Innbrenning av kabler - hvordan, beste utstyr og metode? Fidelity anbefaler Vidar! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 161
    Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Nei, så klart ikke egne erfaringer er en forutsetning for å mene noe. Poenget er å ikke være så skråsikker og forutinntatt når man faktisk ikke har sjekket selv.

Dette med omskriving av teorien vet jeg ikke noe om, jeg har bare registeret at kabelbytter enderer lyden littegrann (de aller fleste audiofile har lagt merke til det). Jeg testet blindt for å sjekke om dette stemte.

Jeg tror det er overraskende mye vi ennå ikke vet om materie/ikke-materie.

Det med innbrenning er jeg tvilende til naturlignok men registerer at Fidelity ikke hadde vanskeligheter med å detektere kablene blindt om metodikken holder vann. Jeg kan være tvilende men ettersom jeg ikke har testet selv kan jeg heller ikke påstå at det er humbug. Det samme standpunktet hadde jeg om kabler før testing (tok etter litt mas fra forhandleren med meg en dyr kablel sammen med en forsterker, det kostet jo ingenting å prøve selv om jeg ikke trodde på "mirakler").

Jeg forvarer ikke "snake-oil" bransjen og tror det er endel humbug i denne bransjen lik mange andre.
    Det er ikke vanskelig og høre forskjell på kabler om kablene er laget med spessielle egenskaper eller med visse mangler, men skal det være slik at kabelen farger lyden eller ønsker man en signalvei som gjengir signalene så riktig som mulig? Det gjør en god kobberleder.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med innbrenning er jeg tvilende til naturlignok men registerer at Fidelity ikke hadde vanskeligheter med å detektere kablene blindt om metodikken holder vann. Jeg kan være tvilende men ettersom jeg ikke har testet selv kan jeg heller ikke påstå at det er humbug.
    I og med at Fidelity klarte å detektere forskjell, så beviser jo det at metodikken ikke holder vann...

Spøk til side: Jeg skulle veldig gjerne visst mer om den testen. Blir den skikkelig og fullstendig beskrevet i artikkelen, eller blir det bare konstatert at de har gjort en "blindtest", og deretter presentert resultatet? Ingen som kan scanne eller avfotografere artikkelen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artikkelen bærer preg av hastverk, og den tilslører metodikken bak testen. Mest sansynlig har de hørt på kablene en gang, og så en gang til etter 6 dager innbrenning. Folk "husker" jo hvordan LP'ene deres låt på 70 tallet, så egentlig er ikke en uke så lang tid, men jeg kjøper det definitivt ikke likevel.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, så klart ikke egne erfaringer er en forutsetning for å mene noe. Poenget er å ikke være så skråsikker og forutinntatt når man faktisk ikke har sjekket selv.
    Så det er all right at jeg mener at jorden er rundt, men ikke at jeg er skråsikker på det?

Jeg har nemlig tilgode å erfare det selv... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    I og med at Fidelity klarte å detektere forskjell, så beviser jo det at metodikken ikke holder vann...

Spøk til side: Jeg skulle veldig gjerne visst mer om den testen. Blir den skikkelig og fullstendig beskrevet i artikkelen, eller blir det bare konstatert at de har gjort en "blindtest", og deretter presentert resultatet? Ingen som kan scanne eller avfotografere artikkelen?
    Ut i fra artikkelen forstår jeg det som at de hadde to eksempler av 3 forskjellige kabler og de visste hvilken kabel som spillte men ikke hvem av dem som var innbrent.

Det de ikke sier noe om er repetisjoner, så jeg tipper det var bare én gjennomgang og at de syntes det var overbevisende nok?

Jeg har oppfordret dem til å si noe om metodikken på HS (men da reagerte en på at jeg så kritisk og kranglete :twisted.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Det er ikke vanskelig og høre forskjell på kabler om kablene er laget med spessielle egenskaper eller med visse mangler, men skal det være slik at kabelen farger lyden eller ønsker man en signalvei som gjengir signalene så riktig som mulig? Det gjør en god kobberleder.
    Kabler bør filtrere minst mulig? Men i enkelte tilfeller kan det sikkert være fordelaktig med en viss farging selv det langt i fra er ideelt er idéelt. Tviler ikke på at det er vanskelig, for ikke å si umulig å høre forskjeller mellom mange kabler. Men jeg tør å påstå at de som tror ingen kabler låter forskjellig tar direkte feil. Men om de forskjellene som finnes er verd å ta hensyn til er annen diskusjon og høyst individuell.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Så det er all right at jeg mener at jorden er rundt, men ikke at jeg er skråsikker på det?

Jeg har nemlig tilgode å erfare det selv... ;-)
    Kverkulant ;-)

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kverkulant ;-)

Nei dette er kverulant:

Det heter kverulant!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Nei dette er kverulant:

Det heter kverulant!
    Strengt tatt ville jeg vel hatt komma etter "Nei" i det ovenstående. Jeg ville også satt ordet "kverulant" i gåseøyne i siste setning, eller eventuelt hele siste setning i gåseøyne.

:twisted: :roll: 8)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pedanteri!

Men jeg er enig

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge artikkelen benyttet de følgende testmetodikk:

De hadde to par av tre forskjellige balanserte kabler.

De visste ikke hvilken av de to som var innbrent, og de visste ikke hvilken av de tre produsentenes kabler som spilte. Det eneste de visste var at de fikk høre et innbrent og et uinnbrent par fra samme produsent etter hverandre, men ikke hvilken av dem som var den innbrente, og rekkefølge innbrent/uinnbrent ble variert.

Alle i testpanelet klarte å detektere hvem som var den uinnbrente og hvem som var innbrent blant alle parene. Samtlige pekte også ut en av de tre parene som best. Det viste seg at dette var Valhalla kablene.

Dette var stort sett det som ble sagt om testmetodikken. Resultatet i bladet kommer i form av testpanelets individuelle observasjoner og beskrivelse av lydbildet. Konklusjonen ble at Fidelity endte opp med å kjøpe en Vidar til eget bruk.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Strengt tatt ville jeg vel hatt komma etter "Nei" i det ovenstående. Jeg ville også satt ordet "kverulant" i gåseøyne i siste setning, eller eventuelt hele siste setning i gåseøyne.

:twisted: :roll: 8)

LOL!!!!!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt galskap.

En kabel kan måles på samme måte som et høyttalerelement.

Da får du info om induktans kapasitans og seriemotstand. Du kan også fort finne ut hvor mye effekt kabelen tåler og hvilke resultat forskjellig effekt gir.
    Med denne informasjonen kan du stipulere hvordan kabelen vil farge lyden.
    Og dere som ikke er enige i det kan bare holde kjeft, kjøpe de jævla dyre kablene og drite i å plage oss andre med det. Dere oppfører dere som religionsfanatikere mens den andre skaren igjen oppfører seg som ja, f.eks anti krist.

Det finnes ikke magikere bare illusjonister.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Dette er helt galskap.

Da får du info om induktans kapasitans og seriemotstand. Du kan også fort finne ut hvor mye effekt kabelen tåler og hvilke resultat forskjellig effekt gir.
    Og dere som ikke er enige i det kan bare holde kjeft, kjøpe de jævla dyre kablene og drite i å plage oss andre med det. Dere oppfører dere som religionsfanatikere mens den andre skaren igjen oppfører seg som ja, f.eks anti krist.

Mer galskap enn bilfelger til 40k?
    Synes det er akkurat det samme..

Var dette forresten et svar til testen i Fidelity? De hørte nå vitterlig tilsynelatende meget enkelt forskjell på ulike kabler og kabler før og etter innbrenning. Jeg lurer på om dette vil ses på målingene eller ei? Hadde vært interessant og testet. Vi vet at de kan høre forskjell, da gjenstår det bare å se om man kan måle det like enkelt. Kan man ikke måle det like enkelt så spiller det forøvrig ingen rolle for min del. Spiller ingen rolle hva Fidelity mener heller for den saks skyld.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Vi vet at de kan høre forskjell, da gjenstår det bare å se om man kan måle det like enkelt.
    Nei, så lenge testmetodikken er så dårlig beskrevet kan vi slettes ikke vite om de faktisk hørte forskjell. Vi kan bare vite at de skriver at de hørte forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, prøv det først og så ta neste utfordring om du lykkes (det er ikke så vanskelig). Det er den beste rekkefølgen.
    Jeg har ikke lyktes med dette. Enkelte andre har også store problemer med det, selv mennesker med dyrt utstyr og relativt stor interesse for hifi.

Men nå snakker vi ikke om personen knutinh men det å få ny viten, og knutinh sine evner har strengt tatt mest interesse for knutinh selv. For andre er sannsynligvis gjennomsnittspersonen eller utvalgte gullører den informasjonen som gir mest innsikt (utenom en selv).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Vi vet at de kan høre forskjell, da gjenstår det bare å se om man kan måle det like enkelt.
    Jeg er forsiktig med å kritisere en artikkel jeg ikke har lest, men ut fra referatene jeg har lest så synes det som om Fidelity sier svært lite om hva de egentlig har testet, og dermed vet vi fint lite om hva de har funnet ut.
    Spiller ingen rolle hva Fidelity mener heller for den saks skyld.
    Ønsker du å diskutere Fidelitys artikkel eller ikke?

-k

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærligt talt... Dette kan jo forsette i evigheter....

Kan ikke noen for guds skyld smelle i gang et Blind test snart og la folk teste i vei?

Har ikke Hjemmekino en referanse kino? Kan det ikke avtales noe der?

Dette må da vare mulig for noen her inne i avforum og sette igang?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg er forsiktig med å kritisere en artikkel jeg ikke har lest, men ut fra referatene jeg har lest så synes det som om Fidelity sier svært lite om hva de egentlig har testet, og dermed vet vi fint lite om hva de har funnet ut.

Ønsker du å diskutere Fidelitys artikkel eller ikke?

-k
    Jeg synes det går meget klart frem fra artikkelen hva Fidelity har testet og ikke. Er faktisk vanskelig å misforstå det mener nå jeg.

Det som kan være noe uklart er hvorvidt det kan ha vært mulig for deltakerne å "jukse" eller for Fidelity å "finne" opp en kabeltest, siden det ikke fremgår noen dokumentasjon fra selve gjennomføringen.

Selv tror jeg ikke Fidelity ville tjene noe på å lure seg selv eller andre, og jeg tror heller ikke at bladet er kjøpt og betalt av kabelbransjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Dette er helt galskap.

Dette er jo galskap! Det må måles det samme som vi hører vettu..i sweetspot .... i 3D!

Uten det, intet bevis.. Hvem tar oppdraget? Alt som kan høres kan måles!

:-D Hilsen ehh religionsfanatikeren.. ehh..

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •