kobber er kobber?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kobber er kobber?

Nå har det seg slikt at jeg er en kabel skeptiker til de grader, og jeg mener at kobber er kobber. Jeg gjorde et forsøk for noen dager siden, et kabelstrekk på 200m med to "forskjellige kabler". Tverrsnittet var det samme på begge kablene.

kabel 1. 8 leder Cu
    kabel 2. 1 leder Cu

jeg brukte ei lyspære som motstand og når jeg målte spenningen ved lyspæra så var spenningen akkurat den samme. Altså samme lederevne.

Så min konklusjon er at kobber er kobber uansett pris, så jeg ser ikke vitsen i å betale 200kr meteren når jeg kan få det for 20kr meteren.

Jeg har også vanskelig for å tro at en isolasjon kan fjerne "støy", når isolasjonen er så tynn...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg..

Men dette.

Sitat Opprinnelig postet av Kenneth199

Jeg har også vanskelig for å tro at en isolasjon kan fjerne "støy", når isolasjonen er så tynn...

Jeg mener at isolasjonsevnen har noe å si.. Det er ikke snakk om rare strømmene og hvis disse er bra skjermet så har det nok en påvirkning.
    Men alt med måte!!!

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel

Kobber er ikke bare kobber. Kobberet som blir brukt i billig kabler er ikke så reint som det i dyrere kabler. Renheten er det som avgjør hvordan lyden blir når den kommer ut av høytaleren. Jeg har ialle merket stor forskjell på kabler, og at en kvalitets kabel kan gi et stort løft i lydbilde og påvirke lyden i de retninger du måtte ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksperimentet du har utført er altså noe ala dette:

En eller annen spenningskilde er koblet til en kabel (R1) som igjen er koblet til en pære (R2). Du observerer spenningen over pæren med et volt-meter?

Spørsmålet da er: hvilken kilde benytter du? DC? AC? Hva er pærens motstand?

Musikk kan best klassifiseres som "AC med frekvens mellom 20Hz og 20kHz". En høyttaler tilnærmes ofte som en rent resistiv motstand på 8 Ohm, selv om det er upresist. Dersom testen din er nært opp til dette så er den relevant, hvis ikke så er det lite relevant.

Mener du isolasjon eller skjerming? Isolasjon har som primær oppgave å unngå kortslutning mellom to eller flere ledere i en kabel, eller mot andre ledende fremmedlegemer.

Både ledernes geometri og evt skjerming kan bidra til å redusere induktiv og kapasitiv kobling til eventuelle støy-kilder.

-k

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er garantert en forskjell, jeg byttet ut kablene til bakhøyttalerne mine fra billig clas ohlsson kabel til noe dyrere kabel kjøpt på Eltek, det var ikke spesielt dyre kabler, ca40kr/m Jeg vet ikke om jeg kan høre forskjell, men lydnivået ble iallefall høyere. Lydkvaliteten kan jeg ikke uttale meg om, da det er litt vanskelig på surround bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var testen jeg fullførte:

Først gjorde jeg det med den ene kabelen, så gjorde jeg det med den andre kabelen, kobber innholder er det sammen, den eneste forskjellen er at den ene kabelen hadde kun en leder, mens den andre har 8 ledere (tråder)

Spørsmålet da er: hvilken kilde benytter du? DC? AC? Hva er pærens motstand?
    Svar: brukte 24v AC, målte 22.7v ved pæren. Jeg husker ikke hvor mange ohm pæren var på.

Mener du isolasjon eller skjerming? Isolasjon har som primær oppgave å unngå kortslutning mellom to eller flere ledere i en kabel, eller mot andre ledende fremmedlegemer.
    Jeg mener skjerming :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var testen jeg fullførte:

Først gjorde jeg det med den ene kabelen, så gjorde jeg det med den andre kabelen, kobber innholder er det sammen, den eneste forskjellen er at den ene kabelen hadde kun en leder, mens den andre har 8 ledere (tråder)

Svar: brukte 24v AC, målte 22.7v ved pæren. Jeg husker ikke hvor mange ohm pæren var på.

Jeg mener skjerming :-D
    For DC så ville jeg forvente samme spenningsfall uavhengig av geometrien.

For AC så vil man etterhvert merke skin-effekten hvis frekvensen er høy nok i forhold til kabelens lengde. Så lenge du ikke sier noe om frekvensen så er vi like langt.

Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia
    In copper, the skin depth at various frequencies is shown below.

frequency d
    60 Hz 8.57 mm
    10 kHz 0.66 mm
    100 kHz 0.21 mm
    1 MHz 66 µm
    10 MHz 21 µm
    Dersom pådraget ditt var 60Hz så er altså skin-dybden (dybden i materialet hvor strøm-tettheten er falt med 1/e) 8.5mm. Jeg regner med at det betyr at ekstra spenningsfall i en solid-core leder, selv på 100 meter blir minimal.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke instrument til å måle frekvensen med :???: men kan jo prøve å stappe den ene fingen i rumpa og tungen på kabelen?

End of thread :P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik test viser da ingen ting. Du måler bare spenningstapet i andre enden ved en ukjent last.

Tviler sterkt på at frekvensen han kjører er på langt nær høy nok til at skin-effekten vil ha noen som helst innvirkning.

EDIT:
    Jeg er en "skeptiker" jeg og.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du passe deg , det er et gigantisk MINEFELT du gir deg i kast med :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interessant

Har ikke instrument til å måle frekvensen med :???: men kan jo prøve å stappe den ene fingen i rumpa og tungen på kabelen?
    En slik test viser da ingen ting. Du måler bare spenningstapet i andre enden ved en ukjent last.Tviler sterkt på at frekvensen han kjører er på langt nær høy nok til at skin-effekten vil ha noen som helst innvirkning.
    :-D :-D :-D

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Kobber er ikke bare kobber. Kobberet som blir brukt i billig kabler er ikke så reint som det i dyrere kabler. Renheten er det som avgjør hvordan lyden blir når den kommer ut av høytaleren. Jeg har ialle merket stor forskjell på kabler, og at en kvalitets kabel kan gi et stort løft i lydbilde og påvirke lyden i de retninger du måtte ønsker.
    At det var? Det kan kanskje være en liten faktor ja, men det er veldig mange andre variabler du må ta hensyn til. Ting som kabeltverrsnitt, lengde, evt. skjerming, ledergeometri osv.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    At det var? Det kan kanskje være en liten faktor ja, men det er veldig mange andre variabler du må ta hensyn til. Ting som kabeltverrsnitt, lengde, evt. skjerming, ledergeometri osv.
    Kabeltversnitt? Har du aldri vært borti Nordost sine kabler. De er jo tynne som fy;-) Og låter kjempe bra. Selv om jeg er drit skeptisk til tynne kabler

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Kabeltversnitt? Har du aldri vært borti Nordost sine kabler. De er jo tynne som fy;-) Og låter kjempe bra. Selv om jeg er drit skeptisk til tynne kabler
    Tynne, men også brede. Så arealet blir vel ikke så lite alikevel. :?

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så er det forskjell på kobberkvalitet, med forskjellige renheter. Men det er neppe det som gjør det store utslaget, ihverfall så lenge man bruker stort nok tverrsnitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen vise til en eneste blindtest, noensinne hvor metallstruktur eller oksygeninnhold hadde beviselig betydning?

Hvorfor teoretisere og hypotisere rundt noe som tydeligvis er fullt og helt uten betydning?

Jeg kan komme med fine teorier om hvordan nærværet av metan-gass i Oppdal fra NRF-kuer påvirker lyden i en mer organisk måte enn metan-gass fra Belgisk blå i Bergen, alt mens jeg sitter i min by-leilighet og lytter. Men det blir jo ikke annet enn luftige teorier uten praktisk relevans.

Hvorfor er man så vennlig sinnet ovenfor denne kabel-svindelen, hvor kyniske produsenter utnytter mennesker med dårlig forståelse for fysikk? Er man like vennligsinnet ovenfor T5PC? Terra? Er det noen som vil donere penger til min paypal-konto hvis jeg lover å projisere astral-bølger inn i stereoen deres? Jeg har ingen dokumentasjon, for den spiste hunden, men jeg lover at det er sant, altså...

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er det noen som vil donere penger til min paypal-konto hvis jeg lover å projisere astral-bølger inn i stereoen deres?
    Det står på hjemmesiden til mine produkter at de allerede har i sommerhalvåret blitt utsatt for over 78,5 timer astral-bølger under fullmåne. 0,5 timer til og det vil gå ut over musikaliteten. Hvis man bare kjøper kvalitet med en gang så slipper man slike usikre oppgraderinger i ettertid.

Det som skjer ved en slik behandling er at atomene (på et subnuk. nivå selvfølgelig) spaltes, og danner en aktiv ring rundt de indioserte molekylene. Elektromolekylene trekker seg derfor ut til den aller ytterkant av av aktive komponenter og kun semi-magnetisk digital-elektrolyse vil kunne presse de inn igjen. Det ønsker vi naturligvis ikke, da resultatet av en slik avansert behandling vil forbedre komponentenes kuruaktive egenskaper. Tesla var den første som oppdaget dette, da han forsket på jordens indre magnetfelt. Desverre ble hans papirer tatt av US Air Force etter hans død, og behandlingen forble en godt gjemt statshemmelighet. I allefall inntil hifi-industrien etter å ha lagt ned flere år og milliarder av dollar ned i forskning, fant ut av mysteriet.

Bare så det er sagt, så anbefaler undertegnede ikke den type behandling på kabler. På passive komponenter gjør det mer skade enn godt, og det vil forstyrre metall-balansen i lederkjernen. Det blir det samme som å lytte på kabelen, og det vil vi naturligvis ikke.

Så nei, knutinh. Meg kommer du nok ikke til å se mange kroner fra.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Tynne, men også brede. Så arealet blir vel ikke så lite alikevel. :?
    Se på nordost sine dreamcaster høytalerkabler

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet vi at koblinger og internkabling i elektronikken er av høyere kvalitet enn høyttalerkabler til 100 kroner metern?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Hvordan vet vi at koblinger og internkabling i elektronikken er av høyere kvalitet enn høyttalerkabler til 100 kroner metern?
    Det brukes svært sjeldent, selv på dyrt utstyr designet av respekterte produsenter. Den mest vanlige internkablingen som blir brukt er stort sett kun multicore PN-leder av kobber, av samme kvalitet som selges på for eks. Biltema og ulike elektroforhandlere. Noen bruker solidcore kabel også, men det er vel mest når det skal se ryddig ut. Naim tror jeg bruker dette:

Et marked for dyre kabler er det vel først og fremst kundene som har skapt. Ingeniørene bruker sjeldent noe unødvendig dyre komponenter som ikke kan måles elektrisk eller har noen fornuftig påvirkning på signalet.

Man får tolke det som man vil...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •