Hjelp: Trekke nettverkskabler utvendig. Hvordan isolere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer Blacksmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp: Trekke nettverkskabler utvendig. Hvordan isolere?

Må trekke nettverkskabler fra lofte og ned til 1. etg og kjeller. Kablene er av type cat-5e og jeg må trekke dem utenfor husveggen. Da jeg ikke ønsker å borre mellom gulv/tak i huset. Hvordan skal jeg sikre at kablene ikke fryses eller miste sin kvalitet??

Skal brukes til tv-titting (Altibox) og data, av en bekjent har jeg fått vite at på tv-signaler så kan jeg oppleve at bilde blir hakkete hvis kablen har fryst, da den ikke kan bære så mye data lenger.

Noen tips?? Bruk av kanaler?? isolere i kanalen med glava,byggemasse??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tja...

Sitat Opprinnelig postet av Blacksmit
    Må trekke nettverkskabler fra lofte og ned til 1. etg og kjeller. Kablene er av type cat-5e og jeg må trekke dem utenfor husveggen. Da jeg ikke ønsker å borre mellom gulv/tak i huset. Hvordan skal jeg sikre at kablene ikke fryses eller miste sin kvalitet??

Skal brukes til tv-titting (Altibox) og data, av en bekjent har jeg fått vite at på tv-signaler så kan jeg oppleve at bilde blir hakkete hvis kablen har fryst, da den ikke kan bære så mye data lenger.

Noen tips?? Bruk av kanaler?? isolere i kanalen med glava,byggemasse??
    For å si det slik, jo kaldere jo bedre. Det kalles ohms lov.
    Hadde det vært mulig å oppnå -273,15 grader her, hadde kobberet i cat kabelen blitt en superleder med 0 motstand = 0 tap. Slik er det med alt av kabler., så ikke vær redd for det, konsentrer deg heller om å ikke legge kabelen med for krappe bøyer, DA forringer du virkelig signalet, og tett hullene du borer inn i veggen. Det siste vi vil ha er vel vann som kommer inn?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tostumpf
    For å si det slik, jo kaldere jo bedre. Det kalles ohms lov.
    Hadde det vært mulig å oppnå -273,15 grader her, hadde kobberet i cat kabelen blitt en superleder med 0 motstand = 0 tap. Slik er det med alt av kabler., så ikke vær redd for det, konsentrer deg heller om å ikke legge kabelen med for krappe bøyer, DA forringer du virkelig signalet, og tett hullene du borer inn i veggen. Det siste vi vil ha er vel vann som kommer inn?
    Takk for svar.. Helt riktig.. vil helst ikke ha vann som kommer inn heller.
    Men vil det si at det mange av de såkalte elektrikere som sier til meg at jeg ikke burde ha nettverkskablene utvendig bare snakker tull??

* Noen sier at jeg ikke burde ha nettverkskabler ute i det heletatt
    * En annen sa at bare det ikke blir under -40 så bør det gå greit. Samt at det ikke er minus grader når jeg legger dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blacksmit
    Takk for svar.. Helt riktig.. vil helst ikke ha vann som kommer inn heller.
    Men vil det si at det mange av de såkalte elektrikere som sier til meg at jeg ikke burde ha nettverkskablene utvendig bare snakker tull??

* Noen sier at jeg ikke burde ha nettverkskabler ute i det heletatt
    * En annen sa at bare det ikke blir under -40 så bør det gå greit. Samt at det ikke er minus grader når jeg legger dem.
    Vel, det fins jo egne kabler for bruk ute, men dog trengs det nok ikke i et stakkars lite hjemmenettverk hvor små mengder data overføres noen få meter. Men det kan være lurt ja og legge kabelen i pluss grader. Kan tenkes at de små lederene kan knekke i kulda.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du legger de i normalt vær og unngår de verste bøyene ute så er det ikke noe problem.

Du trenger heller ikke noen "spesial" kabel, det er ikke et så stort behov for et lite hjemme nett.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke trådløst nettverk? Enkelt å installere, lett å sikre og går fint mellom kjeller og 2. etg, iallefall hos meg...!!?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Hvorfor ikke trådløst nettverk? Enkelt å installere, lett å sikre og går fint mellom kjeller og 2. etg, iallefall hos meg...!!?
    Siden jeg må legge opp kabel for TV. Har TV fra "Lyse" som må bruke nettverkskabel. Datamengden for tv skal være relativt stor som jeg har skjønt og da holder ikke trådløst i det heletatt..

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har yttervegg av tre med vertikale bor kan du vippe ut ett av dem og legge trekkerør bak. Det gjorde montøren hos naboen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener stående kledning?
    Joda, det er mulig, men det er vel da nesten like enkelt å legge kabelen inntill kledningen - den vil nesten ikke være synlig.
    Problemet er der hvor kabelen kommer ut/skal inn igjen - å få dette til uten å lage en vinkel, en knekk, er nesten umulig.

Men jeg har lagt mye kabel rundtomkring - en liten bøy her og der er ikke noe problem.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Du mener stående kledning?
    Joda, det er mulig, men det er vel da nesten like enkelt å legge kabelen inntill kledningen - den vil nesten ikke være synlig.
    Problemet er der hvor kabelen kommer ut/skal inn igjen - å få dette til uten å lage en vinkel, en knekk, er nesten umulig.

Men jeg har lagt mye kabel rundtomkring - en liten bøy her og der er ikke noe problem.
    Ja mener stående kledning. Fordelen ved å legge bak kledning er at du kan brukke trekerør, og da elimineres problemet med knekk, eller tar jeg feil?.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke eliminert men nesten!! Så det er jo det optimale...

Men hvis ikke så går det jo ikke uten bøy. MEN denne bøyen skal IKKE være 90 grader

Mener å huske fra et kurs at man "ødelegger" kabelen ved å lage 90 grader.. Da er det ikke cat5 men cat 1

Bøy får du jo nesten uansett, men ikke en skarp en. Og da er det ikke noe pent åpent.

Men

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekkerør er det beste - helt klart - men man får vel uansett en knekk et sted med slikt etterarbeid.
    Når man legger trekkerør ellers så legges disse i store buer, gjerne oppoverbøyd slik at evt. kondens ikke skal legge seg nede i buer.
    Og man har mye større arbeidsrom når man legger rørene før kledning/plater.

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 50 m liggende ute fra ett til ett annet hus..det går smertefritt her ..og jeg tenkte ikke akkurat så mye på om jeg fikk 90, 60 el 30 grader på den noe sted.....ligger i trekkerør ca 25m og 4 m i stål rør under bakken og litt åpent opp langs veggen....lykke til....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedgrunnen til at man ikke legger cat 5e ute er jo på grunn av at isolasjoen på kabelen ikke er så godt egnet for vær og vind, men det burde jo likevel glatt holde i 10-15-20 år eller så.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Mener å huske fra et kurs at man "ødelegger" kabelen ved å lage 90 grader.. Da er det ikke cat5 men cat 1
    Antar da at knekk og bøy går utover kapasiteten til kabelen, at for eksempel overføringshastigheten forringes. Noen som har tips til måling av kapasitet på et Cat5 nett? Krever det spesial instrumenter eller kan man kjøre et program mellom server og PC? Har selv lagt opp et Cat5 nett hjemme, kunne vært artig å sjekke kvaliteten på arbeidet mitt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på de forskjellige kategoriene nettverkskabel er vel viklinger pr. tomme. Høyrere Cat verdi angir flere viklinger pr tomme. Ved å knekke en nettverkskabel 90 grader kan du se at viklingene blir ødelagte, og da endres spesifikasjonene på kablene (mtp induktans etc.) - og dermed senkes kapasiteten til kabelen.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du legger kabelen bar på yttervegg vil den aller verste fienden være sola. UV-stråling tar knekken på omtrent hva som helst. Sjekk at strømpa er UV-bestandig, slik som på antennekabel beregnet på utendørs bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Antar da at knekk og bøy går utover kapasiteten til kabelen, at for eksempel overføringshastigheten forringes. Noen som har tips til måling av kapasitet på et Cat5 nett? Krever det spesial instrumenter eller kan man kjøre et program mellom server og PC? Har selv lagt opp et Cat5 nett hjemme, kunne vært artig å sjekke kvaliteten på arbeidet mitt.
    Jada, målinger på et strukturert kabelnettverk er ofte obligatorisk i større kontorbygg. Det brukes dyre instrumenter for å gjøre dette skikkelig. Når vi har hatt en slik jobb leier vi gjerne inn et firma som utfører målingene slik at dokumentasjonen er på plass, så det er ikke noe for hvermannsen. Husk at de aller fleste hjemmenettverk dreier det seg kun om veldig små datamendger i forhold til den faktiske kapasiteten.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, interesangt tema i grund...

Driver med årling kontroll av noen brannalramanlegg hvor kunden har spikret kabel selv, det er noken som gjør det geniale med å legge PT2par utendørs, vi har vel byttet ut de fleste kablene ute snart, anelggene er 3-9år gamle...

Problemene er jo fukt/kondens, ising, sol, UV, mekanisk skade, om noen rører en kabel ved -20grader (eventuelt storm som gnikker kabel) så sprekker isolasjonen, da kan det bli brudd eller kortslutning i kabel....

Bare å legg cat5e på yttervegg du, men vær forberedt på å bytte den ut om ikke så alt for mange år... Eller borr hull inne, etter 3 dager har du glemt at både kabelen og hullene er der....

cat5e tåler en go del mere en den får kreditt for, men bøyradius å klem skal ikke køddes med...
    Desuten koster cat6e nesten det samme, å tåler enda litt mere... Vi bruker bare 6e på de få nettverkene vi er borti...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    cat5e tåler en go del mere en den får kreditt for, men bøyradius å klem skal ikke køddes med...
    .

Sant nok..

Å hos en hvermannsen så ligger kapasiteten til en slik kabel LAANGT over forbruket....

Det er på lange strekk med mye belastning at dette virkelig er et problem

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •