Lite tverrsnitt i kabler bedre enn stort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite tverrsnitt i kabler bedre enn stort?

Virker som om mange mener at stort tverrsnitt på høyttalerkabler er best, men ut fra det jeg kan se på Nordosts hjemmeside og hvordan de omtaler kablene sine virker det nesten som om det er det motsatte som er tilfelle.

Valhalla omtales slik på HC-kjedens sider:
    "Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.
    "

Lav masse må jo bety mindre kobber, dvs. lavere tverrsnitt.
    Er det isolasjonen som er viktigst? Og helst så glatt som mulig, det er vel derfor de bruker teflon?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost finner på ting.
    Men så lenge tverrsnittet er tilfredstillende stort, vil du ikke oppleve noe problem. 0,75 holder lenge, og antageligvis er det 0,75 eller mindre som er på ht-terminalene i forsterkeren din.

Mvh

Pk

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isolasjonsmaterialet har ingenting å si for ledningsevnen til kordellene. De beskytter mekanisk og elektrisk.

En leder med lav masse vil i praksis si et lett materiale. Det er ikke noen entydig sammenheng mellom masse og ledningsevne. Normalt vil også en kabel med høyere tverrsnitt ha lavere motstand.

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt noen gamle HiFi-klubben HT-kabler i mange år, de har nok ikke større tverrsnitt en 1 mm^2, har alltid fått det trykket og den oppløsningen jeg synes jeg kan forvente fra anlegget.

Byttet til Netthandelen "Audiophile" for moro skyld (de er jo billige), biwirer til frontene, syntes jeg hørte cymbalene klang bedre ut, og de kablene er jo feite så det holder da!

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    En leder med lav masse vil i praksis si et lett materiale. Det er ikke noen entydig sammenheng mellom masse og ledningsevne.
    Kul "siteringsfunksjon" her på forumet :-)

Men Nordost sier de har 99,999999% Oxygen Free Copper, det er jo ikke lettere en vanlig kobber, altså må tverrsnittet ned, vel?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost prater skit, som resten av kabelprodusentene...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan egentlig ikke se hvordan det kan være noe hold i den omtalen fra hificenteret. En kabels motstand har da noe med tverrsnittet å gjøre, jo tykkere leder jo mindre motstand vil det være. og den sammenhengen mellom:
    enestående åpent, presist og luftig lydbilde og lavere motstand kunne da være bedre presisert. Det står faktisk ikke noe om motstanden på kabelen, på produsentens hjemmeside bortsett fra at signalet går kjempefort gjennom .

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En for tynn kabel tror jeg vil redusere høye frekvenser (på grunn av for høy kapasitans og impedans?) og kanskje også gi en illusjon av at lave frekvenser blir kraftigere.

Newcomer janstokk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste av energien som går gjennom høytalerkabelen er i overflaten av materialet. Dvs at det Nordost prøver på er å få et stort overflate-areal, men holde tverrsnittet lite

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg er feil. Strømmen fordeler seg i helt tverrsnittet.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømmen fordeler seg forskjellig alt etter hvilke frekvens den har...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så lave frekvenser er arbeidsdybden stor.

Uttalelsen fra HC-kjeden om at lav masse transporterer signalet raskere og med lavere motstand er 100% pølsevev.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At ikke folk snart gir opp disse diskusjonene

Alle med elektronikkutdannelse vet om den såkalte "skin depth" som gjør at ikke signalene bruker hele tverrsnittet men kun deler av det. Uansett vil dette være neglisjerbart på så lave frekvenser som 20kHz. Nærmer man seg Mhz-området er dette mye mer aktuelt.

Kablene har resistiv motstand, kapasitans og induktans, og dette kan måles og varierer fra kabel til kabel:
    Speaker Cable Face Off 1 — Audioholics Home Theater Reviews and News

Både kopperrenhet,isolasjon og prosesser ved produksjon kan bidra til endring av en kabels elektriske parametre, spesielt når man kommer høyere opp i frekvens. For audio-frekvenser er nok likevel tverrsnitt minst like viktig som overflateareal (selvfølgelig til en viss grad)

En like viktig ting er å sørge for skikkelige termineringer, der kopperet helst isoleres fra luft. (Kopper oksiderer/irrer og får dårligere ledeevne over tid)

Når det skal sies, du skal ha et ekstremt avslørende og detaljert anlegg før kabler til 5000kr/m gir deg merkbart mer detaljer i musikken enn de til 200kr/m, det er hvertfall min mening!

Både forsterkere og høyttalere forvrenger kilden mange ganger mer enn det en høyttalerkabel gjør.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JCN
    Virker som om mange mener at stort tverrsnitt på høyttalerkabler er best, men ut fra det jeg kan se på Nordosts hjemmeside og hvordan de omtaler kablene sine virker det nesten som om det er det motsatte som er tilfelle.

Valhalla omtales slik på HC-kjedens sider:
    "Isolasjons matriale av ekstrudert teflon, kombinert med at lederene har lav masse resulterer i at Nordost-kablene transporterer signalet raskere og med lavere motstand enn noen annen kabel i verden. Lydmessig betyr dette at du får et enestående åpent, presist og luftig lydbilde.
    "

Lav masse må jo bety mindre kobber, dvs. lavere tverrsnitt.
    Er det isolasjonen som er viktigst? Og helst så glatt som mulig, det er vel derfor de bruker teflon?
    Jeg tror ikke du skal bry deg for mye om Nordost måling av *ahem* hastigheten på sine kabler.
    Hva som er det optimale tverrsnittet er ikke godt å si, det finnes en drøss med kabelkonstruksjoner der ute, felles for de alle er at hvis de har gode loddinger, plugger og skjerm så gir det lyd i anlegget.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, men jeg tror folk kjøper seg en kabel til 2000kr fordi det å kjøpe en ny cd/dvd spiller til 20 000 blir for dyrt igjen.

Jeg har også god tro på filosofien til Nordost, og tror ikke alt er bare løgn. Jeg merket selv god forskjell da jeg gikk fra biltema til nordost, men forskjellen er ikke stor.

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest endel om "skin depth", "skin effekt" eller strømfortrengning som det vel heter på norsk, og forstår at det i praksis ikke har betydning for audiofrekvenser så lenge tverrsnittet ikke er enormt til høyttalerkabel å være(f.eks. 25 mm^2 eller mer).

Derfor skjønner jeg ikke filosofien til Nordost, noe jeg gjerne skulle gjort om jeg skulle kjøpe kabler til 10 000 +. Har hastigheten så mye å si, og hvordan oppnår DE bedre hastighet enn andre, er det teflonisolasjonen? Jeg også skjønner at "ekstrudert" isolasjon er markedsføring med et fint ord, all plastisolasjon på kabler ekstruderes (presses gjennom en "dyse" som kabelen går gjennom).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at hastighetsargumentet deres er absurd.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Min mening er at hastighetsargumentet deres er absurd.
    Ja det er helt på trynet....

Argumenter som dette er typisk for Snake-Oil produkter.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis alt bare er babbel, og lampett ledning er like bra som nordost til 100 0000 osv, hvorfor i all verden vil folk da bruke så masse penger? Utseende og placebo kan ikke gjøre opp for alt dette. Og finnes det kun designere hos nordost. Bruker di alle pengene di får inn på å finne nytt utseende på kabelene? Og brukes forskjellige materialer annet enn kobber bare fordi det høres gøy ut?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, er alt for mye snake-oil ute og går i hifi-industrien. Dette her for eksempel. Bare tull:

Tverrsnittet skal være akkurat passe.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •