Kvalitet på HDMI kabler. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 76 av 76
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Wikipedia nevner at HDMI 1.3 inneholder to kategorier av godkjenning for kabler:
    HDMI - Wikipedia, the free encyclopedia

En Bluray disk inneholder maksimalt 1080@60i (eller 1080p24 som er lavere båndbredde)

Blu-ray Disc - Wikipedia, the free encyclopedia

Det finnes helt klart scenarioer hvor 1080p60 er aktuelt for vanlige forbrukere, men jeg mener at det underkommuniseres at man faktisk kan overføre all informasjonen som Bluray byr på med en kategori 1-kabel.

Det finnes helt klart troverdige rapporter om brukere som har opplevd visuelle bildefeil grunnet lange, dårlige kabler. Jeg mener at det underkommuniseres at dette synes å være en liten minoritet i forhold til de mange som kjøper billige kabler og ikke opplever problemer i det hele tatt.

-k

Du bekrefter her det jeg påpeker. Men ved standard HDMI har man ingen garanti for at det virker ved lange strekk (jfr. eksempelet med CO's high grade i denne tråden), og jeg ønsker meg kabler som selger kan garantere at faktisk fungerer.

Og det er opplagt forskjell på kat1 og kat2 kabler, selv om sistnevnte støtter langt mer enn hva bluray pr. i dag kan levere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StigHarald
    Det som er at det kommet ann på støyskjerming og lignende som sier noe om hvor lang den kan værer men er det bare snakk om ett strekk på 1.5 til 2 meter, så har det ingenting å si hvilken type du kjøper, mend du har jo forjellige standarer, hdmi 1,2 og 1.3 som har forsjellige båndbredder, som er ca samme som Cat 5 , cat 5e og Cat 6 kabler når det kommer til nettverkskabler. som har noe med lenden og båndbredden og gjøre.

Vi er nok alle enige om at digitalt er digitalt, og at standard HDMI stort sett kan levere det meste av hva bluray produserer over korte avstander. Problemer kan derimot oppstå på lange strekk.

Overføring av et 1080i signal krever rundt 2Gbps. 1080p det dobbelte. Cat 2/HDMI 1.3 støtter overføringer opp mot 10.2Gbps. Følgelig har kategoriseringen av og egenskapene til kablene (les: hastigheten) en viss betydning.

Sitter man på "HD-ready" utstyr som maks støtter 1080i, kan man m.a.o. stort sett bruke det meste som kalles HDMI. Skal man ha full HD derimot (1080p), vil man kunne få problemer med kabler som ikke støtter hastigheter på opp mot 5Gbps, hvis kabelstrekkene blir lange.

Jeg la for øvrig merke til på Clas Ohlson i dag at det er kun kabler opp til fem meter som er merket med 5Gb. Fullstendig logisk egentlig.

Det er nettopp dette som er mitt utgangspunkt. Jeg hadde i utgangspunktet kjøpt ti meter av CO's dyreste high grade kablel, og regnet med at denne ville være mer enn god nok, noe den sikkert også kunne ha vært. Men problemet er at denne ikke er merket med noe som helst kategorisering eller spesifikasjoner. (Bortsett fra det vanlige "99,99999% rent kobber" skrytet selvsagt). Standard HDMI er generelt ikke sertifisert for mer enn 1080i, selv om den i de fleste tilfeller leverer 1080p, i hvert fall over korte avstander. Derfor har man ingen garanti. Det er også folk i denne tråden som ikke har fått CO's kabel til å fungere.

Siden jeg nå sitter å venter på min nye 1080p projektor, ønsker jeg ikke å spolere denne opplevelsen ved en kabel som kanskje ikke er god nok. Jeg har også planer om å bruke switch med ytterligere en meters kabel, tilsammen 11 meter, noe som øker risikoen ytterligere.

Da velger jeg heller en kabel som faktisk er beregnet for full HD. Og når prisen ikke er noe høyere, blir valget enkelt.

Så konklusjonen på trådstarters spørsmål er etter min oppfatning: HDMI er i de fleste tilfeller HDMI, men ikke nødvendigvis uansett. Jo lengre kablene er, desto større krav stilles det til kablenes egenskaper. (Hvor egenskaper ikke nødvendigvis er det samme som kvalitet/pris).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg må ha en hdmi kabel på minst 10 meter fra receiver til projektor så bør jeg vel kjøpe et dyrt merke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsvendse
    Når jeg må ha en hdmi kabel på minst 10 meter fra receiver til projektor så bør jeg vel kjøpe et dyrt merke?

Nei, det er ikke prisen det kommer an på, men sertifiseringen og kategoriseringen. Du bør kjøpe en kabel som garantert støtter 1080p. Vanlig standard HDMI-kabler er kun sertifisert for 1080i. Disse kan fint levere 1080p (på korte avstander), men på lengre avstander kan du risikere å ikke få full HD eller at kabelen ikke gir bilde i det hele tatt.

Du har tenkt å kjøre PS3, og denne har visstnok svake signaler som gjør den kresen på kabelsertifiseringen. Jfr. eksempelet med en relativt dyr kabel som Clas Ohlsons high grade som ikke funker. I denne tråden er det linket til ti meter kabler ned til 150 kroner, som er v/1.3 og støtter full HD.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over vet jeg at kabelen fra Dealextreme takler 1080p/24 fra PS3 slim til PJ, den koster $26,40, noe som ikke er spesielt dyrt ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Du har tenkt å kjøre PS3, og denne har visstnok svake signaler som gjør den kresen på kabelsertifiseringen. Jfr. eksempelet med en relativt dyr kabel som Clas Ohlsons high grade som ikke funker. I denne tråden er det linket til ti meter kabler ned til 150 kroner, som er v/1.3 og støtter full HD.
    Har en timetring av CO sin "high grade" kabel som brukes til midlertidige oppkoblinger av projektorer når det kommer noe interessant innom og den har ikke sviktet så mye som en bit med 1080p 60 med full PCM lyd, dette både ved kobling direkte fra PS3 og via fra Denon reciver.

Ulempen med denne kabelen er att den er tykk og ekstremt stiv, dvs ikke enkel å bruke til en skjult installasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Har en timetring av CO sin "high grade" kabel som brukes til midlertidige oppkoblinger av projektorer når det kommer noe interessant innom og den har ikke sviktet så mye som en bit med 1080p 60 med full PCM lyd, dette både ved kobling direkte fra PS3 og via fra Denon reciver.

Ulempen med denne kabelen er att den er tykk og ekstremt stiv, dvs ikke enkel å bruke til en skjult installasjon.

Jeg returnerte akkurat en slik i dag etter usikkerheten som ble skapt om denne tidligere i tråden. Interessant å registrere at den fungerer. Men jeg har også fått høre andre steder at det mange har vært nødt til å returnere sine CO-kabler. Men det kan selvsagt dreie seg om feil/skader på kabelen.

Hva kjører du for å teste 1080/60p forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også legge til at dealextreme har flott kundeservice! Fikk en defekt VGA-kabel, og de sende en ny på flekken!
    Kunne aldri tenke meg å kjøpe skikkelig dyre HDMI-kabler. Kabler er oppskrytt etter min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overføring av et 1080i signal krever rundt 2Gbps. 1080p det dobbelte. Cat 2/HDMI 1.3 støtter overføringer opp mot 10.2Gbps. Følgelig har kategoriseringen av og egenskapene til kablene (les: hastigheten) en viss betydning.

Sitter man på "HD-ready" utstyr som maks støtter 1080i, kan man m.a.o. stort sett bruke det meste som kalles HDMI. Skal man ha full HD derimot (1080p), vil man kunne få problemer med kabler som ikke støtter hastigheter på opp mot 5Gbps, hvis kabelstrekkene blir lange.
    Du nevner ikke framerate.

1080@24p er "Full HD", men krever mindre båndbredde enn 1080@60i.

Begge deler skal la seg overføre av en ikke-defekt kategori-1 kabel uansett lengde. Det er kabelprodusentens ansvar å finne en teknisk løsning som tilfredsstiller merkingen man setter på kabelen.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Du nevner ikke framerate.

1080@24p er "Full HD", men krever mindre båndbredde enn 1080@60i.

Begge deler skal la seg overføre av en ikke-defekt kategori-1 kabel uansett lengde. Det er kabelprodusentens ansvar å finne en teknisk løsning som tilfredsstiller merkingen man setter på kabelen.

-k

Begge deler kan fint la seg oveføre, men ikke nødvendigvis. Som du siterer fra din egen link, er kat1 kabler kun sertifisert for 1080i. Dermed har man ingen garanti. Og hva mener du med uansett lengde? Kabelstrekk over 20-25 meter uten forsterkning blir uansett problematisk.

Da tar jeg kvelden, god natt. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge deler kan fint la seg oveføre, men ikke nødvendigvis. Som du siterer fra din egen link, er kat1 kabler kun sertifisert for 1080i. Dermed har man ingen garanti.
    Jeg vet ikke om vi snakker om hverandre, men kanskje ting blir klarere dersom vi går rett til kilden?

http://www.hdmi.org/download/HDMISpecification13a.pdf
    HDMI cable assemblies can fall into one of two categories: Category 1, supporting TMDS clock
    frequencies up to 74.25MHz and Category 2, supporting TMDS clock frequencies up to 340MHz.
    HDMI cable assemblies are specified and tested using two different eye measurement
    procedures: “non-equalized” (without application of the Reference Cable Equalizer) and
    “equalized” (with application of the Reference Cable Equalizer).
    • Non-equalized eye diagram specification – when driven by any TMDS input waveform
    meeting the Source eye diagram mask requirements of Figure 4-18 at the tested TMDS
    clock frequency, the HDMI cable assembly shall produce a TMDS output waveform that
    meets the Sink eye diagram mask of Figure 4-20.
    • Equalized eye diagram specification – when driven by any TMDS input waveform meeting the
    Source eye diagram mask requirements of Figure 4-18 at the tested TMDS clock frequency,
    the TMDS output waveform of the cable shall meet the post-equalized eye diagram mask of
    Figure 4-20 after application of the Reference Cable Equalizer.
    The application of these two different specifications depends upon the cables frequency rating:
    • Category 1 (up to 74.25MHz): The cable shall meet either:
    A) the parameters specified for Category 1 cables in Table 4-21, or,
    B) the non-equalized eye diagram requirements at 74.25MHz.
    • Category 2 (up to 340MHz): The cable shall meet either
    A) the parameters specified for Category 2 cables in Table 4-21, or,
    B) all of:
    �� the non-equalized eye diagram requirements at 165MHz and,
    �� the equalized eye diagram requirements at 340MHz
    Mao: "1080i" og "1080p" er begreper som brukes for at husmødre skal finne lettere fram i jungelen. Som jeg har sagt før, så er båndbredden for 1080@24p lavere enn båndbredden for 1080@60i. Kategori 1 er dermed tilstrekkelig for å overføre "FullHD" - dersom frameraten er 24 fps (eller 30fps). Slik jeg tolker offisiell spec, så har man faktisk en "garanti"*) for at en kat. 1 kabel skal tillate feilfri overføring av 1080@24p.

Dersom du er nysgjerrig på å finregne på dette så tror jeg at følgende regnestykke holder omtrentlig. Det er basert på tabellene på wikipedia, jeg gidder ikke å finlese speccen...
    Videobåndbredde:
    høyde x bredde x framerate x bit per pixel.
    Ved interlacing, del framerate på to.
    Antar 24 bit pr pixel "rgb". For YUV-formater så er typisk tallet 16.
    f.eks:
    Kode:
    "4k@24p"    4096x2160x24x24 = 5.10 Gbps
                1920x1200x60x24 = 3.318 Gbps
    "1080@60p"  1920x1080x60x24 = 2.99 Gbps
    ----------- Alt under denne linjen støttes av kat. 1 kabler
    "1080@36p"  1920x1080x36x24 = 1.79 Gbps
    "720@80p"   1280x720x80x24 = 1.77 Gbps
    "1080@60i"  1920x1080x(60/2)x24 = 1.49 Gbps
    "720@60p"   1280x720x60x24 = 1.33 Gbps
    "1080@24p"  1920x1080x24x24 = 1.19 Gbps
    "720@50p"   1280x720x50x24 = 1.1 Gbps
    Tilgjengelig videobåndbredde:
    80% av rå signal-båndbredde er tilgjengelig for video-data.
    Kode:
    Maksimal signaleringsbåndbredde [MHz]  74.5  165  340
    Maksimal video-båndbredde        [Gbps] 1.79 3.96 8.16
    "HDMI 1.3 kat. 1" kabler må støtte 74.5 MHz
    "HDMI 1.3 kat. 2" kabler må støtte 340 MHz
    HDMI 1.0-1.2 støtter inntil 165 MHz.

Og hva mener du med uansett lengde? Kabelstrekk over 20-25 meter uten forsterkning blir uansett problematisk.
    Jeg mener at det ikke er mitt og ditt problem. Standarden setter krav som kabel-produsenter må tilfredsstille. Hele grunnen til det er at konsumenter skal slippe å regne på kretsteknikk for å finne ut om en kabel funker eller ikke. En kabel som er kategori 2 skal tilfredsstille kravene til kategori 2 uansett om den er 2 meter eller 20 meter. At det er mer utfordrende å få til det siste er ikke mitt og ditt problem, men kabelprodusentens problem.

-k

*)Det er produsentene som utfører testing og som merker produktene sine. "Garanti" vil vel i dette tilfellet bare si at du har bedre grunn for å kreve pengene tilbake dersom kabelen ikke fungerer som avertert. Det er vel en service du vil få i de fleste butikker uansett (evt bytterett).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakker vi nok forbi hverandre ja. Så langt jeg kan se er vi i hovedsak enig, og det er dermed liten grunn til å bruke masse tid på tekniske utredninger rundt dette.

Topic for denne tråden er hvorvidt det finnes reelle forskjeller av betydning på HDMI-kabler. Med dette som utgangspunkt har jeg påpekt, at i den grad det i det hele tatt finnes relevante forskjeller på disse kablene, ligger dette i kategoriseringen og sertifiseringen, ikke i pris/kvalitet.

Det er opplagt at det er forskjell på en en kabel som greier 10,2 gbps i forhold til en som greier eksempelvis 4. Men i praksis vil begge disse kablene levere det man trenger ut fra dagens behov. Hvilke behov som evt. ligger i fremtiden vil tiden vise.

Jeg er enig med deg i at en kabel som selges under henvisning til at den støtter 1080p, skal greie dette uavhengig av hvilken grunnlegende sertifisering og kategori kabelen har i utgangspunktet. Problemet oppstår imidlertid når kabelen ikke er merket med noe som helst, eller at selger rett og slett ikke vet hva den støtter. I disse tilfellene vil det kunne være fornuftig å velge en kabel som er oppgitt å "støtte alt", ikke minst når prisen for slike kabler ikke er høyere enn umerkede "forundringskabler".

Men umerkede standardkabler vil i de fleste tilfeller gjøre nytten disse også. Men når det stilles spørsmål om hvilke kabler man bør kjøpe, finner i hvert fall jeg det fornuftig å kjøpe en kabel med høyest mulig kategorisering, når disse likevel ikke er dyrere enn andre kabler. Da vet man i hvert fall hva man kjøper.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakker vi nok forbi hverandre ja. Så langt jeg kan se er vi i hovedsak enig, og det er dermed liten grunn til å bruke masse tid på tekniske utredninger rundt dette.
    Ja. Hovedpoenget er at "1080i" og "1080p" er for tvetydige termer til å forklare en video-interessert person hvilken kabel hun trenger. "1080@24p" sier mye mer, og kan brukes til å avgjøre om en kabelbåndbredde er tilstrekkelig for bruksområdet.

Topic for denne tråden er hvorvidt det finnes reelle forskjeller av betydning på HDMI-kabler. Med dette som utgangspunkt har jeg påpekt, at i den grad det i det hele tatt finnes relevante forskjeller på disse kablene, ligger dette i kategoriseringen og sertifiseringen, ikke i pris/kvalitet.

Det er opplagt at det er forskjell på en en kabel som greier 10,2 gbps i forhold til en som greier eksempelvis 4. Men i praksis vil begge disse kablene levere det man trenger ut fra dagens behov. Hvilke behov som evt. ligger i fremtiden vil tiden vise.
    Jeg setter større pris på objektive, målbare karakteristikker (som alle leverandører fritt kan konkurere på), enn mange av de andre karakteristikkene som kabel-verdenen flommer over med.

For meg personlig så ser jeg liten verdi i å "kjøpe noe for framtiden". Jeg prøver å løse dagens problemer på en billig og ergonomisk måte. I framtiden kan det være DisplayPort, eller HDMI 2.0 eller noe helt annet som funker, og da gir det meg (potensielt) liten glede å sitte på en HDMI-kabel som takler 4k når den ikke kan brukes til 4k fordi alle verdens kilder og displayer har gått over til å bruke noe annet :-)

Jeg er enig med deg i at en kabel som selges under henvisning til at den støtter 1080p, skal greie dette uavhengig av hvilken grunnlegende sertifisering og kategori kabelen har i utgangspunktet. Problemet oppstår imidlertid når kabelen ikke er merket med noe som helst, eller at selger rett og slett ikke vet hva den støtter. I disse tilfellene vil det kunne være fornuftig å velge en kabel som er oppgitt å "støtte alt", ikke minst når prisen for slike kabler ikke er høyere enn umerkede "forundringskabler".

Men umerkede standardkabler vil i de fleste tilfeller gjøre nytten disse også. Men når det stilles spørsmål om hvilke kabler man bør kjøpe, finner i hvert fall jeg det fornuftig å kjøpe en kabel med høyest mulig kategorisering, når disse likevel ikke er dyrere enn andre kabler. Da vet man i hvert fall hva man kjøper.
    Jeg er helt enig. Merkingen synes å være fornuftig, og den gir (dersom sannferdig) reell informasjon til brukeren. Kabler som ikke selges med sertifisering kan være gode eller mindre gode, det vet man ikke. For mange brukere vil det nok være et akademisk spørsmål - man kjøper den kabelen som mannen på elkjøp pusher på deg (ofte en litt dyrere kabel som de har mye større avanse på enn tv-en du kjøper samtidig), plugger den inn og har feilfritt bilde i mange år.

-k

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson sin "high grade" HDMI kabel på 10m (598.-) fungerer helt fint her mellom Sony BDP-550 og Benq-W10000.

Kan teste fra PS3 også om noen ytrer ønske om det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg returnerte akkurat en slik i dag etter usikkerheten som ble skapt om denne tidligere i tråden. Interessant å registrere at den fungerer. Men jeg har også fått høre andre steder at det mange har vært nødt til å returnere sine CO-kabler. Men det kan selvsagt dreie seg om feil/skader på kabelen.

Hva kjører du for å teste 1080/60p forresten?
    PS3 US modell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    PS3 US modell.

Da kan vi nok konstatere at eksempelet lenger opp satt på en kabel som ikke fungerer som den skulle. Spørsmålet blir da hvor god testing CO gjør på sine kabler.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •