Høyttalerkabler til JBL TI 250. Noen forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkabler til JBL TI 250. Noen forslag?

Hei. holder på å ligge opp støm nettet i min nye hjemmekino. bruker prefix pr. 16/2x2, 5/2,5. hvordan ville det tatt seg ut om eg brukte det som høytalerkabler? hva kunne jeg ellers brukt. til en rimelig pris.:-D

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å bruke PR som høyttalerkabel er sykt!! Hverken mer eller mindre!

Tror jaggu meg at du får prefix ht. kabel også jeg..

hvis ikke legger du et 20mm rør og trekker i kabler i disse.

Men ikke bruk PR den har ikke lederegenskapene til slikt
    Jeg hadde tanker om å bruke RK det kan fungere

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke sterkstrømskabler får du iallefall bruke PFXP :twisted: Syke dimensjoner over flertrådet leder; Den vill nok funke bra...

Men PR 2,5/2,5; hehehehe

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vanlige kabler?

Hva med å ligge helt valige kabler da. skal ha 2 stk JBL TI 250 høytalere. ++ noen bakhøytalere å sidehlytalere. hvamed kabler fra clas ohlson eller biltema. er det mye støy i dem? Det skal forsåves ligges i veggen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til et par høyttalere som koster 25 laken ville jeg ha spandert litt mer enn kabel fra Biltema el.l. selv om det er OK kabel til sitt bruk.

Nordost eller Supra kunne kanskje være noe å prøve.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    å bruke PR som høyttalerkabel er sykt!! Hverken mer eller mindre!
    Det er det vel ikke, 2 mm^2 ledertverrsnitt, "solid core", med skjerm. Hva begrunner du sykheten med?

I en annen tråd jeg postet fikk jeg klart inntrykk at Norost driver mest med "keiserens nye klær", og ingen seriøse HT-kabelprodusenter mener innbrenning av kabler har noe for seg, vel?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JCN
    Det er det vel ikke, 2 mm^2 ledertverrsnitt, "solid core", med skjerm. Hva begrunner du sykheten med?
    Fordi en Pr ikke er en høyttaler kabel. der ledermateriale ikke er bla bla bla.

Jeg takler ikke en kabel diskusjon igjen... Det er mulig at den har lederevne og slikt.

men

1. Den er forferdelig å jobbe med
    2. Den er så stygg å se på
    3. Man legger da ikke en PR som høyttalerkabel, fatter ikke at det må utdypes engang jeg..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bunner jo i om en tror at det er forskjell på kabler eller ikke om de er over et visst tverrsnitt. Jeg mener at det er de, og vil derfor innen rimelighetens grenser finne en kabel jeg er fornøyd med.

Nordost leverer etter min mening gode kabler, også supra, det lille jeg har hørt av dem.

Selv har jeg Audioquest som jeg er godt fornøyd med, og dersom trådstarter er ute etter noen kabler som er lette å gjemme bort har jeg noen meter Audioquest kabler til salgs, men det er en annen skål...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke en diskusjon, men noen enkle fakta:

Så du (svantekiller) tror det eneste som kan transportere lydsignaler er en dedikert "høyttalerkabel"? Lederne i nesten alle HT-kabler er av kobber, av samme kvalitet som i en PR. Lederene i PR er glødd for å gjøre den enkel å bøye, den kan lett tilpasses omgivelsene, selv om det ikke er en slapp lisse.

Jeg er blitt satt på en idé her, kommer til å teste PR snarest :-)

Nordost-kabler til 50 000+ er kanskje ( ) bedre, men du orker jo ikke diskusjoner, så...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så du (svantekiller) tror det eneste som kan transportere lydsignaler er en dedikert "høyttalerkabel"?

Hvis du leser hva jeg skriver så skjønner du hva jeg mener. og det er at det er så stygt og totalt NEI som man kan få det, en kabel er en kabel

Jeg skjønner da at en pr transporterer lyd.

Test det... for all del, mulig det fungerer perfekt men den personen som sier at det er fint ha ha en pr jævel frem til høyttaleren er syk.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost-kabler til 50 000+ er kanskje ( ) bedre, men du orker jo ikke diskusjoner, så...
    Hvis du tråler å leser på dette forumet så skjønner du hvorfor det er totalt bortkastet å bruke tid på å synse frem og tilbake om hva som er den beste kabelen og slikt. Det er mange slike tråder der du kan slenge deg på, men du klarer ikke å få meg med på en slik diskusjon.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke snakk om å bruke 50 000 på en kabel her, hvem har sagt det?

Nordost lager også kabel til rundt 50 lappen pr. meter om jeg ikke husker feil.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for å gå litt On topic igjen.

Hvis det er slik at du vil legge disse skjult og det er snakk om litt lengde??

så ville jeg ha handlet noen kabler i "ok" kvalitet Ikke 12 pr meter men kanskje 75 pr meter??

Jeg har ikke noe som helst grunnlag for å si dette men jeg er av den oppfatningen av at høyttalere som koster 25k bør få litt mer kabel en det billigste på markedet.

Altså mitt forslag Legg 20mm k-rør ( sønnel k som min sjef så fint kaller det ) og trekk kablene i ettertid.. helst før du platelegger slik at du er sikker på at de kommer igjennom som elektrikker kan jeg fortelle deg at shit happens og at det er SÅÅÅ kjedelig om noe skulle ha skjedd med røret... Og det skjer, ikke ofte men nok til at man ikke trenger å vente med det

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Enig med Svantekiller på flere punkter her:
    - Har man lagt 25k i ht, kan man saktens bruke litt på kabler også.
    - Shit happens, det gjorde det hos meg!
    - Kabeldiskusjon gidder jeg ikke delta i. (tror ikke på det og har ikke peil)
    - PR er stygg og tungvint å legge

Men derimot var det faktisk veldig populært å bruke PR som ht-kabel en tid. Jeg har sett det i bruk til store/dyre 3-veis, og også til sub i bil. På den tiden var det flere selvutnevnte hifi-guruer som pratet like varmt om PR da, som de senere gjorde om selvviklede cat-kabler.

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Enig med Svantekiller på flere punkter her:
    - Har man lagt 25k i ht, kan man saktens bruke litt på kabler også.
    Jeg tenkte at man kanskje kunne bruke de penga man har på elektronikk og HT, og så kjøre billig på kabler? Eller mener dere at 10%-regelen gjelder? Hvis ikke, hvorfor er kabler til 75 kr/m bedre enn de til 12 (bortsett fra utseendet)?

Det er trådstarter som nevner PR, skjønner ikke hvorfor det avvises så kontant, men selvsagt, kobberleder i k-rør blir jo skjult. Etter alle trådene dere referer til at vi vel enige om at kabelkvalitet ikke nødvendigvis er proporsjonal med prisen

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    ...men den personen som sier at det er fint ha ha en pr jævel frem til høyttaleren er syk.
    Jeg er syk

Jeg synes de feite kablene som inneholder mest plastikk ser grusomme ut :evil:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte at man kanskje kunne bruke de penga man har på elektronikk og HT, og så kjøre billig på kabler? Eller mener dere at 10%-regelen gjelder? Hvis ikke, hvorfor er kabler til 75 kr/m bedre enn de til 12 (bortsett fra utseendet)?

Det er trådstarter som nevner PR, skjønner ikke hvorfor det avvises så kontant, men selvsagt, kobberleder i k-rør blir jo skjult. Etter alle trådene dere referer til at vi vel enige om at kabelkvalitet ikke nødvendigvis er proporsjonal med prisen
    For meg så er det følelsen som avgjør det, det er ikke sikkert de er bedre.. Men det er en "kvalitets" følelse....

Grunnen til at PR er avfeid er at de må jo stikk ut fra veggen og legges åpent frem til høyttaler.... og det kan ikke se pent ut uansett, mikke mus følelse ble nevnt i en annen tråd og det er vel den jeg tenker på her også.

Man har topp utstyr og legger en PR som signal kabel, det er noe som ikke stemmer i det altså..

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers bruker tvunnet RK-kabel på Gaia'ene sine til en halv million.
    Det funker det!

Bruk 4kvmm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost leverer kabler fra 35kr meteren t.o.m 50 000kr meteren, så det skulle vel fint gå ann å få tak i noe greit fra Nordost.. Nordost 2 Flat til 85 kr meteren skulle vel være en grei kabel, da denne er hvit og flat, slik at den er lite synlig visst en skal ligge den på en list eller noe, den kan også lett males i veggens farge..

selv har jeg Nordost Baldur til 2000kr meteren..

Det er stor forskjell fra den kabelen i forhold til de billigere utgavene, men hvor vidt det er verdt den store prisforskjellen må være opp til enhver og velge selv..

Jeg personlig fikk ja fra lommeboken og slo til, angrer ikke et sekund

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har såpass dyre høyttalere så råder jeg deg til å legge litt i kabler også. Trenger ikke å være dyre, Nordost har gode kabler til en billig penge. Se om du finner noe brukt er mitt råd.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •