Subb-kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Tråd: Subb-kabel?

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subb-kabel?

Hei! Har et lite problem med min XTZ 10" subb - det durer noe grusomt i den på "tomgang" (50/100hz støy). Subb-kabelen jeg bruker nå er en ultratynn sak med en enkel folieskjerm, dette holder jo selvfølgelig ikke :???: Det hjelper mye å stille volumet på subben nesten på null og heller stille signalet ut fra receiver opp noen dB, men brummingen blir aldri helt borte, selv ikke når receiver er slått av.

I tillegg litt kabelfanatisme - jeg synes det er litt lite "trøkk" i subben min egentlig, den får jo skryt i hytt og pine overalt men syns ikke den "trøkker" nok i det hele tatt. Den leverer jo bass og fyller ut de bassfattige frontene mine ganske så bra (merker voldsomt mye forskjell med subben av eller på), men man merker ikke noe mer trøkk i brystkassa når den spiller, lyden blir bare fyldigere og varmere. Har eksperimentert med plassering og funnet plasseringen som jeg synes låter best og slikt, og det hjalp noe, men ikke så mye :???:
    Sammenligner da med bil-subben min, som er en Sony Xplod 12" i en bedriten portet sponplatekasse med en "Boss" 1x450W RMS forsterker, dette trøkker vanvittig mye mer enn XTZ'n, her merker du godt når basstromma slår kan man si.
    Til opplysning kjører jeg subben uten plugger i bassportene.

En annen ting jeg syns er litt rart er at hver gang jeg kjører Audyssey får subben en avstand som er ca. 1.25m lengre vekk enn frontene, og det blir litt rart da subben nå står på linje med frontene, rett på innsiden av høyre front HT.

Så, kan noen anbefale en kabel på ca. 1.5m e.l. som ikke er for dyr? Er det mulig at kabel kan ha noe å gjøre med mangel på "trøkk"?
    Går det greit med "hi-grade" () videokabel fra Clas, eller bør jeg finne noe bedre?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyen kan skyldes signalkabelen din fra receiver til sub. Høres ut som den du har ikke er skjermet i nevneverdig grad, så da kan du kanskje hente noe på å kjøpe en hvilken som helst kvalitetskabel. Har selv brukt en fra supra med hell, som du finner her.

Ellers er jeg ikke overbevist om at kabelbytte vil påvirke annet enn introdusert støy. For å få utnyttet sub'en må du først se på rommets egenskaper og plassering. Når du har funnet beste plass for sub'en kan du vurdere akustisk demping og EQ for å optimalisere. Måling av frekvensrespons på forskjellige steder i rommet vil være et nyttig verktøy i denne prosessen.
    Noen tips om sub-plassering kan du lese bla her.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det har vært noen som har vært plaget med brum fra forsterkeren på de XTZ subene. Søk litt rundt på forumet, mener at noen har fått byttet forsterker pga feil.

At Audessy ikke er helt "i vater" når det gjelder avstand til sub kommer nok litt pga lange bølgelengder i bassområdet, noe som gjerne fører til litt kluss her. Men du kan jo gå inn manuelt og prøve deg fram.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antagelig har romkorreksjonen helt rett selv om avstand blir feil hvis du måler med tommestokk. Det den egentlig viser er hvor stor forsinkelse det er fra lydsignalet sendes til det avleses på målemic'en og setter opp teoretisk avstand for å kompensere. Tidspunktet lyden når ørene er jo det vesentlige her.

Aktive sub'er blir gjerne målt som om de står lenger vekk enn de faktisk gjør. Enkelte hevder det skyldes forsinkelse i signalveien, samt mekanisk i sub'en og dens forsterker. Jeg kjenner ingen tekniske bevis for disse argumentene, men utelukker det heller ikke. Har opplevd det samme fenomenet med aktive Meridian høyttalere som spiller i et langt høyere frekvensområde, så de lange lydbølgene alene tror jeg ikke kan få skylden.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Antagelig har romkorreksjonen helt rett selv om avstand blir feil hvis du måler med tommestokk. Det den egentlig viser er hvor stor forsinkelse det er fra lydsignalet sendes til det avleses på målemic'en og setter opp teoretisk avstand for å kompensere. Tidspunktet lyden når ørene er jo det vesentlige her.

Aktive sub'er blir gjerne målt som om de står lenger vekk enn de faktisk gjør. Enkelte hevder det skyldes forsinkelse i signalveien, samt mekanisk i sub'en og dens forsterker. Jeg kjenner ingen tekniske bevis for disse argumentene, men utelukker det heller ikke. Har opplevd det samme fenomenet med aktive Meridian høyttalere som spiller i et langt høyere frekvensområde, så de lange lydbølgene alene tror jeg ikke kan få skylden.
    Var det jeg tenkte og..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tror det har vært noen som har vært plaget med brum fra forsterkeren på de XTZ subene. Søk litt rundt på forumet, mener at noen har fått byttet forsterker pga feil.

At Audessy ikke er helt "i vater" når det gjelder avstand til sub kommer nok litt pga lange bølgelengder i bassområdet, noe som gjerne fører til litt kluss her. Men du kan jo gå inn manuelt og prøve deg fram.
    Plaget med brum? :s Jeg har kjøpt denne brukt, så da er vel garantien borte vekk.. :-/

Men, jeg kan jo først prøve med en ny sub-kabel. Hvor får man dette til en brukbar penge og grei kvalitet?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne kabelen på min Dali Ikon Subwoofer, så den kan jeg anbefale deg og den er helt super.

Kabel - Subwooferkabel | Hi-Fi Klubben: QED Qunex SR-SW Kabel

Håper du vil ta forsøket med å prøve denne

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å kjøre subwooferen på en annen strømkurs i hjemmet, evnt med en lang skjøteledning til et annet rom?

Kan også være noe strømstøy fra ledningsnettet om denne står koblet på samme kurs som for eks datamaskin.

Om du har datamaskin koblet til reciver - prøv å koble den i fraog mer om støyen forsvinner.

Kan man ikke kjøre subwooferen på en skjøteledning som ikke er jordet for å hindre brum / støy?

Jeg har litt brum i mine 2 x xtz 99w12, men det er fordi den forbaskade gamle pcn min står i stuen. - men vet godt at hos meg er det datamaskinen som er synderen.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QED kabler som nevnt ovenfor er også en meget billig oppgradering som merkes!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Har du prøvd å kjøre subwooferen på en annen strømkurs i hjemmet, evnt med en lang skjøteledning til et annet rom?

Kan også være noe strømstøy fra ledningsnettet om denne står koblet på samme kurs som for eks datamaskin.

Om du har datamaskin koblet til reciver - prøv å koble den i fraog mer om støyen forsvinner.

Kan man ikke kjøre subwooferen på en skjøteledning som ikke er jordet for å hindre brum / støy?

Jeg har litt brum i mine 2 x xtz 99w12, men det er fordi den forbaskade gamle pcn min står i stuen. - men vet godt at hos meg er det datamaskinen som er synderen.
    700 for en tre meter lang kabel? Ikke billig.. er jo mye mer enn subben koster.

Anyway, jeg har faktisk ikke prøvd på en annen kurs, men tror ikke det vil være så mye å hente. Kursen i stua er bra den, kun 15-20 meter til sikringsskap og kabelen går ikke forbi noen støykilder som jeg vet om. Stikkkontakter er jordet. Har ikke dimmere, lysarmaturer e.l. på denne kursen heller.. Men jeg skal prøve. Skjøteledning er jo egentlig bare å be om mer innstrålt støy :-/

Kan jo prøve å løfte jordingen og som du sier.. det kan jo være et problem med jordsløyfe. Subben og receiver er dog koblet på samme overspenningsvern (har skjøtepadd-typen). Receiveren har forresten ikke jordet chassis (er koblet til nullpunkt på netttrafo, men har ikke forbindelse med bakke-jord).. skal tegne et jordskjema

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    700 for en tre meter lang kabel? Ikke billig.. er jo mye mer enn subben koster.
    Koster sub'en under 700 kr? Uansett, har du tatt en titt på sub-kablene til supra som jeg linket til over? Helt kurrante de.

Anyway, jeg har faktisk ikke prøvd på en annen kurs, men tror ikke det vil være så mye å hente. Kursen i stua er bra den, kun 15-20 meter til sikringsskap og kabelen går ikke forbi noen støykilder som jeg vet om. Stikkkontakter er jordet. Har ikke dimmere, lysarmaturer e.l. på denne kursen heller.. Men jeg skal prøve. Skjøteledning er jo egentlig bare å be om mer innstrålt støy :-/
    Støykilder lenger ut på kabelstrekket enn der sub'en kobles inn vil også kunne påvirke. I forrige leilighet hadde jeg en dimmebryter på samme kurs som sub'en. Kune justere brummelyd opp og ned med lysbryteren
    Selv om du ikke har noen så åpenbare støykilder som den jeg nevner kan en annen kurs være verdt et forsøk bare for å utelukke det.
    Påvirkes støyen du hører ved å flytte på andre kabler nær sub'en, strømkabel til sub eller signalkabel?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er sikker på at ikke kabelen din går forbi noen støykilder? Trafoer f.eks.
    Signalkabelen mellom pre og effekt gikk litt nær en trafo hos meg, noe som resulterte i en del brum.
    Ironisk nok var trafoen den som forsyner forforsterkeren
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du brumming i subwooferen selv når den ikke er koblet opp mot receiver i det hele tatt? Altså, kabel fra receiver er trukket ut av subwooferen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel store sjanser for at det er forsterkeren. Om den er kjøpt hos Surround.no så kan det hende at de har faktura/kvittering på den i et eller annet arkiv. Da kan du evt få det på garanti/reklamasjon. Verdt å prøve iallefall.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Får du brumming i subwooferen selv når den ikke er koblet opp mot receiver i det hele tatt? Altså, kabel fra receiver er trukket ut av subwooferen.
    Nei. Men om jeg plugger ut kabelen i receiver-enden er det like mye støy, så jeg tror vi kan utelukke jordsløyfe.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster sub'en under 700 kr? Uansett, har du tatt en titt på sub-kablene til supra som jeg linket til over? Helt kurrante de.

Støykilder lenger ut på kabelstrekket enn der sub'en kobles inn vil også kunne påvirke. I forrige leilighet hadde jeg en dimmebryter på samme kurs som sub'en. Kune justere brummelyd opp og ned med lysbryteren
    Selv om du ikke har noen så åpenbare støykilder som den jeg nevner kan en annen kurs være verdt et forsøk bare for å utelukke det.
    Påvirkes støyen du hører ved å flytte på andre kabler nær sub'en, strømkabel til sub eller signalkabel?
    Hvilken supra kabel er det du mener? Hvis det er SubLink.. vel, den ligner grusomt på den jeg allerede bruker (2 ledere + skjerm i halvbalansert kobling). Er sikkert samme kabelen (Belden OEM).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken supra kabel er det du mener? Hvis det er SubLink.. vel, den ligner grusomt på den jeg allerede bruker (2 ledere + skjerm i halvbalansert kobling). Er sikkert samme kabelen (Belden OEM).
    Vare nr SU4032. Oppbygningen vil du nok kjenne igjen i de aller fleste signalkabler, men kvalitet på skjermen her er god. Kjenner ikke kabelen din, men beskrivelsen i første innlegg ledet meg til å tro at det var en tynn sak uten særlig skjerming.

Interessant at støyen forsvinner når du trekker ut signalkabelen fra sub'en, men fortsatt eksisterer nå kabelen står i sub uten å være tilkobelt receiver. Næreliggende å tro å kabelen plukker opp støy et sted på veien. Går den nær noen strømkabler? I såfall kan det være verdt å se om bedre skjermet strømkabler hjelper. To knekken på et støyproblem jeg hadde for en tid tilbake.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vare nr SU4032. Oppbygningen vil du nok kjenne igjen i de aller fleste signalkabler, men kvalitet på skjermen her er god. Kjenner ikke kabelen din, men beskrivelsen i første innlegg ledet meg til å tro at det var en tynn sak uten særlig skjerming.

Interessant at støyen forsvinner når du trekker ut signalkabelen fra sub'en, men fortsatt eksisterer nå kabelen står i sub uten å være tilkobelt receiver. Næreliggende å tro å kabelen plukker opp støy et sted på veien. Går den nær noen strømkabler? I såfall kan det være verdt å se om bedre skjermet strømkabler hjelper. To knekken på et støyproblem jeg hadde for en tid tilbake.
    Fikk bekreftet at kabelen jeg bruker og supra kabelen er den samme..

Som du sier kommer jo subbkabelen relativt nær noe strømkabler og den ligger jo innat veggen hele veien så det kan bli noe forstyrrelser der. Har nettopp funnet ut at det er en parafinpumpe inni veggen også, og den kan nok støye litt på nettet ville jeg tro. Subben støyer ikke så ille egentlig dersom jeg skrur ned gain på den og skrur opp nivået på receiver. Det brummer mer i høyttalerne enn i subben når receiver står på (men ikke så høyt at det ikke kan overdøves av musikk / film på hviske-nivå).. men den kan jeg jo slå av med fjernkontroll så det er ikke noe problem. Jeg tror kanskje jeg må se litt på skjerming av strømkabler som du sier, og kanskje heller trekke PFSP inni veggen, da blir det nok bedre :?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags medie spiller du fra? Tenker ikke på støy, men trykket i bassen :P Jeg oppnådde ikke trykk fra bassen før jeg puttet i vanlig CD i dvd spilleren framfor nedlastet mp3.

Jeg har også hørt at å lage en subkabel av vanlig nettverkskabel vil gi suveren kvalitet, snakket med en fra NebyHIFI i Oslo, nettverkskabler generelt er vel veldig fine og kvalitetsfulle? Og disse subwoofer kablene som følger med subbene man kjøper, hvis de ikke er noe tess, hvorfor sende de de da med? Kjøpe du en sub for 7000 som jeg gjorde hadde det vel ikke gjort noe om produsenten hadde lagt med en ordentlig kabel man kan bruke?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med andre phono rca kabler ???
    eller har jeg hoppet over noe når jeg skomleste :-O

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •