Valg av høytaler kabler - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 21 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 403
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan fortelle hvor jeg vil helt generelt i slike debatter:

Vær så klok å ikke påstå hardnakket at ingen andre hører forskjeller på kabler fordi du selv ikke kan eller mener det er ulogisk.

Ingen har noen form for vitenskapelig bevis ennå alikevel, sånn er det bare. Dessverre for dem som synes det er viktig.

JEG HAR IKKE NEVNT NAVN!

Men det er lov å tro hva som helst :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    (Edit; i tillegg er vi enige i at det trolig er endel humbug i bransjen og at prisene kan være oppblåste, at det er sannsylig at mange ikke klarer å høre forskjellene og til og med blir lurt til å tro det)
    Takk
    Går jeg mot din intensjon når jeg prøver å komme til noen konklusjoner? For du vil vel ikke slutte å argumentere?
    Hvis vi ikke er enige i hvilken metode man kan benytte for å hente inn "data" om virkeligheten, så har vi neppe grunnlag for en konklusjon som begge greier å støtte?

Jeg har gitt en oppskrift som gjør at det blir uinteressant for meg å diskutere, og den burde være problemfri for alle som "virkelig bare bryr seg om musikken". For det er musikken som teller, ikke sant?

"Jeg, XX, mener at mine opplevelser ble bedre etter at jeg kjøpte inn nye strømkabler. Jeg har ikke målt, blindtestet eller brukt en annen vitenskaplig etterprøvbar metode. Jeg hevder ikke å ha noen fasit på hva som fører til at opplevelsen min ble bedre, altså kan det skyldes fysiske forhold, forventning, eller at testbetingelsene var ulike"

Hvis en forumdeltaker ikke kan erklære noe sånt, så betyr det egentlig at han/hun har lyst til å hive seg inn i en 30 år gammel diskusjon, og da må andre som er interessert i temaet også få lov til å delta?
    Hvis målet ditt er å få alle til å slutte å kjøpe dyre kabler slik at kabelindustrien får seg en knekk så klarer du det ikke uansett. Selgere har som mål å selge! Slik er det i alle bransjer. Stol aldri 100% på en selger. Men hva har det egentlig å si for deg at andre ønsker å kjøpe dyre kabler?
    Man kan gjerne si at man aldri greier å få slutt på svindel. Betyr det at det er umoralsk å sette pekefingren på det??
    Du må gjerne fortsette å oppfordre til blindtester, du kan være så skeptisk som du vil men du har ingen beviser for at andre ikke hører forskjeller på kabler.
    Jeg har ikke hevdet at jeg har slike beviser. Det er umulig å bevise. Hvordan beviser man at Gud ikke eksisterer?
    Hvorfor er det så fryktelig vanskelig å godta at andre mener de hører forskjeller? Til og med blindt?
    Jeg skiller mellom opplevelse og å høre. Hver enkelt er "ekspert" på hva han opplever. Ingen kan ta fra ham det.

Man er derimot ikke ekspert på hva man hører. Det finnes utallige eksempler på at mennesket ikke er noe godt sannhetsvitne hva gjelder sanser : vi er ikke konstruert som et måleinstrument.

Konklusjonen min er at du gjerne har opplevd det ene og det andre. Dersom du hevder at det skyldes fysiske forhold i kabelen så har jeg (ofte) en viss skepsis.
    Hvorfor synge den samme sangen til det uendelige? Har du virkelig ikke noe annet å komme med innen HiFi? Det dreier seg tross alt om å nyte musikk!!!
    Har du virkelig ikke noe annet å komme med innen hifi enn å diskutere i disse trådene? Nyter du ikke musikken, bare kablene dine?:-)

Ser du ikke at hverken du eller jeg kan anklage andre for å ha sterke meninger, eller å diskutere i stedet for å høre på musikk, siden vi begge er skyldige i det?

-k

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. på tide å vinkle litt her nå

Dere husker sikkert disse "netthandel" kablene som gikk for 300,- som så 10000 kr ut?!?!

hvis noen hadde lagt de inn på en "hifi" butikk satt prisen til 10000,-
    OG lagt de samme kablene inn på en "elkjøp" butikk og satt prisen til 300,-

Spørsmål:

Hvor stor er da sjansen for at disse til 10000 hadde vært "bedre" i øynene til en forbruker??

Og hvor stor sjanse er det for at en forbruker hadde hørt forskjell på disse??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

Dere husker sikkert disse "netthandel" kablene som gikk for 300,- som så 10000 kr ut?!?!

Spørsmål:

Hvor stor er da sjansen for at disse til 10000 hadde vært "bedre" i øynene til en forbruker??

Jeg har ingen referanse på dette, men visstnok har Bose gjort et eksperiment som viste at et seende lyttepanel som fikk høre to ellers like høyttalere, med ulik farge, i gjennomsnitt mente at røde låt best.

-k

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål:

Hmm.. Dette hadde vel nok aldri skjedd. Men hvem vet. Det er jo en del juks der ute. F.eks dyrere merker f.eks en dvd spiller bruker f.eks innmaten til en dvd spiller til 300kr. Og det dyrere merket med samme innmat blir solgt for 2500kr. Og selv om dette da er identiske spillere vil nok eieren med den dyre spilleren mene den er best. Vil jeg tro da.

Men derfor som jeg sier man må prøve kablene først. Deretter finner man ut hva som passer oppsettet og øre ditt.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har ingen referanse på dette, men visstnok har Bose gjort et eksperiment som viste at et seende lyttepanel som fikk høre to ellers like høyttalere, med ulik farge, i gjennomsnitt mente at røde låt best.

-k

Synsing:

Jeg tror at øynene hører like mye som ørene i visse situasjoner... altså prisen bestemmer hvor bra det høres ut.. Mulig en underbevissthet om at den dyreste MÅ være bedre, og da er det bestemt

Så den faktiske forskjellen på kabler er det ingen som kan høre.. Det kan måles, men det sier ikke noe om hvilken kabel som er best for hver enkelt...

Jeg valgte Nordost sine Flatline gold mkII ( eller noe slikt ) fordi jeg mener at denne er perfekt for meg... Grunnen: Den var i overkant dyr og den ble solgt på samme plass som jeg den gangen hadde resten av anlegget fra..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Takk

Hvis vi ikke er enige i hvilken metode man kan benytte for å hente inn "data" om virkeligheten, så har vi neppe grunnlag for en konklusjon som begge greier å støtte?

-k
    Nei, du har rett. Så lenge du mener eventuelle oppfattet kabelforskjeller skyldes noe annen enn selve kabelen men ikke kan bevise dette og ingen har utført vitenskapelig blindtest med posistivt utfall så kommer vi ingen vei.

Det får bli mitt siste innlegg her. Jeg skal snart teste kabler blindt igjen men mange nok bytter til å bevise noe vitenskapelig blir det nok ikke.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål:

Jeg har hørt disse....

Greie kabler, men mangler endel på det som har med holografi..
    kutter litt av på øverste diskant, blåser opp bassen.

Grei til bakgrunnsmusikk.. Men, mangler det lille som gjør den verdt pengene..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Nei, du har rett. Så lenge du mener eventuelle oppfattet kabelforskjeller skyldes noe annen enn selve kabelen men ikke kan bevise dette og ingen har utført vitenskapelig blindtest med posistivt utfall så kommer vi ingen vei.

Det får bli mitt siste innlegg her. Jeg skal snart teste kabler blindt igjen men mange nok bytter til å bevise noe vitenskapelig blir det nok ikke.
    Nå må du slutte å legge ord i munnen på meg.

Så lenge testen ikke egner seg for å separere mulige påvirkningsparametre så er det umulig å _vite_ hvilken av dem som var utslagsgivende.

Fidelity sine opplevelser med dyr kabel kan tenkes å skyldes hittil uoppdagete fysiske fenomener, huller i vitenskapens forståelse av hørselen, testerens forventning, eller noe annet. Jeg hevder ikke å vite hvilken miks av disse påvirkningene som er viktigst, jeg sier bare at det er feilaktig å hevde at det garantert er bare en av dem.

At ingen har greid å gjøre vitenskaplige blindtester med positivt utfall kan umulig benyttes som argument mot å være skeptisk.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål:
    Hehe - du kan også se på denne:
    HFK selger Tara Labs Helix 8 bi-wire kabler for 2998,-
    Jeg kjøpte samme kabler fra USA for under halve prisen (inkl frakt) - de var såpass rimelige fordi pilene som er trykt på utenpå kabelen er trykt feil vei.............

Låter de da dårligere? neppe

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne fantastiske digitalkabelen til Nordost er et eksempel på at man må holde tunga rett i munnen når superlativene deles ut: :lol:

Nordost har flere unike kvaliteter andre produsenter bare kan drømme om. Med bakgrunn fra kabelproduksjon innen medisin og amerikansk romfartsindustri, har de med stort hell tatt med sin erfaring til lyd- og bildeverdenen. Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.

Dette er ikke en optisk kabel, som navnet kanskje kunne henlede til. Derimot er dette markedets beste coaxiale digitalkabel hva pris/ytelse angår. Ved bruk av Nordost`s unike Micro Monofilament teknologi, oppnås en konstant 75 Ohms last, som er avgjørende for resultatet av overføring av digitalsignaler i dag
    Kilde: Nordost Optix Digital RCA | Digitalkabler | Kabler | Hi-Fi Center Kjeden

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Hmm.. Dette hadde vel nok aldri skjedd. Men hvem vet. Det er jo en del juks der ute. F.eks dyrere merker f.eks en dvd spiller bruker f.eks innmaten til en dvd spiller til 300kr. Og det dyrere merket med samme innmat blir solgt for 2500kr. Og selv om dette da er identiske spillere vil nok eieren med den dyre spilleren mene den er best. Vil jeg tro da.

Men derfor som jeg sier man må prøve kablene først. Deretter finner man ut hva som passer oppsettet og øre ditt.
    tjaa har da skjedd noe lignende, om ikke akkurat det. Var vel en amerikansk stor kabel produsent som ble tatt for å selge billige kina-produserte kabler til flotte høye priser med made in USA på.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    tjaa har da skjedd noe lignende, om ikke akkurat det. Var vel en amerikansk stor kabel produsent som ble tatt for å selge billige kina-produserte kabler til flotte høye priser med made in USA på.
    Ja, skulle ikke forundre meg... Det meste blir vel produsert i Kina nå.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål:

Kjøper dere kabler basert på hva som ser bra ut?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skulle ikke forundre meg... Det meste blir vel produsert i Kina nå.

Det var Tara Labs.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke Tara-labs egentlig Australsk?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Er ikke Tara-labs egentlig Australsk?
    Jo, stemmer det. Men sjefen Matthew Bond flyttet selskapet til USA i 1986, da den første høytalerkabelen de lagte ble kjempe populær, Phase 2. De var faktisk de første som brukte solid core teknologien.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var faktisk de første som brukte solid core teknologien.
    Kanskje til audio, men ikke generelt.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Denne fantastiske digitalkabelen til Nordost er et eksempel på at man må holde tunga rett i munnen når superlativene deles ut: :lol:

Sitat. Hificenter
    Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.

Dette er ikke en optisk kabel, som navnet kanskje kunne henlede til. Derimot er dette markedets beste coaxiale digitalkabel hva pris/ytelse angår. Ved bruk av Nordost`s unike Micro Monofilament teknologi, oppnås en konstant 75 Ohms last, som er avgjørende for resultatet av overføring av digitalsignaler i dag
    Må resten av anlegget også bruke Micro Monofilament teknologi for å rekke å oppfatte signalet?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Kanskje til audio, men ikke generelt.
    Ja, det er vel audio det er snakk om her? Eller hva?

Side 10 av 21 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •