Valg av høytaler kabler - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 403
    Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke stol på wikipedia, kan jo være knutinh som har skrevet det og bare bs for å vise han har rett, vi vet jo han hater å ta feil

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Ikke stol på wikipedia, kan jo være knutinh som har skrevet det og bare bs for å vise han har rett, vi vet jo han hater å ta feil
    Hehe.. Ja, enkelt drar ting litt vel langt. Men jeg håper Knutinh aksepterer at noen faktisk hører forskjell. Og at det faktisk betyr litt for oss som faktisk hørrer på. Han har jo tross alt et Aiwa anlegg Ikke at jeg har noe imot det altså

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Slapp av :-D ... Bare kjøp en da jeg neppe tror det har noe som helst betydning for deg. Dyre kabler er for nerder med dyrt anlegg og som har ører på stilker . Noen kabelhatere forstår bare ikke det....
    Helt korrekt - BRAVO !!!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Linken sier alt om renheten, bare å trykk på den og lese :-)

Repetert for enkelhets skyld:
    Oxygen-free copper - Wikipedia, the free encyclopedia
    Hva om dette ble skrevet av en som har akkurat samme forhold til kabler som deg? Ville han prøvd å være objektiv.. Eller ville den ha blitt farget av hans subjektive mening?
    Dette var forøvrig en interessant side:
    Oxygen free copper
    Den hadde hatt relevans om det hadde stått noe så sjokkerende som: "As i walked through the factory, i discovered boxes named "Audioquest".. Kunne godt være at de blir sendt til USA, men uten navn... Neh.. Kan ikke ta testen alvorlig. Fyren er jo tydeligvis "kabel-skeptiker": "(Not to mention claims of positive results from non-blind tests where dramatic differences were invariably described for what were believed to be known different cables, when in fact the cable was never changed.)" Kan ikke regne fyren som spesielt nøytral nei.

Denne burde være interessant lesning for deltakere i tråden:
    Conduction in Metals
    -k
    Sikkert interessant for deg... Masse tall som kun forteller om at han har lest seg til kunnskap. Men sier ingenting om hans forhold til Audio.
    Typisk "målemafia"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Hehe.. Ja, enkelt drar ting litt vel langt. Men jeg håper Knutinh aksepterer at noen faktisk hører forskjell. Og at det faktisk betyr litt for oss som faktisk hørrer på. Han har jo tross alt et Aiwa anlegg Ikke at jeg har noe imot det altså
    Legg merke til de to første punktene.
    ...
    • I denne diskusjonen regner jeg en persons opplevelser som "abslutte". Dersom du hevder å ha opplevd noe så ser jeg ingen grunn til, eller måte å betvile det på
    • Jeg hevder at forklaringen på en gitt opplevelse kan være komplisert, og at det er anledning for andre enn deg selv å ha meninger om det. Når alle (?) mødre opplever at deres barn er verdens smarteste så er det en reell opplevelse (sannsynligvis en veldig fornuftig opplevelse som gjør verden til et bedre sted), men det betyr nødvendigvis ikke at det skyldes at alle barn har høyere IQ enn alle andre barn?
    • Målinger er veldig nyttige verktøy for å forstå "hva som skjer", men dersom vi noensinne er i tvil eller uenige om hva som betyr noe for et lyttende menneske så er det alltid ørene som er "fasit"
    • Meg bekjent finnes det ingen publiserte, pålitelige blindtester som gir grunn til å bruke mye penger på hifikabler. Derimot finnes det mange som svikter i å finne noen som helst forskjell.
    • Jeg ser ikke meg selv som noen guru og ber leseren om heller ikke å gjøre det. Mine argumenter må ha nytte i kraft av seg selv - evt ingen nytte.
    • Dersom du mener at noen av disse punktene er feilaktig eller irrelevante så er det din fulle rett. Du har selvsagt også full rett til å si at du er uenig, og hvorfor.
    • Ingen av punktene over baserer seg på meg som lyttende sannhetsvitne - å harselere med at jeg er døv eller har dårlig utstyr har dermed ingen betydning for annet enn klimaet i diskusjonen.

...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Sikkert interessant for deg... Masse tall som kun forteller om at han har lest seg til kunnskap. Men sier ingenting om hans forhold til Audio.
    Typisk "målemafia"
    Jeg kommenterte et konkret innlegg om renheten av kobber. Er det "typisk målemafia" å ha referanser for sine påstander og å ha rett? I såfall så er jo knapt målemafia noe skjellsord...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Hmm

Får vel gi meg på den. Men er fortsatt bestemt på at kabler har noe å si
    Takk.

Som jeg ser det så diskuterte vi konkrete tekniske aspekter ved kabler. Det er en ærlig sak for meg og deg å ta feil på sånt, og det betyr ikke i seg selv at du "tar feil" når du hevder at kabler låter forskjellig. Men når man snakker om fysikk så er det greit å holde faktaene rett.

Hvorvidt kabler låter eller ikke låter forskjellig er en resultat av både fysiske forskjeller (i kabler og tilknyttede komponenter) og egenskaper ved menneskets hørsel.

Min påstand er som kjent at hvorvidt kabler oppleves forskjellig kan være et resultat av hørbare forskjeller og en rekke andre faktorer, som utseende og forventning.

-k

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.

Som jeg ser det så diskuterte vi konkrete tekniske aspekter ved kabler. Det er en ærlig sak for meg og deg å ta feil på sånt, og det betyr ikke i seg selv at du "tar feil" når du hevder at kabler låter forskjellig. Men når man snakker om fysikk så er det greit å holde faktaene rett.

Hvorvidt kabler låter eller ikke låter forskjellig er en resultat av både fysiske forskjeller (i kabler og tilknyttede komponenter) og egenskaper ved menneskets hørsel.

Min påstand er som kjent at hvorvidt kabler oppleves forskjellig kan være et resultat av hørbare forskjeller og en rekke andre faktorer, som utseende og forventning.

-k
    Ja, viktigt å holde faktaen rett. Og er faktisk veldig enig i det du sier her. Og vil tillegg legge til at natt og dag forskjeller er vel ikke akkurat det du opplever ved kabel skifte. Kanskje fra en kabel til 10kr og en til 20000kr. Men uansett vil folk oppleve forskjellene på positive og negative måter og selvfølgelig forskjelligt. Og selv om blindtester i de fleste tilfeller viser negative svar, vil jeg fortsette å tro det utgjør forskjeller, men pris=god lyd er ikke alltid sant.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det som kan gjøre mest forskjell er om kabelen er skjermet, hvilket metall som brukes.

Jeg skal forøvrig bytte ut Nordost Baldur (10k) til en "rimelig" kabel til ca 2-3k.
    Det viktigste er at den er laget av OFC,har gode plugger, er skjermet og ser litt bra ut

Jeg merket en del forskjell på mine Baldur og Proson Super Hifi kabler, da kablene tok seg av plagsomme s-er blandt annet.

Men det skal også sies at jeg ikke tror det er mye forskjell på kabler når man kommer over en viss pris. Syns ikke det er noe vits å bruke Valhalla hvis man ikke må levere 1000000watt elns.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei...
    Natt og dag er jo selvfølgelig noe helt annet...

Men, har man 2 kabler.
    1 billigkabel som låter flott og en dyrere som har det ekstra skimmeret i toppen og som strammer opp bassen og reelt sett høres mere definert ut så velger jeg den som får det beste ut av anlegget mitt.

Utifra mine preferanser som går på holografi, dynamikk og magefølelsen.

Målinger kan være reelt flotte og vet utifra det jeg vet om snickers og hans teorier at det stemmer. Men, har nevnt det før:
    En dårlig konstruert kabel kan være hemmende på dynamikken. Og hadde ett lite forsøk der jeg først prøvde med singelwiring på 2,5mm2 og gikk opp til 10mm2 og la merke til hvordan anlegget mistet karakteren sin. Låt riktignok behagelig, men skikkelig dølt. Problemet her, Knut, er at jeg ser du henviser til en masse tester som i og for seg er relativt godt dokumentert. Men sier ingenting om hvordan de andr testeres forhold til anlegget er.

Folk som har levd med ett anlegg en stund og lært de positive egenskapene og ikke minst negative vil være mere klar over forskjellene.

Husker en av testene du også sikta til. Der var det forskjell på Mp3-filer og den ligna mistenkelig på resultatene fra en kabeltest jeg tidligere har nevnt.
    Kun den øvde lytter som kunne detektere forskjellene.

Jeg hadde ett middelmådig sett med Beyer kobla på min tidligere mp3 spiller. jeg hadde samme musikkstykke i 152, 320 og lossless.. Selv med de så hørte jeg store forskjeller (iallefall mellom LL og størst kompimering) spesielt oppover i frekvensene som ofte er de frekvensområdene som blir fjerna.

Mp3 er en fin ting: den fjerner all den infoen som er med på å gi (spesielt akustiske opptak) sin egenart.
    En erfaring jeg også har med "stranded" kabler.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det som kan gjøre mest forskjell er om kabelen er skjermet, hvilket metall som brukes.

Jeg skal forøvrig bytte ut Nordost Baldur (10k) til en "rimelig" kabel til ca 2-3k.
    Det viktigste er at den er laget av OFC,har gode plugger, er skjermet og ser litt bra ut

Jeg merket en del forskjell på mine Baldur og Proson Super Hifi kabler, da kablene tok seg av plagsomme s-er blandt annet.

Men det skal også sies at jeg ikke tror det er mye forskjell på kabler når man kommer over en viss pris. Syns ikke det er noe vits å bruke Valhalla hvis man ikke må levere 1000000watt elns.
    Tok seg av plagsomme s-er? Hmm.. Jeg sliter bitte litt med det på dårlige opptak. Men tror kanskje det heller blir bedre med ny cd spiller.

Men hadde jeg kunne lånt noen expensive kabler med meg hjem så hadde det vært morsomt å teste da. Selv om jeg syns Proson Super HI-Fi kablene funker utmerket. Og jeg syns iallefall selv at de fikk frem mye flere detaljer enn det Monster kablene mine klarte. Så jeg tror jeg har funnet en god kabel kombo hjemme hos meg i allefall

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde JBL E80 da, og i enkelte sanger ble det litt plagsomt med ssssss..
    Det var da med Proson kablene.

Fikk tak i Baldur(skal sies at jeg ikke betalte så mye for dem, uten at jeg går mer inn på det, hadde aldri betalt så mye for kabler) og merket med en gang i de aktuelle sangene at sss ble borte.

Bruker fortsatt Proson kablene, men til noen små E-20 til pcen.

Har fått ett bud på Baldur, får se hva jeg gjør. Tenker å bytte de ut med Viablue eller noe sånnt. Skal sies at jeg synes slike kabler er tøffe, men det hadde ingenting med at Baldur leverte bedre/anderledes lyd enn proson.
    Synes Proson kablene er ganske tøffe

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde JBL E80 da, og i enkelte sanger ble det litt plagsomt med ssssss..
    Det var da med Proson kablene.

Fikk tak i Baldur(skal sies at jeg ikke betalte så mye for dem, uten at jeg går mer inn på det, hadde aldri betalt så mye for kabler) og merket med en gang i de aktuelle sangene at sss ble borte.

Bruker fortsatt Proson kablene, men til noen små E-20 til pcen.

Har fått ett bud på Baldur, får se hva jeg gjør. Tenker å bytte de ut med Viablue eller noe sånnt. Skal sies at jeg synes slike kabler er tøffe, men det hadde ingenting med at Baldur leverte bedre/anderledes lyd enn proson.
    Synes Proson kablene er ganske tøffe
    Proson kablene er SJEFSTØFFE Lurer på hvordan disse er i forhold til Xindak kablene. Hadde egentligt tenkt å kjøpe Xindak, men så var det en på forumet her som anbefalte Proson kablene. Og da ble det til at jeg bestilte disse, siden jeg også er veldig fonøyd med kundservicen på surround, og farten på sendingene deres.

Som som har erfaringer med Xindak kabling? Er jo veldig billige. Både strøm signal og høytalerkabler?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er pr. nå første valget Xtreme-Cable - SC-4 Single-Wire Høyttalerkabel

Kan jo prøve de mot Proson hvis det idet hele tatt blir nye kabler.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er pr. nå første valget Xtreme-Cable - SC-4 Single-Wire Høyttalerkabel

Kan jo prøve de mot Proson hvis det idet hele tatt blir nye kabler.

Ooo, så på sånne selv. Men ble litt dyre, er student så kan ikke ta meg råd til all for mye luksus Kunne godt tenkt meg disse(Xtreme-Cable - SC-4 Bi-Wire Høyttalerkabel) Men hvordan er disse da? Tykkere enn Proson kablene? Gir vel en veldig feit lyd?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sammenligner SC-4 singel(ikke biwire) og Proson er det nok større tverrsnitt, bedre isolasjon og bedre kontakter enn Proson.

Hvor mye det har å si er litt vanskelig å si uten å ha testet begge mot hverandre.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sammenligner SC-4 singel(ikke biwire) og Proson er det nok større tverrsnitt, bedre isolasjon og bedre kontakter enn Proson.

Hvor mye det har å si er litt vanskelig å si uten å ha testet begge mot hverandre.
    Ok... Det blir spennende å se da hva det blir til da.. Og om det er noen forskjell. Skikkeligt kulw kabler da

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du bytte?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst var det at de var for kort, men de var ikke det allikevel.
    For det andre er det biwire kabler, og Focusene jeg snart får har single kontakter bak.
    Tredje vil jeg ha runde kabler fordi de er mer praktisk.
    Sist fordi jeg vil ha noe nytt og spennende.

Jeg føler jeg kan få mer for pengene ved å selge dem og kjøpe da ex Viablue SC-4 og noe annet snacks. Tror ikke det kan være mye tap ved å selge dem.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst var det at de var for kort, men de var ikke det allikevel.
    For det andre er det biwire kabler, og Focusene jeg snart får har single kontakter bak.
    Tredje vil jeg ha runde kabler fordi de er mer praktisk.
    Sist fordi jeg vil ha noe nytt og spennende.

Jeg føler jeg kan få mer for pengene ved å selge dem og kjøpe da ex Viablue SC-4 og noe annet snacks. Tror ikke det kan være mye tap ved å selge dem.
    Ja, kanskje det. Men uansett er det vel et taps prosjekt med mindre du kjøpte de for en billig penge Men jeg forstår deg godt, og tror du vil få mer for pengene ved å selge å kjøpe noe annet snack pluss noen tøffe og sikkert gode høytalerkabler.

Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •