Innbrenning av kabler - hvordan, beste utstyr og metode? Fidelity anbefaler Vidar! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 161
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    The hand that feeds you osv...

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud, koster virkelig disse kablene flere hundre tusen kroner. Jeg tror jeg besvimer. At de får solgt noen er jo et mirakel men på den annen side så trenger man antagelig ikke selge mange før butikken går i pluss.

En pekte på produksjonkostnadene, hva er det i de ? PLATINA !!!!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Eller hva med et par meter nye signalkabler?

Nordost Odin Supreme Reference 2 meter RCA
    Pris: 131.995,-

Koster fort noen millioner å kable opp hjemmekinoen med Odin Supreme Reference fra Nordost...
    Jada de lpster 131.995.-.. Men er de ballanserte? NEEEIDA HAHAHAHA

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det argumentet blir blir det samme som for høyttalere. De trenger innspilling enda så gode de er.
    En høyttaler blir en mekanisk innretning i denne sammenhengen, bevegelige deler, oppheng mv. Så den sammenligningen blir litt søkt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Er ikke dette en farlig påstand å komme med?
    Hvilken agenda kunne de ha for å lure oss? Jeg bare spør...
    Vil ikke påstå at Fidelity-skribentene lurer oss , men det de lever av er å lytte etter tildels marginale forskjeller på diverse forskjellig utstyr - samt å skrive om det på en måte som engasjerer flest mulig.

Hadde blitt kjedelig dersom de skrev i artiklene sine "kjøp hva du vil, de er akkurat like gode"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter "blindtesten" på side 38-39 i Fidelity 29, etter redaktørens svar på reaksjonene på Fidelity 28 (s.7), og etter redaktørens leder og panegyriske omtale av Jorma Prime i Fidelity 28, har jeg kommet frem til at det har rablet for redaksjonen i det bladet.

Det virker som om kabelbransjen er gått i panikk, lureriet fungerer ikke lenger, og nå skal bladene rekrutteres for å blåse nytt liv i en meget lukrativ business.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo stille samme spørsmål til deg. Har du testet selv? Tror du Fidelity lurer oss?
    Jeg velger å ikke tro at det er bevisst lureri.

Men jeg tror at de bladene som av ulike grunner har tilstrekkelig naive og ukritiske "journalister" er de som kommer til å selge blader og få reklamepenger. Hvorvidt redaksjonene selv tar konsekvensen av dette eller om det er en slags "blad-darwinisme" som gjør at svada-bladende blir stående igjen er et åpent spørsmål. Poenget er at redaksjonen, leserne og annonsørene har en felles interesse av at bladene inneholder tullball.

Hvor mange hifi-interesserte leser jevnlig JAES som er et vitenskaplig tidsskrift om lyd og lydgjengivelse, kontra Lyd & Bilde, Fidelity og Stereophile? La oss starte med deg som er såpass interessert i hørbare forskjeller og kritikk av blindtester?

Audio Engineering Society (AES)

Hva med JASA?

The Acoustical Society of America

IEEE Transactions on AUDIO, SPEECH & LANGUAGE PROCESSING Home

IEEE Xplore: Signal Processing Magazine, IEEE

IEEE Xplore: Circuits and Devices Magazine, IEEE

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De audiofile er vår tids trollmenn. "Vi har kjennskap til noe du ikke vet om. Betal oss så skal vi helbrede deg, men vi vil ikke dele hemligheten med deg."
    Slik har folk latt seg lure til alle tider. Også jeg, men ikke en gang til. Nå er jeg permanent kurert av "Fidelety".

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk bare lyst til å påpeke en liten ting til her om innbrenning av disse kablene. Det er slik at dere her snakker om å vare opp kablene slik at de endrer seg og skal spille bedre.
    Det er bare et lite problem i teorien deres. Ja metall forandrer seg ved varmebehandling, og jo høyere temperaturen er jo mer forandrer egenskapene seg. For at disse skal holde seg like må derimot metallet ha samme temperatur hele tiden. Når dere nå snakker om varmebehandling vil jeg da bare påpeke at metaller får _DÅRLIGERE_ ledeevne når de er varme enn når de er kalde. Dette er jo en av grunnene til at superledere må være kalde. Og jeg gjentar hverken gull, kobber, eller sølv er superledende, med dagens teknologi.

Mao det å varmebehandle kablene gjør i bestefall ingenting med kabelene og om de gjør noe er sannsynligheten for at ledevnen blir svekket.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke spesielt vanskelig og lage en kabel som er dyr og produsere, det handler jo bare om og bruke eksklusive materialer, dyr produksjon pga små kvanta osv. Spørsmålet er jo heller om det har noen hensikt??? har jobbet med elektronikk i over 25år og mange av argumentene fra de som selger slikt utstyr faller på sin egen urimelighet, så derfor blir troverdigheten heller dårlig i de tilfellene man muligens kan ha noen argumenter. Personlig tror jeg man kommer svært langt med sunn fornuft, godt tvinna kabel med bra tverrsnitt og gode termineringer. Da får heller de som har penger å bruke og mener de hører forskjell få lov til det, men vennligst slutt opp med lurendreieri for og melke penger av de som ikke kan så mye om dette.
    Når det gjelder kabelinnbrenning så er det vel slik at første gangen man setter strøm på en kabel endrer den seg noe pga elektronene, men overbelaster man kabelen mister den faktisk sine egenskaper pga varme og vil da i den i de fleste bransjer bli byttet ut. Vil være helt urimelig om man kjøper en kabel til masse penger og den ikke er testet, derfor mener jeg dette er TULL i verste fall kan man ødelegge kabelen.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har det aktuelle nummeret av Fidelity, og som kan poste et scan av den artikkelen? Da kunne vi diskutert testen mer spesifikt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Vil ikke påstå at Fidelity-skribentene lurer oss , men det de lever av er å lytte etter tildels marginale forskjeller på diverse forskjellig utstyr - samt å skrive om det på en måte som engasjerer flest mulig.

Hadde blitt kjedelig dersom de skrev i artiklene sine "kjøp hva du vil, de er akkurat like gode"
    Jeg tør påstå at mange HiFi-blader lurer folk. Men på den annen side så VIL jo folk bedras, så man kan vel egentlig ikke kritisere bladene for å gjøre det heller...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Jada de lpster 131.995.-.. Men er de ballanserte? NEEEIDA HAHAHAHA
    Er du nå sikker på at de ikke har klart det? Med trolldom går det meste... ;-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Tja..opprettholde levebrødet sitt via annonsekroner fra blant annet Nordost..? Jeg regner ikke med at dette er tilfelle selvfølgelig, da Fidelity blir ansett som et bransjens mest seriøse tidsskrifter.

Jeg bare svarer
    Joda... Men dette skal ikke nekte dem å være subjektive?
    Skulle det vært så ville folk stille spørsmål ang deres habilitet?
    Blekka er ikke bare sponset av annonsørene, men også leserne.
    Men, da kommer man jo inn på ett tema jeg fikk så sinnsykt med stryk for.... Hadde da tatt opp noe som bla. jeg og g-h hadde diskutert.
    Endte med at flere av bransjeaktørene og anmelderne her inne gav meg kjeft.. Kun for at jeg ville høre hva folk mente om det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange her skriver om useriøsitet i HiFi pressen og bransjen. Svært få skriver noe om egne erfaringer men alikevel er de skråskikre.

Jeg synes faktisk en mengde her inne overgår bransjen med glans når det gjelder useriøsitet. Selvølgelig kan man kritisere bransjen for mye men hva med selvkritikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Og hele poenget var jo nettopp å påpeke at "90% av lysets hastighet" er en helt meningsløs uttalelse i sammenheng med overføring av lyd. Om vi kunne laget en teoretisk kabel som kun var "10% av lysets hastighet" så er denne fremdeles mer enn god nok til lyd signaler.
    Uansett hvordan vi vrir og vender på det, så kommer lyd under kategorien signal prosessering/overføring. Og dette er tema som er godt dokumentert med mye forskning og praktiske målinger. Det er med andre ord ingen myte eller på noen måte ukjent hvilke egenskaper man trenger for å overføre signalene du finner i en høyttalerkabel. For uansett hvor mye vi ønsker å gi denne dyrbare lyden vår spesiell status, så krever denne typen signaler latterlig lite båndbredde og er svært lite følsom for støy i forhold til mange andre type signaler.

Jeg har selv jobbet med signal prosessering for video, mest digitalt men også noe analog. Om vi ser på f.eks. PAL - composite video signaler, så har disse en bærefrekvens på ca. 4.43Mhz og 1Vpp signalstyrke. Signalet har ingen form for feil korrigering og de minste endringer i signalet er godt synlige på monitoren. Men allikevel så er det ingen problemer å overføre signalet flere ti-talls meter i helt vanlig coax kabel, med så liten degrasjon at det må måles med scop for å analyseres.
    Kan du da skjønne hvor latterlig det er å lese om disse "magiske" lydsignalene som selv om dem opererer under 100Khz, har fenomener som ikke kan måles eller forklares med moderne vitenskap, og gir hørbare forskjeller!?
    Jeg har selv jobbet med lyd og bilde i 16 år. Jeg er ikke noe geni på området men har mange kollegaer som er svært interessert i teknikk. Jeg tror du kan finne folk fra begge "leirer" der også.

Prøv heller å finne ut hva som gjør at enkelte kabler låter forskjellig. Det er en mye større utfordring enn å relatere til fornuften. Der var jeg også med min tekniske bakgrunn som serviceteknikker men etter kritisk testing fant jeg ut at det faktisk er forskjeller og at jeg tok feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv heller å finne ut hva som gjør at enkelte kabler låter forskjellig. Det er en mye større utfordring enn å relatere til fornuften.
    Jeg tror ikke at det er et godt råd.

Prøv heller å finne ut at det er en hørbar forskjell (med sikre metoder). Når det er en hørbar forskjell kan man gå videre til mer analyserende tester.

-k

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange her skriver om useriøsitet i HiFi pressen og bransjen. Svært få skriver noe om egne erfaringer men alikevel er de skråskikre.
    Du er veldig opptatt av dette med egne erfaringer. Jeg spurte deg lenger oppe om du mente egne erfaringer var en forutsetning for å kunne mene noe, men du svarte ikke på det.

I tilfeller som dette, hvor alment akseptert fysikk (og biologi) sier klart og tydelig at det er tull, så mener jeg faktisk at det stilles ekstraordinære krav til dokumentasjon. Konsekvensene er jo faktisk at fysikklæren (og biologilæren) må skrives om.

Egne erfaringer er i så måte verdiløse med mindre vi snakker om skikkelig utførte blindtester som har dokumentarisk verdi. Det å låne med seg hjem noen kabler (eller få egne kabler "innbrent" i en maskin), for så å høre om man hører forskjell, gir stor sannsynlighet for selvbedrag.

I dine innlegg gir du på en subtil måte inntrykk av å forsvare "snake-oil"-bransjen, og du bruker i liten grad rene ord. Det går hele tiden i antydningens kunst. Konkretiser hva du tror/mener, og siden du er så opptatt av egne erfaringer: Hva er dine? Har du f.eks på egen hånd påvist at innbrenning har en effekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror ikke at det er et godt råd.

Prøv heller å finne ut at det er en hørbar forskjell (med sikre metoder). Når det er en hørbar forskjell kan man gå videre til mer analyserende tester.

-k
    Ja, prøv det først og så ta neste utfordring om du lykkes (det er ikke så vanskelig). Det er den beste rekkefølgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Du er veldig opptatt av dette med egne erfaringer. Jeg spurte deg lenger oppe om du mente egne erfaringer var en forutsetning for å kunne mene noe, men du svarte ikke på det.

I tilfeller som dette, hvor alment akseptert fysikk (og biologi) sier klart og tydelig at det er tull, så mener jeg faktisk at det stilles ekstraordinære krav til dokumentasjon. Konsekvensene er jo faktisk at fysikklæren (og biologilæren) må skrives om.

Egne erfaringer er i så måte verdiløse med mindre vi snakker om skikkelig utførte blindtester som har dokumentarisk verdi. Det å låne med seg hjem noen kabler (eller få egne kabler "innbrent" i en maskin), for så å høre om man hører forskjell, gir stor sannsynlighet for selvbedrag.

I dine innlegg gir du på en subtil måte inntrykk av å forsvare "snake-oil"-bransjen, og du bruker i liten grad rene ord. Det går hele tiden i antydningens kunst. Konkretiser hva du tror/mener, og siden du er så opptatt av egne erfaringer: Hva er dine? Har du f.eks på egen hånd påvist at innbrenning har en effekt?
    Nei, så klart ikke egne erfaringer er en forutsetning for å mene noe. Poenget er å ikke være så skråsikker og forutinntatt når man faktisk ikke har sjekket selv.

Dette med omskriving av teorien vet jeg ikke noe om, jeg har bare registeret at kabelbytter enderer lyden littegrann (de aller fleste audiofile har lagt merke til det). Jeg testet blindt for å sjekke om dette stemte.

Jeg tror det er overraskende mye vi ennå ikke vet om materie/ikke-materie.

Det med innbrenning er jeg tvilende til naturlignok men registerer at Fidelity ikke hadde vanskeligheter med å detektere kablene blindt om metodikken holder vann. Jeg kan være tvilende men ettersom jeg ikke har testet selv kan jeg heller ikke påstå at det er humbug. Det samme standpunktet hadde jeg om kabler før testing (tok etter litt mas fra forhandleren med meg en dyr kablel sammen med en forsterker, det kostet jo ingenting å prøve selv om jeg ikke trodde på "mirakler").

Jeg forvarer ikke "snake-oil" bransjen og tror det er endel humbug i denne bransjen lik mange andre.

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •