Kabel relaterte spørsmål..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel relaterte spørsmål..

Vil det påvirke strømgjennomgangen om jeg ruller sammen signalkablene jeg har ? den er nemmelig 3 m lang og jeg trenger ikke halvmeteren av den.

Fant ut at det er et rom her som har egen 16 amp kurs, så jeg tenkte og dra en kabel fra det rommet og ut i stua.
    Kabelen jeg skal legge opp er :

H07RN-F 450/750 V
    Approved for outdoor use
    To be used for portable utility articles and motors in extremely demanding environments, such as e.g. construction sites.
    Semko-approved.

Skal slenge på noen lag med alu folie, noe teip og en strømpe for og isolere og skjerme den best mulig intill jeg går til anskaffelse av skikkelige kabler.
    Fikk kicket på å forberede det enda mer, fått kabel kick and it feels goood

Skal også bytte ut nettledningen på komponenter så fort ledningene kommer i hus. Har skilt strøm ifra ht og signal hele tiden. bør jeg gjøre det samme med ht og signal og ?

Fant et overspenningsvern med HT filter som er laget for Data/Tele

Tekniske spes:
    Enheten beskytter utstyret på både tele- og strømforsyningssiden.

På strømforsyningssiden er det varistorbeskyttelse både fase til jord, mellom fasene og i tillegg vil 2 kondensatorer fjerne høyfrekvent støy fra nettet.

Varistorer:
    Kondensatorer: 2 stk. Siemens S20K385 og 1 stk. S20K300.
    Y2 kondensatorer på 4,7nF.
    Telesiden er beskyttet med edelgassavledere mellom pinnene 3/4/5/6 og jord samt varistorer mellom pinnene 4/5 og 3/6.
    Edelgassavledere:

Varistorer: Typegodkjente Joslyn 3-elektrode gassavledere type 2026-47-C2 med nominell DC tennspenning på 470V.
    2 stk. Siemens S14K95

Varistorene både på tele- og nettsiden er overvåket av termosikringer, slik at kortslutning mot fase/jord kan frakobles. Fungerer på alle kjente strømsystemer (IT, TN og TT nett.)

Kan dette være noe å bruke ?

Mvh Marius

Edit - Det og dra en ledning igjennom skjermingen av alufolie for og så jorde denne til chassie skal kabelen

1. følge hele signal \ HT kabel ? eller holder det med og slenge på en lednings bit ved enden av kabelen for og så feste denne på chassie ?

Tusen takk for alle svar

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rull ivei du.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, hadde satt pris på svar på mine andre spm og.

Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så hjelpsomme folk er her...

Jeg avisolerte en god del av jordkabelen som skal sitte på signalen og tvinnet det godt rundt alufolien, dro deretter på med et nytt lag alu, så gjennomsiktigteip, og no plastikk fra dokument mapper, og en runde gaffateip etterfulgt av en fin svart finish med elektro teip. jeg tok 16 amp kursen til stekeovnen og fjernet jord kobling. Så nå har anlegget egen kurs så fort drillen har fått seg litt strøm skal jeg lage hull til strømkabelen og så gjenstår det og få opp stikk kontaktene og der har jeg igjen et spm:

Skal jeg legge opp en ledning fra hver stikk som kobles i en møtepunkt boks der strømkabelen også vil bli koblet.

Eller skal jeg serie koble de?

Takk for alle svar som evnt dukker opp.

Mvh Marius

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mirigindo
    Skal jeg legge opp en ledning fra hver stikk som kobles i en møtepunkt boks der strømkabelen også vil bli koblet.

Hvis du tenker på vanlige stikk på vegg, så kobles de i serie på husinnstallasjon. Alså, hvis du feks skal ha 3 stikk bortetter en vegg, så går du bare med en ledning imellom disse... ikke en til hver.

EDIT: Forøvrig så finns det hjelpsomme sjeler her inne som kan svare på det meste... sjekk ut denne tråden til Svantekiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på stikkene som skal kobles til 16amp kursen. Ja er mange hjelpsomme sjeler her men jeg var ikke tolmodig nok til og vente på svar før jeg satte igang derfor små mas.

Men det overspenningsvernet jeg skrev om over, det er vel ikke noe å bruke i lyd sammenheng ?
    Prosessen jeg hadde med signal kabelen, gjorde jeg det riktig med tanke på chassie jord ?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tok 16 amp kursen til stekeovnen og fjernet jord kobling. Så nå har anlegget egen kurs så fort drillen har fått seg litt strøm skal jeg lage hull til strømkabelen og så gjenstår det og få opp stikk kontaktene og der har jeg igjen et spm:

Takk for alle svar som evnt dukker opp.

Mvh Marius
    Du har altså fjernet jordingen?? også skrudd opp stikkontakter?? er det slik å forstå??

Det er i så fall ulovlig og å en lek med det ukjente som kan få katastrofale følger.

Du kobler stikk ganske enkelt. på en stikk har du L tilkobling og N tilkobling... da går du inn på L N og ut igjen fra L N

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo jord frem til der jeg har montert strømkabelen som skal gå til anlegget.. Men ifra strømkabelen til stikkere for stereo er det ikke jordet.

Det skal vel verken være farlig eller ulovelig det ?
    Er forresten ingen ting annet en anlegget som kjører på kursen

Mvh Marius

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hva du har gjort

Men hvis man legger opp en ny kurs idag SKAL det være jording!! og med tanke på at den stikken du henter noe ut av ( hvilken er det?? ) så MÅ du fortsette med jord!!

ENESTE gangen man kan droppe jording er hvis man skal forlenge en kurs uten jord!!

jording er det som gjør at det IKKE er du som får "jordfeilen" i deg! og 50mA er nok til å ta knekken på deg, så å droppe jordingen for å få minimalt mindre støy er ikke bare farlig men totalt uansvarlig.

Ikke meningen å være frekk/stygg men dette er et tema som er så viktig at man ikke kan bøye seg unna.. Jeg har sett og selv opplevd diverse med jording..

Men kan du ikke fortelle meg hva som er gjort?? har ikke helt fått det med meg, mulig det er jeg som har misforstått litt ikke første gang isåfall

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ufaglært elektriker har du ikke lov til særlig mye.
    Å rote inni en stikkontakt er ikke lov.
    Å legge opp nye stikkontakter er ikke lov.
    Å fjerne jordingen fra en kurs er ikke lov.

Det KAN gå bra, men om du skulle få en brann en gang og selv om brannen ikke kommer av feil i akkurat DIN elektriske modifisering, så KAN etterforskerne finne ut av veldig mye og be om navn på firma som har gjort disse endringene.
    Og har du ikke noe å referere til, så KAN du få avkorting i din forsikringsutbetaling.

Så det å bruke fagfolk på elektriske modifiseringer kan virkelig lønne seg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Som ufaglært elektriker har du ikke lov til særlig mye.

Det er enkelt!!

Du har lov til å gjøre ALT du vil ETTER en stikkontakt.. Altså plugge i alt du vil i den..

Og du har også lov til å montere utstyr der det er satt opp sukkerbit klemmer!!

Altså man har ikke lov til stort mer

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp - og det er jo ikke mye

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nettopp - og det er jo ikke mye

Ikke en dritt faktisk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok du har nok misforstått

Stekeovnen på kjøkkenet har en egen kurs på 16 amp som er jordet.
    Det jeg har gjort er ved møtepunkboksen der kabel fra ovnstøpsel møter kabel fra el nettet har jeg koblet av kabelen som går til ovnen og lagt en ny kabel til stua.

Kabelen i stua er koblet til 4 enkelt kontakter som forsterkere og dvd kjører på, og det er den kabelen som ikke er jordet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det er gjort ja

Men det er fortsatt ikke lov til å kutte jordingen!!

Da dette er en eksisterende kurs som har jording!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis det er enkle stikk du har montert antar jeg at disse er med jord??

Det finnes vel ikke enkle stikk uten jord?? Tror ikke det?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

Enkle stikk uten jord finns da... har selv et par i taket.

Forøvrig når det gjelder jording, så hadde jeg kontroll på det elektriske anlegget mitt tidligere iår. Da spurte jeg vedkommende om dette med jording i rom, fordi jeg har en kurs som forsyner yttergang, samt et datarom og et gjesterom. I yttergangen er stikk jordet, mens de er ujordet på data/gjesterom. Dette fikk jeg opplyst var lovlig siden det her var snakk om tre seperate rom.
    Alså, jorder man en stikk i et rom, så må alle jordes. Men er gulv isolert(som vanlige oppholdsrom jo er) så trengte man ikke å jorde disse, selv om andre rom på samme kurs er jordet.

Tilbake til trådstarter sitt tema, hvis nå dette jeg har fått opplyst er riktig, så kan han da forlenge kursen fra "komfyrkontakten" på kjøkkenet til stua og sette opp ujordete stikk der. (Går da ut ifra at alle andre stikk i stua er ujordet!)
    ...Og at han selvsagt bruker fagfolk til jobben

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

Ja de har jord tilkobling, men jeg vil ikke ha jordet stereoen, er dette jeg har gjort rissikabelt for meg eller komponenter ?

Har skiftet nettledning på Pioneer vsx D1011 og Sansui aux701, samt aktiv sub ( som aldri brukes ) og dvd spilleren.

Skjermet signal kabelen fra Pioneer til sansui temmelig godt og jordet ene enden til chassie. helt utrolig hvordan lydbildet endret seg mer trøkk i dypbass, Nå spiller CW E 312 optimalt ivertfall, og scansonic p2500 har også kommet ut av skapet. for og ikke snakke om renheten yog fremheving av mellomtone samt bedring av diskant.

Kjører nå et opsett med pioneeren som "main brain" videre fra pre front a til sansui som er toppmodellen av stereo forsterkere som blir brukt som effekt for CW og SS. Kjører mission på topp av cw og Jamo classic 4 bak.

Er en helt utrolig lyd, har ikke ord må høres!
    Kan ta noen bilder av hvordan jeg har kablet og opsett nå hvis ønskelig.

Newcomer ICE_84 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvordan dere vrir og vender på det, så har ikke en ufaglært privat person lov til å åpne en stikkontakt eller koblingsboks å gjøre endringer der.

Etter det jeg har forstått/hørt så har strengt tatt ikke fagfolk lov til å gjøre slike ting i eget hus en gang...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de har jord tilkobling, men jeg vil ikke ha jordet stereoen, er dette jeg har gjort rissikabelt for meg eller komponenter ?

Svaret er vel i verste fall ja

Hørtes ut som om du hadde det ganske greit lydmessig ja

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •