Ny høyttalerkabel - hvilken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny høyttalerkabel - hvilken?

Hei.

Jeg sitter å leker med tanken om nye høyttaler kabler.

Jeg trenger 2 kabler med en lengde på, tja 3m vil jeg tro.

Jeg orker ikke betale 100,- pr. meter. Så noe fornuftig og rimeligt, men samtidig noe som "optimalisere" det litt bedre en det jeg har nå, hadde vært supert.

Høyttaler: Jamo E770
    Receiver: Onkyo TX-SR601

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enten:

a) Europris sin kabel, billig og god
    b) HFK har en QED original til ca 30 kroner pr m

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    biltema har fine gode kabler... Hvis ikke så selger expert for ca 25kr per m. (4.0mm)

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp noen du synes ser kule ut!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag den selv:
    http://www.lts.a.se/artiklar/diy_ekk_v6.pdf

Har nettop skaffet en tilsvarende 4x1.5mm2 fra Elfa. Hadde ikke helt troen på dette da jeg er av typen, var av typen, som mente en kabel er en kabel, men nei - det er det ikke !

Har til nå benyttet Biltema 2x2.5mm2 OFC. Etter å snakket med en guru ble jeg fristet til å prøve noe annet.

I går prøvde jeg en gammel kabel jeg har og som var for kort til mitt bruk, men lang nok hvis jeg strakk den rett over gulvet. Dette var i sin tid en relativt dyr kabel med flettede lakkert kobbertråder og stort tverrsnitt. Trodde denne var bra men det var omtrent som å dra en strisekk ned over høytalere - trodde nesten ikke det jeg hørte - måtte koble frem og tilbake flere ganger.

I dag kom kabelen fra Elfa. Relativ kjapt ble den avmantlet i enden og 2 og 2 ledere tvunnet - kabelsko får vente. WOW - bedre diskant og bedre bass - rett og slett MYE bedre enn Biltema kabelen. Og jeg som trodde en kabel var en kabel. Noen vil sikker si at en massiv kobberleder fungerer dårligere enn mange ledere. Husk da at Valhalla kabelen har massive ledere av kobber + litt sølv, avanser oppbygging og teflon isolator.....

Om du får samme opplevelsen er det bare prøving og feiling som kan gi deg svar på. Her er det vel maching som gjelder og du kan få helt annet resulat enn jeg. Dessuten må du har nogenlunde bra utstyr og avslørende høytalere. Selv sitter jeg på relaivt nyanskaffet Xindak xa6950/muse deluxe 1.0 (07) og B&W 703.

Jeg vet ikke om jeg tør å bestille en rådyr kabel for test nå. Den blir ikke lang nok for dagens oppsett og da må jeg flytte om på alt. Blir vel til at jeg skaffer strøpe, krympeslager etc og lager min egen Valhalla...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Er samme kabel som første mann som svarte på postne min jeg har, ser jeg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nikita

Som det står i en veldig kjent bok:
    "Men mange av de første skal bli de siste, og de siste skal bli de første."

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billige, gode og kule kabler?
    Tror kanskje da at Xindak er tingen for deg?
    Bruker selv Eichmann Express4. Litt dyre (800 ca) og stive, men ser ok ut og er ferdigterminerte. Men, sånn jeg ser det verdt pengene.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk det er viktig å velge riktig kabel i forhold til den lengden du skal ha slik at du får riktig motstand og induktansen. Jeg anbelare 4 leder der du krysskobler lederne. Fant en annen utlandsk link i går som priser denne kabelen opp i skyene men finner den ikke igjen nå.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Billige, gode og kule kabler?
    Tror kanskje da at Xindak er tingen for deg?
    Bruker selv Eichmann Express4. Litt dyre (800 ca) og stive, men ser ok ut og er ferdigterminerte. Men, sånn jeg ser det verdt pengene.
    Hvis den om Xindak'n var til meg kan jeg jo fortelle følgende:

Var for to uker siden hos Håkon Rognlien, Fryd HIFI i Asker for å låne noe utstyr for test. Håkon hadde vært litt treg i avtrekkeren etter en forspørsel slik at jeg hadde rukket å bestille og få Xindak'ene i mellomtiden - med 30 dagers returrett. Når jeg spurte om å få låne noe som machet Xindak'en svarte han at det viste han ikke om han hadde - "på dette nivået er det på maching av utstyr som gjelder og du kan ikke bare kjøpe en dyrere forsterker og regne med at det lyder bedre enn Xindak'n" - sa Håkon med som selger forsterkere til mer enn kr 73000,- og som har lang farstid som tester og skribent i Fidelity ! Lånte en Maratz forsterker og en Audio Note CD spiller som skulle mache mine Patos Lyric 401 bra - fungerte greit men ikke bedre enn Xindak - er levert tilbake nå.

Håkon er forøvrig en veldig hyggelig kar og du finner ham her: Velkommen til Fryd HI-FI

I dag var jeg dessuten på Elkjøp og kjøpte den oppskrytte Abrahamsen V2, for å teste - en stor nedtur da den har alt for lite futt til å drive mine B&W703, men vi få gi den en ukes test før jeg leverer den tilbake. Enten er det feil på mitt eksemplar eller så lurer jeg på hva gutta i Fidelity har drevet med her.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xindak

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis den om Xindak'n var til meg kan jeg jo fortelle følgende:

Var for to uker siden hos Håkon Rognlien, Fryd HIFI i Asker for å låne noe utstyr for test. Håkon hadde vært litt treg i avtrekkeren etter en forspørsel slik at jeg hadde rukket å bestille og få Xindak'ene i mellomtiden - med 30 dagers returrett. Når jeg spurte om å få låne noe som machet Xindak'en svarte han at det viste han ikke om han hadde - "på dette nivået er det på maching av utstyr som gjelder og du kan ikke bare kjøpe en dyrere forsterker og regne med at det lyder bedre enn Xindak'n" - sa Håkon med som selger forsterkere til mer enn kr 73000,- og som har lang farstid som tester og skribent i Fidelity ! Lånte en Maratz forsterker og en Audio Note CD spiller som skulle mache mine Patos Lyric 401 bra - fungerte greit men ikke bedre enn Xindak - er levert tilbake nå.

Håkon er forøvrig en veldig hyggelig kar og du finner ham her: Velkommen til Fryd HI-FI

I dag var jeg dessuten på Elkjøp og kjøpte den oppskrytte Abrahamsen V2, for å teste - en stor nedtur da den har alt for lite futt til å drive mine B&W703, men vi få gi den en ukes test før jeg leverer den tilbake. Enten er det feil på mitt eksemplar eller så lurer jeg på hva gutta i Fidelity har drevet med her.....
    Har også Xindak, samme som deg. Kan du si litt om hvordan du synes den er sammenlignet med Abrahamsen? Hvordan driver Xindak B&Wene dine? Jeg har lest testen i siste Fidelity, der de mente at den nyeste versjonen av Abrahamsen var bedre enn Xindak. Kanskje du har fått den forrige utgaven av Abrahamsen, ikke den nyeste oppgraderte versjonen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornid
    Har også Xindak, samme som deg. Kan du si litt om hvordan du synes den er sammenlignet med Abrahamsen? Hvordan driver Xindak B&Wene dine? Jeg har lest testen i siste Fidelity, der de mente at den nyeste versjonen av Abrahamsen var bedre enn Xindak. Kanskje du har fått den forrige utgaven av Abrahamsen, ikke den nyeste oppgraderte versjonen.
    Hei. Jeg er veldig fornøyd med Xindak - den saker er klar. Veldig fin behagelig lyd, oppløst, god stram bass. Har ingen problemer med å drive b&w 703 eller f.eks Patos 401 som jeg hadde før. Den eneste svakheten er vel mellomtonen som kunne vært litt mer fremtredende, men det er vel dette som kalles fet lyd - og så blir den ganske varm da den kjører klasse A opp til 10 w. Masse krefter - normalt stå volumet på 15 men skalan går til 120...

Etter at Ambrahamsen V2 har stått på hele helga har den blitt litt bedre med den er forsatt en skuffelse - Ganske lik lyd som Xindak men dårligere oppløst og udefinerte instrumenter, udefinert bass, sliter med å drive mine b&w - volumet står normalt på 45 og går til 60. Den har imidlertid en fin mellomtone men hva hjeper de når alt annet mangler.

Har sendt en mail til Abrahamsen og klaget. Regner med å få svar en av de første dagen på hvilken versjon jeg har hvorfor de sliter med å drive mine høytalere - i følge Fidelity skulle de kunne drive det meste ? Hvis de driver som EC oppgraderer de kontinuerlig uten å endre versjonsnummeret. Dvs at V2 ikke nødvendigvis er V2 og du må vite SN for å vite hvilken versjon du har. Men slik er det kanskje for Xindak også, og det er mulig at den jeg har er bedre enn den Fidelity har - kjøpt en mnd før jul :-D.

Uansett svar går den i retur. Hovedhensikten var å teste mot Xindak og der falt den igennom. Nå skal det sies at jeg også har Xindak Muse 1.0 deluxe (07) CN spiller og det er mulig disse har en ekstrem god match. Det var jo denne kombinasjonen som ble lovprist i Lyd&bilde, Fidelity første gang. Siste test i Fidelity ble gjort med annen CD spiller, andre høytalere bl.a.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forsøkt Clas Ohlson og Elkjøp høyttalerkabler (sikkert noe av det samme som Europris, Biltema etc selger) - men disse blir skuffende i forhold til Kimber 4PR (76 kr/m).

Der billigvarianten er ullen, er disse klarere og mer definerte. Fletting er ellers en måte å gjøre kabel mindre støypåvirket. Div "selvbygger-kabler" baserer seg på samme prinsipp. Og vanlig nettverkskabel bruker også dette av samme grunn (Twisted Pair)

Har lest i noen tester at Kimber KWIK-16 installasjonskabel også har begeistret noen anmeldere. (44 kr/m)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg er veldig fornøyd med Xindak - den saker er klar. Veldig fin behagelig lyd, oppløst, god stram bass. Har ingen problemer med å drive b&w 703 eller f.eks Patos 401 som jeg hadde før. Den eneste svakheten er vel mellomtonen som kunne vært litt mer fremtredende, men det er vel dette som kalles fet lyd - og så blir den ganske varm da den kjører klasse A opp til 10 w. Masse krefter - normalt stå volumet på 15 men skalan går til 120...

Etter at Ambrahamsen V2 har stått på hele helga har den blitt litt bedre med den er forsatt en skuffelse - Ganske lik lyd som Xindak men dårligere oppløst og udefinerte instrumenter, udefinert bass, sliter med å drive mine b&w - volumet står normalt på 45 og går til 60. Den har imidlertid en fin mellomtone men hva hjeper de når alt annet mangler.

Har sendt en mail til Abrahamsen og klaget. Regner med å få svar en av de første dagen på hvilken versjon jeg har hvorfor de sliter med å drive mine høytalere - i følge Fidelity skulle de kunne drive det meste ? Hvis de driver som EC oppgraderer de kontinuerlig uten å endre versjonsnummeret. Dvs at V2 ikke nødvendigvis er V2 og du må vite SN for å vite hvilken versjon du har. Men slik er det kanskje for Xindak også, og det er mulig at den jeg har er bedre enn den Fidelity har - kjøpt en mnd før jul :-D.

Uansett svar går den i retur. Hovedhensikten var å teste mot Xindak og der falt den igennom. Nå skal det sies at jeg også har Xindak Muse 1.0 deluxe (07) CN spiller og det er mulig disse har en ekstrem god match. Det var jo denne kombinasjonen som ble lovprist i Lyd&bilde, Fidelity første gang. Siste test i Fidelity ble gjort med annen CD spiller, andre høytalere bl.a.
    Hehe, har samme intrykket som deg av Xindaken, med en meget behagelig lyd. Har ikke hørt denne Abrahamsen i direkte sammenligning med Xindak, men jeg har hørt Abrahamsen hos en forhandler, og ble heller ikke kjempeimponert.
    Når du engang har Muse-spilleren, kan du jo skifte røret i den (dersom du allerede ikke har gjoret det). Jeg gjorde det og fikk et løft i mellomtonen med det røret jeg satte inn.

Kan du ikke holde oss oppdatert med svarene du får fra Abrahamsen angående versjonen på din utgave?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornid
    Hehe, har samme intrykket som deg av Xindaken, med en meget behagelig lyd. Har ikke hørt denne Abrahamsen i direkte sammenligning med Xindak, men jeg har hørt Abrahamsen hos en forhandler, og ble heller ikke kjempeimponert.
    Når du engang har Muse-spilleren, kan du jo skifte røret i den (dersom du allerede ikke har gjoret det). Jeg gjorde det og fikk et løft i mellomtonen med det røret jeg satte inn.

Kan du ikke holde oss oppdatert med svarene du får fra Abrahamsen angående versjonen på din utgave?
    Ikke for å kuppe tråden, men hvilker rør anbefaler du ?

Har ikke hørt noe fra Abrahamsen i dag men skal melde tilbake når det kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel

Hei.

Jeg sitter å leker med tanken om nye høyttaler kabler.

Jeg trenger 2 kabler med en lengde på, tja 3m vil jeg tro.

Jeg orker ikke betale 100,- pr. meter. Så noe fornuftig og rimeligt, men samtidig noe som "optimalisere" det litt bedre en det jeg har nå, hadde vært supert.

Høyttaler: Jamo E770
    Receiver: Onkyo TX-SR601

For ikke å kuppe tråden, kan jeg komme med et lite tips til kabel, selv om de kanskje blir litt dyrere enn planlagt.
    Se denne tråden om Xindak-kabler. Der kan du få en god kabel til forholdsvis greit pris. Ellers har jeg brukt Dali Silver wave fra Hifiklubben, som jeg synes er en god kabel.
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...lerkabler.html

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør

Ikke for å kuppe tråden, men hvilker rør anbefaler du ?

Har ikke hørt noe fra Abrahamsen i dag men skal melde tilbake når det kommer.
    Bare for å si det, så er ikke jeg en rørekspert og har bare fulgt anbefalinger jeg har fått fra Audiofoni (hvor jeg kjøpte utstyret). Jeg ble da blant annet anbefalt et Siemens-Halske NOS-rør. Jeg kjøpte det og er fornøyd med det. Mener at bassen blir mer presis i tillegg til en forbedring i mellomtonen. Dynamikken blir også bedre. Ellers fikk jeg vite at å bytte til f.eks Golden dragon-rør til ca 200 kr pr stykk også gir en bra oppgradering sammenlignet med standardrøret. Siemens-rører koster ca 1000 kr, så det er ganske dyrt. Ellers satte jeg på en Duede Cirtura dempering på røret, noe som koster kun 130 kr.
    Det blir litt synsing dette (som mye annet) fordi jeg har ikke testet å bytte rør om hverandre for å sammenligne.
    Rør kan du skaffe fra Motron (Brynjar Kvanlid).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ikke noe svar fra Abrahamsen?