Kvalitet på HDMI kabler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på HDMI kabler.

Hei.
    Ein kompis av meg har tenkt å kjøpe seg HDMI kabel til PS3en sin.
    Han meiner at HDMI kabler ER HDMI kabel. Einaste forsjellen er lengda.

Eg meiner det er forsjell på kvalitet på bildesignal og sånt.
    Eg har sånn halvvegs peiling på kabler og sånt. Men han meiner det og er umulig å overtale til at det ikkje er det når det er EG som seier det ofte.

Kem av oss har rett egentlig?
    Håper på seriøst svar

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du får svar fra begge sider her. Mange mener at en digitalkabel er en digitalkabel, eneste forskjell er pris. Det er jo tross alt data som går gjenom den kabelen - 1 og 0. Man kan jo spøre seg selv om 1 og 0 forandrer seg etter kvaliteten på kabelen.

Personlig bruker jeg HDMI kabler av middels "kvalitet" Tech+Link siden jeg fikk de ganske rimelig og ser litt kulere ut enn de kjedelige noname svarte.

Hvis han ikke har mye penger til overs så holder det med en billig en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det ikkje noko med isolasjon og forstyrrelser og sånt som teller inn og?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at det er forskjeller på HDMI kabler. Jo bedre kabler jo bedre signaler og mindre feil. Er en grunn til at dyrere kabler greier 1080p over lengre lengder enn f. eks. Biltema sine kabler ikke greier takler dette.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da snakker vi over lange avstander, feks +10 meter. For en vanlig HDMI kabel mellom DVD spiller/Receiver til skjerm på ca. 1-2 meter er det vel minimalt med forskjell? Da må det evt. ligge i støyskjermingen dersom du er plaget med det...

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Min mening er at det er forskjeller på HDMI kabler. Jo bedre kabler jo bedre signaler og mindre feil. Er en grunn til at dyrere kabler greier 1080p over lengre lengder enn f. eks. Biltema sine kabler ikke greier takler dette.
    Sånn er det jo med alle digitalkabler, må opp i kvalitet for å få nok båndbredde over lengre strekk. Gjelder jo alt fra USB-kabler til nettverkskabler.

Når det er sagt, er det ingen synlig forskjell om jeg bruker 2-meters kabel fra Monster, eller 4-meter fra Clas Ohlson mot min M86.

Så såfremt du skal ha 10-meters lengder, ser jeg ingen grunn til å betale overpris for en HDMI-kabel. Kan eventuelt være greit å kjøpe en kabel som har skikkelig isolering rundt pluggene og sånt, sånn at kabelen "henger godt sammen".

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mcslu
    Da må det evt. ligge i støyskjermingen dersom du er plaget med det...
    Jeg er ikke plaget, har bare lest på forumet at det er noen kabler som ikke klarer 1080p. Har aldri hatt noen problemer med mine Monster 400 HDMI.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI og båndbredde?

Leser at HDMI kabelen jeg kjøpte på Clas Olson har en båndbredde på 5Mbs. Hvis du har lyst til å få fult utbytte ut av f.eks DTS Master som kan sende signaler opp i mot over 18Mbs har ikke HDMI-kabelen noe å si? Prøvde å se hvor mye Mbs kabelen kunne overføre ved å se filmen 300(blu-ray) på en PS3(trykker på select-knappen under avspilling av filmen så får du opp lydkilde og Mbs). Viste seg at den høyeste verdien jeg fikk var litt over 4Mbs(PCM signal, litt over 2Mbs på dolby True HD) og da brukte jeg Clas Olson kabelen med 5Mbs.

Har jeg misforstått noe? Finnes der kabler som støtter for eksempel 20Mbs?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare den er merket med HDMI 1.3 og 1080p går det fint

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det er stor forskjell på HDMI-kabler, ikke bare fra dag 1. av, men ikke minst etter litt tids bruk. På lengder over 7-8 meter er kvaliteten på kabelen helt avgjørende om en skal klare å sende 1080P@60Hz sammen med fullfrekvens lyd, som til sammen tar ekstreme mengder båndbredde. Min erfaring er at kun et fåtall kabler klarer dette pr. dato, og ingen billigkabler jeg har testet er i nærheten å få klare å sende et signal på 1080P@60Hz over 10 meter... Nå sier jeg ikke at ALLE billigkabler sliter, det blir jo tullete å påstå, men en bør i det minste få en bytterett hvis en kjøper en billig kabel på mer enn 5 meter og har tenkt å kjøre type Playstation3 i Full-HD eller lignende.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Intel94
    Hei.
    Ein kompis av meg har tenkt å kjøpe seg HDMI kabel til PS3en sin.
    Han meiner at HDMI kabler ER HDMI kabel. Einaste forsjellen er lengda.

Eg meiner det er forsjell på kvalitet på bildesignal og sånt.
    Eg har sånn halvvegs peiling på kabler og sånt. Men han meiner det og er umulig å overtale til at det ikkje er det når det er EG som seier det ofte.

Kem av oss har rett egentlig?
    Håper på seriøst svar
    Begge har rett. Kabelens utforming påvirker signalet som sendes over den, hvis kabelen er virkelig dårlig så er det ikke mulig å få et fornuftig signal over.

Men for digitale kabler så gir det ingen gevinst å gå fra "god nok" kabel til "super-kabel".

Dette til forskjell fra analoge kabler, hvor det som regel er en målbar forskjell mellom alle kabelkvaliteter.

HDMI-standarden fastsetter hva en kabel må være i stand til for å klassifisere som "god nok". Jeg bruker DVI-kabelen som fulgte med min Dell PC-skjerm uten problemer. Riktignok bare til 1366x768@66Hz men dog.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det Lygren er inne på ang lengde er ganske vesentlig i denne diskusjonen. Bruker en billig DVI kabel for å overføre et 2560 x 1600 signal uproblematisk, dog kabelen er ikke lengre enn 2m. Det er flere som har problemer med å overføre 1080P på lengder over 7-10m med billige/dårlige HDMI-kabler.

Det sagt, så trenger ikke en HDMI kabel å koste en formue selv om den oppfyller alle krav. Uansett, angrerett er en fin sak å ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig kan du finne mye info ved å taste inn "lengde HDMI kabler" i søkefeltet til høyre.

http://avforum.no/forum/generell-vid...dmi-kabel.html
    http://avforum.no/forum/kabler/12031...mi-kabler.html
    http://avforum.no/forum/kabler/38394...5m-lengde.html
    http://avforum.no/forum/kabler/58468-hdmi-kabel-2.html

HDMI :: About :: FAQ
    * Standard (or “category 1”) cables have been tested to perform at speeds of 75Mhz, which is the equivalent of a 1080i signal.

* High-Speed (or “category 2”) cables have been tested to perform at speeds of 340Mhz, which is the highest bandwidth currently available over an HDMI cable and can successfully handle 1080p signals...
    Kabelens lengde er altså produsentens ansvar, så lenge de lager og selger en kabel som kategori 1/2 så skal den tilfredsstille kravene over, hvis ikke har du mottatt et defekt produkt.

Båndbredde på 340MHz er nok til f.eks 2560x1600p60, noe som burde holde en stund.
    High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

-k

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en infocus 4805 som jeg skal kjøre en ps3 på. Vil en 10m Biltema hdmi kabel gjøre jobben? Jeg skal jo ikke ha så høy oppløsning.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må også bruke en hdmi-m1 overgang. Vil det ha noe å si?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer med 10m hdmi mellom projektor og ps3

Har selv problemer med å få bilde på Hitachi tx100 fra PS3. Benytter en 10m HDMI-HDMI ledning samt overgang fra HDMI til DVI for projektor. Ledningen er av merke Cinet og den var merket HDMI 1.3 og 1080p. Sender 720p fra PS3. Dersom jeg bytter til en HDMI-HDMI ledning på 1m (samme fabrikat) får jeg bilde. Kan også nevne at test av ledningen på 10m mellom PS3 og TV gir bilde. Har tidligere testet med en billig HDMI-DVI kabel fra Mamoz, på 15m og fikk bilde på projektor... Hva er problemet?

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dis
    Har selv problemer med å få bilde på Hitachi tx100 fra PS3. Benytter en 10m HDMI-HDMI ledning samt overgang fra HDMI til DVI for projektor. Ledningen er av merke Cinet og den var merket HDMI 1.3 og 1080p. Sender 720p fra PS3. Dersom jeg bytter til en HDMI-HDMI ledning på 1m (samme fabrikat) får jeg bilde. Kan også nevne at test av ledningen på 10m mellom PS3 og TV gir bilde. Har tidligere testet med en billig HDMI-DVI kabel fra Mamoz, på 15m og fikk bilde på projektor... Hva er problemet?
    Kan være at 10-metern din ikke er bra nok til å sende 720p, noe som forøvrig er litt merkelig..

Oppdaga selv i helga at min 10-meter fra Clas ikke klarer å sende gjennom 1080p. Tv'en blir vekselvis enten helt sort, eller full i farger. 720p går derimot smertefritt.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5m hdmi kabelen fra Biltema fungerer perfekt med 1080p - kan jeg bekrefte :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om de har 10m hdmi kabel inne på Alnabru i oslo?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whatever
    Leser at HDMI kabelen jeg kjøpte på Clas Olson har en båndbredde på 5Mbs. Hvis du har lyst til å få fult utbytte ut av f.eks DTS Master som kan sende signaler opp i mot over 18Mbs har ikke HDMI-kabelen noe å si? Prøvde å se hvor mye Mbs kabelen kunne overføre ved å se filmen 300(blu-ray) på en PS3(trykker på select-knappen under avspilling av filmen så får du opp lydkilde og Mbs). Viste seg at den høyeste verdien jeg fikk var litt over 4Mbs(PCM signal, litt over 2Mbs på dolby True HD) og da brukte jeg Clas Olson kabelen med 5Mbs.

Har jeg misforstått noe? Finnes der kabler som støtter for eksempel 20Mbs?
    Ja her har du misforstått. Hvis kabelen er av typen HDMI v 1.3 betyr det blandt annet at du skal kunne sende over 10 Gbit/s. Hvis ikke er det ikke en HDMI kabel...

Er for øvrig bare tull å si at det er et poeng å kjøpe dyre digitale kabler. Det fins forskjell i kvalitet, men det er fullt mulig å lage mer enn tilstrekkelig kvalitet til en lav pris.

Se for eksempel:
    Dealextreme - Her gjør du kabel-kupp - DinSide Data
    Der er det og link til en butikk med rimelig bra priser! Jeg kjøpte min kabel fra Dustin, det var også til en bra pris.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •