kobber er kobber? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Australsk kobber skal visst være renere enn mye annet iflg. HFK... Taralabops:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Se på nordost sine dreamcaster høytalerkabler
    2x2 15 AWG er ikke spesielt tynt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er er litt dumt å prøve å måle egenskaper til en kabel siden, som jeg har nevnt tidligere, ett instrument feks. en streng kan spille over flere hundre hertz... En test-tone er såpass lite komplekst at den umulig vil kunne vise noen nevneverdige forskjeller... Kun øret kan avgjøre sånne forskjeller. Eller ett måleinstrument som bruker testtoner fra ekte instrumenter som referanse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Synes det er er litt dumt å prøve å måle egenskaper til en kabel siden, som jeg har nevnt tidligere, ett instrument feks. en streng kan spille over flere hundre hertz... En test-tone er såpass lite komplekst at den umulig vil kunne vise noen nevneverdige forskjeller... Kun øret kan avgjøre sånne forskjeller. Eller ett måleinstrument som bruker testtoner fra ekte instrumenter som referanse.
    Hvis du liker å leve i den troen så må du selvsagt få lov til det. Det er synd at ignoranse er en slik dyd innen hifi.

Hvor mange måleinstrumenter bruker du til vanlig? Siden du har slik innsikt i hvordan måleinstrumenter skal designes og brukes.

Hvis du noensinne føler for å tre ut av religionens overtro og lære noe om det du debatterer så anbefaler jeg linken under som rett nok omhandler akustisk måleteknikk, men er ganske opplysende om dine feilslutninger:
    http://www.akustisk-selskap.com/nas_...alemetoder.pdf

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei Knut.

Kan du "love" meg at de elektrikerkablene jeg nå bruker istedetfor Tara Labs er like gode ??

Jeg har flyttet høyttalerne og da inn i ny stue hvor elektriker har strukket egne skjulte kabler til høyttalere for meg. Det er ganske tjukke kabler med mye metall. Lydmessig synes jeg det er like bra som de "gamle" Tara Labs, men kanskje en anelse mindre dynamikk.

Alt i alt er jeg kjempefornøyd - og ikke er det spader eller bananer heller, men metallet rett i koblingene

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis du liker å leve i den troen så må du selvsagt få lov til det. Det er synd at ignoranse er en slik dyd innen hifi.

Hvor mange måleinstrumenter bruker du til vanlig? Siden du har slik innsikt i hvordan måleinstrumenter skal designes og brukes.

Hvis du noensinne føler for å tre ut av religionens overtro og lære noe om det du debatterer så anbefaler jeg linken under som rett nok omhandler akustisk måleteknikk, men er ganske opplysende om dine feilslutninger:

-k

Jeg har en kompis som sa akkuratt det samme som deg. Kabel var kabel. Men så lokka jeg han til å kjøpe nye kabler(skikkelige). Da kjøpte han seg Nordost Dreamcaster høytalerkabel. Steik for ein forbedring. All lyd som kom ut av høytalerne hans ble mer naturlig, akkurat som du står å snakker til meg på gata. Han ble kjempe overasket og veldig veldig fornøyd. Har ikke hørt så mye kabel er kabel prat etter det nei!!

Tror det å "høre" forskjell er noe du utvikler over tid.

Men kabler er det man bruker penger på tilslutt for å finjustere lyden:-)

Prøv selv da på ditt anlegg? Ta en test!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kompis som sa akkuratt det samme som deg. Kabel var kabel.
    Jeg tror ikke du kan ha lest posten min og hva jeg kommenterte.

Jeg kommenterte utelukkende BGuarden sin synsing om måleteknikk.

-k

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du kan ha lest posten min og hva jeg kommenterte.

Jeg kommenterte utelukkende BGuarden sin synsing om måleteknikk.

-k
    ok, sorry

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, sorry
    Ingen problem, vi har fortsatt noen fine uenigheter å diskutere ad infinitum :-)

Tror det å "høre" forskjell er noe du utvikler over tid.
    Det må du gjerne tro, men så lenge de som hevder å ha utviklet slike sanser aldri greier å bekrefte det i blindtester så er det sannsynligvis et rent psykologisk fenomen.

At man kan trene opp hørselen som alle andre sanser er jeg forøvrig helt enig i. Jeg er bare ikke enig i at man kan trene den opp til slike nivåer som skisseres av hifi-pressen, simpelten fordi deres påstander ikke støttes av empiri.

-k

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeldebatter er alltid morsomme! Personlig er jeg skeptiker og jeg har større tro på å legge mer penger i annet utstyr enn kablene. Hvorfor skal man ha en svindyr kabel mellom forsterker og høyttaler når signalet i forsterkeren går i baner på kretskort og i høyttalerne brukes det PN og RK? Greit nok at det er pent estetisk, men det forsvarer ikke priser på flere tusen kroner meteren i mine øyne/ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

???

Jeg observerer med interesse at det er en viss uenighet om temaet. Selv har jeg et par Infinity Kappa 9.2i og en Bob Carver Signature forsterker som kan gi MYE effekt. Disse er koplet sammen med billigkabler fra Biltema. (Innser at det er en viss skjæring her...)

Etter å ha lest innleggene over er jeg imidlertid blitt litt skeptisk til å bruke masse penger på kabel, men jeg hadde vel tenkt meg noe bedre i alle fall.

Noen som har noen tips? Er det et poeng at høyttalerne er særlig tungdrevne og krever mye effekt?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du kjører bi-wire med 2x4mm2 kabler fra biltema.. og så kan du jo kjøpe noe litt dyrere og teste om dette faktisk gir noe bedre lyd

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    :roll:
    Hvis jeg ikke synes det som står der sammenfaller med mine erfaringer så kan jeg ikke støtte det...

Ser jo at det er en masse som i teorien burde få meg til, men for mi egen del så vil jeg heller bli ansett som en "særing" enn en som følger massene siden det er det som blir ansett som akseptert Kaller det for selvrespekt, Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte forresten 25m med billigkabel på biltema, 2.5kvadrat (fant ikke høytalerkabler). Tror dere dette holder til noen små satelitthøytalere? Skal kjøpe XTZ 70, er vel 70W eller noe sånt og volumet kommer sjeldent til å bli høyt :P

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Jeg kjøpte forresten 25m med billigkabel på biltema, 2.5kvadrat (fant ikke høytalerkabler). Tror dere dette holder til noen små satelitthøytalere? Skal kjøpe XTZ 70, er vel 70W eller noe sånt og volumet kommer sjeldent til å bli høyt :P
    Tversnittet vil ikke medføre noe problem der nei

Ved vanlig installsjon så kan du jo sikre en slik kable med 16A som du lett da kan belaste med over 3000W.

Så 70W burde gå greit I tillegg spiller en høytaler som ikke er alt for tungdrevet ganske høyt med bare 1W. Naboklager kommer garantert hos meg før jeg kommer opp i 10W.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags effekt kabelen tåler avhenger av hvor høy spenning. 1000 W ved 230 V er en mye lavere belastning (bare ca 4 A) på kabelen enn 1000 W ved 24 V (ca 41 A).

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig det.

Men her snakker vi om watt styrker på 1 - 10W og da er det kanskje ikke så viktig likevel

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må inrømme at jeg ikke vet helt hva slags spenningsnivåer som en forsterker gir ut - heller ikke hva slags strøm nivåer som en forsterker belaster en høytalerledning med.

Så jeg ga et lettfattelig eksempel på Watt størrelser ut i fra hva slags kabel type spørreren beskrev.

Men det er selvsagt helt riktig - jo lavere spenning - jo høyere strøm og dermed mindre effekt kan transportes i kabelen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem, vi har fortsatt noen fine uenigheter å diskutere ad infinitum :-)

Det må du gjerne tro, men så lenge de som hevder å ha utviklet slike sanser aldri greier å bekrefte det i blindtester så er det sannsynligvis et rent psykologisk fenomen.

At man kan trene opp hørselen som alle andre sanser er jeg forøvrig helt enig i. Jeg er bare ikke enig i at man kan trene den opp til slike nivåer som skisseres av hifi-pressen, simpelten fordi deres påstander ikke støttes av empiri.

-k
    Nei, det pleier ikke alltid å være som natt og dag når det gjelder kabel bytte. Men jeg har troen på kvalitets kabler. Men tror også at det finnes "billigkabler" der ute som kanskje er like god.

Jeg har f.eks prøvd Hama sine dyreste signalkabler(299kr) opp mot Monster sin interlink(ikke de dyreste) serie. Og tror faktisk Hama kommer seirene ut. Hørte ingen forskjell. Men prøvd jeg Hamaen opp mot Eagle MC100 signalkabelen min te 700kr merket jeg jo forskjell da. Eagle kabelen var mye mer oppløst. Den fikk frem mer god lyd, og ting jeg faktisk ikke har hør tidligere i sanger. Følte Hama da ikke slapp frem alt, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Men en ting er iallefall sikkert! Jeg har ikke tro på kabler som koster flere tusen. Kunne god tenkt meg å hørt forskjell på en kabel til 500kr, 1000kr, 5000kr, 10000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, hvor mange av dere kabel fanatikere har byttet ut kablene inne i høyttalerene og elektronikken deres? Er det ikke der det er mest forstyrrelser og magnetfelt som kan forstyrre signalet da?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •