkert mulig å finne noen som er helt uenig. Det endrer ikke Hegel respektive Technics sine fysiske og lydmessige egenskaper. Når vi diskuterer lyd så vil jeg gjerne (i den grad det er mulig for oss feilbarlige mennesker) diskutere lyd. Når jeg vil diskutere "totalpakken" inklusive apple-pen papp-embalasje så vil jeg formidle det klart ovenfor leseren.

Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Dete hele koker jo ned til hvordan man ønsker å disponere pengene sine - her er det ingen fasit.
    Det stemmer. Selv for lydutstyr så er lyd bare en av mange bevisste og ubevisste parametre. Å analysere seg selv og finne ut hvor viktig hver parameter er tror jeg kankje er umulig for mennesket (bare se hvor mye penger som brukes på ikke-informativ reklame).

Mitt bidrag i kabeldebatten kan oppsummeres med: Hvorfor først hevde at det er "musikken og følelsen som teller", for så å hevde at fysiske, lydmessige forskjeller er det eneste som påvirker din mening? Hvorfor ikke heller virkelig la musikk og følelser styre, og heller innrømme at du foretrekker kabel A pga opplevelsen den gir deg, uavhengig av hvilken fysisk mekanisme som virkelig forårsaker oppevelsen?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt off topic, men jeg er i ferd med å oppgradere mitt anlegg, og eneste jeg ikke har bestemt meg for, er kabler til høytalerene. Har sett litt på MIT AVT1, men finner svært lite informasjon om MIT kabler generellt både her på forumet, og ellers på nettet. Er usikker på hvor mye penger jeg skal legge ned i kabler til mitt anlegg, men har hatt Monster M1,4Bi-wire frem til nå, og har vært veldig fornøyd med de. Kanskje noen her har tips om noen andre kabler som kan passe bedre i mitt nye oppsett.
    Oppsettet består av følgende; Sonus Faber Grand Piano Domus, Onkyo TXNR905, 2stk brokoblede Abrahamsen V4,0 som driver frontene, og Abrahamsen V1,0 Cd-spiller. Bruker anlegget til hjemmekino, samt veldig variert musikklytting.
    Håper noen har noen gode tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke velg MIT til Sf... passer ikke..

btw.. husker importøren i bærum sa MIT ikke var så bra bortsett fra de dyreste da han sluttet importen.

Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •