Innbrenning av kabler - hvordan, beste utstyr og metode? Fidelity anbefaler Vidar! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 161
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Dette er jo galskap! Det må måles det samme som vi hører vettu..i sweetspot .... i 3D!

Uten det, intet bevis.. Hvem tar oppdraget? Alt som kan høres kan måles!

:-D Hilsen ehh religionsfanatikeren.. ehh..
    I det ene øyeblikket så jakter vi på målbare forskjeller, så er det hørbare forskjeller, og så er disse plutselig kunne relevante i sweetspot? Jeg skjønner at du sier mye på spøk her, men allikevel.. Noe av det som gjør at disse trådene faller sammen gang etter gang, er nettopp mangelen på metodikk og klare forutsetninger om hva vi ser etter.

1. Kan en kabel farge lydbildet
    2. Kan vi høre disse endringen
    3. Kan vi måle disse endringen
    4. Kan vi definere og kontrollere disse attributtene i en kabel
    5. Er dette faktorer som øker kostnaden på kabelen

Og ja, akkurat nå så skulle jeg ønske at jeg fremdeles hadde gamlejobben med tilgang til skikkelig måleutstyr.

Det må da være noen her på forumet som har tilgang til et skikkelig oscilloskop med data logger som er villige til å gjøre noen tester?
    Jeg ser for meg at noen låner vekk sin dyrebare Nordost slik at vedkommende med utstyr kan kjøre noen fornuftige tester på denne og logge resultatene.
    Så sender vi kabelen til "innbrenning" og gjentar testene etterpå.

Personen som eier "osten" får jo uansett en gratis innbrenning, så han har ingenting å tape. :P

Edit: Strengt sett så burde Nordost villig lånt bort kabler til en slik test. Dem er jo interessert i å dokumentere endringer før og etter innbrenning. Eller er dem ikke?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Edit: Strengt sett så burde Nordost villig lånt bort kabler til en slik test. Dem er jo interessert i å dokumentere endringer før og etter innbrenning. Eller er dem ikke?
    When pigs fly!
    Nordost vet nok selv at de ikke har noe særlig vitenskapelig fakta å backe opp "vidar" med og har derfor latt det være et produkt for forhandlere. Jeg kan faktisk tenke meg at for endel folk med langt fremskredet audiofilia så kan nok butikken klinsje endel salg på argumentet: "I tillegg så brenner vi inn alle kablene gratis" Og det er vel nettopp derfor de har "utviklet" et slikt produkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det ene øyeblikket så jakter vi på målbare forskjeller, så er det hørbare forskjeller, og så er disse plutselig kunne relevante i sweetspot? Jeg skjønner at du sier mye på spøk her, men allikevel.. Noe av det som gjør at disse trådene faller sammen gang etter gang, er nettopp mangelen på metodikk og klare forutsetninger om hva vi ser etter.

Bare begynnelsen og slutten var i spøkefull tone.

Jeg er ikke helt enig i rekkefølgen din. Er det fornuftig å ta teorien før praksisen?

Mitt forslag:

1. Kan vi høre forskjeller mellom kabler og hvordan tester vi?
    2. Hvis nei, har vi testet grundig nok?
    3. Hvis ja, la oss sjekke om de samme inntrykkene er lett igjenkjennbare i en
    blindtest.
    4. Hvis ikke må det være innbildt. Hvorfor?
    5. Er det mulig å måle det samme som vi hører?
    6. Er det mulig å forske på hva som får lyden til å endre seg?
    7. Trenger meget gode kabler å koste mye?

I punkt 5 må det samme 3D lydbildet kunne måles i aller minste detalj. Akkurat der vi sitter. Å måle kablene for kapasistans, resistans ol. beviser jo ingenting om hørbare forskjeller. Knutinh har sagt at det ikke finnes instrumenter/program som klarer den oppgaven tilfredstillende. Er det riktig?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og ja, akkurat nå så skulle jeg ønske at jeg fremdeles hadde gamlejobben med tilgang til skikkelig måleutstyr.

Det må da være noen her på forumet som har tilgang til et skikkelig oscilloskop med data logger som er villige til å gjøre noen tester?
    Jeg ser for meg at noen låner vekk sin dyrebare Nordost slik at vedkommende med utstyr kan kjøre noen fornuftige tester på denne og logge resultatene.
    Så sender vi kabelen til "innbrenning" og gjentar testene etterpå.

Personen som eier "osten" får jo uansett en gratis innbrenning, så han har ingenting å tape. :P

Nemmelig!

Å tro at ørene er mer følsomme enn dagens måleutstyr er en famøs påstand. Da kan man like godt innrømme at man er sinsyk og kjøper det bare fordi det er svindyrt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Nemmelig!

Å tro at ørene er mer følsomme enn dagens måleutstyr er en famøs påstand. Da kan man like godt innrømme at man er sinsyk og kjøper det bare fordi det er svindyrt.
    Hvilke måleinstrumenter kan brukes for å registere nøyaktig det samme lydbildet vi hører foran anlegget?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvilke måleinstrumenter kan brukes for å registere nøyaktig det samme lydbildet vi hører foran anlegget?
    Kunsthode-mikrofoner gir et opptak som er svært nært det vi mennesker oppfatter. Dette er underbygd ved hvor troverdig kunsthode-opptak er ved avspilling over hodetelefoner.

Det vi mangler er software til å gjøre dette tokanals opptaket om til uttrykk som "fenomenal 3-dimensjonalitet!" "soundstage" og "holografi". Kanskje er det umulig å lage slik software uten å legge ved bilder av kablene, samt en statistisk modell av gruppe-tilhørighet og lyd-preferanser for mennesker.

Hvis du hinter om at journalistene i Fidelity har bedre sensorisk apparat enn et godt kunsthode sammen med en god digital opptaker så tror jeg ikke det. Men de har andre fordeler, som tilgang på synsinntrykk og et mer fargerikt ordforråd enn noe laget av Bruel & Kjær.

-k

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Nemmelig!

Dersom testen i siste fidelity medfører korrekthet, handler det ikke om å "tro" noe som helst. Alle deltakere klarte helt klart å identifisere sammenfallende forskjeller i en blindtest.

Selvfølgelig med forbehold om at testen ble utført uten juks og fanteri

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du skjønner godt hva jeg mener Knut. Vi kan jo ta et tenkt tilfelle; Vi måler lydbildet med en forsterker. Så bytter vi til en forsterker som gir mer dybde. Kan vi måle dette? Så kan vi begynne å måle mye mer subtile forskjeller mellom kabler?

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det vi mangler er software til å gjøre dette tokanals opptaket om til uttrykk som "fenomenal 3-dimensjonalitet!" "soundstage" og "holografi". Kanskje er det umulig å lage slik software uten å legge ved bilder av kablene, samt en statistisk modell av gruppe-tilhørighet og lyd-preferanser for mennesker.
    -k
    http://www.holophonic.ch/archivio/te...Holophonic.mp3

Er det dette du snakker om?

Husk øretelefoner....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    http://www.holophonic.ch/archivio/te...Holophonic.mp3

Er det dette du snakker om?

Husk øretelefoner....
    Nei det er ikke det jeg snakker om.

Jeg snakker om software som lager en blinkende pop-up:
    [Nå har jeg en hlografisk oppevelse]

Det gjør ikke linken din.

-k

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm hvorfor software? Hørt en del sopp kan gjøra detta....
    Eventuelt grise dyre kabler som brenner og puste in røyken...

Newcomer JCN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man få kjøpt denne soppen noe sted? Er vel uansett billigere enn Odin-kabler.

Kanskje Nordost-gjengen også spiser fleinsopp når de designer og navngir kabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    Hmm hvorfor software? Hørt en del sopp kan gjøra detta....
    Eventuelt grise dyre kabler som brenner og puste in røyken...
    Hehe. For å komme i mer seriøs retning.

Det har blitt gjennomført store blindtester på fenomener som faktisk lar seg høre (så som bytte av høyttaler), korrelert opp mot målte data. Det er mulig å vise enkelte tendenser for "gode" høyttalere, men det er ikke mulig såvidt jeg vet å si helt konsekvent at en høyttaler som måler "godt" er bedre eller dårligere enn en annen høyttaler som måler "godt" bare ut fra målingene. Noen vil foretrekke den ene, noen den andre, og hvis 90% foretrekker A så er det ikke sikkert at vi forstår hvorfor.

Det er derimot ofte mulig å si ut fra en "dårlig" måling at denne høyttaleren neppe får god score i en blindtest. Men dårlige hifi-komponenter er vel ikke hovedfokus for hifi-interesserte ;-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hehe. For å komme i mer seriøs retning.

Det har blitt gjennomført store blindtester på fenomener som faktisk lar seg høre (så som bytte av høyttaler), korrelert opp mot målte data. Det er mulig å vise enkelte tendenser for "gode" høyttalere, men det er ikke mulig såvidt jeg vet å si helt konsekvent at en høyttaler som måler "godt" er bedre eller dårligere enn en annen høyttaler som måler "godt" bare ut fra målingene. Noen vil foretrekke den ene, noen den andre, og hvis 90% foretrekker A så er det ikke sikkert at vi forstår hvorfor.

Det er derimot ofte mulig å si ut fra en "dårlig" måling at denne høyttaleren neppe får god score i en blindtest. Men dårlige hifi-komponenter er vel ikke hovedfokus for hifi-interesserte ;-)

-k

Nemlig, Knutinh. Du oppsummerer det veldig greit.

Mangeårig tekniker bakgrunn burde gi meg en bias i forhold til [obskure] tekniske nyvinninger og viderløftige målinger, men i stedet har det lært meg en enkel læresetning: research for et så bra anlegg som du har råd til når du er i anskaffelse-prosessen, lytt blandt disse og velg, glem så datakart og sitt deg ned for å nyte musikken på det anlegget som DU har valgt og som DU synes at lyder godt!

Tenk over hva som *egentlig* er målet for deg - teknisk nyvinning eller din personlige lytteopplevelse.

:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge leve idiotien og galskapen, godt vi har psykriatiske avdelinger sier bare jeg. At luringene som får godtroende til å tro at dette skal være prikken over i'en lydmessig klarer å skape ett behov for noe så inn i granskauen latterlig og dumt, samt sågar tjener penger på det, ja det vitner bare om at det er behov for sengeplasser ved sykehusene også...

Kan ikke annet enn å riste på hodet av det hele, håper seriøst at dere ikke tar dette så alvorlig og heller fokuserer på ting som reelt er av betydning (det er nok av betydningsfulle faktorer å ta hennsyn til likevell)...

Jeg er derimot ikke overasket over naiviteten noen har, ser man jo igjen på mange arenaer i samfunnet, en liten del av befolkningen er dessverre for dem i stand til å tro det mest stupide og det er marked for selv det dokumenterbart negative. Sier ikke med dette at dette er negativt eller ikke har noe for seg, jeg har aldri fått demonstrert forskjellen, det lukter likevell vondt lang vei så alarmbjellene burde ringe høyt og tydelig...

I mange bransjer finner man de mest overbevisende forklaringsmodeller, folk lar seg også overbevise i mange tilfeller. Her selges slankemiddler uten effekt og folk søker stadig til alternative behandlingsformer (sågar dem der det er dokumentert via studier at helbredelsesprosenten er høyere for dem som ikke oppsøker disse tjenestene enn dem som gjør det, var artikkel om akkurat dette der flere tusen menensker var studert og konklusjonen var at man ikke hadde noe igjen for å oppsøke behandlingsformen, snarere tvert imot da jo statistikken viste det motsatte).

Tenk, er alt jeg sier. Bruk hodet og ha litt gangsyn i stedet for å blindt tro alt man leser eller hører om. Om ikke så får dere menge dere med godtroende som er i stand til å bruke Se&Hør samt Norgeskatalogen som gode kilder for info, finnes dem som tror det meste dem leser og er fullstendig godtroende og ukritisk til det dem får servert.

Jeg er nok tidvis naiv i situasjoner jeg også, men fadderullan jeg er uendelig langt fra å være så til de grader naiv at jeg grenser til tvangsinnleggelse.

Er min sterke mening, da jeg er provosert av folk som åpentlyst svindler folk på høylys dag. Dette er det IKKE behov for, og om det var det så kan dere spørre dere selv hvorfor i granskauen ikke kabelprodusentene brenner inn kablene selv om det låter så vannvittig mye bedre?

Bruk hodet folkens!!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Dette er det IKKE behov for, og om det var det så kan dere spørre dere selv hvorfor i granskauen ikke kabelprodusentene brenner inn kablene selv om det låter så vannvittig mye bedre?
    Til dere som vurderer å svi av en haug med kroner på å få deres kabler innbrent: Les setningen over høyt 1000 ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er sant da, det er beinhard kamp mellom kabelprodusentene. Om innbrenning skal utgjøre en så enorm forskjell fra eller til i positiv rettning (les; om det skal være verdt innvisteringen), ja da er det rart at kabelprodusentene leverer "halvferdige" produkter som åpenbart ikke lyder så bra som dem kan.

Overnevnte er direkte idioti av kabelprodusentene i så måte, da dem jo med fordel kunne hatt gevinst dersom dem gjorde noe som påstått av dem som tjener penger på innbrenning er så viktig...

Nei, her bør alarmbjellende ringe klokkeklart og tydelig for alle og enhver. Desverre er det nå enn slik at en god selger kunne solgt produktet "ingenting" til de rette kjøperene, forventningene til nettopp "ingenting" (ingen forskjell) ville medført at noen fikk en positiv opplevelse med nettopp nevnte produkt.

Det er ett faktum at det er mange hifi-entusiaster der ute (inkludert meg, og jeg er flau over å innrømme det) som har fått godfølelse av en dyr tweak man ikke nødvendigvis har noen nytte av da man i en blindtest i praksis vil oppleve at man ikke hører noen forskjell - ergo er det en mental greie og forventningene som fikk dete "ingenting" til å gi oss en bedre følelse.

Derimot synd at det er så mye fokus på mye som åpenlyst er ubetydelig når det er så mange andre faktorer som er av stor betydning og reelt har mye å si også, jeg mener bestemt at fokus skulle vært rettet mot oppgraderinger og tiltak som har mye for seg og der man får igjen for innvisteringene og tiden man bruker på tiltakene.

Å si jeg er skeptisk mot innbrenning av kabler er mildt sakt ikke å overdrive...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inbrenning av kabler og tilsvarende tweak handler vel nettop om psykologi og følelser. Synes det er litt interessant å lese Nordost sin egen beskrivelse av sin kabel filosofi på deres hjemme side.

Nordost Flatline Cables' technical specifications and speed are very impressive, but what really matters is how they sound. Each speaker cable and interconnect in the Nordost range is designed to let the music and emotion shine through. If you want to really hear your system for the first time, the addition of Nordost into your system will do that for you.
    Unlike our competitors, whose product offerings are not sonically consistent from model to model, there is a discernable difference and enhanced level of performance as one progresses through our line. Clarity, detail, and emotional involvement are taken to new levels with each improved model. Music is about enjoyment, pleasure, and emotion.

Slik jeg tolker dette, inrømmer Nordost vel litt her at de faktisk selger følelser sammen med kablene sine.

Litt rart kanskje at de her mener det er mer en nokk å sette kablene inn i hifi systemet ditt, når de senere produserer og selger Vidar for å gjøre dette enda bedre. Det som vel er saken er vel at Vidar spiller videre på følelsene til lytteren og det er kanskje greit hvis man har brukt hundretusener på noen få metere med hifi kabler.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes faktisk produsenter som brenner inn kablene selv. F.eks High-end kabelprodusenten Jorma benytter Vidar på sine egne kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Å si jeg er skeptisk mot innbrenning av kabler er mildt sakt ikke å overdrive...
    DET tror jeg vi har fått med oss "Made for us" :-D . Du skrev "bruk hodet". Vel jeg synes du bruker hodet veldig negativt. Jeg vet godt du liker å provosere og er bergenser men jeg klarer ikke at ta deg spesielt seriøst .

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •