kobber er kobber? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth199
    Nå har det seg slikt at jeg er en kabel skeptiker til de grader, og jeg mener at kobber er kobber. Jeg gjorde et forsøk for noen dager siden, et kabelstrekk på 200m med to "forskjellige kabler". Tverrsnittet var det samme på begge kablene.

kabel 1. 8 leder Cu
    kabel 2. 1 leder Cu

jeg brukte ei lyspære som motstand og når jeg målte spenningen ved lyspæra så var spenningen akkurat den samme. Altså samme lederevne.

Så min konklusjon er at kobber er kobber uansett pris, så jeg ser ikke vitsen i å betale 200kr meteren når jeg kan få det for 20kr meteren.

Jeg har også vanskelig for å tro at en isolasjon kan fjerne "støy", når isolasjonen er så tynn...
    Utrolig hvor mye kunnskap en sitter med etter GK elektro.....

Og i hvilken grad mener du eksempelet ditt er relevant for signaloverføring?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Må inrømme at jeg ikke vet helt hva slags spenningsnivåer som en forsterker gir ut - heller ikke hva slags strøm nivåer som en forsterker belaster en høytalerledning med.

Så jeg ga et lettfattelig eksempel på Watt størrelser ut i fra hva slags kabel type spørreren beskrev.

Men det er selvsagt helt riktig - jo lavere spenning - jo høyere strøm og dermed mindre effekt kan transportes i kabelen.
    U = Spenning = Volt
    I = Strøm = Ampere
    R = Motstand = Ohm
    P = Effekt = Watt

Høyttalere har en impedans og det er motstanden. Denne varierer med frekvens, men det overser vi her.

U = R x I
    I = U / R
    R = U / I
    P = U x I

Dermed vil en høyttaler på 8 ohm trekke en åttendedels strøm av spenningen den får tilført. 8V gir 1A som blir 8W. 16V gir 2A og det blir naturlig nok 32W.

En 4 ohms høyttaler som "får" 8V vil trekke 2A og dette gir 16W. Samme strøm, halv effekt iforhold til en på 8 ohm.

Med dette ser kanskje folk viktigheten med en strømsterk forsterker når impedansen blir lavere. Derfor bør man teoretisk sett trenge tykkere kabler til en 4 ohms høyttaler enn en på 8 ohm.

Håper dette var en lettfattelig enkel forklaring som noen finner interessant

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    U = Spenning = Volt
    I = Strøm = Ampere
    R = Motstand = Ohm
    P = Effekt = Watt

Høyttalere har en impedans og det er motstanden. Denne varierer med frekvens, men det overser vi her.

U = R x I
    I = U / R
    R = U / I
    P = U x I

Dermed vil en høyttaler på 8 ohm trekke en åttendedels strøm av spenningen den får tilført. 8V gir 1A som blir 8W. 16V gir 2A og det blir naturlig nok 32W.

En 4 ohms høyttaler som "får" 8V vil trekke 2A og dette gir 16W. Samme strøm, halv effekt iforhold til en på 8 ohm.

Med dette ser kanskje folk viktigheten med en strømsterk forsterker når impedansen blir lavere. Derfor bør man teoretisk sett trenge tykkere kabler til en 4 ohms høyttaler enn en på 8 ohm.

Håper dette var en lettfattelig enkel forklaring som noen finner interessant
    Nice
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    :roll:
    Hvis jeg ikke synes det som står der sammenfaller med mine erfaringer så kan jeg ikke støtte det...

Ser jo at det er en masse som i teorien burde få meg til, men for mi egen del så vil jeg heller bli ansett som en "særing" enn en som følger massene siden det er det som blir ansett som akseptert Kaller det for selvrespekt, Knut
    Jeg kommenterte ditt innlegg nedenfor:

At du stadig "mener" en hel masse om måleteknikk må være din sak. At det er feil og lett kan korrigeres med å åpne en lærebok, gjør påstandene dine unødvengige. Hvorfor ikke prøve å forstå det du kritiserer, slik at kritikken din blir vanskeligere å ignorere?

Det hadde vært mye mer spennende å diskutere dette med deg om du kunne henvise til, eller tydelig kjente til måleteknikk, før du kritiserte status quo.

Vi kan starte med lineære systemers oppførsel ved påtrykk av sinoider, impulser og mls-sekvenser. På hvilken måte er musikk et bedre måle-pådrag?
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Synes det er er litt dumt å prøve å måle egenskaper til en kabel siden, som jeg har nevnt tidligere, ett instrument feks. en streng kan spille over flere hundre hertz... En test-tone er såpass lite komplekst at den umulig vil kunne vise noen nevneverdige forskjeller... Kun øret kan avgjøre sånne forskjeller. Eller ett måleinstrument som bruker testtoner fra ekte instrumenter som referanse.

Newcomer vill_ha_stort_mannen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste høytalerkabelen rent teoretisk (på ett kansje litt lavt nivå) er vel den med mest tverrsnitt.
    Får jo høyere motstand det er i kabelen, jo større spenningsfall blir det.
    Men det er vel veldi grunnleggende da

Anngående skjærming så har vel den størst betydning hvis høytalerkablene blir "surret" rundt strømkabelen til f.eks forsterker, effektblokker og lignende, da dette kan skape forstyrelse som de fleste ikke liker

Men rent generelt er ikke det no relevant problem. Har jo sett at de fleste med stereo på over 40k klassen har god orden på kablene sine:-D

Men den beste pris vs. ytelse er vel den kabelen som er lik den som er i høytalerene, for bruker man 1 mill. (litt på spissen) på høytalerkabler blir ikke det noe bedre hvis den intærne kablingen ødelegger.
    Så det eneste vesentlige er vel hvis høytalerne står maaange meter fra forsterkeren at man kansje må kjøpe noe bedre kabler -å øke tversnittet burde holde- for å ungå tap i kablene..
    Men da det er sakt så er det vel ikke mange her på forumet som har så store avstander at det skulle bli noe problem

Men aldt i aldt så er det vel egentli en "smak å behag" sak det med kabling

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vill_ha_stort_mannen
    Den beste høytalerkabelen rent teoretisk (på ett kansje litt lavt nivå) er vel den med mest tverrsnitt.
    Får jo høyere motstand det er i kabelen, jo større spenningsfall blir det.
    Men det er vel veldi grunnleggende da
    Gjelder dette også ved AC (som jo er det vi beskjeftiger oss med innen hifi)? :-)

Er spenningsfall eneste og viktigste tapsmekanisme i en kabel?

-k

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Gjelder dette også ved AC (som jo er det vi beskjeftiger oss med innen hifi)? :-)

Er spenningsfall eneste og viktigste tapsmekanisme i en kabel?

-k
    Ved vanlig AC strøm, ja.

Når det kommer til musikksignaler vil jeg ikke garantere dette. Du har jo kapasitive og induktive faktorer, men om disse er noe annet enn mikroskopiske eller har noensomhelst betydning i praksis, det skal ikke jeg uttale meg om.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Ved vanlig AC strøm, ja.
    Alternating current - Wikipedia, the free encyclopedia

"Used generically, AC refers to the form in which electricity is delivered to businesses and residences. However, audio and radio signals carried on electrical wire are also examples of alternating current. In these applications, an important goal is often the recovery of information encoded (or modulated) onto the AC signal."
    Når det kommer til musikksignaler vil jeg ikke garantere dette. Du har jo kapasitive og induktive faktorer, men om disse er noe annet enn mikroskopiske eller har noensomhelst betydning i praksis, det skal ikke jeg uttale meg om.
    Har du noe magefølelse for hvordan motstanden i en kabel utvikler seg for uendelig økende massivt tverrsnitt for et AC-signal?

http://www.bruce.coppola.name/audio/...teractions.pdf

"Effects of Cable, Loudspeaker,and Amplifier
    Interactions", FRED E. DAVIS, J.AudioEng.Soc.,Vol.39,No.6,1991 June

-k

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skumleste den pdf-fila nå, den virket meget interessant. Må prøve å ta meg tid til å lese skikkelig en dag.

Angående motstanden vil jo den resistive motstanden bli tilnærmet null. Men jeg er på altfor tynn is til å si noe om kapasitans og induktans.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •