Høytaler ledninger???????? viktig..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytaler ledninger???????? viktig..?

Hei..

Lurte bare på hvor viktig det er med dyre kabler???

Har selv hjemmebio;
    En Harman/Kardon AVR5500, Et par Audiovector C2(konge!), og et par Audivector C1 som bakhøytalere + en Proson RS 12 Fatboy (helrå!) og en Audiovector AVC center.

Til dette har jeg bare et par usle ledninger som, hører til et gammelt anlegg som tilhørte pappa.. et par tynne grå ledninge.. ja, du vet. Slike som man knyter skoen med (nesten).

Hva slags innvirkning har dette på anleggets helhet? og ville jeg oppnådd MYE bedre ytelese på anlegget vis jeg hadde invistert et par lapper på nye ledninger?? Noen forslag? anbefalinger??

Er det noe som er flaksehalsen i anlegget?? Noe som kanskje skulle vært byttet ut?? Selv er jeg ditt fornøyd.. Noe av det bedre jeg hører på!

Tnx.. Senitel

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurdere NORDOST Cinema Flex 144 til 150.000pr meter...
    er den dårlig?? hehe..

Neida.. Men er det INGEN som har noen fornuftige innvendinger!?!?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med monster cable eller supra kabler?jeg bruker supra og det funker bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som krangler om kabel-kvalitet for tiden :-) Ser du har samme diskusjon gående på www.hw.no forresten, og tror ikke du får et annet svar her. Signalveien blir ikke bedre enn det svakeste leddet i kjeden - så enkelt er det. Er f.eks. signalbanen inne i forsterkeren godt nok skjermet mot støy? Er loddingen gjort med dyrt (sølv f.eks.) eller billig loddetinn?

Du skjønner sikkert hva jeg vil fram til. Som sagt, jordkabel fra Elfa hevder mange er god ;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om at lyden blir bedre med gode kabler. Spesielt mye vil du vinne på høyttalerkablene. Kan nesten garantere at du har mye å vinne på å bytte ut "skolissene" med kabler som har større tverrsnitt. Det første du merker er dynamikken, bassen våkner plutselig til liv med mer punch enn før. Det sier seg selv at høyttalerne ikke kan drives skikklig med det du beskriver som skolisser, disse kablene er mer egnet til å drive en lommelyktpære enn å kontrollere et basselement.

Når det gjelder signalkabler er forskjellene ikke så store. De er der men nyansene er små og det kreves et trent øre for å oppleve store forskjeller. Å oppgradere fra de lissene som følger med nye produkter til middels gode kabler er nok hørbart for de fleste.

Tenk på det slik: Har du en forsterker som yter 100% og har en høyttalerkabel som yter 50%, så yter ikke høyttaleren mer enn 50%.

MVH Gorm

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med HI-FIL!jeg byttet ut kablen som jeg fikk med subwoofern til en monster cable sub kabel og bassen ble bedre og strammere!det er hva jeg opplevde.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme erfaring som deg på subben Rusty, jeg byttet til TaraLabs Prism 2200s subwoofer interconnect og fikk strammere og mer kontrollert bass. Men oppgraderingen av høyttalerkablene ga mye større endring. Spesielt viktig er dette på bakhøytalerne (hvis de har basselementer), da kabelene her som regel er mye lengre.

Gorm

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde egentlig bestemt meg for å holde kjeft, men......!

Min subjektive mening er at Høytaler kabler er veldig oppskrytt..! Dersom kabelen har et tverrsnitt som er stort nok i forhold til effekt på forsterker og høytaler, har det ingen betydning om kabelen koster 20kr/m eller 500kr/m.....

Har kløppt ut et innlegg fra Hificentralen's forum:

Det er ikke meningen å ødelegge morroa her, men det er faktisk utlovet en pris på 2500 US$ til den som klarer å høre forskjell på to høyttalerkabler i en blindtest.

Skal en dømme etter innleggene her burde dette være lett-tjente penger.

Bare kontakt Stewart Pinkerton, patent3@dircon.co.uk. Såvidt jeg vet har enda ingen klart å vinne denne prisen.

Robert-
    Håper dette er greit for eier av innlegget....

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart at kablene må være dimensjonert for jobben, men man trenger ikke bruke tusenvis av kroner på høyttalerkabler, da kaster man bort penger. Jeg ville heller brukt 2000 mer på å kjøpe litt bedre høyttalere enn å kjøpe noen litt billigere høyttalere og dyre kabler for eksempel.

Tor Arne

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg hadde egentlig bestemt meg for å holde kjeft, men......!

Min subjektive mening er at Høytaler kabler er veldig oppskrytt..! Dersom kabelen har et tverrsnitt som er stort nok i forhold til effekt på forsterker og høytaler, har det ingen betydning om kabelen koster 20kr/m eller 500kr/m.....

AK
    Og hvis du leser innlegget mitt så skriver jeg quote: bytte ut "skolissene" med kabler som har større tverrsnitt.
    Og det er jo akkurat det du selv sier, så skjønner jeg ikke hva du egentlig hadde tenkt å holde kjeft om. Etter hva jeg kan se er det ingen i denne tråden som skriver at kablene må være dyre?
    Har selv prøvd den omtalte grøftekabelen fra biltema med bra resultat.

Har forøvrig prøvd å få kontakt med Stewart Pinkerton uten å lykkes, det virker som om denne blindtesten er bare bogus.

MVH Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du leser innlegget mitt så skriver jeg quote: bytte ut "skolissene" med kabler som har større tverrsnitt.
    Og det er jo akkurat det du selv sier, så skjønner jeg ikke hva du egentlig hadde tenkt å holde kjeft om. Etter hva jeg kan se er det ingen i denne tråden som skriver at kablene må være dyre?
    Sorry, leste litt fort..! ops: Men poenget mitt er at folk som kjøper høytalerkabler til mange lapper, blir lurt.... Et eksempel er kabler fra Tara Labs som har såkalt "Bi wiring". Disse kablene har med bruksanvisning som forteller at det skal 4 ledere på ene polen, og 3 på den andre... Altså 7 ledere totalt. Det står tilogmed at man skal kople 3 blå og en hvit på den ene, og 3 hvite på den andre..... Alle ledere har likt tverrsnitt...!!!!

Dette er jo totalt BS.....

Har forøvrig prøvd å få kontakt med Stewart Pinkerton uten å lykkes, det virker som om denne blindtesten er bare bogus.
    Tror det er seriøst..!

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei AK.
    Jeg har selv de nevnte TaraLabs BiWire kablene, og de består av 4 ledere: blå,svart,rød og hvit. Koblingen er enkel, på forsterkeren kobles blå og sort til jord og hvit og rød til +. på høyttaleren med BiWire tilkobling kobles da f.eks. hvit og blå til + og - på bassen, og rød og sort til + og - på diskant/mellomtone. Dette gjør at bassen er sikret nok strøm uten at diskant/mellomtone må lide for dette.
    Har forsterkeren utgang for BiWire kobles det selvfølgelig likt i begge ender.

MVH Gorm

PS: Jeg er helt enig i at høy pris ikke nødvendigvis leder til bedre lyd, men når det er sagt må jeg også nevne at jeg har oppnådd mye med de kabelbyttene jeg har gjort.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk utlyst en pris på 2500$ til den som klarer å høre forskjell på høyttalerkabler i en blindtest....

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det er faktisk utlyst en pris på 2500$ til den som klarer å høre forskjell på høyttalerkabler i en blindtest....

Robert-
    Kikk litt lenger opp i denne tråden

MVH Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Jeg er helt enig i at høy pris ikke nødvendigvis leder til bedre lyd, men når det er sagt må jeg også nevne at jeg har oppnådd mye med de kabelbyttene jeg har gjort.
    Hvilke kabler hadde du før..?

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="AkHvilke kabler hadde du før..?

Mvh

AK[/quote]

Har hatt mange forskjellige høyttalerkabler.
    -div 4 kvadrat kabler fra bilstereo og solcelleanlegg.
    -Flattline BiWire
    -Rega BiWire
    -Supra SingelWire
    -Nordost (blue heaven) BiWire, hadde bare på lån.
    - ++

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at de fleste av disse er rimelig dyre kabler....!

Det jeg mener er at jeg ikke tror det går ann å høre forskjell på en OK kabel, og en dyr kabel.....

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg synes jeg har funnet et greit kompromiss mellom pris og ytelse.

Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg synes jeg har funnet et greit kompromiss mellom pris og ytelse.
    Jo da, de er ikke så altfor dyre de kablene du bruker ....!

Men for de som har tenkt på å kjøpe seg Nordost el.likn høytaler kabler til en vanvittig penge, det er bare tull...... Bruk pengene på bedre høytalere heller

Mvh

AK

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •