Kvalitet på HDMI kabler. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 76
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Å betegne CO's highgrade for "biltemakvalitet" blir mildt sagt upresist. Men at du ikke fikk den til å fungere på PS3 sier vel strengt tatt mest om nettopp PS3.

Spørsmålet blir da om PS3's signalstyrke er representativt. Er dette et generelt problem på mange blurayspillere? Mange projektorbrukere sitter med typisk ti meters strekk, så det burde være mye erfaring med dette.
    Personlig har jeg planer om å benytte en Sony BDP-S360.
    Det var en kompis som ikke fikk den til å fungere, jeg kjøper ikke billige kabler slik at jeg slipper sånne problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Svigers handlet en 10m fra dealextreme, og den takler 1080p/24 iallefall. Fra PS3 slim til PJ.
    Som denne?

DealExtreme: $26.60 Premium Gold Plated 1080p HDMI V1.3 M-M Shielded Connection Cable (10M-Length)

Ser for øvrig at dealextreme selger HDMI-kabler spesielt beregnet for PS3 :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at kabler fra dealextreme er gode greier!
    Fikk denne 10m kabelen i posten i dag: DealExtreme: $26.40 Premium Gold Plated 1080p HDMI V1.3 M-M Shielded Connection Cable (10M-Length)

Fungerer utmerket, og den ser både dyr og fin ut:twisted:
    Utrolig hva man får for 150 kr. Har også 3 andre på 1,8m der alle fungerer utmerket og støtter alt av oppløsning.
    DealExtreme: $7.97 High Quality Shielded HDMI-HDMI Multimedia AV Cable (1.8-Meter) Har 3 av disse, fraktfritt fra USA til under 50 kr er det jo helt ekstremt:!:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Står hva som kan skje på 2 og 5 innlegg på denne siden, altså så KAN du risikere å ikke få bilde med den high grade kabelen fra clas ohlson. Kommer ann på hvor sterk signal kilden din sender ut.
    Også kanal-equalizer i mottaker har betydning.

Feilfri digital overføring handler ikke bare om å sende med mest mulig effekt, men også å redusere påvirkning av høyfrekvent tap i kabel, og evt refleksjoner.

Jeg har ikke observert pixel-feil i min mange år gamle Dell DVI-kabel. Tv-en er en billig no-name som neppe har påkostet elektronikk. Båndbredden er høyere enn 1080@24p.

-k

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    En viktig ting man skal tenke på er at en billig kabel ofte ikke er tilstrekkelig skjermet. Det er dette som koster. Kvaliteten på 1-2 meter HDMI er så og si lik uansett prisgruppe. Kjøper man Nordost til 5000 så gjør man det fordi man har råd til det eller vil ha designkabler.

Ser ikke gevinsten mellom en Supra HDMI og en Clas Ohlson HDMI her på oppsettet mitt. supraen er 4-5 ganger så dyr.

Ser pen ut ja.. men ingen forskjell på bildet. Har samsung 7070BE LED 55" og Pioneer bdp 51 fd som kilde og fremviser.

Når det gjelder skjermin på kabler i 5-10 meters klassen så er dette viktig i forhold til diverse forstyrrende objekter i en normal stue. Ellers kan signalet bli dårlig eller fullstendig ødelagt. Men det har ikke noe med kvaliteten på Kabelen og gjøre. det har med skjermingen å gjøre.

Supra HDMI-HDMI HD 1M 349,-
    Supra HDMI-HDMI HD 2M 399,-

Clasohlson 1 m 139,00
    Clasohlson 2 m 169,00

Hvor finner du supra HDMI 1m og 2m til 700kr og 850kr?
    Med supra er man sikret god kontakt, gode loddepunkter og skjerming. (Utseende kan nevnes også)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som denne?

DealExtreme: $26.60 Premium Gold Plated 1080p HDMI V1.3 M-M Shielded Connection Cable (10M-Length)

Ser for øvrig at dealextreme selger HDMI-kabler spesielt beregnet for PS3 :-)
    Ne, denne DealExtreme: $26.40 Premium Gold Plated 1080p HDMI V1.3 M-M Shielded Connection Cable (10M-Length)
    Og den er jo hele $0,20 billigere
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen bekrefte om Clas Ohlsons 10 meter HDMI Hi-grade kabel til kr. 598,- er god nok for 1080/60p?

Og hva om denne i tillegg forlenges med en 1 meters kabel av samme type via CO's manuelle HDMI-svitch?

Jeg kan bekrefte at denne kabelen kjører 1080p over 10m ( i tillegg til at det går via CO's Switch og videre 2 meter CO HDMI kabel)
    har ikke testa med CO's sin kabel til 598,- (10m)
    Men hvorfor gjør det når den 10meteren jeg referer til koster 149,- ?=)
    Det er forøvrig den samme kabelen som andre store kjeder selger til 600-700-800,-
    (Står forklart på nettsiden)
    - God service også / Norsk Bedrift

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Jeg kan bekrefte at denne kabelen kjører 1080p over 10m ( i tillegg til at det går via CO's Switch og videre 2 meter CO HDMI kabel)
    har ikke testa med CO's sin kabel til 598,- (10m)
    Men hvorfor gjør det når den 10meteren jeg referer til koster 149,- ?=)
    Det er forøvrig den samme kabelen som andre store kjeder selger til 600-700-800,-
    (Står forklart på nettsiden)
    - God service også / Norsk Bedrift

Ingen grunn til å kjøpe dyrere kabel enn nødvendig. Jeg er primært opptatt av å ha noe som funker, uansett om det er dyrt eller billig. Har allerede handlet ti meter high grade fra Clas Ohlson i påvente av min nye W5000 blir levert. Jeg blir usikker når enkelte antyder at CO's kabel kan få problemer over ti meter. Har ennå ikke åpnet kabelen fra forpakningen, og bytter den dersom det skulle være noe tvil om kabelen fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv

Disse kablene er av versjon 1.3, noe som tilsier at de støtter en overføringshastighet på 10GB med støtte for Deep Color m.m. Dette er noe man strengt tatt ikke trenger foreløpig, da det ennå ikke finnes filmutgivelser på dette nivået. Men det tyder i hvert fall på at kabelen leverer det man trenger ut fra dagens standard, og vel så det. Og når den i tillegg er billig, er det ikke noe å lure på.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å kjøpe dyrere kabel enn nødvendig. Jeg er primært opptatt av å ha noe som funker, uansett om det er dyrt eller billig. Har allerede handlet ti meter high grade fra Clas Ohlson i påvente av min nye W5000 blir levert. Jeg blir usikker når enkelte antyder at CO's kabel kan få problemer over ti meter. Har ennå ikke åpnet kabelen fra forpakningen, og bytter den dersom det skulle være noe tvil om kabelen fungerer.
    Ok, du har allerede kjøpt den ja. Nei men jeg kan ikke si noe på hvordan det går med den 10meteren, har ikke testet den..

Men hvis det ikke skulle gå, så leverer du den inn til CO og sier den ikke klarer å sende signalet gjennom kabelen, værre er det vel ikke?

Du som kunde, uansett "hdmi-kabel" skal jo ha rett på at du får bilde gjennom kabelen, uansett hvor lang den er
    men angreretten hos CO er vel 30 dager tror jeg.. har du god tid?=)

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Intel94
    Hei.
    Ein kompis av meg har tenkt å kjøpe seg HDMI kabel til PS3en sin.
    Han meiner at HDMI kabler ER HDMI kabel. Einaste forsjellen er lengda.

Eg meiner det er forsjell på kvalitet på bildesignal og sånt.
    Eg har sånn halvvegs peiling på kabler og sånt. Men han meiner det og er umulig å overtale til at det ikkje er det når det er EG som seier det ofte.

Kem av oss har rett egentlig?
    Håper på seriøst svar
    Det er et gammelt ordtak som sier at ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd....så når man da har brukt en del penger på utstyr så ser jeg ingen grunn til å spare på kabler....har holdt på med lyd og bilde siden midten av 70tallet og har etterhvert som jeg lærte hvordan ting fungerer,
    alltid brukt kjente=som regel Monster kabler osv....
    Nå bruker jeg Supra og Monster HDMI....

Ingen vits å sette regummierte dekk på en BMW....

Selv om masseprodusert hjemmeelektronikk ikke alltid funker som det skal, så hjelper det hvis man VET at det man kobler det sammen med IKKE kommer fra
    noen som ikke vet hva det handler om....

Er min mening.....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo også være tilfeldige "individ" feil mellom slike "CO" kabler også, så man må jo alltid teste om den kabelen man har kjøpt, faktisk virker.

Har man spart på kviteringen, går det vel stort sett greit å få byttet os "CO".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Ok, du har allerede kjøpt den ja. Nei men jeg kan ikke si noe på hvordan det går med den 10meteren, har ikke testet den..

Men hvis det ikke skulle gå, så leverer du den inn til CO og sier den ikke klarer å sende signalet gjennom kabelen, værre er det vel ikke?

Du som kunde, uansett "hdmi-kabel" skal jo ha rett på at du får bilde gjennom kabelen, uansett hvor lang den er
    men angreretten hos CO er vel 30 dager tror jeg.. har du god tid?=)

Da har jeg eliminert usikkerheten ved å returnere CO-kabelen uåpnet.

Dette med versjon 1.0 vs. 1.3 er vesentlig på lange strekk. En standard HDMI (dvs. versjon 1.0 som CO's high grade kabel er), støtter i utgangspunktet ikke mer enn 1080i. Slike kabler kan i og for seg levere 1080p, men man har ingen garanti, og sannsynligheten blir mindre jo lengre strekket er. Jeg tviler ikke på at CO-kabelen ville levert bilde, men ønsker noe som garantert leverer 1080/60p. Sitter man med "HD-ready" komponenter som maks leverer 1080i, er ikke dette noen problemstilling, men med komponenter som faktisk leverer 1080/24p eller 60P, blir det for dumt å risikere å ikke få fullt utbytte av dette, pga. en kabel som ikke holder mål. Og CO's high grade er faktisk ingen billig kabel heller.

HDMI v/1.3 er ikke noe som er vanlig å få tak i overalt foreløpig. CO tilbyr en utgave som kun fås i 1-meter. Denne er sågar billigere enn highgrade-varianten. På kjedebutikker som Elkjøp og Elprice visste de ikke engang hva jeg snakket om. Var innom HiFi-klubben og fikk garantier på at selv den billigste HDMI-kabelen de hadde var v/1.3 og støttet 1080/60p uten problemer selv på lange strekk. Men HiFi-klubben er som kjent dyre.

Så da bestiller jeg enten en billig HDMI v/1.3 over nett, eller kjøper en litt dyrere variant i en butikk som vet hva de selger.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg eliminert usikkerheten ved å returnere CO-kabelen uåpnet.

Dette med versjon 1.0 vs. 1.3 er vesentlig på lange strekk. En standard HDMI (dvs. versjon 1.0 som CO's high grade kabel er), støtter i utgangspunktet ikke mer enn 1080i. Slike kabler kan i og for seg levere 1080p, men man har ingen garanti, og sannsynligheten blir mindre jo lengre strekket er. Jeg tviler ikke på at CO-kabelen ville levert bilde, men ønsker noe som garantert leverer 1080/60p. Sitter man med "HD-ready" komponenter som maks leverer 1080i, er ikke dette noen problemstilling, men med komponenter som faktisk leverer 1080/24p eller 60P, blir det for dumt å risikere å ikke få fullt utbytte av dette, pga. en kabel som ikke holder mål. Og CO's high grade er faktisk ingen billig kabel heller.

HDMI v/1.3 er ikke noe som er vanlig å få tak i overalt foreløpig. CO tilbyr en utgave som kun fås i 1-meter. Denne er sågar billigere enn highgrade-varianten. På kjedebutikker som Elkjøp og Elprice visste de ikke engang hva jeg snakket om. Var innom HiFi-klubben og fikk garantier på at selv den billigste HDMI-kabelen de hadde var v/1.3 og støttet 1080/60p uten problemer selv på lange strekk. Men HiFi-klubben er som kjent dyre.

Så da bestiller jeg enten en billig HDMI v/1.3 over nett, eller kjøper en litt dyrere variant i en butikk som vet hva de selger.
    Kjent sak at CO ikke alltid vet så mye. Men det er v/1.0, da blir det jo som du sier, best å skaffe seg noe bedre. Tenkte kabelen var vertfall 1.2..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det kan jo også være tilfeldige "individ" feil mellom slike "CO" kabler også, så man må jo alltid teste om den kabelen man har kjøpt, faktisk virker.

Har man spart på kviteringen, går det vel stort sett greit å få byttet os "CO".

Var egentlig ikke bekymret for om jeg fikk byttet kabelen dersom den ikke virket, dvs. i betydningen ikke få bilde i det hele tatt. Da er det i så fall en reklamasjonssak. Men det er forskjell på virke og "virke" i denne sammenheng. Når risikoen er stor for at jeg får bilde, men ikke i full HD, går jeg heller for en v/1.3 kabel som garantert gir meg det jeg trenger. Og når prisen ikke nødvendigvis er høyere, er det ikke noe å lure på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det er et gammelt ordtak som sier at ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd....så når man da har brukt en del penger på utstyr så ser jeg ingen grunn til å spare på kabler....har holdt på med lyd og bilde siden midten av 70tallet og har etterhvert som jeg lærte hvordan ting fungerer,
    alltid brukt kjente=som regel Monster kabler osv....
    Nå bruker jeg Supra og Monster HDMI....

Selv om masseprodusert hjemmeelektronikk ikke alltid funker som det skal, så hjelper det hvis man VET at det man kobler det sammen med IKKE kommer fra
    noen som ikke vet hva det handler om....

Er min mening.....:-)
    Vil her minne om testen som viste at Biltemas scart-kabel til 49,- var bedre enn Monster's scart til 699,-.

Det er ikke nødvendigvis slik at dyrere er bedre. Jeg for min del har vært opptatt av lyd og bilde siden 80-tallet, og har svidd av store summer på dyre kabler opp gjennom årene. Nettopp denne erfaringen har etterhvert gjort meg mindre opptatt av kabler. Kvalitetsforskjellene forsvarer rett og slett ikke prisforskjellene.

Jeg legger likevel fortsatt en del penger i kabler, og er enig med deg i at dyre komponenter fortjener skikkelige kabler. Men jeg har altså sluttet med å bruke absurde summer på slike ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Jeg er helt enig.

Men når du prøver å bruke analogien om kabler så mener jeg at den svikter. Dekk har beviselig innvirkning på bilens ytelser. Valg av HDMI-kabler har ikke beviselig innvirkning på lyd og bilde med mindre kabelen er defekt.

Vil du si at det ikke er vits i å sette laksetrapp av noe annet enn karbonfiber på BMW-en? Jeg mener, når man har kjøpt dyr bil så må vel også ekstrautstyret være dyrt, selv det som ikke påvirker bilens ytelse på noen som helst måte?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg er helt enig.

Men når du prøver å bruke analogien om kabler så mener jeg at den svikter. Dekk har beviselig innvirkning på bilens ytelser. Valg av HDMI-kabler har ikke beviselig innvirkning på lyd og bilde med mindre kabelen er defekt.

Vil du si at det ikke er vits i å sette laksetrapp av noe annet enn karbonfiber på BMW-en? Jeg mener, når man har kjøpt dyr bil så må vel også ekstrautstyret være dyrt, selv det som ikke påvirker bilens ytelse på noen som helst måte?

-k

Når det gjelder digital overføring blir forskjellen på kabler av enda mindre betydning, i forhold til analoge kabler tilsvarende. En billig standard HDMI er trolig like god som en dyr standard HDMI, hva signaloverføringen angår. Men når det gjelder HDMI er det opplagt reelle forskjeller på hvilken versjon vi snakker om, 1.0 vs. 1.3.

En 1.3-kabel som støtter overføringshastigheter på 10GB og garanterer 1080/60p, vil være å foretrekke fremfor standard kabler med hastighet inntil 3-4GB og som i utgangspunktet kun er sertifisert for 1080i. I hvert fall hvis man sitter med komponenter som er mer enn bare HD-ready.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når det gjelder HDMI er det opplagt reelle forskjeller på hvilken versjon vi snakker om, 1.0 vs. 1.3.

En 1.3-kabel som støtter overføringshastigheter på 10GB og garanterer 1080/60p, vil være å foretrekke fremfor standard kabler med hastighet inntil 3-4GB og som i utgangspunktet kun er sertifisert for 1080i. I hvert fall hvis man sitter med komponenter som er mer enn bare HD-ready.
    Wikipedia nevner at HDMI 1.3 inneholder to kategorier av godkjenning for kabler:
    HDMI - Wikipedia, the free encyclopedia
    The HDMI 1.3 specifications defines two categories of cables: Category 1-certified cables, which have been tested at 74.5 MHz (720p60 and 1080i60), and Category 2-certified cables, which have been tested at 340 MHz (1080p60 and 2160p30).
    ...
    The HDMI website has stated that many HDMI cables under 5 meters of length that were made before the HDMI 1.3 specification can work as Category 2 cables, but cautions that only Category 2-tested cables are guaranteed to work.[
    En Bluray disk inneholder maksimalt 1080@60i (eller 1080p24 som er lavere båndbredde)

Blu-ray Disc - Wikipedia, the free encyclopedia

Det finnes helt klart scenarioer hvor 1080p60 er aktuelt for vanlige forbrukere, men jeg mener at det underkommuniseres at man faktisk kan overføre all informasjonen som Bluray byr på med en kategori 1-kabel.

Det finnes helt klart troverdige rapporter om brukere som har opplevd visuelle bildefeil grunnet lange, dårlige kabler. Jeg mener at det underkommuniseres at dette synes å være en liten minoritet i forhold til de mange som kjøper billige kabler og ikke opplever problemer i det hele tatt.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

E det digitalt så e det digitalt

Det som er at det kommet ann på støyskjerming og lignende som sier noe om hvor lang den kan værer men er det bare snakk om ett strekk på 1.5 til 2 meter, så har det ingenting å si hvilken type du kjøper, mend du har jo forjellige standarer, hdmi 1,2 og 1.3 som har forsjellige båndbredder, som er ca samme som Cat 5 , cat 5e og Cat 6 kabler når det kommer til nettverkskabler. som har noe med lenden og båndbredden og gjøre.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •