Kvalitet på HDMI kabler. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 76
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, jeg har bestilt en billig 10m HDMI fra DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Site-Wide Free Shipping (Page 1) til rundt 150 kr som kommer nå snart, blir spennende å se om den leverer.
    Kjøper billige digitale og heller litt skikkelige analoge. 4mm^2 fra biltema fungerer flott

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke lengder opp mot 10 meter eller mer så risikerer du å ikke få bilde i det hele tatt med en kabel av "biltema" kvalitet.

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig ting man skal tenke på er at en billig kabel ofte ikke er tilstrekkelig skjermet. Det er dette som koster. Kvaliteten på 1-2 meter HDMI er så og si lik uansett prisgruppe. Kjøper man Nordost til 5000 så gjør man det fordi man har råd til det eller vil ha designkabler.

Ser ikke gevinsten mellom en Supra HDMI og en Clas Ohlson HDMI her på oppsettet mitt. supraen er 4-5 ganger så dyr.

Ser pen ut ja.. men ingen forskjell på bildet. Har samsung 7070BE LED 55" og Pioneer bdp 51 fd som kilde og fremviser.

Når det gjelder skjermin på kabler i 5-10 meters klassen så er dette viktig i forhold til diverse forstyrrende objekter i en normal stue. Ellers kan signalet bli dårlig eller fullstendig ødelagt. Men det har ikke noe med kvaliteten på Kabelen og gjøre. det har med skjermingen å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    En viktig ting man skal tenke på er at en billig kabel ofte ikke er tilstrekkelig skjermet. Det er dette som koster. Kvaliteten på 1-2 meter HDMI er så og si lik uansett prisgruppe. Kjøper man Nordost til 5000 så gjør man det fordi man har råd til det eller vil ha designkabler.

Ser ikke gevinsten mellom en Supra HDMI og en Clas Ohlson HDMI her på oppsettet mitt. supraen er 4-5 ganger så dyr.

Ser pen ut ja.. men ingen forskjell på bildet. Har samsung 7070BE LED 55" og Pioneer bdp 51 fd som kilde og fremviser.

Når det gjelder skjermin på kabler i 5-10 meters klassen så er dette viktig i forhold til diverse forstyrrende objekter i en normal stue. Ellers kan signalet bli dårlig eller fullstendig ødelagt. Men det har ikke noe med kvaliteten på Kabelen og gjøre. det har med skjermingen å gjøre.
    Det har noe med signalstyrken kilden sender ut også. Da jeg testet 10 meteren fra clas ohlson (den som har fin strømpe) så kom det ikke noe bilde fra PS3, men det kom bilde fra pc'en på samme kabel. Med en monster hdmi i 2000 kroners klassen så kom bildet frem på ps3'en.

Har også supra hdmi, kan ikke kalle den for en kabel med fint utseende ivertfall. Hvilken modell er det du har?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Hva baserer du denne påstanden på?

-k

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det er stor forskjell på HDMI-kabler, ikke bare fra dag 1. av, men ikke minst etter litt tids bruk.
    Hei,

Jeg dro opp denne posten selv om den var fra 2007 ettersom tråden er tatt opp igjen uansett.

Mener du ta en HDMI-kabels egenskaper ved vanlig bruk endrer seg over tid (i løpet av et par år f.eks.) slik at signalstyrken den evner å transportere synker?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva baserer du denne påstanden på?

-k

At påstanden om at en kabel fra Monster til 2000 kr er fantastisk mye bedre enn en kabel fra clas til 200 kr.. Kobberkvaliteten er akkurat den samme, Noe som tilsier at det er skjermingen på kabelen som avgjør hvor bra den er. Om denne skjermingen er verdt prisen av en dyr monster eller ikke får være opptil kjøper å avgjøre. Jeg mener at ved normale lengder så er ikke merkekabler viktig. altså 1-2 meter som er regnet som vanlig lengde. Men ser man på f.eks. kontaktpunkter og lodding i en slik kabel så kan kvalitetsforskjellen være tydelig. Men om det er verdt flere tusen er en annen sak.

ta for eksempel WBT plugger og kontakter.. det har vært en og annen spekulasjon på om dette er så bra som produsenten skal ha det til.

vet at det er OT men nok om det.

Konklusjonen er at uansett om man kjøper en dyr eller billig kabel så blir ikke bildet noe bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på en dyr vs billig kabel i 5-10 meters lengden er som oftest(!) isoleringen, støyskjerming og lodding o.l. Noe som gjør at ett signal klarer å komme seg lengere i kabelen uten problemer.

På korte avstander så har dette lite/ingenting å si, da signalstyrken er såpass god at den går igjennom kabelen uten problemer.

Resultatet blir uansett akkurat det samme, så lenge signalet kommer seg fram.

Har hatt samme problem som Razor når det kommer til PS3.
    PS3 sender ut såpass svakt signal at 10 meter med kabel ble for langt (signalet holdt seg inne i 1-2 min, og så forsvant det helt før det kom tilbake i rundt 10 sec, og gikk i en loop etter det). Men via pc fungerte dette supert. Da pga en PC sender ut sterkere signal enn en PS3 gjør.
    Har tho enda ikke testet en dyrere kabel på PS3 (pga at kabelavstanden er kortere idag), men vil tro at det ville ha forbedret resultatet, da andre får PS3 til å fungere supert på lengere avstander.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder med knutinh her. Og jeg har personlig fått problemer med 10meter biltemakabel som tydeligvis bare var cat1/standard speed på høyere oppløsning enn 720p.

Så lenge kabelen er cat2 så er jo saken biff. Hvis noe annet skulle være tilfelle måtte man jo ha byttet ut alle satakabler og alt annet i pc'en straks man skulle sett en 1080p film fra pc'n fordi den ikke var "dyr nok".
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går sikker an å få tak i en billig HDMI kabel som er for dårlig. Dvs den følger ikke HDMI standarden de har droppet skjerming, dårlige kontakter, tåler ikke å bli bøyd 5000 ganger osv. MEN kjøper du en dyr kabel blir du nesten garantert lurt!! Javel de har kanskje kobber som er 99,99999% rent. Det har ikke noe å si fordi du har ikke en kilde som kan benytte den økte båndbredden. Sannsynligvis er det lettere å bruke samme kobber og bare si at det er såååå rent, ingen merker forskjell uansett...

Når det gjelder skjerming er dette et problem som er mindre for digitale enn analoge signaler. Dessuten er vel de fleste billige kabler skjermet. Mulig det er bedre skjermet på dyre kabler, men hvis kabelen din ikke ligger midt i en floke av uskjermede strømledninger så holder det med "vanlig" skjerming.

Jeg har en 7 meter deltaco til ca 150.- Den er skjermet og fungerer helt perfekt!

Min anbefaling er å ikke la dere lure av selgere. Kjøp en billig kabel. Er du ekstremt uheldig og ikke får bilde er det bare å klage og bytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen bekrefte om Clas Ohlsons 10 meter HDMI Hi-grade kabel til kr. 598,- er god nok for 1080/60p?

Og hva om denne i tillegg forlenges med en 1 meters kabel av samme type via CO's manuelle HDMI-svitch?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Kan noen bekrefte om Clas Ohlsons 10 meter HDMI Hi-grade kabel til kr. 598,- er god nok for 1080/60p?

Og hva om denne i tillegg forlenges med en 1 meters kabel av samme type via CO's manuelle HDMI-svitch?
    Hvis du leser litt lenger opp i tråden så står det der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hvis du leser litt lenger opp i tråden så står det der.

Nå leste jeg faktisk gjennom tråden før jeg postet. Så langt jeg kan se står det ikke noe som helst om det jeg spør konkret om. Derimot sies det at ved korte kabelstrekk betyr kvaliteten mindre, men på ti meter eller mer vil man kunne få problemer med en billigkabel.

Og siden CO's 10 meter high-grade kabel til 598,- sikkert regnes som billig i denne sammenhengen, stiller jeg følgelig spørsmål om 11 meters strekk av denne kabelen, med CO's manuelle switch, faktisk vil fungere?

Kan du som tydeligvis leser denne tråden bedre enn meg være vennlig å svare på hvor svaret på dette spørsmålet står?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står hva som kan skje på 2 og 5 innlegg på denne siden, altså så KAN du risikere å ikke få bilde med den high grade kabelen fra clas ohlson. Kommer ann på hvor sterk signal kilden din sender ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Står hva som kan skje på 2 og 5 innlegg på denne siden, altså så KAN du risikere å ikke få bilde med den high grade kabelen fra clas ohlson. Kommer ann på hvor sterk signal kilden din sender ut.

Å betegne CO's highgrade for "biltemakvalitet" blir mildt sagt upresist. Men at du ikke fikk den til å fungere på PS3 sier vel strengt tatt mest om nettopp PS3.

Spørsmålet blir da om PS3's signalstyrke er representativt. Er dette et generelt problem på mange blurayspillere? Mange projektorbrukere sitter med typisk ti meters strekk, så det burde være mye erfaring med dette.
    Personlig har jeg planer om å benytte en Sony BDP-S360.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Biltemas billige splitter - videre med Biltemas 10m hdmi->dvi kabel til proj. Kjører 720p/1080i uten problemer, har brukt dette et år. Projen tar ikke 1080p så det får jeg ikke testet.

Kjører hdmi fra Pioneer receiver.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg bruker Biltemas billige splitter - videre med Biltemas 10m hdmi->dvi kabel til proj. Kjører 720p/1080i uten problemer, har brukt dette et år. Projen tar ikke 1080p så det får jeg ikke testet.

Kjører hdmi fra Pioneer receiver.

Det viser i hvert fall at billige produkter kan fungere godt, i det minste opp til 1080i. Hvilken spiller bruker du?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Samsung BDP-1500 - inn til receiver, Xbox 360 en sjelden gang også.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svigers handlet en 10m fra dealextreme, og den takler 1080p/24 iallefall. Fra PS3 slim til PJ.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •