DVI-I/HDMI kabelsurr...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVI-I/HDMI kabelsurr...

Jeg har en DVI-I (dual link) utgang i PC'en min og HDMI-utgang i TV'en, men jeg finner ikke noe DVI-I(DL)/HDMI-kabel... Det går vel ikke ann å koble DVI-D i en DVI-I-inngang?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood
    Jeg har en DVI-I (dual link) utgang i PC'en min og HDMI-utgang i TV'en, men jeg finner ikke noe DVI-I(DL)/HDMI-kabel... Det går vel ikke ann å koble DVI-D i en DVI-I-inngang?
    Jo, utgangen på skjermkortet skal støtte både dual og singel. Det er enkelte PC-skjermer (blant annet 30" fra Dell og Apple m/høy oppløsning) som krever at skjermkortet har mulighet for dual-link, derfor muligheten.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en dvi kabel og en slik?

Biltema Norge
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jo, utgangen på skjermkortet skal støtte både dual og singel. Det er enkelte PC-skjermer (blant annet 30" fra Dell og Apple m/høy oppløsning) som krever at skjermkortet har mulighet for dual-link, derfor muligheten.
    Så, det du mener er at en DVI-D DL kabel skal kunne passe inn i en DVI-I DL-inngang..? Har både en Dell-skjerm og skjermkort med DVI-D DL-inngang...

Passer en DVI-D DL kabel i en DVI-I DL-inngang, så kan man jo gå for det Mr_Spock linket til...

Og skulle det passe, vil det da være best å koble kabelen til PC-skjermen eller skjerkortet siden jeg har DVI-D DL på begge steder?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, det du mener er at en DVI-D DL kabel skal kunne passe inn i en DVI-I DL-inngang..? Har både en Dell-skjerm og skjermkort med DVI-D DL-inngang...

Passer en DVI-D DL kabel i en DVI-I DL-inngang, så kan man jo gå for det Mr_Spock linket til...

Som du ser her, det eneste DVI-D DL kabelen mangler i forhold til en DVI-I DL inngang er 4 pinner for det analoge signalet. De pinnene skal du ikke bruke, og kabelen skal derfor kunne brukes. Det er vel hann-kontakter (?) her vi snakker om, så evn. manglende pinner er ikke av betydning så lenge de dekker en funksjon du ikke skal bruke.

Og skulle det passe, vil det da være best å koble kabelen til PC-skjermen eller skjerkortet siden jeg har DVI-D DL på begge steder?
    Nå datt jeg litt ut. Skulle ikke denne kabelen være forbindelsen mellom en TV (HDMI) og et skjermkort (DVI)?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    goodiegood: Du må passe på forskjellen mellom utgang og inngang. Du kan fint bruke en DVI-I utgang til å sende et signal over en DVI-D kabel (singel- eller dual-link). Du vil derimot slite med å koble en DVI-I kabel inn på en DVI-D inngang på grunn av de ekstra pinnene.

Hvis den ekstra DVI-kontakten på skjermen din er laget for å sende signalet videre så vil det fungere å koble via denne. Vanligvis er disse ekstra kontaktene beregnet brukt for å koble flere forskjellige maskiner til samme skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Som du ser her, det eneste DVI-D DL kabelen mangler i forhold til en DVI-I DL inngang er 4 pinner for det analoge signalet. De pinnene skal du ikke bruke, og kabelen skal derfor kunne brukes. Det er vel hann-kontakter (?) her vi snakker om, så evn. manglende pinner er ikke av betydning så lenge de dekker en funksjon du ikke skal bruke.

Nå datt jeg litt ut. Skulle ikke denne kabelen være forbindelsen mellom en TV (HDMI) og et skjermkort (DVI)?
    Aaa! Nå ble jo ting mye klarere for min del.

Må først beklage for all forvirringen, men jeg skal altså koble PC'en min til LCD-TV'en min. Også har jeg DVI-D-port på PC-skjermen og DVI-I-port på skjermkortet, men det spiller vel intet rolle hva jeg har på PC-skjermen siden jeg skal koble kabelen fra skjermkortet til TV'en...

Ja, jeg har vel ikke noe behov for analoge signaler siden jeg skal koble den til min LCD-TV... Så da kan jeg jo bruke DVI-D kabel i en DVI-I-port uten problemer.

EDIT: Ja, må passe bedre på det. Men som du ser, så har jeg planer om å koble en DVI-D DL kabel til en DVI-I DL-port. Og ja, jeg tenkte vel ikke helt "outside the box" istad når jeg begynte å plapre om DVI-port på PC-skjermen... Beklager for det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo nettopp en veldig god grunn til at bransjen nå har vært fornuftige nok til å satse på HDMI, en felles standard for lyd og bilde. Det sier seg selv av det blir lett forvirring av slike ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da holder igrunnen med å bestille en DVI-D -> HDMI adapter, ja? Eller skal jeg gå for en "ren" kabel..?

Fant ut at jeg må ha minst 3m lang kabel fordi det er avstanden fra TV'en til PC'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk for all hjelp!

Har fått mye ut av å lese på forumtråden her, tusen takk alle sammen.
    Jeg har ett spørsmål, og det er:
    Når jeg har koblet en DVI - HDMI kabel fra PC til TV, skal det da komme lyd gjennom den også, eller må jeg ha en lydkabel fra PC til TV som fungerer sammen med bildet?
    Jeg har DVI-I utgang på PC'en.

PS! Har ikke eksternt lydanlegg til TV'en.

Eimund

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •