Valg av høytaler kabler - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 403
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Muligens du hadde nytet den mere kanskje?

....tror du virkelig at det er alle som ser sånn på det??
    At du hadde syntes den hadde smakt bedre om den var dyrere? Høres nå ut som skikkelig snobberi!!
    Ingen av oss _ønsker_ vel å betale mer enn vi må? I alle fall ikke på det bevisste plan...

Denne artikkelen hevder vel at vi ikke kan noe for det - jevnt over uttrykte smakerene seg mer positivt om vinen jo dyrere den var.

Det er ikke sikkert at alle mennesker ville ha reagert likt, og det er slett ikke sikkert at man er negativ til billig vin i en helt annen setting. Jeg går ut ifra at testen skapte en positiv forventning til den dyre. For hifi-interesserte kan man tenke seg at samme psykiske fenomen gjelder f.eks dyre kabler. Det betyr i seg selv ikke at alle kabler er like, men at vi kan la oss lure. Floyd Toole har vist at dette er tifellet med hifi-høyttalere, hvorfor skulle ikke det samme være tilfelle med kabler?

Din besvarelse tyder på at du fremdeles - etter et ukjent antall meldinger fram og tilbake mellom oss to om akkurat dette temaet - ikke forstår mitt grunnleggende menneskesyn.

Synet mitt kan sammenfattes med:
    • mennesket er subjektivt, dvs ikke et måleinstrument
    • det betyr at mennesket kan like en vin på mandag, men ikke like samme vin like godt på torsdag
    • vi kan mene at kabel A låter forskjellig fra kabel B når de egentlig er en og samme kabel
    • smaken er ulik, selv om den kan ha likheter
    • vi lar oss ofte påvirke av forventning
    • menneskelige vitner i en rettssak kan gi fordreide beskrivelser av det som skjedde helt ubevisst
    • når vi tester mennesket så får vi ofte understreket det over
    • så lenge man ikke tester mennesket så vil man (naturlig nok) lett tro at vi er "objektive måleinstrumenter"

Alt dette har liten betydning for en som bare skal sette seg ned og nyte musikk (eller vin) - en god opplevelse er en god opplevelse uansett. Dersom man derimot søker å forstå hva som egentlig skjer for å kunne gi råd eller kjøpe inn/sette sammen, så ville det være en fordel å separere påvirkningene.

Kjernen i "den store hifi-uenigheten" er det som står over, hvorvidt det er ønskelig og/eller mulig å skille lydinntrykk fra synsinntrykk fra produktinformasjon slik at man kan finne ut i hvor stor grad hver enkelt påvirker oss

-k

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror nok at brukt-bil er en helt annen vare-kategori enn vin, og dermed trenger ikke artikkelen å gjelde bruktbilen din.

I mitt tilfelle så kan det godt hende at jeg betaler mer for hifi enn jeg må - fordi det gir meg en god følelse (eller fordi jeg underbevisst tror at jeg imponerer vennene mine med det). Men jeg har veldig vanskelig for å tro at det samme skjer med vaskemaskiner, i alle fall i samme grad. Det er for meg rene bruksgjenstander, og så lenge den holder og gjør klærne ren så interesserer virkemåten meg minimalt =)

Var det Electrokompaniet eller Adyton som prøvde å selge produktene sine i utlandet uten å få solgt noe særlig før de økte prisene kraftig?

-k
    Prinsippet er jo det samme da knutinh... Det var bare ett "skudd" fra hofta!:-x

Cyrus

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjernen i "den store hifi-uenigheten" er det som står over, hvorvidt det er ønskelig og/eller mulig å skille lydinntrykk fra synsinntrykk fra produktinformasjon slik at man kan finne ut i hvor stor grad hver enkelt påvirker oss

-k
    Klapp klapp!

Eksempel fra virkeligheten:
    a)
    "Dreamcaster er en høyttalerkabel som overfører alt den skal på en rask og presis måte.
    Kabelen består av 4 stk 99.9999 % OFC ledere som er isolert med utpresset FEP (Fluorinated Ethylene Propylene), også kjent som teflon. Denne kabelen er spunnet i en dobbelt tvunnet par konfigurasjon for maksimalt å kunne motstå RFI (elektromagnetisk stråling i radioens frekvensspektrum som lett kan påvirke lyden siden det blir fanget opp av kabler etc…) og i tillegg gir det muligheter for bi-wiring. Dreamcaster tilbyr en vid frekvensbredde og gir svært bra bass samtidig som den er svært musikalsk i klangen. "

b)
    "Høyttalerkabel
    Flertrådskabel av oksygenfri kopper (OFC). Uten kontakter. Gjennemsiktlig."

c)
    "Original var den første høyttalerkabelen som ble laget etter at QED avsluttet det ambisiøse Genesis forskningsprosjekt. Andre produsenter forbeholder ny teknologi til sine dyre modeller – det gjør ikke QED!
    QED Original er et meget godt alternativ hvis du skal ha en vellydende og god høyttalerkabel som ikke koster mye penger! Den gjør ikke så mye ut av seg når det kommer til utseendet. Den er knappe 3.6x7 mm, og gjør ikke mye ut av seg. Det gjør den derimot på lyd. Denne rimelige høyttalerkabelen har fått en rekke utmerkelser og vunnet flere tekster. Blant annet 5 av 5 stjerner i What Hi-Fi og kåret til ”Best Buy” i Hi-Fi Choice.
    Original er en relativt enkel kabel som er bygget skikkelig og med gode materialer. I de to lederne brukes det kobber med renhet på 99,999%. Rundt kobberet ligger det polyethylene med lav tett. Dette gir god isolering, samtidig som det elektriske signalet i lederen skjermes godt fra påvirkning utenfra.
    QED Original kjennetegnes ved å ha varm og fyldig lyd med en rund topp og fyldig bass. Den er derfor utmerket å bruke i systemer som kan ha en tendens til å låte litt lyst/skarpt, og i kompaktsystemer med små stativhøyttalere. I slike anlegg vil Original tilføre litt ekstra nivå i bassen og ekstra varme/fyldighet i lyden som mange vil sette stor pris på.
    QED Original selges i den lengden du trenger den i. Høyttalerkabelen kan brukes direkte i terminalene, eller påmonteres banan- eller spadestikk mot et ekstra tillegg.
    For detaljerte tekniske spesifikasjoner - klikk på "Se flere bilder"

Det enkle er kanskje det beste?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh:
    Personer som lar seg bli påvirket av: reklame, pris og "emballasje" må jo helt og holdent mangle dømmekraft!

Vet ikke helt om du har lest mine erfaringer, og de samsvarer dessverre lite med de linkene du har lagt ut:
    La oss si det som så:

-Den ene er ett godt eksempel: (Leste den for en stund siden så det blir basert på mine inntrykk av artikkelen som stod oppført med "nick")
    Der hadde det visstnok vært 9 stk. som hadde testet, derav 8 personer som kun kan regnes som folk som er glad i stereo, men som visstnok hadde liten erfaring med sånne typer tester og muligens bare halvparten av de igjen som hadde kjennskap til såpass dyre og halvparten av de har ett som er av kvalitetskomponenter. Kun en av de var en kjent skribent som hadde, i motsetning til noen av de andre resultater som nesten samsvarte med det som var fasiten.

Det jeg skal fram til:
    Kan de testene som du har linket til ha blitt påvirket av:
    -Folk som ikke har erfaring fra tilsvarende tester?
    -At de ikke har vasket ørene?
    -Deltakerne ikke kjenner til anlegget, og liten kunnskap med tilsvarende utstyr?
    -Kvaliteten på anlegg og komponenter?
    -Latt seg bli påvirket av andre deltakeres synspunkt?
    -Kun en "lytter" som sitter i sweetspot? Og får de beste "forholdene"?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh:
    Personer som lar seg bli påvirket av: reklame, pris og "emballasje" må jo helt og holdent mangle dømmekraft!
    Bruker firmaer rundt i verden milliarder på reklame eller gjør de det ikke?
    Gjør de dette irrasjonelt, eller har de en god grunn til det?

Leveres enkelte kabler i skrin av edeltre kledd med plysj, og koster dette penger? Leveres Apple sine produkter i særs attraktiv emballasje?

Du legger som subjektivist (?) tydeligvis til grunn at mennesket er perfekt objektiv. Jeg legger til grunn at mennesket er påvirket av følelser. Er ikke det litt ironisk?

Er det ikke følelsen som teller, uansett hvordan man får den? Eller hevder du til meg at det viktigste ikke er at man har det bra når man lytter til musikk, men hvordan høyttalerne måler? ;-) Det vil jo i såfall være en morsom tvist på de synspunkter jeg og du (rettferdig eller urettferdig) ofte tillegges av andre?
    Det jeg skal fram til:
    -Deltakerne ikke kjenner til anlegget, og liten kunnskap med tilsvarende utstyr?
    Tester kan i utgangspunktet påvirkes av det meste, man må lese dokumentasjonen grundig for å gjøre seg opp en mening om det.

Men siden det (såvidt jeg vet) ikke finnes godt dokumenterte, publiserte og peer-reviewede blindtester som sannsynliggjør ditt syn så er det vanskelig å hevde at det er dokumentert?

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men siden det (såvidt jeg vet) ikke finnes godt dokumenterte, publiserte og peer-reviewede blindtester som sannsynliggjør ditt syn så er det vanskelig å hevde at det er dokumentert?

-k
    Når du sier at folk lar seg bli påvirket av utenforstående ting, som pris, kvalitetsfølelse osv.
    Er det ikke like sannsynlig at de tingene jeg hadde nevnt har hatt innflytelse på resultatet? Ja eller nei?

Ikke bestandig de tingene som er mest innlysende som er enklest å dokumentere

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier at folk lar seg bli påvirket av utenforstående ting, som pris, kvalitetsfølelse osv.
    Er det ikke like sannsynlig at de tingene jeg hadde nevnt har hatt innflytelse på resultatet? Ja eller nei?
    Det jeg kan si er at sannsynligheten for at folk lar pris, utseende etc påvirke seg når de ikke vet om den er null. Kan du si det samme om noen av faktorene for test-metodikken du anbefaler?

Jeg sier ikke at folk lar seg påvirke, jeg sier at de kan la seg påvirke, og at tester jeg har sett tyder på at dette er en påvirkning som er vanskelig å kontrollere selv, og vanskelig å avgjøre om man er utsatt for. Dette er innlysende, siden denne effekten ofte er uønsket, og dersom man merket selv at den var til stede så ville man bare kompensere for den, og det ville ikke være noe problem...

Ved seende tester så kan "uforutsette faktorer" påvirke resultatet i positiv eller negativ retning.

Ved (gode) blinde tester så kan de bare påvirke resultatet i negativ retning (altså redusert hørbarhet).

Siden en ABX blindtest bare kan konkludere "null-hypotesen er feil" (det er hørbar forskjell), eller "resultatet er inkonklusivt", så gjør dette blindtester til et kraftig verktøy for å bevise at det er hørbar forskjell, uten fare for at det f.eks er synsinntrykket som er den egentlige årsaken til forskjellen.
    Ikke bestandig de tingene som er mest innlysende som er enklest å dokumentere
    Det er ganske lett å dokumentere at lyttere i et eksperiment kan la seg påvirke til at den pene høyttaleren låter best.

Dersom enhver lytter som ikke er "døv", og som har "noe bedre enn elkjøp-anlegg" etter kortere eller lengre tid får "bedre rockefot" av dyre kabler enn billige kabler, så burde man forvente samme effekt dersom man kler dyre kabler inn i grå-papir, og ikke dersom man kler billige kabler inn i grå-papir. Eller hva?

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh: Vil det si ja eller nei?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh: Vil det si ja eller nei?
    Ingen av delene.

Du kan ikke avkreve et ja/nei-svar på et spørsmål når det ikke gir mening. Bruker Toyota mindre bensin enn Mazda, ja eller nei?

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av delene.

Du kan ikke avkreve et ja/nei-svar på et spørsmål når det ikke gir mening. Bruker Toyota mindre bensin enn Mazda, ja eller nei?

-k
    Hva har biler med saken å gjøre?
    Man kan uansett lett finne ut hva bil som bruker mest/minst bensin
    Til og med hvor mye i oppoverbakke og bykjøring, men ingen av disse dataene vil si noe om hvor god bilen er å kjøre, som kanskje er mere "on-topic" enn bensinforbruk?

Men, hvis du hverken kan svare ja eller nei..
    Hvordan kan du da påstå at "vi" tar feil?

Ingen hensikt å debattere når ikke du har ett konkret svar

Hmmm.. Lurer på hva tråd jeg skal se på mens det skjer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har biler med saken å gjøre?
    Man kan uansett lett finne ut hva bil som bruker mest/minst bensin
    Til og med hvor mye i oppoverbakke og bykjøring, men ingen av disse dataene vil si noe om hvor god bilen er å kjøre, som kanskje er mere "on-topic" enn bensinforbruk?
    Så bruker Toyota mer eller mindre bensin enn Mazda. Ja eller nei, ikke noe rundtomsnakking nå...

Jeg har besvart deg etter beste evne lengre opp. Dersom du ikke kan ta deg bryderiet med å formulere et fornuftig spørsmål eller å lese mer enn "ja" eller "nei" svar så blir det veldig vanskelig å diskutere.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh: Jeg spurte bare..
    Spørsmålet var veldig konkret..
    Desverre kunne ikke du svare på det, så..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh: Jeg spurte bare..
    Spørsmålet var veldig konkret..
    Desverre kunne ikke du svare på det, så..
    Bruker Toyota mer bensin enn Mazda?

Jeg spør veldig konkret, ingen bortforklaringer nå...

-k

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken nedefor er faktisk interessant siden den har med kabler og hifi å gjøre og ikke biler.

Digitalkabler. Det ER forskjeller.

.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg skal fram til:
    1.-Folk som ikke har erfaring fra tilsvarende tester?
    2.-At de ikke har vasket ørene?
    3.-Deltakerne ikke kjenner til anlegget, og liten kunnskap med tilsvarende utstyr?
    4.-Kvaliteten på anlegg og komponenter?
    5.-Latt seg bli påvirket av andre deltakeres synspunkt?
    6.-Kun en "lytter" som sitter i sweetspot? Og får de beste "forholdene"?
    Synes kanskje ikke det er så lett å gi noen fornuftige svar på disse spørsmålene, men slik jeg ville svart på disse spårsmålene er:

1.= Ja og nei, fordi det kan slå begge veier. Her kan man vel risikere å komme opp i en "innhabil" situasjon dersom man har for mye erfaring og nermest kan lese de andre testdeltagerene osv, og har man ingen tidligere erfaring, kan man komme til å ikke høre etter de eventuelle microskopiske forskjellene, og nyte musikken i stedet...

2.= Nei, test og kabelen i normal bruker situasjon vil vel ofte ha samme grad av renhet i ørene, hvis ikke må vasking av ørene spessifiseres før test.

3.= 1.

4. = 3.

5. Ja, dette tror jeg fort spiller inn for hvilken vei de som er usikkre vil svare, hvis test deltagerene har kontakt med hverandre under teste eller ved bedømmningen.

6. = JA Tester man ut kabler eller stereoanlegg uten å være i sweetspot, blir det etter min mening som å teste en bil sine kjøreegenskaper ved å sitte som passasjer i baksetet....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

(Her kan man eventuellt se etter antall solgte enehter i forskjellige vekt og motor klasser)

sist jeg hadde TOYOTA var det en Hi-Ace Diesel, den brukte ikke bensin i det hele tatt....

Edit: Må ellers inrømme at jeg har testet mye forskjellig utstyr og kabler opp gjennom årene. Alt fra billige godt komponerte anlegg med ca 2-3k pr komponent og til anlegg der enkelt komponentene er i over 100k klassen, og har aldri klart å skille hvilke kabler det spilles på.
    Synes egentlig ikke alltid High End anlegg er så veldig mye å trakte etter lydmessig heller, da de ofte i mine ører er noe overokuserte så man mister noe i forhold til hvordan lyden låter i virkeligheten. Har heller aldri hørt High End anlegg som låter likt i samme eller i forskjellige lytterom så det finnes vel ingen fasit på disse tingene. Det jeg mener man kan med 100% sikkerhet si, er at høytalere og lytterom betyr veldig mye mer enn det en passiv kabel som er innenfor de minimums leder og skjermings egenskaper kan tilføre resultatet, og den dagen man endelig begynner å skjønne det, da tror jeg ikke slike kabel debatter blir så veldig interessante lenger. Må ellers si at Knutinh er veldig nær det jeg mener om temaet, og synes du skriver meget bra mange ganger, og det hovedsakelig er derfor jeg i det hele tatt gidder å delta og lese disse kabel diskusjonene her på forumet.

Mvh.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg spør veldig konkret, ingen bortforklaringer nå...

-k
    Nei - fordi Toyota har en bil i hybridklassen - det har ikke Mazda.

Ojsann.......... DEN var ny!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes kanskje ikke det er så lett å gi noen fornuftige svar på disse spørsmålene, men slik jeg ville svart på disse spårsmålene er:
    1.= Ja og nei, fordi det kan slå begge veier. Her kan man vel risikere å komme opp i en "innhabil" situasjon dersom man har for mye erfaring og nermest kan lese de andre testdeltagerene osv, og har man ingen tidligere erfaring, kan man komme til å ikke høre etter de eventuelle microskopiske forskjellene, og nyte musikken i stedet...
    Det er vanlig å "trene" test-deltakerne før testen. Normalt vil man prøve å maksimalisere sjansen for positivt resultat ved å velge ut de deltakerne som gir antatt størst sjanse for å høre noe. Ingen liker inkonklusive blindtester.

Men en blindtest representerer personene under test, og hvorvidt den er gyldig for andre personer er en vurderingssak.
    2.= Nei, test og kabelen i normal bruker situasjon vil vel ofte ha samme grad av renhet i ørene, hvis ikke må vasking av ørene spessifiseres før test.
    Dersom ørene er tette så vil man kunne endre oppfattet lyd, både om man deltar i en blindtest, om man skriver for Fidelity og om man heter BGuarden.

3.= 1.
    Ivar Løkken arrangerte en blindtest hvor folk fikk en test-CD til hjem-hør hvor de kunne bruke så lang tid de ville med akkurat det anlegget de kjente best. Tror du at det endret noe?

4. = 3.
    Samme her.

5. Ja, dette tror jeg fort spiller inn for hvilken vei de som er usikkre vil svare, hvis test deltagerene har kontakt med hverandre under teste eller ved bedømmningen.
    Normalt ønsker man å isolere test-panelet fra hverandre for å forhindre gjensidig påvirkning. Det viktigste er dog å isolere dem fra alle som vet hva man faktisk hører på.

6. = JA Tester man ut kabler eller stereoanlegg uten å være i sweetspot, blir det etter min mening som å teste en bil sine kjøreegenskaper ved å sitte som passasjer i baksetet....
    Ved å ta inn en og en lytter unngår man dette.

Det er lett å kritisere blindtester generelt dersom man aldri leser dem, og fantaserer rundt tenkte svakheter. Det er betydelig mer matnyttig dersom man bruker litt tid på å sette seg inn i hvordan det faktisk foregår, og så kommer med saklig og konkret kritikk. Metode-kritikk er hva som gjør metodene bedre. Alle saklige argumenter som jeg har sett framført mot blindtester kan besvares på en fornuftig måte.

Kommenter gjerne Mike sin blindtest av kabler til $100 kontra $43000. Var utstyret hans for billig til å høre noen som helst forskjell? Var han ikke motivert til å høre det?

Kommenter gjerne Ivar Løkken sin blindtest som gikk ut på å sende en preparert CD til brukere på hifisentralen som var motivert og hadde relativt kostbart utstyr.

Kommenter gjerne testen publisert i JAES i september 07 hvor man sviktet i å bevise at 16bit 44.1kHz betydde pøkk for lytterne ved komfortable lyttenivåer i en test som pågikk i over ett år.

-k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanlig å "trene" test-deltakerne før testen. Normalt vil man prøve å maksimalisere sjansen for positivt resultat ved å velge ut de deltakerne som gir antatt størst sjanse for å høre noe. Ingen liker inkonklusive blindtester.

Men en blindtest representerer personene under test, og hvorvidt den er gyldig for andre personer er en vurderingssak.

Dersom ørene er tette så vil man kunne endre oppfattet lyd, både om man deltar i en blindtest, om man skriver for Fidelity og om man heter BGuarden.

Ivar Løkken arrangerte en blindtest hvor folk fikk en test-CD til hjem-hør hvor de kunne bruke så lang tid de ville med akkurat det anlegget de kjente best. Tror du at det endret noe?

Samme her.

Normalt ønsker man å isolere test-panelet fra hverandre for å forhindre gjensidig påvirkning. Det viktigste er dog å isolere dem fra alle som vet hva man faktisk hører på.

Ved å ta inn en og en lytter unngår man dette.

Det er lett å kritisere blindtester generelt dersom man aldri leser dem, og fantaserer rundt tenkte svakheter. Det er betydelig mer matnyttig dersom man bruker litt tid på å sette seg inn i hvordan det faktisk foregår, og så kommer med saklig og konkret kritikk. Metode-kritikk er hva som gjør metodene bedre. Alle saklige argumenter som jeg har sett framført mot blindtester kan besvares på en fornuftig måte.

Kommenter gjerne Mike sin blindtest av kabler til $100 kontra $43000. Var utstyret hans for billig til å høre noen som helst forskjell? Var han ikke motivert til å høre det?

Kommenter gjerne Ivar Løkken sin blindtest som gikk ut på å sende en preparert CD til brukere på hifisentralen som var motivert og hadde relativt kostbart utstyr.

Kommenter gjerne testen publisert i JAES i september 07 hvor man sviktet i å bevise at 16bit 44.1kHz betydde pøkk for lytterne ved komfortable lyttenivåer i en test som pågikk i over ett år.

-k
    Joda, nå reffererte jeg ikke til noen spessifikke gjennomførte blindtester når jeg besvarte, og noe av utfordringene er vel å gjennomføre slike på en riktig og vitenskapelig måte så man får entydige svar, spessielt ettersom det er så mange som hører/ikke hører foskjell på kabler.

Nå det gjelder ørenes tilstand, om de er rene osv, så er vel det et ganske interessant tema. Det fordi det sanseapparatet hørselen er, er like mye avhengig av kobblingene og hørselssentere i jernen som egenskaper i selve det ytre/ og indre øre. Stimmuleringen av hørselen i første leveårene er helt avhengig av om personen kan få nyttegjort seg hørselen.

Slike faktorer blir ofte aldri nevnt eller tatt med i slike blindestings sammenhenger, så derfor mener jeg det med ørevoks bare er en liten del av problemstillingen, og hver test person er den som har vendt seg til sin hørsel og vet best hvordan den skal brukes, selv om den kanskje ikke alltid er i tipp topp form.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, nå reffererte jeg ikke til noen spessifikke gjennomførte blindtester når jeg besvarte, og noe av utfordringene er vel å gjennomføre slike på en riktig og vitenskapelig måte så man får entydige svar, spessielt ettersom det er så mange som hører/ikke hører foskjell på kabler.
    Jeg tenkte ikke spesielt på deg i min kritikk av generelle kommentarer uten henvisning.

Dersom 1% av befolkningen "hører forskjell på kabler" (dvs er i stand til å skille mellom to kabler på rene lydmessige kriterier som ikke kan forklares med enkel VK1 elektro) så kan det være en utfordring å finne tak i nettopp disse for å gjennomføre tester.

Dersom det er 1% eller 1 av 10.000 som er i stand til å høre dette så kan man selvsagt argumentere at forekomsten er av mer akademisk interesse enn praktisk, siden de fleste (selv hifi-interesserte) ikke nødvendigvis kan regne med å være blant de heldige. Ut fra påstander fra kabel-fantastene om at tante Olga merket seg forskjellene på mobiltelefon fra Lofoten så er det isåfall et visst sprik i argumentasjonen ;-)

Utenom det så ser jeg ikke at det at mange hevder å oppfatte/ikke oppfatte et fenomen er en stor hindring. Blindtesten er et "sample" av menneskeheten, og den er i stand til å bevise (med gitt signifikans) at et fenomen evt er hørbart for test-panelet. Det er opp til de som gjennomfører testen å avgjøre hvem de tester på (og å dokumentere hvordan de har gjort seleksjonen)
    Nå det gjelder ørenes tilstand, om de er rene osv, så er vel det et ganske interessant tema. Det fordi det sanseapparatet hørselen er, er like mye avhengig av kobblingene og hørselssentere i jernen som egenskaper i selve det ytre/ og indre øre. Stimmuleringen av hørselen i første leveårene er helt avhengig av om personen kan få nyttegjort seg hørselen.

Slike faktorer blir ofte aldri nevnt eller tatt med i slike blindestings sammenhenger, så derfor mener jeg det med ørevoks bare er en liten del av problemstillingen, og hver test person er den som har vendt seg til sin hørsel og vet best hvordan den skal brukes, selv om den kanskje ikke alltid er i tipp topp form.
    Det er forsåvidt et interessant tema, men nettopp derfor er det at jeg oppfordrer de som hevder å høre forskjeller (seende) om å hjelpe oss andre ved å gjennomføre tester blindt.

Vi kan tenke oss flere mer og mindre sannsynlige forklaringer på at du kan høre noe som jeg ikke hører. Men jeg foretrekker å ha en sannsynliggjøring av at det faktisk _er_ en hørbar forskjell før jeg bruker alt for mange hjerneceller på å spekulere i hvorfor.

-k

Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •