Kabel relaterte spørsmål.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ICE_84

Etter det jeg har forstått/hørt så har strengt tatt ikke fagfolk lov til å gjøre slike ting i eget hus en gang...

Det tror jeg ikke noe på!

Hus der det bor en elektriker som har fast jobb som elektriker får ikke besøk av DLE engang. Da huset er under "faglig oppsyn" hele tiden....

Så lenge vi dokumenterer det vi har gjort hjemme på samme måte som når vi er på jobb så er det da ikke noen som kan si noe på det?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvordan dere vrir og vender på det, så har ikke en ufaglært privat person lov til å åpne en stikkontakt eller koblingsboks å gjøre endringer der.

Det er helt HELT sant, og bør da derfor heller ikke gjøres!

men når en person FØRST har gjort dette så er det viktig å fortelle hvordan det skal/burde ha vært.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Enkle stikk uten jord finns da... har selv et par i taket.

Forøvrig når det gjelder jording, så hadde jeg kontroll på det elektriske anlegget mitt tidligere iår. Da spurte jeg vedkommende om dette med jording i rom, fordi jeg har en kurs som forsyner yttergang, samt et datarom og et gjesterom. I yttergangen er stikk jordet, mens de er ujordet på data/gjesterom. Dette fikk jeg opplyst var lovlig siden det her var snakk om tre seperate rom.
    Alså, jorder man en stikk i et rom, så må alle jordes. Men er gulv isolert(som vanlige oppholdsrom jo er) så trengte man ikke å jorde disse, selv om andre rom på samme kurs er jordet.

Tilbake til trådstarter sitt tema, hvis nå dette jeg har fått opplyst er riktig, så kan han da forlenge kursen fra "komfyrkontakten" på kjøkkenet til stua og sette opp ujordete stikk der. (Går da ut ifra at alle andre stikk i stua er ujordet!)
    ...Og at han selvsagt bruker fagfolk til jobben
    Kuttet kursen til komfyren lenge før jeg nådde selve kontakten. men andre stikkene her i veggen er jordet
    men skal det ha noe og si når komponentene ikke har jording + kontaktene jeg har satt opp har ingen ting med andre kontakter verken i stua eller kjøkkenet..

Men er ikke problem og koble til jord i strømkabelen jeg har lagt opp.

Newcomer ICE_84 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det tror jeg ikke noe på!

Hus der det bor en elektriker som har fast jobb som elektriker får ikke besøk av DLE engang. Da huset er under "faglig oppsyn" hele tiden....

Så lenge vi dokumenterer det vi har gjort hjemme på samme måte som når vi er på jobb så er det da ikke noen som kan si noe på det?
    Må si jeg stusset litt på det selv også, men det var en som påsto det...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg stusset litt på det selv også, men det var en som påsto det...

Stusser jeg også nå

Ble veldig usikker...

Når det gjelder jording så er det tydelig at det praktiserer forskjellige regler.

jeg har lært:

NYTT: alt jord UANSETT

gammelt: følg det kursen har... uansett...

i samme rom: Alt jordet eller alt ujordet. Eneste unntaket er stikk til varmepumpe KAN ha jord selv om de andre ikke har det. Så lenge den merkes.

Videre så er det IKKE lov til å sette ned eget jordspyd for å jorde 1 kurs..

Dette er det jeg har lært og det vi følger. Når det gjelder anlegg som er fra tidligere en 70 så bryr vi oss ikke så hardt og følger det vi føler er riktigst!

Newcomer ICE_84 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Når det gjelder anlegg som er fra tidligere en 70 så bryr vi oss ikke så hardt og følger det vi føler er riktigst!
    Men må uansett utføres av fagfolk!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men må uansett utføres av fagfolk!

Når jeg skriver VI så mener jeg de som jobber i samme firma som meg

SÅ ja ALT skal gjøres av fagfolk, og til eldre det er til mer bruk er det for kompetanse da disse bruker å være en katastrofe..

Spesielt Jordingsmessig... Før i verden så brukte man avløpet til jording, disse har etterhvert blitt byttet ut med plast... og da skjønner man hvor bra jord man har...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •