Innbrenning av kabler - hvordan, beste utstyr og metode? Fidelity anbefaler Vidar! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 161
    Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen som virkelig tror på blindtesten i Fidelity? At de ikke har beskrevet metoden betyr vel ikke at de ikke har testet blindt og hørt forskjeller? Synes det høres helt utrolig ut jeg også, sett fra et fysisk ståsted, men kanskje snake oil kan høres?

Har forøvrig lest test av Esoteric CD-spiller i L&B til 120 000, testeren kunne vurdere denne mot en dobbelt så dyr modell som han hadde hørt flere måneder tidligere, og vurderte den "billigste" til ca. 95% av nivået til den dyreste. Han må jo ha hatt 100% identiske oppsett begge gangene, hadde han virkelig det?

Noen sier at kabel-ABX-test ikke er bra nok fordi det går for lang tid til kabelbytte, slik at man glemmer mellom hver gang. Dersom man glemmer på så kort tid må det jo bety at forskjellene er ubetydelige? Hvis ikke så kan man jo bare hente inn journalisten fra L&B!

Enig med made4u at alle andre tweaks sannsynligvis har bedre effekt, men så var det denne blindtesten i Fidelity da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JCN
    Ingen som virkelig tror på blindtesten i Fidelity? At de ikke har beskrevet metoden betyr vel ikke at de ikke har testet blindt og hørt forskjeller?
    Nei. At man ikke tester blindt betyr da heller ikke at man ikke hører forskjeller. Det betyr bare at det er umulig for oss som hører om testen å vite hva som har skjedd, og dermed har det liten verdi for oss andre.

Jeg har ikke lest testen i Fidelity, men det virker som om de sier veldig lite om hvordan de har gjennomført testen. Når bladet som offentlig sier at blindtester og skepsis er null verdt så må det være lov å stille spørsmålstegn ved en konklusjon uten dokumentasjon fra deres side?

-k

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stoler på testen Fidelity har gjort. De beskriver hva de har gjort. Knut Vadseth byttet kabler uten at de tre andre lytterne visste hva som ble gjort. Jeg finner ingen svakheter i testen annet enn at den ble gjort med utelukkende Fidelity journalister..

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest Fidelity sin test, men regner med det tar litt tid med "inbrenning"
    Må jeg si jeg er imponert av hukommelsen deres.

Blir liksom som andre tester, "sammeligent med produkt X som vi testa i fjor"

Men det er jo min mening da..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    Har ikke lest Fidelity sin test, men regner med det tar litt tid med "inbrenning"
    Må jeg si jeg er imponert av hukommelsen deres.

Blir liksom som andre tester, "sammeligent med produkt X som vi testa i fjor"

Men det er jo min mening da..
    De andre parene var naturlignok innbrent fra før ;-). Det var jo blindtest.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De testet alle kablene samtidig... ingen hukommelse involvert..

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg lest denne tråden, men lest testene i forskjellige mags!

Hvorfor gjør ikke alle produsenter sine kabler ferdig? Selger de fleste halvfabrikat? Da er vi jo blitt lurt i alle år.
    Må jo være en enda bedre idè å selge "ferdig innbrente kabler uten tillegg i prisen". Selger jo som hakka møkk det. Og tenk hvilken lyd vi får!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahahaha... INNBRENNING av kabler? ler så tårene triller nedover kinnet.. Det er **** mei det mest reinspikka pisspreiket jeg har hørt.

Haha innbrening..

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er visstnok dielektrikumet (isolasjonen) som endres ved innbrenning, hvordan, og hvorfor det er hørbart vet bare Nordost...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JCN
    Det er visstnok dielektrikumet (isolasjonen) som endres ved innbrenning, hvordan, og hvorfor det er hørbart vet bare Nordost...
    Ja, det er noe slik jeg også prinsippiellt ser for meg en effekt dette med innbrenning/kondisjonering av kabler kunne ha, dvs å "normalisere" de kondensator lignende ladningene man kan få byggd opp i ikke ledende materialer/isolatorer med gode Electret egenskaper. Slike feltene utnyttes blandt annet i enkelte STAX hodehøytalerer som ikke lades elektrostatisk men via membranmaterialenes dielektrikum egenskaper.

Vidar skal vel her brukes til å fjerne ujevnt oppbygde felt osv med å tilføre vekslende spenninger/strømmer over tid.

Men det er vel grunn til å være skeptisk til slike inbrenning/kondisjonering prosedyrer også. Hvorfor skal dette ha noe som helst å si på signalkabelens evne til å overføre audio signal (digitalt/analogt) eller en høytalerkabels evne til å få en effekt forsterker til å drive høytalerene.

Hvorfor skal innbrenning så godt som alltid ha en possitiv effekt for hifi anleggets microdetaljespillende og 3D egenskaper osv, hvorfor blir det ikke ødeleggende eller neggativt å "tukle" med kablenes egene naturlige nøytrale form som de kanskje har brukt lang tid måneder på å komme i, helt av seg selv, enten de lagres i kveiler eller er oppkobblet i stereo anlegget.

Hvorfor spiller ofte prisen på utstyret som kan forbedres med disse kabeltweakene mere enn f.eks hvordan arbeidsprinsippet er og hvordan utstyret er konstruert. Vil f.eks effekten alltid være possitiv uavhengig av om det er transistor, rør prinsipper med audio trafoer på utgangen, klasse A, AB og D kobblede forsterkere, med eller uten motkobbling osv ++. Hva med høytalerenes arbeidsprinsipp, følsomhet og alle andre faktorer som man har i et system med elektromotoriske og akustiske egenskaper, lytterrom, lytterens hørsel osv.

Nei, den eneste grunnen jeg kan tenke meg til at det så godt som alltid blir en possitiv effekt av slike tweak, må være den psykologiske forventningen dette kan skape hos den typisk possitive lytteren som skal sjekke effektene av dette. Kabel debatter er vel ofte preget av de som tror (og derfor lett ledes til å hører forskjeller) og de som ikke tror (og ikke hører noe forskjell). Uenigheten mellom de to leirene blir vel ytteligere forsterket av at de hørbare forskjellene enten ikke er der i det hele tatt, eller helt innlysende må være microskopisk/neglisjerbart små i forhold til andre parameter i fysiske audio systemer, da det debbatteres i det uendelige.

Det er etter min mening ganske tankevekkende når anerkjennte HiFi og Audio skribenter og fagblader er sammen med meget pris bevisste high end kabel produsenter som Nordost kommer med possitive tester og slike Vidar innretninger, hvis man samtidig tenker på alle de psykologiske effektene dette vil kunne ha.

Her synes jeg personlig man vel langt på vei har den klassiske oppskriften for en godt hørbar suggererende virkning, en plasebo effekt som det kan være vanskelig å avsløre i selv godt gjennomførte blindtester (fordi deltagerene gjerne vet at noen av kablene er kondisjonerte og lytter etter det og man f.eks glemmer det ubevisste kropsspråket som den som switsher kablene kan ha og kan overføre til testpanelet (kjenner ikke til Fidelity sin testmetodikk her, men det er vel mange mulige feilkilder)) Det er vel når det kommer til stykket mange faktorer som selv skredderene til keiserens nye klær ikke ville ha noen problemer med å bite på selv når det kommer til fenomener som kabel testing og avslørende lytting.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et annet forum har dette temaet blitt diskutert.

Innbrenning av kabler under lupen.
    Sitat Opprinnelig postet av Rhesus
    Nå skal vi se hva litt elektrisk innbrenning gjør med 25 meter interconnect.
    Tanken er at hvis det er målbar forskjell på kapasitansen til 25 meteren etter en uke med bank, så er det interessant nok til å forske videre på.

Jeg tenker meg følgende innledende runde:
    Kapasitans måles på rød og hvit leder på 25 meteren, med så høy presisjon jeg klarer. Vi får se hva det blir.
    Så kjører vi på med full pupp på signalgeneratorenk ca 20Vpp med trekant sweep i ene kanalen, rød leder f.eks.. Vi lar det stå på i en uke. Vi kan jo ta noen mellombels målinger i løpet av testperioden for å holde spenningen oppe....
    Så måler vi kapasisansen igjen.

Resonansfrekvens er også en parameter jeg kunne tenke meg å måle.

Litt usikker på om man bør laste ned andre enden av kabelen eller om man skal la den ligge åpen, eventuet laste med 1Mohm.

Synspunkter?
    Vel, da er kabelen innbrent, og resultatet er:

Ingen målbar forskjell på testobjektet mhp kapasitans, resistans eller resonans, og heller ingen forskjell på kontrollkabelen. Måleusikkerheten er mindre enn 1%.

Dvs at det er ingen endring i kabelens lederegenskaper, og det er heller ingen endring i egenskapene til isolasjonen, og spesielt isolasjonens dielektriske egenskaper som det ble hevdet skulle kunne påvirkes.

Ikke noen bombe akkurat.
    Jeg har målt på kabelen, de elektriske egenskapene endres ikke. Så enkelt.
    Min påstand er da at eventuelle lydmessige endringer ikke har noe med kabelens elektriske parametere slik som resonans (induktans/kapasitans), kapasitans (dielektrisk konstant) og resistans (ledningsevne) å gjøre, siden de ikke endres.
    (min uthevning)

Kan vi nå stille som krav til de som måtte hevde at kabelens fysiske egenskaper endres ved innbrenning/innspilling, at de henviser til dokumentasjon som viser noe annet enn det Rhesus kom fram til?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Hahahaha... INNBRENNING av kabler? ler så tårene triller nedover kinnet.. Det er **** mei det mest reinspikka pisspreiket jeg har hørt.

Haha innbrening..

Og jeg ler med deg, såvidt jeg klarer å la pølsefingrene mine løpe over tastaturet mellom latterkrampene

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får jeg være litt Djevelens advokat her, selv om jeg er helt enig med knutinh.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh/Rhesus
    Måleusikkerheten er mindre enn 1%
    Såpass "grov" måleusikkerhet som <1% kan sikkert debateres (til det ugjenkjennelige) for de som er hekta på mikrodetaljer som "løftes frem" av kabler.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker også, Kokken!
    Der ga du dem nettopp det halmstrået de (kabelfanatikerne) trengte!
    Here we go again...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva slags signaler som egentlig går i en kabel med denne formen for innbrenning
    Så kjører vi på med full pupp på signalgeneratorenk ca 20Vpp med trekant sweep i ene kanalen
    og
    Litt usikker på om man bør laste ned andre enden av kabelen eller om man skal la den ligge åpen, eventuet laste med 1Mohm.
    :shock:

Hadde vel heller ikke ventet at man skulle måle noe serlig forskjell i egenskapene til kabelen, og det er vel like greit ettersom et hifi anlegg vel har mange nokk kjente og ukjennte parameter fra før, som faktisk er hørbare.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vet ikke helt hva slags signaler som egentlig går i en kabel med denne formen for innbrenning og
    :shock:

Hadde vel heller ikke ventet at man skulle måle noe serlig forskjell i egenskapene til kabelen, og det er vel like greit ettersom et hifi anlegg vel har mange nokk kjente og ukjennte parameter fra før, som faktisk er hørbare.
    Sitat Opprinnelig postet av om.s
    Nå vil jo selvsagt dette väre delvis "feil" publikum å henvise denne linken til, men uten å oppheve mannen til noe som helst annet en som vet hva han snakker om og lager kabler med en viss seriösitet, så vet vel iaf jeg hvems erfaring og målinger jeg legger störst vekt på ...

Cardas Audio

mvh
    I linken som postes leser vi bl.a.:
    Sitat Opprinnelig postet av cardas-mannen
    If you measure a new cable with a voltmeter you will see a standing voltage because good dielectrics make poor conductors. They hold a charge much like a rubbed cat’s fur on a dry day. It takes a while for this charge to equalize in the cable. Better cables often take longer to break-in. The best "air dielectric" techniques, such as Teflon tube construction, have large non-conductive surfaces to hold charge, much like the cat on a dry day.
    Noen hevder hardnakket at det finnes reelle fysiske forskjeller som forklarer og rettferdiggjør deres innkjøp (eller salg av) av f.eks dyre kabler og kabel-innbrennere. Når disse påstandene etterprøves viser det seg som regel at det er tullball eller feil. Men det hindrer ikke samme gjeng fra å finne nye fiktive påstander som søker å rettferdiggjøre salg/kjøp av dyrt tullball med kvasi-vitenskaplig nonsens.

Det snåle er at om man bare hadde sagt "jeg kjøper kabel-innbrenneren fordi jeg liker den, og jeg driter i om fysikken er på min side eller ei" så hadde ingen reagert.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argumentene til Cardas-mannen får meg til å tro at han er ikke har fått med seg at lydsignaler er AC?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev tidligere: hvorfor ikke kjøre fabrikkinnbrenning på alle kabler før salg, for da er jo den delen av diskusjonen død.
    Men hvis produsenten ikke gjør det, hvorfor skal vi gjøre det? Trodde produsentene ville selge oss best mulig produkter og ikke halvfabrikat?

Eller kan det være noe "muffins" ute og går???

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Eller kan det være noe "muffins" ute og går???

Tror du??

Hvorfor skal de brenne inn kablene når god troende mennesker kjøper maskiner til 1000..... av kroner??

Pengene styrer showet her som overalt ellers..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Tror du??

Hvorfor skal de brenne inn kablene når god troende mennesker kjøper maskiner til 1000..... av kroner??

Pengene styrer showet her som overalt ellers..
    Muffins eller ikke :-D

Vi elsker jo å la oss lure. Bare vi har råd...

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •