RCA eller digital coax

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RCA eller digital coax

Har lest en del innlegg og spørsmål om kabler uten helt å skjønne hva som er anbefalt og ikke, så jeg tenkte jeg kunne starte min egen tråd.

Jeg skal ikke gjøre noe mer avansert enn å koble sammen en Toshiba SD-370E DVD spiller kjøpt på Lefdal til kr. 1000,- med en Harman/Kardon AVR 245. I bruksanvisningen på forsterkeren står det at jeg skal koble sammen DVD spilleren og forsterkeren med en digital coax. Det hadde jeg ikke liggende så jeg brukte noen gamle syltynne phonokabler som har fulgt med et eller annet. Resultatet ble lyd. Ut av alle høyttalerne.

Men siden bruksanvisningen sa at det skulle være digital coax så stakk jeg innom Elkjøp og ba om det. Kom hjem med Hama RCA kabler med forgylte kontakter, men det var visst ikke det jeg egentlig skulle ha. Fant det først ut når blisterpakningen var klippet i stykker.

Spørsmålet blir om disse gjør samme nytte?

DVD spilleren har både DTS og Digital Dolby. Den har digital coax utgang, ikke optisk. Har lest på forumet at dersom det brukes analoge kabler så kan det ikke spilles i DTS eller Dolby Digital. Betyr det at det er avhengig av kabelen og ikke spilleren?

Har også lest at ved bruk av analoge kabler så er det DAC på DVD spilleren som gjelder og ved digital så er det DAC til forsterkeren som gjelder. Hva er forskjellen? Og hvilken praktisk betydning har det?

Jeg regner med at dersom jeg bytter ut de tynne phonokablene med disse vesentlig dyrere Hama kablene så blir det i hvert fall ikke noe dårligere lyd, men burde jeg egentlig bytte det inn i en digital coax, bør jeg kjøpe en digital coax i tillegg til denne og bruke denne på CD og den coax til DVD eller kan jeg like godt beholde denne, drite i coax'en og ha samme opplevelsen?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du selv at det blir bedre lyd med Hamakabelen?

Hvis ikke så kan du liksågodt beholde lakrisen

Har enda ikke hørt forskjell på digitalkabler, men for utseendet/gadgetfølelsen kan du kanskje gå for en dyrere/penere kabel.

Når det gjelder analoge kabler blir det noe annerledes, for det dekodes signalet en annen plass enn i receiveren.

Men når du overfører lyden digitalt fra DVD-spiller til receiver skal du bruke kun en kabel, oftest er utgangen orange på DVD spilleren. Så må du antakelig dedikere inngangen du bruker på receiveren din i en eller annen meny. Virker som at du bruker to kabler ut fra det du skriver, mulig jeg misforstår?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke koblet til Hamakabelen ennå. Dersom jeg ikke har noen glede av den så forsøker jeg å bytte den.

Du sier at signalet dekodes et annet sted enn i receiveren. Hva har det å si for opplevelsen? Går man glipp av DTS hvis man ikke har digital overføring til forsterkeren?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke en vanlig analog signalkabel til å overføre digital signaler. Egentlig skal du ha en coax kabel med 75 Ohms motstand, men på korte strekk tror jeg ikke det betyr så mye fra eller til... Jeg ville nok likvel på sikt byttet til en digital kabel, bare for å være på den sikre siden. Det fungerer likevel helt fint med den andre også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Jeg har ikke funnet noe sted hvor motstanden står, men på hjemmesidene til distributøren så står det:
    Optimerad för digital audio signal överföring.

Som du skjønner så er ikke jeg på hjemmebane her akkurat.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tarmtott
    Takk for det. Jeg har ikke funnet noe sted hvor motstanden står, men på hjemmesidene til distributøren så står det:
    Optimerad för digital audio signal överföring.

Som du skjønner så er ikke jeg på hjemmebane her akkurat.
    Spør du meg, så høres det ut som om den kabel kan gjøre jobben helt greit.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også lest at ved bruk av analoge kabler så er det DAC på DVD spilleren som gjelder og ved digital så er det DAC til forsterkeren som gjelder. Hva er forskjellen? Og hvilken praktisk betydning har det?
    Dette er etter min mening hvor alt står og faller. De aller fleste lydkilder leser digitale medier og da er en "digital kilde". Men, alle DVD og CD-spillere har en intern DAC som gjør dette signalet om til et analogt signal som gjør det spiselig for forsterkeren vidre ut til høyttalerne. Kvaliteten på lyden avhenger i dette tilfellet av hvilken DA-konvertering som er best. En dyr CD-spiller betyr en dyr DAC og en mer korrekt gjengivelse av det digitale signalet. Det er riktig at hvis du bruker den digitale utgangen på en DVDspiller, går du utenom den interne DACen. Det blir derfor opp til deg og finne ut om DAC i DVDspiller er bedre enn forsterker eller omvendt, bare ved å bruke ørene. Men, dyrere kilde betyr dyrere DAC, og bedre DAC. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da blir hele problemstillingen en subjektiv vurdering av lyd? Det er ingen praktiske begrensninger som ligger i valg av kabel? Ingenting som velges vekk?

Og dersom kabelen er "Optimerad för digital audio signal överföring" så bør vel det bety at motstanden er ca 75 ohms? Vil da det bli samme effekt å putte den ene delen av kabelen i coaxinngangene?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker digital overføring, dvs. dekoder i receiveren så kan du stort sett bruke hvilken kabel som helst.

Skal du overføre analogt, to kabler (eller fler) så er det litt annerledes.

Men skal du ha DTS og Dolby digital må du overføre digitalt om du ikke har dekoder i DVD spilleren og multikanaler ut.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •